Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

MC Doktorn

Guest
Boris JR skrev:
Vilken olja tänker du på? Ricinolja dvs tvåtaktsolja?

:hihi Förlåt min ironi men jag menar deras syntetolja , har den i hojen nu som vinterförvaringsolja och med tanke på priset så kanske man till och med vågar använda den med tätabyten typ var 300 mil ? 4 liter märkes olja för 450 känns saftigt
 

Dr.Bike

Guest
2ono skrev:
:hihi Förlåt min ironi men jag menar deras syntetolja , har den i hojen nu som vinterförvaringsolja och med tanke på priset så kanske man till och med vågar använda den med tätabyten typ var 300 mil ? 4 liter märkes olja för 450 känns saftigt


Det kan du! (alltså använda den) Både på bana och i trafiken.
Detta har verifierats av andra i både tråd ett och två samt nån frågetråd om just vilka som använder Biltemas räsersmörja.
Att jag själv gör det kan nog de flesta gissa ;) och jodå, den har gjort god tjänst kan jag intyga precis som många andra.

Några enskilda (tror jag är uppe i ena handens fingrar nu) har INTE varit nöjda.

Några av dem har jag avfärdat med "teknisk bevisning" i form av att deras påståenden antingen inte håller av just tekniska skäl, ELLER att de redan hade en slut motor som när de bytt olja och sedan tänkt: "racingolja! här ska gasas" så har mycket riktigt korthuset rasat.

Vilket det såklart hade gjort med vilken olja de än haft.

OK jag raljerar lite. Ord står mot ord, och man kan aldrig ta ifrån folk deras uppfattningar och känslor.

Återstår således EN person här på sajten som ff vidhåller att Biltemas olja var av ondo ;)
Hoztic! :lol

Med all respekt, och återigen - folks uppleveser är givetvis sanna. Men SÅ många som kört sina GSX:er på just biltemas olja och INTE sett detta fel borde ju då ha klagat och det skulle vara så att just en MODELL av hoj skulle vara extra kinkig...
Vilket jag alltså INTE tror på.

Men det är ju jag det.


(here it goes again!) :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dr.Bike skrev:
Några enskilda (tror jag är uppe i ena handens fingrar nu) har INTE varit nöjda.

Jag var en av dem, nu har jag ändrat uppfattning. Biltema Racing Way rulez! :tummenupp

(Gjort 4 byten på den oljan, den är billig & imho lika bra som vilken annan dyr olja som helst)
 

Dr.Bike

Guest
Muggen skrev:
Jag var en av dem, nu har jag ändrat uppfattning. Biltema Racing Way rulez! :tummenupp

(Gjort 4 byten på den oljan, den är billig & imho lika bra som vilken annan dyr olja som helst)


Ha ha! Kram på dig Muggen! jag kommer ihåg det! Och ville inte nämna dig vid namn. Kul att du hittat en olja som är funkis OCH billig! Visst känns det skönt när man får en slant över till en back öl? :tummenupp
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Var inne på Biltema idag & började småsnackade med en anställld där & passade på att fråga vad han visste om oljan, men han visste inte mycket om den förutom att Biltema inte hade vågat sälja den som en "racing" olja om den inte höll måttet ... däremot berättade han en intressant detalj & det var att det har hänt att dom fått flaskor med statoil etiketter bland Biltema flaskorna...
 

MC Doktorn

Guest
Dr.Bike skrev:
Det kan du! (alltså använda den) Både på bana och i trafiken.
Detta har verifierats av andra i både tråd ett och två samt nån frågetråd om just vilka som använder Biltemas räsersmörja.

Några av dem har jag avfärdat med "teknisk bevisning" i form av att deras påståenden antingen inte håller av just tekniska skäl, ELLER att de redan hade en slut motor som när de bytt olja och sedan tänkt: "racingolja! här ska gasas" så har mycket riktigt korthuset rasat.

Vilket det såklart hade gjort med vilken olja de än haft.

OK jag raljerar lite. Ord står mot ord, och man kan aldrig ta ifrån folk deras uppfattningar och känslor.

