Nya kedjan två länkar för kort. Går den använda ändå?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Att skruva justerskruvarna deras fulla längd låter onödigt...?

Ska man bara ha ut bakhjulet så räcker det med att dra ut hjulaxeln, föra bakhjulet framåt, ta av kedjan från bakdrevet och sedan föra ut bakhjulet bakåt. Lämna justerskruvar och justerblock där de är. Ska man på med ny kedja och drev så kompenserar man kedjornas längdskillnad med justerskruvarna så ungefärligt det går innan man stoppar tillbaka bakhjulet. Inte mer. Sedan finjustera kedjeslacket då allt sitter på plats.

Att skruva justerskruvarna deras fulla längd eller att hålla på och dra bakhjulet framåt och bakåt med hjulaxel och justerblock på plats brukar bara generera en massa fula repor på ytorna under justerblocken.

Det är riktigt. Jag skruvar in så långt det behövs. Jag tyckte att ts gott kunde få skruva lite i onödan så han ser hur avståndet minskar. :D

- - - Updated - - -

Att skruva justerskruvarna deras fulla längd låter onödigt...?

Ska man bara ha ut bakhjulet så räcker det med att dra ut hjulaxeln, föra bakhjulet framåt, ta av kedjan från bakdrevet och sedan föra ut bakhjulet bakåt. Lämna justerskruvar och justerblock där de är. Ska man på med ny kedja och drev så kompenserar man kedjornas längdskillnad med justerskruvarna så ungefärligt det går innan man stoppar tillbaka bakhjulet. Inte mer. Sedan finjustera kedjeslacket då allt sitter på plats.

Att skruva justerskruvarna deras fulla längd eller att hålla på och dra bakhjulet framåt och bakåt med hjulaxel och justerblock på plats brukar bara generera en massa fula repor på ytorna under justerblocken.

Det är riktigt. Jag skruvar in så långt det behövs. Jag tyckte att ts gott kunde få skruva lite i onödan så han ser hur avståndet minskar. :D
 
Gjorde ett test. Monterade kedjan utan att nita kedjelåset. Med justerskruvarna helt inskruvade är det inga problem att få loss kedjan från bakdrevet utan att ta ur bakaxeln och slacket på kedjan är så det räcker och blir över (typ 15 cm). Kommer således fungera alldeles utmärkt, som flera varit inne på. Ringde verkstan och sade att jag behåller denna kedjan, så nu skall jag bara nita ihop den och skruva ihop allt så jag kan köra.

Än så länge verkar min hypotes stämma om att BMW av någon anledning bytt från 118-kedja till 120-kedja på S1000R, trots att hojen var konstruerad för 118-kedjan från början och de inte ändrat på chassigeometrin på 2015 års modell, troligen pga att de behövt byta till 120-kedja på RR efter uppdateringen 2015 och de vill slippa ha två olika kedjor av produktions- och inköpsmässiga skäl när nu justermånen ändå var tillräcklig på R för att klara även en 120-kedja.
 
Last edited by a moderator:
Tack för alla bra synpunkter! Detta sparade mig en massa stök och flera dagars fortsatt stillestånd på hojen! :Bugar
 
Håller med ovanstående. För mycket räknande. Bara att prova. Det är väl bara att köpa en 120 kedja var som helst
 
Hallå där, med kortare kedja/kortare hjulbas får du dessutom en hoj som ouiiiilar HELA TIDEN, framhjulet kommer att gå till väders bara du nuddar gasen!!!:fakta:fakta:fakta

OBS: Detta är lite skämtsamt sagt, bara en hårdgasare av 100 märker skillnaden! :)

Men det är dock större skillnad än vad många tror. Jag märker enorm skillnad när jag går från enduro- till motardhjul och använder samma kedja och en utväxling som kompenserar hjulstorleken 1:1. Med motardhjulen får jag köra bak hjulet väldigt långt bak och den blir märkbart tröttare att få upp!
 
Måste säga att med facit i hand är jag glad att jag monterade den kortare kedjan. Gjorde hojen märkbart mer lättsvängd att hjulbasen minskade några centimetrar. Ungefär samma skillnad som när jag provkörde 2017 års uppdaterade modell av S1000R som hade extrautrustats med smidda fälgar och jämförde med min. Nu känns hojen helt perfekt. Kommer det bli aktuellt att byta kedja igen blir det definitivt den kortare varianten.
 
Måste säga att med facit i hand är jag glad att jag monterade den kortare kedjan. Gjorde hojen märkbart mer lättsvängd att hjulbasen minskade några centimetrar. Ungefär samma skillnad som när jag provkörde 2017 års uppdaterade modell av S1000R som hade extrautrustats med smidda fälgar och jämförde med min. Nu känns hojen helt perfekt. Kommer det bli aktuellt att byta kedja igen blir det definitivt den kortare varianten.

Blev lite nyfiken på kedjelängden som den ska ha. Hur jag vrider och vänder det så hittar jag inget annat än 118 länkar som standard.
Med tiden allt eftersom den slits så blir kedjan allt längre. Normalt så brukar det på hojarna funka med två länkar extra så länge kedjan är ny. Börjar den bli mer eller mindre slut så brukar inte justeringen ens räcka till.
 
