Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är det för elbil du kör?

Det är en VW e-up! så det är en av de mindre på marknaden.
---------------------
Om man kör mc utan ABS och en räv springer ut framför hojen när man håller 90 i en kurva är det då farligare att bromsa än att köra över räven? Råkade ut för det igår och låste bakhjulet en smula. Det är ju inte säkert att jag hade träffat den ändå, förstås.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har väl aldrig påstått att det är problemfritt att åka elbil, men för mina vardagliga behov är det perfekt. Jag har 55 km enkel resa till kontoret så det blir alldeles utmärkt med elbil. Jag har inget behov av att komma 60 mil utan att komma hem.
Just besväret att åka och tanka gjorde att jag ville ha en aktionsradie på 100 mil när jag åkte fossilt. Jag blev själv förvånad över att det känns så avigt att åka och tanka nu när jag är van att slippa. Dessutom har fossilbilar ofta missvisande tankmätare så man tankar med lite marginal.
Jag försöker inte frälsa någon utan bara dela med mig av min syn på saken.

55 km till jobbet och du kör inte förbi en enda mack på vägen?

Själv har jag en obemannad mack både mellan hemmet och affären, och hemmet och jobbet. Frugan har 2 obemannade stationer på väg mellan hemmet och hennes jobb. Tar väl 2-3 minuter extra några gånger i månaden.

Tycker faktiskt det är lite konstigt att du tycker det är så besvärligt att tanka att du kräver 100 mil från en fossilbil men är nöjd med 8 från en elbil. Tror du rent tidsmässigt spenderar mer tid med att rulla ut och plugga in sladden än du spenderat på att tanka med tanke på de siffrorna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kollade kartan nu, för att hälsa på mina föräldrar måste jag åka 17, 18 eller 19 mil enligt dom förslag jag får upp, så det är uteslutet med en elbil. (körtid 2h 35m, även om det aldrig har tagit så lång tid i verkligheten)

Sen kollade jag dom olika laddkartorna på nätet för att planera vart jag kunde ladda på vägen, jag kunde antingen åka till Lycksele, 13.5 mil (1h 48m) och sedan ladda i ett 16Ah Schucko i 5h för att sedan köra ytterligare 8.6 mil och 1h 7min för att ta mig dit jag vill.
Frågan är om man ens tar sig till Lycksele?

Ett annat alternativ var att åka via Skellefteå, för där finns det en snabbladdare, men det blir ännu längre.

Det är sjukt smidigt att åka elbil :D man slipper ju stå vid bensinmacken var 60'e mil (tre sådana resor) i tre minuter.

ÅAS så får man ju inte tillbriga 5 timmar vid en Schucko-kontakt i Lycksele.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Visst kör jag förbi mackar, men inte sjutton räcker det med två-tre minuter för hela processen att fylla tanken inklusive att svänga in och vänta på folk som köper korv och har parkerat vid pumpen?
Helt klart bränner jag mer tid totalt på att koppla i och ur bilen än jag hade gjort på att tanka, men jag gör det när jag ändå skulle ha klivit ur. Dessutom slipper jag oftast stå och vänta på att bensinen ska rinna när det är dåligt väder. Jag kopplar in sladden och går därifrån.

Har man ett körmönster där det inte passar eller inte har ett eluttag där man normalt parkerar har jag full förståelse för att man inte väljer elbil. Ska man göra som med en fossilbil och fylla batteriet när man ändå ska nånstans blir det bara irriterande att ladda. Har man däremot möjlighet att ladda där man ändå är ett antal timmar som hemma eller på en arbetsplats är det smidigt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst kör jag förbi mackar, men inte sjutton räcker det med två-tre minuter för hela processen att fylla tanken inklusive att svänga in och vänta på folk som köper korv och har parkerat vid pumpen?
Helt klart bränner jag mer tid totalt på att koppla i och ur bilen än jag hade gjort på att tanka, men jag gör det när jag ändå skulle ha klivit ur. Dessutom slipper jag oftast stå och vänta på att bensinen ska rinna när det är dåligt väder. Jag kopplar in sladden och går därifrån.

Har man ett körmönster där det inte passar eller inte har ett eluttag där man normalt parkerar har jag full förståelse för att man inte väljer elbil. Ska man göra som med en fossilbil och fylla batteriet när man ändå ska nånstans blir det bara irriterande att ladda. Har man däremot möjlighet att ladda där man ändå är ett antal timmar som hemma eller på en arbetsplats är det smidigt.

Om du hade valt bensinversionen av samma bil, så skulle du ha fått en trevlig, 90 hästars motor som drar (uppgivet) 0,44 l/milen för 133900kr.
Du gav 226500kr för en bil som går 15 mil åt gången i maklig takt.

Med den gamla (törstigare) motorn som fanns när första elektriska UPen kom, så skulle det ta 19 000 mil att tjäna in prisskillnaden..
Allt detta för att hålla sig hemomkring och ändå behöva plugga in bilen så fort du stannar istället för att tanka var åttionde mil.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om du hade valt bensinversionen av samma bil, så skulle du ha fått en trevlig, 90 hästars motor som drar (uppgivet) 0,44 l/milen för 133900kr.
Du gav 226500kr för en bil som går 15 mil åt gången i maklig takt.