(here it goes again!) :)

Mycket en psykologisk grej allt som är billigt är bad som att gå på rusta och köpa hylsnycklel sats för 59 kr, men de som rejsar seriöst har ju ofta någon form av spons på oljor så någon sanning.....

Men som sagt det finns mycket tyckande och lite sanningar och just därför tror jag att biltema och andra "omärkta" oljor håller en tillräckligt bra kvalite och bytet i sig är viktigare än själva oljan om den uppfyller API,TC etc etc eftersom det inte finns en motsats bevisad som säger.

Diskussionen är oändlig :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
2ono skrev:
Biltemas ricinolja kostar 70 kr och kasstrål 120kr vågar jag hälla i den billigare och gasa på bana någon med erfarenhet empirisk eller vetenskapligt dockumenterat helst dubbelblind studie :rolleyes:

Biltemas sk. racingolja, den med en R1 el. dyl. på etiketten har jag använt till både bana och gata utan några problem varken med rasad motor eller slirande koppling. Jag skulle svara "ja" på din fråga. :)
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Dr.Bike skrev:
Ha ha! Kram på dig Muggen! jag kommer ihåg det! Och ville inte nämna dig vid namn. Kul att du hittat en olja som är funkis OCH billig! Visst känns det skönt när man får en slant över till en back öl? :tummenupp

Haha!
Att det var trögare o växla vet jag till 100% att det var :lol
Dock skyller jag inte på oljan längre, utan på att den inte var tillräckligt varm med tanke på årstiden jag "kände på oljan", tog det säkerligen längre tid o få upp temp.

Har fått uppfattningen att korta bytes intervaller med "billig" är bättre än vilken dyr olja som helst i alla lägen, "som kanske är så bra att den inte behöver bytas lika ofta". :mattias
 

Dr.Bike

Guest
Muggen skrev:
Haha!
Att det var trögare o växla vet jag till 100% att det var :lol
Dock skyller jag inte på oljan längre, utan på att den inte var tillräckligt varm med tanke på årstiden jag "kände på oljan", tog det säkerligen längre tid o få upp temp.

Har fått uppfattningen att korta bytes intervaller med "billig" är bättre än vilken dyr olja som helst i alla lägen, "som kanske är så bra att den inte behöver bytas lika ofta". :mattias

Det är helt riktigt det du säger, under förutsättning att den "billiga" oljan bara är billig i priset! Och det stämmer i alla fall med alla oljor avsedda för MC. Mineral som syntet. Alla klarar de kraven som ställs, och byter man ofta så kan inte ens den sämsta mineral ställa till nåt i DET avseendet vad gäller att oljan skulle vara "slut".
Att den däremot inte tål lika höga belastningar, temperaturer osv som en helsyntet är en annan historia.

Väljer man då istället en billig helsyntet för mc, oavsett var den kommer ifrån, OCH byter ofta, ja då har man som gamle Gunnar Sträng - både livrem och hängslor! :tummenupp
 

BaldBrut

Kroniskt adrenalin abstinent
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sumpan
Hoj
KTM 690 enduro
Elda olja så att det bara blir sot...

Var inne på en MC butik i Stockholm idag. Frågade vilken helsyntetolja som rekommenderades. Fick en Motul i handen för netta 750 kronor för fyra liter. Jag nämnde den här Sporthojtråden och att flera har talat varmt om Biltemas "race" olja. Killen bakom disken tittade nedlåtande och nästan syndfullt mot mig och sa att "den har vi ju testat att elda, det blev ju bara sot kvar". Med minen och tonfallet stod det klart att det icke är en önskvärd effekt när man eldar oljor. För det första hade jag det min inkränkta värd ett dugg förvånande om det enda som kvarstod efter ett liknande expriment var just "bara sot". För det andra var min pontana tanke (och kalla mig gärna enkelt till sinnet) att ELDA olja är väl ändå överdrivet, den ska bli varm, men inte ska den väl brinna...

Så frågan blir så klart: Finns det något sätt för en icke kemisals utrustad lekman, eller MC-meck för den delen, att säga att det är en dålig eller bra olja (borträknat ren erfarenhet av skurna motorer...)?

I morgon åker jag till Biltema och handlar olja, om inte någon här lyckas stoppa mig innan dess.

