CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Har för mig att Yamaha center i Helsingborg programmerar om ecu
 
Någon som har en uppfattning om vad man får ge för en beg. -15 eller nyare?

Såg att det ligger helt nya ute för 159.000:- med 0km på mätaren, så jag tänkte att de begagnade kanske kommit sig ner i pris snart? Blocket är ganska tomt, men någon kanske har koll?
 
Någon som har en uppfattning om vad man får ge för en beg. -15 eller nyare?

Såg att det ligger helt nya ute för 159.000:- med 0km på mätaren, så jag tänkte att de begagnade kanske kommit sig ner i pris snart? Blocket är ganska tomt, men någon kanske har koll?

I höstas dök det upp nån eller några för typ 120´, en var klädd i racekåpor och en var original med ett par hundra mil på mätarn har jag för mig. Jag tror det kommer dyka upp mer på begmarknaden runt mars-april.
 
Största delen av ljuddämpningen sker tyvärr i kat-lådan, så alla 2015-2016 utan kat låter tyvärr väldigt högt med en normalstor ljuddämpare. Jag tror inte att du är välkommen på en bandag med en sådan, då är det original kat eller jätteljuddämpare med dB-killer som gäller.
 
Största delen av ljuddämpningen sker tyvärr i kat-lådan, så alla 2015-2016 utan kat låter tyvärr väldigt högt med en normalstor ljuddämpare. Jag tror inte att du är välkommen på en bandag med en sådan, då är det original kat eller jätteljuddämpare med dB-killer som gäller.

Gör det någon efekt ökning att ta bort katen?
 
Ja, men endast under förutsättning att du mappar om hojen för det rör som ersätter katen.

Att bara ta bort katen och köra vidare med standard bränslemapp är inte att rekommendera. Vad jag har sett så verkar detta ge en otroligt fladdrig AFR-kurva och en hoj som går snålare i mellanregistret. Kanske inte så snålt att det blir farligt, men i alla fall tillräckligt snålt för att inte gå så bra som den skulle kunna gå.

Alla mindre seriösa slip-on tillverkare kommer naturligtvis att säga att det bara är att tuta och köra, men om du vill göra det ordentligt så är det race-ecu, flashning eller PCV med rätt bränslemapp som gäller. Då tar du ut 5-8 hk mer med ett bra slip-on.
 
Har också hört liknande siffror, sen blir man av med ganska många kilo med samt får en snyggare cleanare look. Dock som sagt lär det låta lite mer än vad man vill i somliga situationer, tex en tidig morgon när grannarna ligger o sover.
 
Ja, men endast under förutsättning att du mappar om hojen för det rör som ersätter katen.

Att bara ta bort katen och köra vidare med standard bränslemapp är inte att rekommendera. Vad jag har sett så verkar detta ge en otroligt fladdrig AFR-kurva och en hoj som går snålare i mellanregistret. Kanske inte så snålt att det blir farligt, men i alla fall tillräckligt snålt för att inte gå så bra som den skulle kunna gå.

Alla mindre seriösa slip-on tillverkare kommer naturligtvis att säga att det bara är att tuta och köra, men om du vill göra det ordentligt så är det race-ecu, flashning eller PCV med rätt bränslemapp som gäller. Då tar du ut 5-8 hk mer med ett bra slip-on.

Skulle kunna tänka mig köra med katen och slipon men tror att katen kommer bränna upp racekåporna då det inte riktigt finns plats för kat och en ordentlig luft spalt för kylning. Ecun komer bli flashad då jag köpt en sån kitt så det blir inga problem med att köra med kat ersätare.

Har du din M orginal eller gjort något med den?
 
Jag har ingen M. Jag har en "vanlig" 2015, fast med lite egna fjädringsprylar och lite andra eftermarknadsprylar.

Om du letar efter riktigt tysta avgassystem som inte använder katen så har jag hört bra saker om Seton Tuning, Arrow halvsystem med dB-killer samt Akrapovic halvsystem med dB-killer (den modell som har en något märklig form på ljuddämparen).
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top