Frågor man vågar ställa

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.
Senast för någon vecka sen blev jag erbjuden 140 kkr i inbyte för min bil så nog finns andrahandsvärdet kvar ännu.
Ett teoretiskt batteribyte skulle kosta massor. Det som är mest troligt att det händer är att enstaka celler går sönder och då kostar ett byte av den modulen ungefär som ett kamremsbyte. För övrigt har batteriet åtta år eller 16000 mil garanti så det lär inte bli mitt bekymmer.

Vad gäller prestanda så kan du studera vridmomentskurvorna och se hur tillgänglig acceleration man har med elmotor.
Elbilar har utvecklats mindre än bensin/dieselbilar.
Den har alltså sjunkit med värdet av en ny UP.
Så om man byter bil innan service, så räknas inte servicekostnad?
130km/h....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kollade kartan nu, för att hälsa på mina föräldrar måste jag åka 17, 18 eller 19 mil enligt dom förslag jag får upp, så det är uteslutet med en elbil. (körtid 2h 35m, även om det aldrig har tagit så lång tid i verkligheten)

Sen kollade jag dom olika laddkartorna på nätet för att planera vart jag kunde ladda på vägen, jag kunde antingen åka till Lycksele, 13.5 mil (1h 48m) och sedan ladda i ett 16Ah Schucko i 5h för att sedan köra ytterligare 8.6 mil och 1h 7min för att ta mig dit jag vill.
Frågan är om man ens tar sig till Lycksele?

Ett annat alternativ var att åka via Skellefteå, för där finns det en snabbladdare, men det blir ännu längre.

Det är sjukt smidigt att åka elbil :D man slipper ju stå vid bensinmacken var 60'e mil (tre sådana resor) i tre minuter.


ÅAS så får man ju inte tillbriga 5 timmar vid en Schucko-kontakt i Lycksele.

Hur lång tid tar resan på cykel? :D

Lägger man sedan till arbetstiden som krävs för att amortera värdeminskningen så är cykeln en solklar vinnare. Kanske till och med ett par Addidas slår elbilen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fan vad du kör :D
Det kanske låter konstigt, men jag köpte den inte för att ha som trädgårdsdekoration.

Ska man räkna in all service så ska väl kopplingsbyten och kamdrivning med på bensinbilen och avgassystem bränslepumpar osv.

Sist jag undersökte saken hade vi ett tak vid 120 km/h här i Sverige. Enligt GPS så gör den 135. :rock
Det är inte ekonomi som gjort att jag valt elbil utan mer att prova något nytt, men vissa verkar vilja köra på i samma hjulspår och trivs man med det så är väl det ok.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur länge kan man diskutera samma ämne under "Frågor man vågar ställa" innan det är dags att starta en separat tråd?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kanske låter konstigt, men jag köpte den inte för att ha som trädgårdsdekoration.

Ska man räkna in all service så ska väl kopplingsbyten och kamdrivning med på bensinbilen och avgassystem bränslepumpar osv.

Sist jag undersökte saken hade vi ett tak vid 120 km/h här i Sverige. Enligt GPS så gör den 135. :rock
Det är inte ekonomi som gjort att jag valt elbil utan mer att prova något nytt, men vissa verkar vilja köra på i samma hjulspår och trivs man med det så är väl det ok.
Eftersom den står stilla betydligt (laddning) mer än den går, så..

Småpengar/mil. Räkna in hyrbilskostnaden för att få en fungerande transportlösning i elbilspriset

Ändå vet du att den går 135.. Till autobahn kommer du inte utan att lägga dagar på att ladda.

Vad är det som är nytt med e-Up?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För mig är det nytt med elbil till vardags. Jag vill påstå att det är en av de första elbilarna som funkar att använda utan a känna sig som en måltavla på vägen.

Jag försökte styra över till min fråga om att köra över rävar, men lyckades inte. Nu har jag insett att alla vet bättre än jag hur det är att köra elfordon så jag lämnar över ämnet till er andra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag insett att alla vet bättre än jag hur det är att köra elfordon så jag lämnar över ämnet till er andra.


