Frågor man vågar ställa

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror att framtiden är elbilar utan förbränningsmotorer och med vindkraftverk på taket. Då kan man ju köra för alltid eftersom det laddas upp såfort bilen rör sig!:crash
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag tror att framtiden är elbilar utan förbränningsmotorer och med vindkraftverk på taket. Då kan man ju köra för alltid eftersom det laddas upp såfort bilen rör sig!:crash

Fast man måste vara två då en som puttar på och kastar sig in i bilen efter att den startat.
Eller kanske som de gamla leksaksbilarna med ett vred att vrida upp eller gummisnuddsmotor kanske!

windupkey.gif
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då tappar man möjligheten att styra kraftuttaget/bromsningen individuellt för varje hjul och behöver en förbränningsmotor som går hyfsat på olika varvtal, men ändå behöver en växellåda.

Inte så mycket att det gör nåt, visst axeln med riktig motor får momentet begränsat av differentialen men det har väl sällan varit nåt problem. Än mindre problem blir det när den andra axeln har total frihet i val av moment. Vid långkörning kan förbränningsmotorn gå i perioder. Halva tiden går den på full last och elmotorerna är generatorer som laddar batterierna, halva tiden är förbränningsmotorn avstängd och elmotorer driver bilen framåt.

Varvtalet är tillräckligt ok, för att det inte ska vara nåt problem.

Även vid normala inbromsningar räcker ju en axel, och de få gånger man bromsar riktigt hårt må det väl vara acceptabelt att elda lite för kråkorna.

Och för kortkörningar laddar man hemma ur vägguttaget.

Sen skulle jag nog föredra el på framhjulen och förbränningsmotor bak, vilket tvingar tillbaka kardanaxeln i konstruktionen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte så mycket att det gör nåt, visst axeln med riktig motor får momentet begränsat av differentialen men det har väl sällan varit nåt problem. Än mindre problem blir det när den andra axeln har total frihet i val av moment. Vid långkörning kan förbränningsmotorn gå i perioder. Halva tiden går den på full last och elmotorerna är generatorer som laddar batterierna, halva tiden är förbränningsmotorn avstängd och elmotorer driver bilen framåt.

Varvtalet är tillräckligt ok, för att det inte ska vara nåt problem.

Även vid normala inbromsningar räcker ju en axel, och de få gånger man bromsar riktigt hårt må det väl vara acceptabelt att elda lite för kråkorna.

Och för kortkörningar laddar man hemma ur vägguttaget.

Sen skulle jag nog föredra el på framhjulen och förbränningsmotor bak, vilket tvingar tillbaka kardanaxeln i konstruktionen.

Du vill alltså ha bilar i framtiden som är nästan lika bra som dagens i stället för bättre?
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Framtida elbilar kommer bara att kunna köras på fordonsel. Kontakten blir speciell och innehåller en extra ledning för datakommunikation. Bilens ECU kommunicerar med uttaget, ej rätt uttag ingen laddning. Elmätaren i hemmet måste alltså bytas ut om du hoppas på att ladda hemma.

Då kan man införa en skatt på fordonsel så milkostnaden blir ungefär densamma som för en bensinare eller diesel.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Framtida elbilar kommer bara att kunna köras på fordonsel. Kontakten blir speciell och innehåller en extra ledning för datakommunikation. Bilens ECU kommunicerar med uttaget, ej rätt uttag ingen laddning. Elmätaren i hemmet måste alltså bytas ut om du hoppas på att ladda hemma.

Då kan man införa en skatt på fordonsel så milkostnaden blir ungefär densamma som för en bensinare eller diesel.
Nu gick det för Romson.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har ju gjort misstaget att köpa en elbil att åka till och från jobbet med. Nu när jag har kört lite över 7000 mil med den skulle jag vilja byta bil, men man kan ju inte gärna gå tillbaka till att tanka illaluktande sörja som ger en cancer över tid. Det nöjet tänker jag bara ha när jag kör mc.
Så nu vete sjutton vad man ska ersätta elbilen med. Jag har blivit van att åka tyst och utan att behöva åka runt och leta efter bensinstationer.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fast man måste vara två då en som puttar på och kastar sig in i bilen efter att den startat.
Eller kanske som de gamla leksaksbilarna med ett vred att vrida upp eller gummisnuddsmotor kanske!