/Dave
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
BaldBrut skrev:
2057644 Var inne på en MC butik i Stockholm idag. Frågade vilken helsyntetolja som rekommenderades. Fick en Modul i handen för netta 750 kronor för fyra liter. Jag nämnde den här Sporthojtråden och att flera har talat varmt om Biltemas "race" olja. Killen bakom disken tittade nedlåtande och nästan syndfullt mot mig och sa att "den har vi ju testat att elda, det blev ju bara sot kvar". Med minen och tonfallet stod det klart att det icke är en önskvärd effekt när man eldar oljor. För det första hade jag inte varit en sukund förvånad om det enda som kvarstod efter ett liknande expriment var just "bara sot". För det andra var min pontana tanke (och kalla mig gärna enkelt till sinnet) att ELDA olja är väl ändå överdrivet, den ska bli varm, men inte ska den väl brinna...

Så frågan blir så klart: Finns det något sätt för en icke kemisals utrustad lekman, eller MC-meck för den delen, att säga att det är en dålig eller bra olja (borträknat ren erfarenhet av skurna motorer...)?

I morgon åker jag till Biltema och handlar olja, om inte någon här lyckas stoppa mig innan dess.

/Dave


Ett löjligt test, som kommer ge samma resultat för alla oljor.
Ok det skiljer lite (några tiotals grader) mellan sämsta (mineral) och bästa (syntet), och du har helt rätt: SÅ varma varken ska, eller blir oljorna normalt, iaf inte i en modern vätskekyld maskin.
Turboapplikationer möjligen, men detta vet turbokillarna om, och byter olja oftare än jag byter kalsonger.
Så köp du Biltemaoljan med förvissningen att du får en bra olja, och må försäljaren brinna i helvetet för den attityden mot dig som kund!

Det visar inte bara på okunnighet inom området (mc-handlare har oftast inte läst något om oljor utan är även de offer för reklam), utan just den arrogans som (även om hans olja hade varit bättre) iaf får MIG att tvärvägra.
Att stå och hånflina mot kunden för att göra denne osäker är lägre än Glocalnet, eftersom majoriteten av kunderna inte vet VAD de ska tro, och man vill ju gärna tro på handlaren.
Likväl som doktorn, eller polisen eller ...osv.

Prata aldrig skit om andra är en bra regel, men berätta gärna hur bra du är själv!
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
1626417 Får nog logga in ser jag...

Njaaa.... W står för det första för Winter. Detta anger att oljan har den specificerade EGENSKAPEN för sae 15 i KALLT tillstånd. Med kallt avses -20 grader Celsius.
Alltså INTE att den har SAE 15 vid -20.
SAE 15 har den vid +20.
Så en 15w-40 kommer alltså anta två huvudsakliga viskositeter.

SAE 15 egenskaper när den är kall, och sen när den är varm (100 grader) då kommer den ha samma viskositet som om den från början var en SAE 40 olja.

Kristallklart?

Repetition: SAE talet anger bara vilken trögflutenhet oljan har i rumstemperatur. Men då man specar en multigradeolja så anger det nedre värdet (säg 15w) att oljan vid -20 har samma trögflutenhet som om den hade varit en ren 15 olja i rumstemperatur, men givetvis p.ga den låga temperaturen så är den NU tjockare, och har kanske en verklig viskositet bra mycket högre. (riktig viskositet mäts i centistoke och är ett bättre mått.) anm.
När sen sama olja värms upp så kommer den förtjockas av polymerer, så en förvandling sker. Oljan kommer nu vara så tjock (eller tunn, beroende på hur man väljer att se det :hihi) vid 100 grader, som en 40 olja i rumstemperatur HADE varit.
Enkelt?
I praktiken är ju oljan som vatten vid 100 grader, så man har alltså INTE SAE 40 vid 100, utan egenskaperna för en olja som håller SAE 40 i rumstemperatur! :fakta

Edit: Helt rätt TM! Nedre värdet är HELT ovidkommande i vårt klimat, och det skulle räcka om nedre värdet var SAE 30 för sommarbruk.
Unvik stora viskositetsspann, för de gör att oljan innehåller MER polymerer, och det är DE som slits efter en tid, precis som Anders säger, och pljan blir inte längre viskositetsstabil vid höga temperaturer.
Nu skall det nyktert konstateras att detta tapp inte är ett ras i viskositet, men ändå värt att notera.
DOck kör de flesta så förtvivlat kort tid/sträcka på sina oljor så det hinns aldrig upptäckas i praktiken.

