Upptäckte ett fenomen med LED-blinker, lastoberoende relä och fukt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om nån varit med om detta men jag vill ge ett litet tips på vad som kan hända om man har LED-blinkers och lastoberoende relä och man kör i störtregn.

Sist jag var ute och körde så blev det störtregn så både jag och hojen var hyfsat blöta då vi kom hem, dagen efter skulle jag tvätta hojen efter som den var ganska skitig efter regn körningen.

Då jag vrider på tändningen klickar blinkreläet, tror ju då att jag glömt eller råkat komma åt blinkersen men den är av. Utgår då att reläet blivit knäppt och får ett nytt relä på garantin då det inte är så gammalt, byter reläet idag men felet är kvar och nu går ett ljus upp.

Då jag tillverkade skyltbelysningen till hojen med hjälp av fyra lysdioder lös den hyfsat då jag höll på att testa då jag höll i kablarna och jag skickade 12 V genom min kropp från höger till vänster hand. Tanken nu är att jag har fukt som orkar leda strömmen så att blinkreläet drar igång och mycket riktigt då jag kollar på blinkersarna nu inne i garaget där det är lite skumt så blinkar alla fyra väldigt svagt, öppnar då upp huset för blinkersomkopplaren och det är blött som tusan.

Tar isär allt kring blinkersomkopplaren och torkar så gott det går och blåser sen med varmluftspistol och efter en stund så slutar reläet att klicka och allt är normalt, fukten runt omkopplaren räcker alltså till för att dra igång samtliga blinkers väldigt svagt så inte syns i dagsljus.

Dessa omkopplare är nog av tillverkade enligt samma princip som de gummistövlar min gamla slöjdlärare hade då han fiskade harr, han hade hål i stövlarna så vattnet rann ut :D Med glödlampor och vanligt relä får man inte detta fenomen men med LED och lastoberoende relä så kan man tydligen få lite roliga fenomen tillsammans med fukt.

Vill bara tipsa om detta om nån annan skulle råka ut för nåt liknande innan man drar igång nån större felsökning.
 
Inom elektronikkonstruktion finns någo man kallar pulldown/pullupp motstånd som man anänder för att få stabiltet i kopplingar som är känsliga för väldigt låga strömmar.

En ingång som ett halvledarrelä som är kanske jättekänslig för småströmmar som styrs av en positiv spänning jordar man(pulldown) med t.ex ett 10k motstånd.
En oljelampa som man byter till lysdiod kan man kör ett pullupp motstånd till , drar ett 10k motsånd till +.
En oljelalampa är så att säga minustyrd så därför pullupp istället för pulldown

Motståndet släcker småströmmar i samtliga fall
 
Nu går min lilla hjärna på högtryck, är ju van audiokopplingar och då mest med rör:rock

Var fasen ska motståndet in? I detta fall rör det ju sig säkert om flera Meg som fukten i omkopplaren har som trots det ger "överslag". Att sätta ett motstånd i serie med utgången på reläet lär ju inte hjälpa om det inte är gigantiskt stort men då lär ju även dioderna lysa svagare. Själva reläet verkar ju styras av att det blir en last på reläets utgång och drar så ingång och blinkar.
 
Motståndet skall sättas direkt på ingången/lysdioden mot jord eller plus tvärtom mot styrspänningen.
Är det en enhet som får styrspänning + så sätter man ett motstånd mot minus direkt vid ingången t.ex.

Den släcker ned små läckströmmar i plusnivå - ni hajar grejen
 
Tror inte att det funkar att koppla ett motstånd parallellt med utgången på reläet, gå borde det ju gå hela tiden för då får det en last. Det som verkar göra det hela lite komplicerat är att utgången på "blinkreläet " verkar styra då själva blinkfunktionen i reläet skall aktiveras och börja gå.

Som det verkar så är det inte själva blinkersarna som är problemet utan omkopplaren och den har dräneringshål på undersidan så kondens ska kunna rinna ut, dock verkar det inte behövas mycket fukt för att leda strömmen. Där av jämförelsen med min gamla slöjdlärares stövlar som hade hål längst ner så vattnet rann ut då han vadade efter harr.
 
Om ett halvledarrelä är känsligt så är det precis så man gör.
Man gör därmed som med div vippor inom elektronik som ju kan beskrivas som reläs

Tro gör man i kyrkan
 
Försöker att tänka på hur det blir, du menar alltså att om jag skulle sätta ett motstånd från utgången på reläet till jord eller alternativt sätta ett motstånd vid varje blinkers så skulle det bli stabilt för krypströmarna?
 
Last edited:
Du skall dra det på styringången pä halvledarreläet för och släcka feltriggning.

Man kan även ha 100k eller så uppe vid dioden/diodknippet aka blinkers oxå
för att släcka svaga krypatrömmar i kablar.


Lysdioder/halvledare tänds vid extremt låga strömmar och den låga strömmen från fel pol som ett pulldown/pullupp fixar via att motstånd kortsluter detta
 
Du skall dra det på styringången pä halvledarreläet för och släcka feltriggning.

Man kan även ha 100k eller så uppe vid dioden/diodknippet aka blinkers oxå
för att släcka svaga krypatrömmar i kablar.


