Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

Nej en bra början är att hålla på högerregeringen stenhårt så kommentar inte många korsningar innan faktum sker o bilen är inläst. Att folk inte vet trafikregler är lixom inte mitt bekymmer :krama

Tycker du skall prova detta resonemang framför lastbil/långtradare så blir det en idiot mindre! :tummenupp
 
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta
 
Det skall vara ett fruntimmer till att läsa in att det var en avsiktlig handling att ställa sig framför cyklisten från det som skrevs i texten...

Ja. Fast han skrev ju att han såg cyklisten komma i full fart, men att han själv fick grönt och därför körde ut iaf.

Min tolkning är att han körde ut, medveten om att det var en stor risk att cyklisten skulle skadas. Men jag är ju ett fruntimmer så jag har ju säkert tolkat allt fel.
 
Ja. Fast han skrev ju att han såg cyklisten komma i full fart, men att han själv fick grönt och därför körde ut iaf.

Min tolkning är att han körde ut, medveten om att det var en stor risk att cyklisten skulle skadas. Men jag är ju ett fruntimmer så jag har ju säkert tolkat allt fel.
Så tolka jag med det
 
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta

Ja absolut men det saknas i texten att du som cyklist inte ska störa trafiken, som cycklist ska du lämna företräde för nästan allt och alla. Det betyder givetvis inte att övriga i trafiken inte ska visa dig hänsyn. Varför välja en hårt trafikerad väg med fullt av hårda motor trafikanter och dessutom cyckla I bredd. Sedan stoppar man upp hela trafiken, folk blir irriterad och gör då vansinnes omkörningar. Jag kan inte få in i mitt huvud varför man ska hålla på för ren hävd skull, men men när det gör ont och personen förhoppningsvis klarar sig så kanske han/hon får en tankeställare.
 
Hej !
Jag har varit ute och åkt lite hoj medans Ni satt och gnällde framför datorn.
Enligt trafikförordningen kap 2 paragraf 1 skall man utvika trafikolyckor . Ett sätt kan vara att undvika cykelbanor som är olämpliga att cykla på. Det kan vara olika orsaker som gör dem olämliga tex gångare, underlaget , barn, hundar etc

Viktigast är alltså att undvika olyckor, - oavsett om man har "rätt"
Eller fel.....:fakta
Undvika Trafikolyckor genom att välja en väg istället för cykelbana my ass.

Som tidigare framkommit

Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
 
Last edited:
..det snöar och haglar helvete här i Sverige, så gnällkvoten är helt enligt rådande standard.
Precis , var ute på en 12-milarunda förut i grupp i bredd .
Lite snöstorm och lite regn , men vart f..n va alla gnälliga motorcyklister då :hej
 
Ja absolut men det saknas i texten att du som cyklist inte ska störa trafiken, som cycklist ska du lämna företräde för nästan allt och alla. Det betyder givetvis inte att övriga i trafiken inte ska visa dig hänsyn. Varför välja en hårt trafikerad väg med fullt av hårda motor trafikanter och dessutom cyckla I bredd. Sedan stoppar man upp hela trafiken, folk blir irriterad och gör då vansinnes omkörningar. Jag kan inte få in i mitt huvud varför man ska hålla på för ren hävd skull, men men när det gör ont och personen förhoppningsvis klarar sig så kanske han/hon får en tankeställare.

Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va
 
Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va

Nä så är det, bläddra i tråden så kan du läsa vad jag coppat från transportstyrelsen. En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet. Men som du kan se i tråden så funkar det ju inte äns med en enkel regel samt att dom inte vet att det är cykelbana som gäller om den finns. Om du kommer mot ett övergångsställe och en gående kommer ska du lämna företräde och den gående ska stanna, visa att dom ska gå över. Om en cyklist kommer så ska cycklisten lämna dig företräde så länge han är på cyckeln kommer han från cykelbana och ska ut på vägarna ska han lämna dig företräde.
 
Last edited:
Varför skall en cyklist citat "lämna företräde för nästan allt och alla."?
Gäller inte samma regler för en cyklist som framför sin cykel på allmän väg som för t.ex bilist eller motorcyklist? :va

inte 100%. cyklister får göra "stor vänstersväng", dvs börja i höger körfält och korsa hela vägen o göra vänstersväng, de får inga andra fordon vitt jag vet, men utöver de så tror jag att alla trafikregler gäller sålänge man kör på vägen, när man färdas till och från väg/cykelbana så är det lurigt. Vid övergånsställen där trafiken färdas rakt fram har cyklisten väjningsplikt, men om det är i en korsning där bilen svänger så har jag för mig att bilisten har väjningsplikt. Det är en rörig jävla soppa helt enkelt, jag brukar släppa alla cyklister istället på ett lugnt o fint sätt så inga olyckor händer. :tummenupp
 
Undvika Trafikolyckor genom att välja en väg istället för cykelbana my ass.

Som tidigare framkommit

Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?
 
Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?

Jag tror inte man får köra i 50 på en gå/gårdsgata. man skall cykla i gång fart står det, kanske 5-10km/h är okej fart, över 10 är definitivt inte okej :)

Va bara tvungen o tillägga det, inget illa menat
 
Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?

Det är väl lite samma med cyklister, tävlingsträning på allmän plats är kanske inte mer passande än när motorcyklister gör det bland annan trafik?
 
Det som slår mig i resonemanget är att de flesta motorcyklister klagar över att andra trafikanter visar brist på hänsyn, men är så främmande att visa det själva.
Livet är kort, och vi har bara ett :krama
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top