View attachment 432469

Finns flera lösningar på det här problemet.

1. Gör som min bror när han ägde en Colt utan startmotor, parkera BARA i nedförsbackar.

2. Flytta till kusten. Här blåser det fan alltid.

3. Fotpump.

4. Ställ dig på taket och blås tills du kan köra iväg :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är snarare du som vill tillföra ett antal komponenter som bara gör slutprodukten väldigt liten bättre.

Genom ett förslag på att använda befintlig teknik till att minimera antalet komponenter (växellåda, fördelningslåda, diffar, motorstyrning för funktion på varierande varvtal, laddaggregat, stort batteri, kardanaxel, osv).
Vad är det jag tillför för komponenter?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
I övrigt så gillar jag bilen. Effekten räcker till helt okej för vanlig körning och efter 10-15 minuter på motorväg så är batteriet nästan fullt och klarar några kilometer stealth körning till parkeringshuset :p
Förbrukningen på 0.5 liter/mil får nog ses som helt okej för en kombi också.

Drar den 0.5l/mil när den kombinerar el med bensindrift alltså? Det är ju inte alls imponerande i mina öron.
Jag har en Skoda Superb diesel, stor och tung bil utan direkt aerodynamiska egenskaper och den kör jag utan problem på 0.45l/mil och när tjejen kör blandad körning ligger den konstant på 0.54l/mil just nu.
Polaren hade en V60 hybrid som snittade 0.3l/mil och då börjar det bli intressant med hybridbil...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Drar den 0.5l/mil när den kombinerar el med bensindrift alltså? Det är ju inte alls imponerande i mina öron.
Jag har en Skoda Superb diesel, stor och tung bil utan direkt aerodynamiska egenskaper och den kör jag utan problem på 0.45l/mil och när tjejen kör blandad körning ligger den konstant på 0.54l/mil just nu.
Polaren hade en V60 hybrid som snittade 0.3l/mil och då börjar det bli intressant med hybridbil...

Det är en bensinmotor och som sagt en väktarbil, dvs fylld med tunga grejer både i framsäte, baksäte och bagage och inte direkt körd med bränsleekonomi i åtanke :p
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är en bensinmotor och som sagt en väktarbil, dvs fylld med tunga grejer både i framsäte, baksäte och bagage och inte direkt körd med bränsleekonomi i åtanke :p

Glasjour eller vad är det som väger så mycket? En tjock väktare i framsätet kan ju förvisso göra en del men baksätet ska ju inte lastas tungt på något sätt, då får ni arbetsmiljöverket på er då det är fara vid kollision.
Våra väktarbilar drog runt 0.6l/mil men då diesel och oftast endast hundbur.

Nej, fortfarande inte impregnerad av hybridbilarna i allmänhet. Teslorna kan man ju börja fundera på, om det inte vore för det höga inköpspriset då vill säga.
Men som någon redan förutspådde i tråden, det lär ju bli punktmarkerad laddström som beskattas extra hårt. Om inte annat så kommer de lägga en straffskatt på att få använda elbil :gnissla
För när de väl har lyckats fasa ut fossilbränslet så måste de hitta en ny enorm kassako och det finns inget liknande i vårt land just nu.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Glasjour eller vad är det som väger så mycket? En tjock väktare i framsätet kan ju förvisso göra en del men baksätet ska ju inte lastas tungt på något sätt, då får ni arbetsmiljöverket på er då det är fara vid kollision.
Våra väktarbilar drog runt 0.6l/mil men då diesel och oftast endast hundbur.

Nej, fortfarande inte impregnerad av hybridbilarna i allmänhet. Teslorna kan man ju börja fundera på, om det inte vore för det höga inköpspriset då vill säga.
Men som någon redan förutspådde i tråden, det lär ju bli punktmarkerad laddström som beskattas extra hårt. Om inte annat så kommer de lägga en straffskatt på att få använda elbil :gnissla
För när de väl har lyckats fasa ut fossilbränslet så måste de hitta en ny enorm kassako och det finns inget liknande i vårt land just nu.