Du vet ju bättre än alla andra hur otroligt jobbigt det är att tvingas tanka en bensinbil i tre minuter (jag tankade i går, jag tog tid, jag kom under tre minuter) var 60'e mil, så det går väl på ett ut
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inte riktigt samma sak då jag ju kört något hundratusental mil med bensinmotor.

Ska man bromsa om det hoppar ut en räv på vägen? Med bil är det bara dumt, men med mc har jag inte kört på annat än insekter.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur bra fungerar "billiga" symaskiner typ en sub-1000 kronors från singer? Om man bara ska använda enklare funktioner som raksöm och sicksack? Håller skiten eller kommer jag bli vansinnig på min dumsnålhet? Typ fixa ungarnas kläder när dom för femtonde gången klipper i dom, sliter upp ett knä eller gör något annat idiotiskt, fixa en gardin och likartat som man i dag fjäskar in sig hos svärmor för att få gjort. Både jag och tanten är värdelösa på att sy för hand och jag är ointresserad av att lära mig om det går att köpa en teknikpryl som gör jobbet bättre...

Huskvarna finns ny från 2000 spänn, medan ska man ha en begagnad från 80-talet begär dom oftast 2500 och uppåt (förvisso "datastyrda" och allt vad dom kunde kalla det). Var dom bättre förr eller är folk drömmare? :va

Någon som har erfarenhet av något billigare skräp och fungerar dom? Att dom är tillverkade av slavarbetare nånstans i Asien är jag fullt medveten om, men det gäller nog även dyrare maskiner.

Exempelmaskiner < 1000

http://cdon.se/hushallsapparater/si...se_SDA+-+Sewing+Machines_household-appliances
https://www.conrad.se/?websale8=con...tm_campaign=prisjakt_feed&utm_content=1390372
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur bra fungerar "billiga" symaskiner typ en sub-1000 kronors från singer? Om man bara ska använda enklare funktioner som raksöm och sicksack? Håller skiten eller kommer jag bli vansinnig på min dumsnålhet? Typ fixa ungarnas kläder när dom för femtonde gången klipper i dom, sliter upp ett knä eller gör något annat idiotiskt, fixa en gardin och likartat som man i dag fjäskar in sig hos svärmor för att få gjort. Både jag och tanten är värdelösa på att sy för hand och jag är ointresserad av att lära mig om det går att köpa en teknikpryl som gör jobbet bättre...

Huskvarna finns ny från 2000 spänn, medan ska man ha en begagnad från 80-talet begär dom oftast 2500 och uppåt (förvisso "datastyrda" och allt vad dom kunde kalla det). Var dom bättre förr eller är folk drömmare? :va

Någon som har erfarenhet av något billigare skräp och fungerar dom? Att dom är tillverkade av slavarbetare nånstans i Asien är jag fullt medveten om, men det gäller nog även dyrare maskiner.

Exempelmaskiner < 1000

http://cdon.se/hushallsapparater/si...se_SDA+-+Sewing+Machines_household-appliances
https://www.conrad.se/?websale8=con...tm_campaign=prisjakt_feed&utm_content=1390372

Hustrun syr en del dummies och liknande i grovt tyg, så vi skaffade en "slit och släng" maskin.
Valde IKEAS, eftersom IKEAprylar brukar vara robusta och spara på funktioner som man inte behöver istället.
Den har funkat bra.

Tänkte lägga in länk - Visar sig att de inte säljer symaskiner längre.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag har fått för mig att iPhone används av välutbildade fina människor som liksom hör ihop, och Android-telefoner används av studenter, ensamstående mammor och pensionärer, stämmer det?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Tyvärr omöjligt för oss att veta vad du fått för dig men tror du att du fått för dig detta så stämmer det säkert.
:tummenupp


Äpplets grundtanke är väl annars att göra användarvänliga grejer till folk som inte bryr sig, det skall liksom bara funka.
Android kräver inställningar och engagemang.
...och därmed lite intelligens.
Utbildning och iq är dock inte samma sak.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top