U.S: Kör du lugnt på den oljan din handlare har. Och avseende skillnader i motorer: Nja, är svaret, då det OFTA förekommer rull och kullager i veven på twinnar = större oljeflöde, så då VILL man ha en tjockare olja som inte går FÖR lätt igenom, vilket skulle kunna leda till tryckfall i hela smörjsystemet ifall inte pumpen hade tillräcklig kapacitet. (t.ex tomgång)
Många V-motorer som är luftkylda har oxå värmeproblem då bakre cylindern går varnare, vilket egentligen ställer högre krav på att man har en riktigt bra olja, faktiskt viktigare än på en vätskekyld radfyra!
Lite av detta möter man upp med att sätta i större munstycke till bakre cylindern om man har separata gasare, och på så vis få lite mer kylning av det extra bränslet.

:va
Men ...... Har läst detta många gånger och nu fattar jag!? - rumstemperatur.
Jag har alltid trott tvärtom 15W måttet anger viskositeten vid minusgrader och 40 måttet vid 100 grader (så står det ofta ex i Biltema katalogen)

När jag kontaktade ett oljebolag så var svaret - En 5W-40 betyder att oljan har viskositet som en rak 5W-olja vid 40 grader. Den har däremot viskositet som en rak 40 olja vid 100 grader.

Dr Bike - nu fattar jag inget eller är jag bara trög :confused:
 

Dr.Bike

Guest
triumph00 skrev:
2059467 :va
Men ...... Har läst detta många gånger och nu fattar jag!? - rumstemperatur.
Jag har alltid trott tvärtom 15W måttet anger viskositeten vid minusgrader och 40 måttet vid 100 grader (så står det ofta ex i Biltema katalogen)

När jag kontaktade ett oljebolag så var svaret - En 5W-40 betyder att oljan har viskositet som en rak 5W-olja vid 40 grader. Den har däremot viskositet som en rak 40 olja vid 100 grader.

Dr Bike - nu fattar jag inget eller är jag bara trög :confused:



Nejdå! Du har hajat helt rätt!

Vi tar en liknelse:

Antag att vi har en "rak" olja. Säg SAE 40
Ok?
NÄR är den 40?

40 är ju ett mått på trögflutenheten ju, ett viskositetsmått.
Men alla vet ju att ju varmare en olja blir, desto mer tunnflytande blir den.
Alltså: vi måste fastställa NÄR den har trögflutenhet SAE 40...
Detta är vid temperaturen 40 grader C för ISO standarden, och vid 104 grader Farenheit (49 grader C anm.) för API stanarden. Man måste alltså veta vilken standard man refererar till, och API använder ju SAE-systemet, så om Biltema anger sina oljor mot ISO så ger man kunden huvudbry i onödan, då man ju anger viskositeten i SAE-grade och inget annat.
Jaja petimetermått kan tyckas, vi drar vidare:

Vid 100 grader har din 40-olja kanske SAE 10 eller 5.
Och vid minus 20 grader kanske den har övergått till smörjfett.
Ok?

Sen trollar man lite med viskositetsförbättrande tillsatser och gör så att oljan kan vara lättfluten kall, men ändå vara hyfsat tjock när den blir varm.
Ok?

Vi tar din 15w-40

Den är alltså en grunden SAE15 olja, som, när den når 100 grader, kommer att vara lika tjock som om den DÅ hade varit en SAE 40.
D.v.s 25 SAE-steg högre än den eljest hade varit vid den temperaturen om den hade varit en "rak" 15 olja som den ju började sitt liv i det kalla tråget som :)
(nu börjar en del inse att "raka" oljor är skit. tjocka när de är kalla och vatten när de är varma... hör ni det HD-åkare! ;) Och inte för inte domineras marknaden av oljor med ett brett viskositetsområde, s.k multigrade-oljor)
Voila´en tulipanaros.

