bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet inte om nån varit med om detta men jag vill ge ett litet tips på vad som kan hända om man har LED-blinkers och lastoberoende relä och man kör i störtregn.
Sist jag var ute och körde så blev det störtregn så både jag och hojen var hyfsat blöta då vi kom hem, dagen efter skulle jag tvätta hojen efter som den var ganska skitig efter regn körningen.
Då jag vrider på tändningen klickar blinkreläet, tror ju då att jag glömt eller råkat komma åt blinkersen men den är av. Utgår då att reläet blivit knäppt och får ett nytt relä på garantin då det inte är så gammalt, byter reläet idag men felet är kvar och nu går ett ljus upp.
Då jag tillverkade skyltbelysningen till hojen med hjälp av fyra lysdioder lös den hyfsat då jag höll på att testa då jag höll i kablarna och jag skickade 12 V genom min kropp från höger till vänster hand. Tanken nu är att jag har fukt som orkar leda strömmen så att blinkreläet drar igång och mycket riktigt då jag kollar på blinkersarna nu inne i garaget där det är lite skumt så blinkar alla fyra väldigt svagt, öppnar då upp huset för blinkersomkopplaren och det är blött som tusan.
Tar isär allt kring blinkersomkopplaren och torkar så gott det går och blåser sen med varmluftspistol och efter en stund så slutar reläet att klicka och allt är normalt, fukten runt omkopplaren räcker alltså till för att dra igång samtliga blinkers väldigt svagt så inte syns i dagsljus.
Dessa omkopplare är nog av tillverkade enligt samma princip som de gummistövlar min gamla slöjdlärare hade då han fiskade harr, han hade hål i stövlarna så vattnet rann ut
Med glödlampor och vanligt relä får man inte detta fenomen men med LED och lastoberoende relä så kan man tydligen få lite roliga fenomen tillsammans med fukt.
Vill bara tipsa om detta om nån annan skulle råka ut för nåt liknande innan man drar igång nån större felsökning.
Sist jag var ute och körde så blev det störtregn så både jag och hojen var hyfsat blöta då vi kom hem, dagen efter skulle jag tvätta hojen efter som den var ganska skitig efter regn körningen.
Då jag vrider på tändningen klickar blinkreläet, tror ju då att jag glömt eller råkat komma åt blinkersen men den är av. Utgår då att reläet blivit knäppt och får ett nytt relä på garantin då det inte är så gammalt, byter reläet idag men felet är kvar och nu går ett ljus upp.
Då jag tillverkade skyltbelysningen till hojen med hjälp av fyra lysdioder lös den hyfsat då jag höll på att testa då jag höll i kablarna och jag skickade 12 V genom min kropp från höger till vänster hand. Tanken nu är att jag har fukt som orkar leda strömmen så att blinkreläet drar igång och mycket riktigt då jag kollar på blinkersarna nu inne i garaget där det är lite skumt så blinkar alla fyra väldigt svagt, öppnar då upp huset för blinkersomkopplaren och det är blött som tusan.
Tar isär allt kring blinkersomkopplaren och torkar så gott det går och blåser sen med varmluftspistol och efter en stund så slutar reläet att klicka och allt är normalt, fukten runt omkopplaren räcker alltså till för att dra igång samtliga blinkers väldigt svagt så inte syns i dagsljus.
Dessa omkopplare är nog av tillverkade enligt samma princip som de gummistövlar min gamla slöjdlärare hade då han fiskade harr, han hade hål i stövlarna så vattnet rann ut
Vill bara tipsa om detta om nån annan skulle råka ut för nåt liknande innan man drar igång nån större felsökning.

