Yamaha MT-09

0f8e04c7cbef8f698be82518bcdb4811.jpg


1f68a1a9f948a1c573430bdb9dfed510.jpg


41d168557beace015dc9a93907dbedbe.jpg


Kört ganska lite i sommar, men 100-mila service gjord nu och nya rutan på plats. Känns mkt lättare nu i farter över 90


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har fräst ut två stycken av dessa och har en över om det är av intresse så är det bara höra av sig via pm :)

Köpte du orginal övre skylthållare från yamaha? Om du gjorde det antar jag att det inte följde med en sån eftersom du tillverkat själv?
 
En sådan vindruta införskaffas nog om jag ska ut på någon längre tur. Kan nog vara värt. På kortare turer gillar jag lite vinddrag.
 
Last edited:
IMG_9651.JPGIMG_9652.JPG

Är det nån annan än mig som uppmärksammat detta? Jag har då betydligt mer spel. 20-30mm gissar jag, har inte mätit. Men 5-15mm låter jävligt lite. Då vill nog jag ligga närmare 15mm isåfall.
 
Samma här . med orginal 5-15 kan jag omöjligt skjutsa, spänd som en fiolsträng.
 
Jag har fått en deal på akrapovic titanuim av återförsäljaren där jag köpte min hoj. Får systemet för 9000kr. Det är orginaltillbehörsystemet som det står mt09 på.
Vidare har jag fått en deal på Akrapovic Carbon helsystem för 7470kr.
Ni som hört bägge systemen, är det stor skillnad. Vilket val skulle ni göra och varför? Jag velar som fan här. Det är ju fortfarande mycket pengar.
Är det bra dealar tycker ni?
 
Jag har fått en deal på akrapovic titanuim av återförsäljaren där jag köpte min hoj. Får systemet för 9000kr. Det är orginaltillbehörsystemet som det står mt09 på.
Vidare har jag fått en deal på Akrapovic Carbon helsystem för 7470kr.
Ni som hört bägge systemen, är det stor skillnad. Vilket val skulle ni göra och varför? Jag velar som fan här. Det är ju fortfarande mycket pengar.
Är det bra dealar tycker ni?

Är originaltillbehörssystemet typat med hojen så att du får ett ECE intyg så skulle jag ta det alla dagar i veckan. Då kör du ju lagligt och kan besikta och köra i t ex tyskland i lugn och ro...

...ja, det förutsätter ju såklart att du har db-kjiller i men den kan man ju ha i väskan? :)
 
Db killern hade jag nog tänkt ha kvar oavsett vilket system jag väljer. Ska kolla upp det du nämner.
 
Är originaltillbehörssystemet typat med hojen så att du får ett ECE intyg så skulle jag ta det alla dagar i veckan. Då kör du ju lagligt och kan besikta och köra i t ex tyskland i lugn och ro...

...ja, det förutsätter ju såklart att du har db-kjiller i men den kan man ju ha i väskan? :)

Db killern hade jag nog tänkt ha kvar oavsett vilket system jag väljer. Ska kolla upp det du nämner.

Om man ska ha db-killer kvar röstar jag på carbon! har titanium själv och tycker det låter alldeles för lite (plockade min illa kvickt) men kan ju bara vara jag :D dessutom för att den ska vara helt lagligt måste man även köpa till katalysatorn för 1500kr eller vad den nu kostar :)
 
Jag är supernöjd med mitt carbon och både ljudmässigt och utseendemässigt. Jämfört mot titan så gillar jag utseendet på carbon över titan men ljudet är kanske något skönare på titan i mina öron. Carbon låter väldigt mycket även med Db-killen i. Totalt för mig så vinner carbon och då är det en himla fin bonus att det är billigare också. Får en hel del grejer till hojen för 1500 som man sparar på carbon.
 
Är det någon som har besiktigat med Akra Carbon? Givetvis med db-killer i:)
 
jag tänker kolfiberfälgar, litiumbatteri, kanske turbo, och helt klart ett sett med grusdäck. och när man ändå håller på nu när det är gratis så varför inte byta ut lite tunga saker mot lättviktsmetall och kolfiber.. Ett riktigt snyggt kedjeskydd ( det ska jag nog fixa som nästa grej ändå + speglar som jag ännu inte fixat)
 
View attachment 439317View attachment 439318

Är det nån annan än mig som uppmärksammat detta? Jag har då betydligt mer spel. 20-30mm gissar jag, har inte mätit. Men 5-15mm låter jävligt lite. Då vill nog jag ligga närmare 15mm isåfall.

Jag tror Yamaha har gått ut med en korrektion på detta, och verkstäderna använder nu andra mått när de justerar kedjan.

Om man går efter manualen kan det blir riktigt tråkigt.. Kedjan blir längre av sig själv, och verkar stabilisera sig vid 30mm typ.

Om man efterspänner flera gånger så tror jag att kedjan till slut går av eller något annat tråkigt kan hända, och drivpaketet kan slitas ut.

Detta är endast spekulation, men det är vad jag tror kan hända. Har varit skriverier på utländska forum om detta.

//K
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top