W:et dårå?

W står mycekt riktigt för Winter. Weight säger andra, men oavsett vilket man väljer att kalla det så har det med varann att göra, för det handlar om en viss egenskap vid en viss temperatur, och det betyder i sin tur att oljans densitet (weight) kommer att vara given, och därför är den oxå användbar för vinterbruk.
Kriteriet är pumpbarhet, så därför testas olika tjocka oljor vid olika temperaturer enligt följande:
5W testas vid -25C, 10W vid -20C, 15W vid -15C, och 20W vid -10C.


Klart som korvspad? :lol
 

BaldBrut

Kroniskt adrenalin abstinent
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Sumpan
Hoj
KTM 690 enduro
Statoil i Biltema

Pratade med en vän med 15 år i ryggen med egen verkstad. Nå, antal år gör honom inte till ett orakel,men eftersom det har nämt tidigare i den här tråden tänkte jag att det kunde vara värt att nämna. Jag frågade honom om hans åsikt om Biltemas olja. Han sa direkt att "Biltemas olja är utmärkta grejer, det är ju Statoils olja om det klingar bättre än 'Feltema'!".
Då var det bekräftat från en oberoende källa. Biltemas olja är Statoil olja under egen label.

Det jag fortfarande undrar är vart man gör de bästa köpen av filter och drivpaket om man inte vill göda dyra Stockholms MC butiker. Några förslag?

/ Dave
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
BaldBrut skrev:
2060503 Pratade med en vän med 15 år i ryggen med egen verkstad. Nå, antal år gör honom inte till ett orakel,men eftersom det har nämt tidigare i den här tråden tänkte jag att det kunde vara värt att nämna. Jag frågade honom om hans åsikt om Biltemas olja. Han sa direkt att "Biltemas olja är utmärkta grejer, det är ju Statoils olja om det klingar bättre än 'Feltema'!".
Då var det bekräftat från en oberoende källa. Biltemas olja är Statoil olja under egen label.

Det jag fortfarande undrar är vart man gör de bästa köpen av filter och drivpaket om man inte vill göda dyra Stockholms MC butiker. Några förslag?

/ Dave

dom köpen kan du göra via mig bara pmá mig
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2060335 Nejdå! Du har hajat helt rätt!

(nu börjar en del inse att "raka" oljor är skit. tjocka när de är kalla och vatten när de är varma... hör ni det HD-åkare! ;) Och inte för inte domineras marknaden av oljor med ett brett viskositetsområde, s.k multigrade-oljor)
Voila´en tulipanaros.

Hej
Jag håller med om allt. Kan själv upplysa att jag liksom många andra kör sina trimmade HD på helsyntet 25W-50, alt 20W-50. En HD har ju dedikerad olja till transmissionen så man är ej begränsad till kopplingsanpassade MC-oljor. Jag kör tex på Statoil HP 25W-50. Men till saken, varför rekommenderas ofta rak olja till äldre motortyper? Jo förr var alla oljor på mineralbas, multigrade-egenskapen åstadkoms tack vare ett additiv som kallas VI-improver, eller viskositetsindexförbättrare. Den är en polymer som lite populärt kan liknas vid mikroskopiska plastkulor. Förr brände alla motorer mer olja än dagens, dåtidens ringpaket fodrade som alla vet mer film till den översta ringen bla. Det var då viktigt att oljans ask- och kokstal var låga, som i tvåtaktsoljor.

En mineraloljas asktal är i princip proportionell mot storleken på additivpaketet, basoljan bidrar (om den är av kvalite) med ganska liten askåterstod. Just VI-Improvern ger en hartsliknande lack på kolvkjol och i ringspår. Beläggningen liknar bränt/smält socker. Härav rekommenderade man alltid rak olja till äldre motorer (samt motorer med ålderdomlig konstruktion, tex briggs&startton, äldre HD osv) samt många racingmotorer för att hålla dem rena. Samma visa för tex tändkulemotorer som ju har ren förlustsmörjning, "använd inte multigrade" hade brukarna ofta lärt sig , ofta utan att veta varför.
Med helsyntet så är detta argument mot multigrade helt förfelat eftersom man ju där just formulerar basoljan till rätt viskositetsegenskaper från början med inga eller ett minimum av tillsatser. Och härav ett mycket lågt ask- och kokstal. HD har nu sedan ett par år en helsyntet multigradeolja som därtill även kan användas i transen.