Både rond, ryck och alla sorters jour som finns. Är tungt lastat både bak och fram men allt är fastbultat genom golvet så det är nog ok ur arbetsmiljösynpunkt. Googlade runt lite och det verkar vara en 1.8 liters bensinmotor i toyotas hybrider så jag tycker nog ändå att under 0.5l/mil är helt okej för blandad körning med en tungt lastad kombi.

Ja att man skulle kunna fortsätta köra runt "gratis" med elbilar kan man nog bara fetglömma. Lär bli antingen skatt på laddelen eller nån slags kilometerskatt baserad på motoreffekt, vikt eller dylikt. De har ju redan börjat beskatta folk som producerar egen el med solpaneler för hur skulle det se ut om alla blev självförsörjande på ren energi :huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har ju gjort misstaget att köpa en elbil att åka till och från jobbet med. Nu när jag har kört lite över 7000 mil med den skulle jag vilja byta bil, men man kan ju inte gärna gå tillbaka till att tanka illaluktande sörja som ger en cancer över tid. Det nöjet tänker jag bara ha när jag kör mc.
Så nu vete sjutton vad man ska ersätta elbilen med. Jag har blivit van att åka tyst och utan att behöva åka runt och leta efter bensinstationer.

Så du menar att du åkte omkring sisådär var 60'e mil och LETADE bensinstationer?
Jag tycker dom brukar finnas bekvämt till efter vägen, tre minuter vid pumpen så åker man glatt 60 mil till (eller mer)

Däremot att försöka planera en semestertripp med elbil verkar vara ett helt jäkla företag om man läser lite elbilsbloggar...
(jag har aldrig läst någon som har haft behovet att blogga om äventyret att äga en bensinbil?)

Jag är villig att offra bensinbilens bekvämlighet vid långresor och ägna mig åt att planera min körning efter var det finns laddstationer, och eventuellt bli stående när någon laddstation på vägen är trasig (vilket inte verkar vara ovanligt enligt elbilsbloggarna)

Men försök inte och komma och påstå att livet med elbil är paradiset, det är direkt kontraproduktivt, folk måste veta vad dom ger sig in på, att det kan vara besvärligt ibland, men att oftast, vid vardagspendling går det utmärkt att långsamladda hemma över natten eller på jobbet över dagen.

Folk måste få veta att dom ALDRIG kommer att kunna köra den uppgivna räckvidden, och att på vintern kommer dom kanske bara hälften av uppgiven räckvidd.

Annars skaffar folk elbilar och blir besviken för att dom inte uppfyller förväntningarna.

Det är bättre att vara ärlig från början med vad dom kan förvänta sig!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Helt ärligt är jag mer besvärad av att åka till en bensinstation och fylla någon av fossilfordonen i vagnparken än att koppla in sladden när jag kommit dit jag ska. Det har hittills inte inträffat att mitt mål med en resa har varit en bensinstation och då har jag kört bil i 28 år. Däremot har jag vid de flesta resor kommit till jobbet eller hem där jag kan koppla in min bil så den är "full" när jag ska till andra änden dagen efter.

Att påstå att man aldrig kan komma den uppgivna sträckan är att dra en smula i sanningen. Det går åtminstone med min bil även om det inbegriper ett olämpligt körsätt. Enligt NEDC-körcykeln ska min bil komma 16 mil på en laddning och kör man som folk gör mest vid 10-20°C kommer man max 14 mil på en laddning. Är det -20° så är man nere runt 8 mil eftersom man inte har nån spillvärme att ta del av utan behöver dra energi från batteriet för att slippa frysa.

