Yamaha MT-09

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Den är ju rätt hög, dvs en äkta gathoj å nästan som en motard så den blir lite ostabilare än fabriks "streetfighers". Å det dära när den vobblar/ormar sig är nog att dämparen inte höll måttet för din tyngre vän när han brassa på. Brukar bli så när man testar gamla hojar med kassa dämpare eller typ som när jag senast körde en triumph bobber som orma satan när man "bomba" med den :p

om man verkligen tycket sånt vobbel/ormandet är skrämmande så hade jag lätt satsat på en hagon/nitron eller något annat liknande 3eparts dämpare för 4-6k.

Tack för din input!
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
En annan fråga. Den låter ju rätt mesigt med orginaldämparen. Men jag är ju inte jättesugen att slänga ut 10+kkr för ett akrapovic titanium.

Vad finns det för helsystem, som är "street legal", som låter hyffsat och inte kostar skjortan? Finns det ens?

Har sökt en hel del men hittar mest system som inte är street legal. Orkar inte behöva byta vid evetuell besiktning.
Vad kör ni med?
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
En annan fråga. Den låter ju rätt mesigt med orginaldämparen. Men jag är ju inte jättesugen att slänga ut 10+kkr för ett akrapovic titanium.

Vad finns det för helsystem, som är "street legal", som låter hyffsat och inte kostar skjortan? Finns det ens?

Har sökt en hel del men hittar mest system som inte är street legal. Orkar inte behöva byta vid evetuell besiktning.
Vad kör ni med?

Finns det ens något annat än Akra? :/

Kör själv med M4 (låter riktigt trevligt) så får häkta tillbaka original vid besiktning. Problemet med M4 är att det inte är ett helsystem så man får kapa i original så till besiktningen måste jag tillverka någon typ av adapter för att få ihop delarna igen :D
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Finns det ens något annat än Akra? :/

Kör själv med M4 (låter riktigt trevligt) så får häkta tillbaka original vid besiktning. Problemet med M4 är att det inte är ett helsystem så man får kapa i original så till besiktningen måste jag tillverka någon typ av adapter för att få ihop delarna igen :D

Ja jag har också sneglat på M4. Låter bra och det blir inte så dyrt. Men just det där att man måste kapa orginalet har gjort att jag valt bort det. Men som du säger kan man fixa till någon fiffig adapter att skarva med så är den helt klart intressant.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Titta på ebay efter orginal avgassystem, låg ute ett par stycken när jag hade min. Lägg två, tre tusen på ett komplett system och köp till valfri slutburk. Då kommer man undan väldigt mycket billigare än att köpa ett akra. Plus att man slipper hacka sönder sitt egna helsystem. :)
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
En annan fråga. Den låter ju rätt mesigt med orginaldämparen. Men jag är ju inte jättesugen att slänga ut 10+kkr för ett akrapovic titanium.

Vad finns det för helsystem, som är "street legal", som låter hyffsat och inte kostar skjortan? Finns det ens?

Har sökt en hel del men hittar mest system som inte är street legal. Orkar inte behöva byta vid evetuell besiktning.
Vad kör ni med?

Som AxelSa skrev kan man kika på ebay.
Gav 60 pund för ett originalsystem. Tyvärr kostade frakten nästan 70 pund, men det blev billigt ändå. :hihi

Sen finns flera slip-on att välja bland. Blev GPR för min del, 2700kr med frakt från ebay, med katalysator och db-killers.
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Var ute och övningskörde på min nya mt09 för första gången idag. 14 mil totalt blev det i ett underbart hojväder.
Testade själv att dra upp hojen i lite högre hastigheter och den kändes stabil hela tiden. Då testade min kompis hojen igen och då var den stabil även för honom. Så det måste berott på att det blåste mer när han körde hem hojen och/eller att däcken var helt nya och gjorde att det blev lite svajjigt.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Min hoj kändes lätt vobblig i början med i höga hastigheter. Känner inte alls av det längre.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
:brinnerupNä,språksvårigheter...Kina,får jag igen det jag betalade så är jag nöjd.Å andra sidan,är man snart 73 bast så kanske man inte pimpa sin hoj :rodnar

holm född 1944
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
:tuttarNi som har årsmodell -17 , hur gör ni om ni vill ta bort den befängda nummerplåten o sätta en annan högre upp:dummer?Vänster kedjejusteringen sitter ju i konstruktionen som håller nr-plåten...

holm
 

kemppe

Medlem
Gick med
25 Aug 2017
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia Tuono V4 Factory - 2018
Det går ju att köpa övre skylthållare som orginaltillbehör så jag har också ställt mig den frågan. Det står ju inget om att det följer med någon sådan.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Det går ju att köpa övre skylthållare som orginaltillbehör så jag har också ställt mig den frågan. Det står ju inget om att det följer med någon sådan.

original hög skylthållare ska innehålla den distansen/kedjespännaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
:tuttarNi som har årsmodell -17 , hur gör ni om ni vill ta bort den befängda nummerplåten o sätta en annan högre upp:dummer?Vänster kedjejusteringen sitter ju i konstruktionen som håller nr-plåten...

holm

Har fräst ut två stycken av dessa och har en över om det är av intresse så är det bara höra av sig via pm :)



 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top