Enligt manualen skall det vara 118 länkar, precis som på den nya kedjan. Det förklarar dock inte varför det är 120 på den gamla.
Nästan alla listor till min Tiger anger en två länkar längre kedja än vad Triumph själv anger.
lika irriterad på mig själv varje gång jag ska montera och inser att jag åter igen köpt en två länkar för lång kedja och hamnar på sista halvan av min sträckare trots ny kedja.
Har två gånger påpekat det åt Louis.de men tyskarna har ju genom historien sett sig som rätt ofelbara vilket dom hävdar även denna gång med motiveringen att kedjan är för alla Tiger utom dom för den svenska marknaden.

står det 118 i boken och du har original drevning så är det ju bara att montera.
 
Nästan alla listor till min Tiger anger en två länkar längre kedja än vad Triumph själv anger.
lika irriterad på mig själv varje gång jag ska montera och inser att jag åter igen köpt en två länkar för lång kedja och hamnar på sista halvan av min sträckare trots ny kedja.
Har två gånger påpekat det åt Louis.de men tyskarna har ju genom historien sett sig som rätt ofelbara vilket dom hävdar även denna gång med motiveringen att kedjan är för alla Tiger utom dom för den svenska marknaden.

står det 118 i boken och du har original drevning så är det ju bara att montera.

Många använder 120 länkar för att sen kunna använda den neråt. Enklare, mindre i lager samt ofta är jämna länkar(110, 120) blilligare i inköp än tex 118.

En Tiger 800XC har väl 124 länkar?
 
Blev lite nyfiken på kedjelängden som den ska ha. Hur jag vrider och vänder det så hittar jag inget annat än 118 länkar som standard.
Med tiden allt eftersom den slits så blir kedjan allt längre. Normalt så brukar det på hojarna funka med två länkar extra så länge kedjan är ny. Börjar den bli mer eller mindre slut så brukar inte justeringen ens räcka till.

Ja, detta förbryllade mig. Kedjan som hojen levererades med från fabrik var uppenbarligen 120 länkar.
 
Ja, detta förbryllade mig. Kedjan som hojen levererades med från fabrik var uppenbarligen 120 länkar.
Förmodligen så hade de ingen 118 kedja men en kartong med 120 kedjor och de fick iväg en komplett hoj..........
 
Ja, detta förbryllade mig. Kedjan som hojen levererades med från fabrik var uppenbarligen 120 länkar.

Det händer att hojar levereras nya med "fel drivpaket". Dock sällan. Eftermarknaden(vi kunder testar sen fram den rätta)
Spontant kommer på är trajjans nakna 4-cylindriga 600 som hade totalt fel framdrev. Nötte upp svingskyddet fram. Kunderna har nu rättat till det med större fram o mindre bak.
 
Var 120-kedjan slut eller bara för lång för justeringen? Hur långt hade den gått? Ev hade det funkat att kapa den och byta kedjelås.

Jag har alltid varit tvungen att kapa mina kedjor. Man skjuter fram bakhjulet så långt det går och lägger på kedjan sedan kapar man den så kort det går. När kedjan är så sliten att det är dags att byta så finns det fortfarande justermån på kedjespänningen.
Den enda gången kedjan kom i rätt längd var när jag bytte på min tdm senast.
 
Var 120-kedjan slut eller bara för lång för justeringen? Hur långt hade den gått? Ev hade det funkat att kapa den och byta kedjelås.

Jag har alltid varit tvungen att kapa mina kedjor. Man skjuter fram bakhjulet så långt det går och lägger på kedjan sedan kapar man den så kort det går. När kedjan är så sliten att det är dags att byta så finns det fortfarande justermån på kedjespänningen.
Den enda gången kedjan kom i rätt längd var när jag bytte på min tdm senast.

Kedjan var slut, men trots att den dessutom var två länkar för lång fanns det fortfarande en del justeringsutrymme kvar. Verkar som justeringsintervallet är väl tilltaget på min hoj.
 
Triumph anger 120 för 800an och 122 för 800XC.......men dom flesta tabeller anger 122 respektive 124 länkar på samma hojar vilket är fel.
sidan 118 på denna länk http://assets1.triumphmotorcycles.se/files/content/sv-se/CA-CC_Series_OHB_SV.pdf

Det är ju definitivt lättare att kapa än förlänga en kedja. Önskar man sig en 122 kedja så kan man ju be om det.
Kikar man på Triumph oem i England så anger dom 124 för XC. Inte lätt för eftermarknadshandlarna. Stämmer inte det så bekräftar det ju ytterligare trådskaparens fundering kring sin 120 länkare.
 
Är det samma däck som innan kedjebytet? Det borde vara svårt att märka att ett länkpar är borta.

Det är visserligen ett nytt bakdäck, men däcket jag bytte från var nästan nytt också. Bytte pga punktering. Kan förstås vara inbillning också, men tycker det känns som en betydande skillnad.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top