Med den gamla (törstigare) motorn som fanns när första elektriska UPen kom, så skulle det ta 19 000 mil att tjäna in prisskillnaden..
Allt detta för att hålla sig hemomkring och ändå behöva plugga in bilen så fort du stannar istället för att tanka var åttionde mil.

Dina siffror stämmer dåligt. För det första drar bensinmotorn mer i praktiken, den kostar mer att serva, ska servas oftare och har större värdeminskning räknat i kronor. Byter jag in min bil nu är den fortfarande värd mer än den bensindrivna kostade ny. Något som inte framgår i din "kalkyl" är vilka priser du använder på bensin och el. Det går fortfarande att ladda gratis på stan, men annars kostar det sisådär 20 kr att fylla batteriet hemma.

Att e-up är snabbare vid rödljusen och mycket tystare att åka i en bensinare är väl det som fick mig att fastna för den. Det är kul att prova ny teknik!

Återigen, jag säger inte att elbilar passar till alla transporter. Ska man fösa renar i obanad terräng förstår jag att man hellre åker V70 eller Touareg.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Han skrev ju också att elbilen går 15 mil, men att inte det stämmer i praktiken klagar du inte på? :hihi
Det han skrev var 15 mil i maklig takt och det stämmer ju. Jag kommer oftast inte så långt, men det är för att jag inte har behov av att köra snålt utan tar mig dit jag ska ändå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag påpekade inte att bilen kostade 279 kkr heller så det kanske är säkrast jag gör det innan jag blir lynchad. Sen fick jag förstås 40 kkr från staten efter några månader.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äsch. Tankar var 100e mil för 600kr, får in 4 i familjen varav två bakvända stolar, liggvagn och packning under insynsskyddet... Och har dragkrok :tungan
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Visst kör jag förbi mackar, men inte sjutton räcker det med två-tre minuter för hela processen att fylla tanken inklusive att svänga in och vänta på folk som köper korv och har parkerat vid pumpen?
Helt klart bränner jag mer tid totalt på att koppla i och ur bilen än jag hade gjort på att tanka, men jag gör det när jag ändå skulle ha klivit ur. Dessutom slipper jag oftast stå och vänta på att bensinen ska rinna när det är dåligt väder. Jag kopplar in sladden och går därifrån.

Har man ett körmönster där det inte passar eller inte har ett eluttag där man normalt parkerar har jag full förståelse för att man inte väljer elbil. Ska man göra som med en fossilbil och fylla batteriet när man ändå ska nånstans blir det bara irriterande att ladda. Har man däremot möjlighet att ladda där man ändå är ett antal timmar som hemma eller på en arbetsplats är det smidigt.

Nån gång under de 60 mil en bensinare normalt går utan problem kör du garanterat förbi en obemannad station där du slipper stå i kö för alla jävlar som både köper och äter korvjäveln med bilen stående vid pumpen. Jag tankar aldrig någonsin på en bemannad station. Jag ser betydligt större problem i att behöva kolla ifall det överhuvudtaget finns någon laddstation på den platsen jag vill köra till, för bensinmackar vet man att man ALLTID kommer till.

Jag har normalt sett ett körmönster som en elbil skulle funka till. Men så är det den där vintersemestern i fjällen eller turen till sommarstugan, de gångerna man ska hälsa på föräldrarna eller syrran, de där gångerna man ska åka till IKEA eller Gekås (16 mil ToR) så man måste vara absolut säker på att det finns en ledig laddstation på destinationen annars kommer man inte hem igen. Så då måste jag likt förbannat ha en vanlig bil ståendes.

Däremot har jag sagt till min fru att min nästa motorcykel kommer förmodligen vara en elhoj :) Zero S har väl en räckvidd på runt 20 mil och mycket längre än så är det ytterst sällan jag kör med hojen.

Hoppas dessutom att det i framtiden kan bli någon slags standardisering kring batterier och att de byggs så det snabbt går byta. Då kan man ju faktiskt utforma ett nät av "mackar" där man byter ut sitt tomma batteri mot ett fullt på bråkdelen av tiden det tar att ladda fullt. Kräver väl lite administrering för att funka eftersom batterier slits men det kan ju inte vara omöjligt att lösa. Typ kompensation om du byter till ett batteri med fler gjorda cykler och vice versa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nån gång under de 60 mil en bensinare normalt går utan problem kör du garanterat förbi en obemannad station där du slipper stå i kö för alla jävlar som både köper och äter korvjäveln med bilen stående vid pumpen. Jag tankar aldrig någonsin på en bemannad station. Jag ser betydligt större problem i att behöva kolla ifall det överhuvudtaget finns någon laddstation på den platsen jag vill köra till, för bensinmackar vet man att man ALLTID kommer till.

