Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Hej
Jag håller med om allt. Kan själv upplysa att jag liksom många andra kör sina trimmade HD på helsyntet 25W-50, alt 20W-50. En HD har ju dedikerad olja till transmissionen så man är ej begränsad till kopplingsanpassade MC-oljor. Jag kör tex på Statoil HP 25W-50. Men till saken, varför rekommenderas ofta rak olja till äldre motortyper? Jo förr var alla oljor på mineralbas, multigrade-egenskapen åstadkoms tack vare ett additiv som kallas VI-improver, eller viskositetsindexförbättrare. Den är en polymer som lite populärt kan liknas vid mikroskopiska plastkulor. Förr brände alla motorer mer olja än dagens, dåtidens ringpaket fodrade som alla vet mer film till den översta ringen bla. Det var då viktigt att oljans ask- och kokstal var låga, som i tvåtaktsoljor.

En mineraloljas asktal är i princip proportionell mot storleken på additivpaketet, basoljan bidrar (om den är av kvalite) med ganska liten askåterstod. Just VI-Improvern ger en hartsliknande lack på kolvkjol och i ringspår. Beläggningen liknar bränt/smält socker. Härav rekommenderade man alltid rak olja till äldre motorer (samt motorer med ålderdomlig konstruktion, tex briggs&startton, äldre HD osv) samt många racingmotorer för att hålla dem rena. Samma visa för tex tändkulemotorer som ju har ren förlustsmörjning, "använd inte multigrade" hade brukarna ofta lärt sig , ofta utan att veta varför.
Med helsyntet så är detta argument mot multigrade helt förfelat eftersom man ju där just formulerar basoljan till rätt viskositetsegenskaper från början med inga eller ett minimum av tillsatser. Och härav ett mycket lågt ask- och kokstal. HD har nu sedan ett par år en helsyntet multigradeolja som därtill även kan användas i transen.

På stora 4-takts marindieslar använder man tex alltid mineralolja av kostnadsskäl. Denna olja är med få undantag rak 30 eller 40-olja, ty eftersom maskinerna har förvämning så är det helt onödigt att höja asktalet med VI-improver.

Förr så skiljde man ofta på billiga och dyra multigrademineraloljor just genom storleken på additivpaketet/asktalet. Det var nämligen billigare att köpa en billig basolja med ett lågt naturligt viskositetsindex och få till rätt egenskaper med additiv ty de är i detta fallet billigare än dyr basolja.
Men som sagt, en bra syntetolja berörs ju ej alls av detta dilemma. Den ska ju som sagt inte ha just några tillsatser. Det är det som gör en helsyntetolja så viskositetstabil över tid, dess viskositetsindex är ej avhängigt hur stor del av ngt additivpaket som förbrukats. Det är inte minst en fördel i luftkylda motorcykelmotorer pga av hettan som kan uppstå. På just luftkylda stötstångsmotorcykelmotorer (typ HD) är dessutom det tillförda flödet till toppen minimalt och den lilla mängd olja som här passerar får en stor temperaturgradient, i synnerhet i bakre burken. Detta klarade alltså inte alla multigrademineraloljor förr, motorn (ventilskaft och kolvkjolar) koksade igen.

Detta inlägg var inget motargument alls, bara ett komplement. Oljetråden är bra, tycker du skriver bra och sansade inlägg.

Mvh
Jörgen

Får man fråga var du får tag i din Racingway 25w50 olja? Finns den i 20 eller 25 liters dunk? Vad brukar du betala?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Racingolja i en tourer?

Skulle köpa Motul 7100 till min Suzuki GSF 1250 Bandit idag (den oljan den matats med av verkstaden sedan 100-milaservicen). Just den oljan var dessvärre slut men istället fick jag köpa en ännu fräsigare olja för samma pris schysst nog, Motul 300V Factory Line. I specen står det att den oljan är framtagen för racing, är det bara bra eller är det nåt jag bör tänka på? De som kör bana byter ju ändå olja efter varje helg, jag byter var 600:e mil. Den klarar dock klassificeringen med råge för min hoj; "OEM Approvals: Above Existing standards"
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du tolkar det där med racing bakvänt. Givetvis funkar den alldeles utmärkt för dig. Du skriver ju själv att den klarar klassificeringen med råge. :)

Vad är det här med den aldrig sinande oljepaniken? (obs! inget personligt svar, bara en generell reflektion)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
För den som inte kan tyska och inte orkar läsa hela eller fippla med Google Translate så är slutsatsen ungefär att oljorna varierar från bra till mycket bra.
Dvs hur du än väljer så är ingen olja dålig.

Ja det är så jag med tolkar slutsatsen, dock ser man också att väldigt dyra oljor inte presterar bättre (i testet iaf) än betydligt billigare oljor. Som ovannämnda Motul V300 som främsta exempel då den får kritik i testet för sitt mycket höga inköpspris i förhållande till att den inte verkar prestera bättre än billigare varianter.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fan nu börjar jag ju undra om jag lika gärna kan slänga i den oljan jag har fått hem gratis (castrol power 1 delsytet), istället för okq8 sbk racing som jag hittils kört! Byter efter ca 250 mil (5 bandagar plus några mil gata). Tidigare lyft frågan om min power 1 på fb och när det gäller en sporthoj är det endast helsyntet som gäller sägs det.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Castrol Power 1 är ju en Top Of The Line olja. Jag skulle utan tvekan använda, speciellt för det priset och med tanke på att du byter med god marginal innan oljan är utsliten.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Castrol Power 1 är ju en Top Of The Line olja. Jag skulle utan tvekan använda, speciellt för det priset och med tanke på att du byter med god marginal innan oljan är utsliten.