För min vardagliga användning ser jag ingen anledning att återgå till bensin utom möjligen för att det finns för få alternativ att välja på bland elbilar. Jag har som strategi att inte köpa samma märke flera gånger för annars får jag aldrig veta vilken bil som är bäst.
Jag har för övrigt snabbladdat min bil på olika platser ungefär 10 gånger sen mars 2014 så det är inte så ofta jag letar snabbladdare heller. En fördel med elbilen är förstås att den är bättre att gissa på kvarvarande räckvidd än alla andra bilar jag haft. Vid tre tillfällen har jag kommit hem med 1 km räckvidd kvar. Det hade jag inte vågat med en fossildriven bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Helt ärligt är jag mer besvärad av att åka till en bensinstation och fylla någon av fossilfordonen i vagnparken än att koppla in sladden när jag kommit dit jag ska. Det har hittills inte inträffat att mitt mål med en resa har varit en bensinstation och då har jag kört bil i 28 år. Däremot har jag vid de flesta resor kommit till jobbet eller hem där jag kan koppla in min bil så den är "full" när jag ska till andra änden dagen efter.

Att påstå att man aldrig kan komma den uppgivna sträckan är att dra en smula i sanningen. Det går åtminstone med min bil även om det inbegriper ett olämpligt körsätt. Enligt NEDC-körcykeln ska min bil komma 16 mil på en laddning och kör man som folk gör mest vid 10-20°C kommer man max 14 mil på en laddning. Är det -20° så är man nere runt 8 mil eftersom man inte har nån spillvärme att ta del av utan behöver dra energi från batteriet för att slippa frysa.

För min vardagliga användning ser jag ingen anledning att återgå till bensin utom möjligen för att det finns för få alternativ att välja på bland elbilar. Jag har som strategi att inte köpa samma märke flera gånger för annars får jag aldrig veta vilken bil som är bäst.
Jag har för övrigt snabbladdat min bil på olika platser ungefär 10 gånger sen mars 2014 så det är inte så ofta jag letar snabbladdare heller. En fördel med elbilen är förstås att den är bättre att gissa på kvarvarande räckvidd än alla andra bilar jag haft. Vid tre tillfällen har jag kommit hem med 1 km räckvidd kvar. Det hade jag inte vågat med en fossildriven bil.

Helt ärligt så har aldrig målet med mina resor varit ett vägguttag heller och jag har kört bil i 29 år!

Nu gör du dig bara dum.

På dom 60mil en normal tank räcker har du garanterat passerat bensinmackar 20 gånger, det finns ingen anledning att köra ett fossilfordon tills man har 1km räckvidd kvar.

När tanklampan tänds har jag 70km räckvidd kvar, DVS samma som en elbil har med fulladdat batteri en kall vinterdag, men då har jag ju kört 530km redan.

En varm sommardag (men inte så varm att man måste köra AC) så har den nyladdade elbilen dubbelt så lång räckvidd som min bil med tanklampan tänd, men ska man räkna så så har ju jag en reservdunk i bilen, som jag förvisso aldrig har använt, då har jag ju ytterligare 10 mil "range" att tillgå, även om jag skulle vara så korkad att jag inte svänger in och tankar i tid och den "laddningen" tar en minut.

Men visst du är frälst och har träffat elbils-jesus, det finns inga nackdelar med elbilar enligt dig och det är fullt acceptabelt att inte kunna åka längre än 8 mil hemifrån.

Jag tror att jag har identifierat alla nackdelar med elbil, men är ändå beredd att skaffa en, just för att jag tror att dom inte kan överaska mig negativt.

Jag kommer dock alltid att ha en fossilbil med, för längre resor, för kalla dagar och för att dra släpvagn.

För dom dagar då jag bara kör dom 2 milen ToR jobbet ensammen utan last skulle jag ju faktiskt kunna köra elbil, och det är ju ca 3 av 5 dagar i veckan
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har väl aldrig påstått att det är problemfritt att åka elbil, men för mina vardagliga behov är det perfekt. Jag har 55 km enkel resa till kontoret så det blir alldeles utmärkt med elbil. Jag har inget behov av att komma 60 mil utan att komma hem.
Just besväret att åka och tanka gjorde att jag ville ha en aktionsradie på 100 mil när jag åkte fossilt. Jag blev själv förvånad över att det känns så avigt att åka och tanka nu när jag är van att slippa. Dessutom har fossilbilar ofta missvisande tankmätare så man tankar med lite marginal.
Jag försöker inte frälsa någon utan bara dela med mig av min syn på saken.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top