Jag har normalt sett ett körmönster som en elbil skulle funka till. Men så är det den där vintersemestern i fjällen eller turen till sommarstugan, de gångerna man ska hälsa på föräldrarna eller syrran, de där gångerna man ska åka till IKEA eller Gekås (16 mil ToR) så man måste vara absolut säker på att det finns en ledig laddstation på destinationen annars kommer man inte hem igen. Så då måste jag likt förbannat ha en vanlig bil ståendes.

Däremot har jag sagt till min fru att min nästa motorcykel kommer förmodligen vara en elhoj :) Zero S har väl en räckvidd på runt 20 mil och mycket längre än så är det ytterst sällan jag kör med hojen.

Hoppas dessutom att det i framtiden kan bli någon slags standardisering kring batterier och att de byggs så det snabbt går byta. Då kan man ju faktiskt utforma ett nät av "mackar" där man byter ut sitt tomma batteri mot ett fullt på bråkdelen av tiden det tar att ladda fullt. Kräver väl lite administrering för att funka eftersom batterier slits men det kan ju inte vara omöjligt att lösa. Typ kompensation om du byter till ett batteri med fler gjorda cykler och vice versa.

Det går ju att hyra bil för de där tillfällena man ska iväg till fjällen eller dra iväg till släkt långväga, så man måste ju inte ha en annan bil ståendes.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Dina siffror stämmer dåligt. För det första drar bensinmotorn mer i praktiken, den kostar mer att serva, ska servas oftare och har större värdeminskning räknat i kronor. Byter jag in min bil nu är den fortfarande värd mer än den bensindrivna kostade ny. Något som inte framgår i din "kalkyl" är vilka priser du använder på bensin och el. Det går fortfarande att ladda gratis på stan, men annars kostar det sisådär 20 kr att fylla batteriet hemma.

Att e-up är snabbare vid rödljusen och mycket tystare att åka i en bensinare är väl det som fick mig att fastna för den. Det är kul att prova ny teknik!

Återigen, jag säger inte att elbilar passar till alla transporter. Ska man fösa renar i obanad terräng förstår jag att man hellre åker V70 eller Touareg.

Mina siffror stämmer exakt.
Din tyngre 85hästare är inte snabbare än en nittiohästare.
Elbilar är betydligt äldre teknik än moderna förbränningsmotorer.
Andrahandsvärdet är inte högre på elbilar än på bensin/dieselbilar.
Den tiden är förbi.
Skillnaden i servicekostnad gäller bara om man väljer att bortse från batteribytet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det går ju att hyra bil för de där tillfällena man ska iväg till fjällen eller dra iväg till släkt långväga, så man måste ju inte ha en annan bil ståendes.

Utan att kolla upp det så misstänker jag att det blir lite dyrt när den årliga sommarturen till stugan är 2-3 veckor och 2-300 mil lång (har runt 80 mil enkel resa till sommarstugan). Lägg sen på kanske 20 dagar om året där en bil med räckvidd under 20 mil absolut inte går. Och minst lika många där turen är så lång att man MÅSTE ha laddstation på destinationen för att vara säker på att man kommer hem igen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mina siffror stämmer exakt.
Din tyngre 85hästare är inte snabbare än en nittiohästare.
Elbilar är betydligt äldre teknik än moderna förbränningsmotorer.
Andrahandsvärdet är inte högre på elbilar än på bensin/dieselbilar.
Den tiden är förbi.
Skillnaden i servicekostnad gäller bara om man väljer att bortse från batteribytet.
Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.
Senast för någon vecka sen blev jag erbjuden 140 kkr i inbyte för min bil så nog finns andrahandsvärdet kvar ännu.
Ett teoretiskt batteribyte skulle kosta massor. Det som är mest troligt att det händer är att enstaka celler går sönder och då kostar ett byte av den modulen ungefär som ett kamremsbyte. För övrigt har batteriet åtta år eller 16000 mil garanti så det lär inte bli mitt bekymmer.

Vad gäller prestanda så kan du studera vridmomentskurvorna och se hur tillgänglig acceleration man har med elmotor.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag köpte elbil ingick rabatt på hyrbilar i händelse av att man har behov av det. Eftersom jag bor i skogen och har en arbetande fru så har hon också en bil. Den har bensindrivning och dragkrok.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Visst har elbilar funnits länge, men tekniken är ju inte riktigt densamma nu som då.
Senast för någon vecka sen blev jag erbjuden 140 kkr i inbyte för min bil så nog finns andrahandsvärdet kvar ännu.
Ett teoretiskt batteribyte skulle kosta massor. Det som är mest troligt att det händer är att enstaka celler går sönder och då kostar ett byte av den modulen ungefär som ett kamremsbyte. För övrigt har batteriet åtta år eller 16000 mil garanti så det lär inte bli mitt bekymmer.

Vad gäller prestanda så kan du studera vridmomentskurvorna och se hur tillgänglig acceleration man har med elmotor.

Hur gammal är den och vad har den gått för mil?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top