Lysdioder/halvledare tänds vid extremt låga strömmar och den låga strömmen från fel pol som ett pulldown/pullupp fixar via att motstånd kortsluter detta

Precis är med att det skall vara på ingången men det är ju här det blir knas i och med att utgången på reläet vekar vara kopplad så den triggar igång själva blinkfunktionen då den får last.

Skall testa att ta 100K på varje blinkerssida och se om det verkar bli stabilare, synd bara att den verkar ha torkat upp nu. Borde ju inte behövas några stora motstånd 0.25W lär ju räcka, om jag nu minns och räknade rätt så hamnar man väl på 0.00225W om man har 15V och 100K
 
Du får räkna på strömmarna på pullupp/pulldownen vilken watt du skall ha - 100k behöver ingen alls nästan men räcker för och döda små läckströmmar - annars om det inte räcker kan du gå nedåt
 
Ok ska testa med 100K och se om samma fenomen kommer tillbaka eller om det blir stabilare. Tror jag sätter motstånden på bakblinkers då är det lätt att byta om man vill testa annat värde, bara knäppa loss sadeln så kommer man åt kontakterna till bakblinkers.
 
Lyckades idag pricka in enda störtskuren på hela dagen och efter en tvätt av hojen så var problemet med det klickande reläet tillbaka så då var det läge för ett test.

Har prövat med ett flertal motstånd med värden från 100K till 47R men utan nåt vidare´resultat, relä eländet klickar på och det enda som händer om man kopplar in ett motstånd är att hastigheten på reläet ändras till ungefär normal blinkhastighet från att vara lite snabbare. Krypströmmen måste gå via blinkersomkopplaren vidare till blinkers och jordas där och dra igång reläet men idag kunde man inte se att blinkersarna lös svagt men reläet klickade på.

Vet inte riktigt hur man skall lösa det hela enkelt? På något sätt måste man få avbrott i krypströmmen som kommer igenom vid omkopplaren då den blir full av fukt och mostånd verkar inte ge önskad effekt möjligtvis om man skulle gå ner ordentligt i resistans och köra med effektmotstånd men det känns ju som ut vansinnigt.

Ska man få det att funka så undrar jag om man inte måste in med två reläer som är kapslade och låta omkopplare styra spolarna på dessa reläer och sen låta reläerna gå till blinkers? Lite mer kopplande och även ny kabeldragning men det är kanske det enda om man vill slippa ifrån detta?
 
Du kan som ovan fyllda det med fett men du bör även koppla av med motstånd i båda ändar för och döda krypströmmar.

Måste du gå ned till så låga värden som 47 så är det ganska mycket krypström....sök felkällan och koppla sedan av med 10k-100k i båda ändar eller fler.

Givare/kontakt sedan halvledarrelä och sedan förbrukare om det är lysdiod eller annan halvledre
 
Duger vanligt lager fett att kleta in omkopplaren med?

Ska kolla vidare med hojen i torrt tillstånd för problemet som jag ser det är att jag inte kan koppla av och döda krypströmmen med motstånd till jord utan att den avkopplingen i sig kommer att trigga igång reläet om jag nu inte är helt och hållet ute och cyklar.

På blinkreläet finns tre kablar B plus spänningsmatning, L utgången till omkopplaren och E jord. Då man får en last på utgången E sätter reläet igång och börjar arbeta som det verkar så behövs det väldigt lite ström för att dra igång reläets funktion, det är här det bli knas med motstånd till jord för det verkar räcka för att dra igång det. Förstår tanken med detta och det är ju att reläet skall vara okänsligt för vad för typ av lysdioder, lampor som det skall styra blinkfunktionen till.

Problemet som jag ser det är nog snarare konstruktionen av reläet som i sig är lite väl känsligt och kräver väldigt lite ström på utgången E för att det ska börja arbeta, det räcker alltså med fukten som lägger sig i omkopplaren för att reläet skall trigga, måste också blir så att om man gå ner i värde på motstånd så räcker strömmen som går genom motståndet till för att reläet ska börja jobba då strömmen genom motståndet räcker för att trigga igång reläet.

Jag ska ta och testa att koppla loss blinkerkretsen från reläets utgång och testa med motstånd direkt på reläets utgång och till jord för att få ett hum om hur mycket som krävs för att trigga igång reläet blinkfunktion.

Gjorde ett väldigt förenklat schema lite snabbt på hur det hela är kopplat är ju enklare att förstå då. Övre bilden med hur jag kopplat in motstånden och undre bilden är originalkopplingen.
 
Sen drar du ned styringången med ett också (eller drar upp om du har negativ styrström).

Funkar de inte då har du dvärgar inne i omkopplaren :tummenupp
 
Fattar jag det hela rätt menar du alltså att jag skall ha ett motstånd till jord från E på reläet i schemat?
 
Ja exakt om styrspänningen dit är plus , är den negativ så skall motståndet vara kopplat mot plus
Dom uppe vid diodblinkarna är också bra då dom dödar läckström längs sträckan från relä till diodblinkers.

Håll koll på effekttåligheten bara speciellt om du ligger där med låga motstånd
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top