På stora 4-takts marindieslar använder man tex alltid mineralolja av kostnadsskäl. Denna olja är med få undantag rak 30 eller 40-olja, ty eftersom maskinerna har förvämning så är det helt onödigt att höja asktalet med VI-improver.

Förr så skiljde man ofta på billiga och dyra multigrademineraloljor just genom storleken på additivpaketet/asktalet. Det var nämligen billigare att köpa en billig basolja med ett lågt naturligt viskositetsindex och få till rätt egenskaper med additiv ty de är i detta fallet billigare än dyr basolja.
Men som sagt, en bra syntetolja berörs ju ej alls av detta dilemma. Den ska ju som sagt inte ha just några tillsatser. Det är det som gör en helsyntetolja så viskositetstabil över tid, dess viskositetsindex är ej avhängigt hur stor del av ngt additivpaket som förbrukats. Det är inte minst en fördel i luftkylda motorcykelmotorer pga av hettan som kan uppstå. På just luftkylda stötstångsmotorcykelmotorer (typ HD) är dessutom det tillförda flödet till toppen minimalt och den lilla mängd olja som här passerar får en stor temperaturgradient, i synnerhet i bakre burken. Detta klarade alltså inte alla multigrademineraloljor förr, motorn (ventilskaft och kolvkjolar) koksade igen.

Detta inlägg var inget motargument alls, bara ett komplement. Oljetråden är bra, tycker du skriver bra och sansade inlägg.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
2060335 , ................och vid 104 grader Farenheit (49 grader C anm.)................ :lol

från :confused: till :tummenupp - nu fattar jag, imponerad av din och andras kunskap, jag :Bugar mig och tackar
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jörgen Karlsson skrev:
2060636 Hej
Jag håller med om allt. Kan själv upplysa att jag liksom många andra kör sina trimmade HD på helsyntet 25W-50, alt 20W-50. En HD har ju dedikerad olja till transmissionen så man är ej begränsad till kopplingsanpassade MC-oljor. Jag kör tex på Statoil HP 25W-50.

Jörgen

Vi med våtkoppling gillar inte VII, pga nedbrytning.

Samt MC - olja som är kopplingsanpassad "host*, eftersom du är inne på märke, jämför raceway för bil och mc (15W-40), Och kika på vad som skiljer :hihi

För övrigt, Jörgen, god praktisk beskrivning av VII :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Badger skrev:
2061206
Samt MC - olja som är kopplingsanpassad "host*, eftersom du är inne på märke, jämför raceway för bil och mc (15W-40), Och kika på vad som skiljer :hihi

För övrigt, Jörgen, god praktisk beskrivning av VII :tummenupp
Tack
Jag kan tänka mig att det ej skiljer mycket i praktiken, vet ej vad det är för ev skillnader för den JASO MA norm som Racingway MC 15W-40 uppfyller, till skillnad från Racingway HP 25W-50. Sannolikt är det bara så att Racingway MC 15W-40 är testad och godkänd enligt JASO MA-normen och 25W-50:n är inte testad, men det kan ju också vara så att det är ett additiv i Racingway MC 15W-40 som inte de andra har. För mig är det dock akademiskt eftersom 15W-40 anses för tunn för Harley =/. Funderar dock på att även sluta köpa transolja från HD. 146 pix för en liter (sannolik)mineralolja utan ens en spec på flaskan stör mig. Skulle hellre hälla i en liter helsyntet MC-olja för det priset. Dock har jag aldrig haft några som helst kopplings- eller växelproblem med HD:s transolja, trots alla mina kopplingsstarter var sommar. Skulle vara kul att veta om någon annan provat att utbyta HD:s "SportTrans Oil"

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Det var en liten "teaser" som jag slängde upp angående raceway.

Men en liten huvudregel som "oftast" stämmer. Klarar en olja matcha SH så klarar den således JASO-MA per "automatik"
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top