Det som "folket" reagerade på var att power 1 är delsytet medans power 1 racing är helsyntet och det jag skall ha! Sen kör jag ganska hårt och tänkte köra några race nästa år dessutom...
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Så länge oljan uppfyller tillverkarens krav så är det ok att slå i, har aldrig förstått varför folk tvekar kring detta. En bra mineral eller en bra syntet spelar enligt min mening ingen roll, så länge som sagt oljan fyller kraven. Jag har gått två utbildningar i Statoils (nu mera Fuchs) regi kring smörjteknik och jag frågade deras s.k olje-orakel om tex. Biltemas helsyntetiska var "lika bra som deras" top off the line, och svaret var ja. Svaret var även ja på frågan om man i princip blir blåst om man ger 250kr/l hos en handlare för en olja som kostar 100kr/l hos Biltema med likvärdig klassning.:crash
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ok grabbar, då häller jag i den! Känns dock lite overkill med en så dyr olja i min Bandit, men jag fick ju faktiskt ~200 kr rabatt som sagt var. Tror fyra liter kostar närmare 900 kr annars... Hutlöst! Framöver köper jag Q8 SBK på 20-litersdunk istället!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Ok grabbar, då häller jag i den! Känns dock lite overkill med en så dyr olja i min Bandit, men jag fick ju faktiskt ~200 kr rabatt som sagt var. Tror fyra liter kostar närmare 900 kr annars... Hutlöst! Framöver köper jag Q8 SBK på 20-litersdunk istället!

Hehe! Jag betalar 65kr/litern i lösvikt för min SBK :yoparty Orka släpa en 20 liters dunk ;) Att jag frågar om power 1 oljan är bara för att det ramla fram 16 liter framför fötterna på mig :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det är så jag med tolkar slutsatsen, dock ser man också att väldigt dyra oljor inte presterar bättre (i testet iaf) än betydligt billigare oljor. Som ovannämnda Motul V300 som främsta exempel då den får kritik i testet för sitt mycket höga inköpspris i förhållande till att den inte verkar prestera bättre än billigare varianter.

Nej. det är ju den andra slutsatsen. Mervärdet man får av att köra med en dyrare olja är extremt litet. Såpass litet att det inte kommer att påverka hur länge motorn håller.
Sköter man oljebyten så kommer det att funka oavsett vilken olja du väljer. Det som avgör är istället om man faktiskt gjort oljebyten som man skall.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej. det är ju den andra slutsatsen. Mervärdet man får av att köra med en dyrare olja är extremt litet. Såpass litet att det inte kommer att påverka hur länge motorn håller.
Sköter man oljebyten så kommer det att funka oavsett vilken olja du väljer. Det som avgör är istället om man faktiskt gjort oljebyten som man skall.
Ah, fylla motorn med bensin å köra på tomgång i 5 minuter med ett hål slaget i oljefiltert som sköljning menaru?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ah, fylla motorn med bensin å köra på tomgång i 5 minuter med ett hål slaget i oljefiltert som sköljning menaru?

Nej. Du laddar naturligtvis högtryckstvätten med diesel och spolar rätt in i alla öppningar du hittar på hojen. Sedan ägnar du några dygn åt att sanera garaget. När du fyller i olja så ser du till att hälla upp till kanten på påfyllningen så du har lite extra ifall hojen drar olja.

Skämt åsido. Många har lite väl stor tilltro till dom dyrare oljor som finns. Och ofta har man för sig att man ska göra en massa special när man byter olja som att skölja igenom motorn med ny olja och sedan byta igen när det i praktiken är fullt tillräckligt att tömma ut den gamla oljan och byta filtret och sedan hålla i en olja som är tillräckligt bra.

Dom dyrare oljorna kan säkerligen ha sin plats i vissa sammanhang. typ racing på toppnivå där man trimmat ur max som går ur motorn och belastar den väldigt hårt.

Men för gatbruk så har det inte någon egentlig praktisk betydelse.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En bra grej är att tappa ur oljan när den är ordentligt varm och rinner lätt och innan skiten från lameller och annat har samlats sig på botten i tråget.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
En bra grej är att tappa ur oljan när den är ordentligt varm och rinner lätt och innan skiten från lameller och annat har samlats sig på botten i tråget.

Flikar in med att en oljeplugg med magnet också alltid är en fördel. :)
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Vad tycker ni om till exempel att Castrol power 1 racing och Shells oljor ens får kallas "helsyntet" när det faktiskt är mineraloljor? Inte för att oljorna skulle inte göra sitt jobb men tycker det är fult att det faktiskt får kallas för helsyntet när det verkligen inte är det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad tycker ni om till exempel att Castrol power 1 racing och Shells oljor ens får kallas "helsyntet" när det faktiskt är mineraloljor? Inte för att oljorna skulle inte göra sitt jobb men tycker det är fult att det faktiskt får kallas för helsyntet när det verkligen inte är det.

Av ren nyfikenhet, vad tycker du är definitionen av helsyntetisk olja?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Av ren nyfikenhet, vad tycker du är definitionen av helsyntetisk olja?

Polyalfaolefin, polyalkylenglykol, estrar och silikonoljor.

Tycker inte du att det borde finnas ett tydligt regelverk för detta?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top