Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl lite samma med cyklister, tävlingsträning på allmän plats är kanske inte mer passande än när motorcyklister gör det bland annan trafik?

Ok, jag antecknar i min bok. Det är ok när motorcyklister i kolonn kör två i bredd(eller zick-zack) och hindrar bakomvarande trafik att köra om men trampcyklister ska i möjligaste mån bort från gatan.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är väl lite samma med cyklister, tävlingsträning på allmän plats är kanske inte mer passande än när motorcyklister gör det bland annan trafik?

Helt riktigt, jag har personligen vänt mig till ban-åka och lugnat ner i trafiken, de är så man borde göra tycker jag, mkt roligare dessutom än beblanda sig med livsfarliga plåthöger, djur och annat elände som kan komma i vägen för ens framfart om man tränar för kung o fosterland :tummenupp

men för all del så slutar ja inte o köra i trafiken, målet är över 1000 mil i år igen på hoj, men de kommer definitivt vara av lugnare karaktär än tidigare :tummenupp

Då är bara den där frågan: Vi motorcyklister har ju trots allt lite möjlighet till banåka osv, men vart skall cyklisterna få öva sin träning inför tävling på ett säkert sätt :va Ja tycker det är lite orättvist på den fronten
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok, jag antecknar i min bok. Det är ok när motorcyklister i kolonn kör två i bredd(eller zick-zack) och hindrar bakomvarande trafik att köra om men trampcyklister ska i möjligaste mån bort från gatan.

Det sa jag inte öht... Du får väl anteckna det bäst du vill, men förstår inte varför du skulle anteckna det utifrån min kommentar. :fakta
 

Smagatusk

Guest
Några av er som anser att cyklister får färdas hur de vill på vägarna tycker samtidigt att hästar är ett otyg i trafiken. Ser ni sambandet bilförare - cyklister, motorcyklister - ryttare? Skulle vara intressant att veta hur ni tänker.

Noterar även att alla som försvarar cyklister är cyklister själva i någon avancerad form. Ert argument är således "men ni då? Motorcyklister är inte så jävla mycket bättre!". Det innebär egentligen bara att ni klankar ner på er själva eftersom ni även kör mc. Men försök att se det ur någon annans synvinkel. Det är inte speciellt ofta man stöter på tävlingscyklister men det spelar fan ingen roll. Även om jag bara blir störd 2 gånger om året så stör ni 100% av er tid på cykel.

Egoistiska är ett epitet som passar er jävligt bra.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Man blir fan mörkrädd av att läsa den här tråden. Hur många hjärndöda puckon finns det?
Hur kan man som motorcyklist och oskyddad i trafiken så totalt sakna empati för en grupp som är precis lika utsatt?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Av ren nyfikenhet, varför ligger man i bredd? För att snack? För att synas?
Det borde väl vara lämpligare att slitstreama på led...?

När jag själv blir uppstressad i trafiken brukar jag påminna mig själv att jag och mitt inte är så särskilt viktigt i det stora hela. Det är ju inte så att man är akutläkare och räddar liv dagarna i ända.......
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte man får köra i 50 på en gå/gårdsgata. man skall cykla i gång fart står det, kanske 5-10km/h är okej fart, över 10 är definitivt inte okej :)

Va bara tvungen o tillägga det, inget illa menat

:va

http://www.dt.se/blaljus/hastighetsbegransning-pa-cykelbana
Det finns ingen särskild hastighetsbegränsning för cyklister...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelvägar_i_Sverige
Om cykelvägen löper utmed en bilväg gäller bilvägens hastighetsbegränsning medan om cykelvägen löper fritt så gäller fri hastighet.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
ess6W8Q.gif


Snott från hesttråden lolrazz inlägg :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Några av er som anser att cyklister får färdas hur de vill på vägarna tycker samtidigt att hästar är ett otyg i trafiken. Ser ni sambandet bilförare - cyklister, motorcyklister - ryttare? Skulle vara intressant att veta hur ni tänker.

Noterar även att alla som försvarar cyklister är cyklister själva i någon avancerad form. Ert argument är således "men ni då? Motorcyklister är inte så jävla mycket bättre!". Det innebär egentligen bara att ni klankar ner på er själva eftersom ni även kör mc. Men försök att se det ur någon annans synvinkel. Det är inte speciellt ofta man stöter på tävlingscyklister men det spelar fan ingen roll. Även om jag bara blir störd 2 gånger om året så stör ni 100% av er tid på cykel.

Egoistiska är ett epitet som passar er jävligt bra.

Hästar är lite mer oberäkneliga än cyklar.

Jag cyklar nästan bara från krogen, och skulle snarare säga att ni som inte ser saken ur cyklistens perspektiv och gnäller på att bli lite hindrade i trafiken är just de där egoisterna du omnämnde. Skulle vilja säga att du projicerar för att använda en psykologisk term.
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Av ren nyfikenhet, varför ligger man i bredd? För att snack? För att synas?
Det borde väl vara lämpligare att slitstreama på led...?

När jag själv blir uppstressad i trafiken brukar jag påminna mig själv att jag och mitt inte är så särskilt viktigt i det stora hela. Det är ju inte så att man är akutläkare och räddar liv dagarna i ända.......

Man kör 2 par för att man turas om att dra och roterar då klungan , på hårda pass i 40-50 kontinuerligt , på lugna pass i ca 30 kanske var 5e minut .
Om man ligger på ett led och turas om kommer det oavsett att bli 2 led då en cyklist regelbundet faller av parallellt med ledet .
Polisen rekommenderar dessutom att man ska köra 2-par för att bilar inte ska kunna trycka sig förbi på smalare vägar och trycka cyklister i diket alternativt krocka med mötande :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Av ren nyfikenhet, varför ligger man i bredd? För att snack? För att synas?
Det borde väl vara lämpligare att slitstreama på led...?

När jag själv blir uppstressad i trafiken brukar jag påminna mig själv att jag och mitt inte är så särskilt viktigt i det stora hela. Det är ju inte så att man är akutläkare och räddar liv dagarna i ända.......

Som jag hört av folk som cyklar racer så är det väl av samma skäl som vi med MC ofta lägger oss mitt i filen så att ingen bil ska försöka tränga sig förbi där det är väldigt trångt och rent av kan bli farligt.

När jag tar min moped till glasskiosken på sommaren så kör jag E4an som passerar nåt part med 80 km/h resp 50 km/h och refuger så det blir ganska trångt om en bil ska tränga sig förbi, där lägger jag mig alltid mitt i filen och bromsar således ner bilarnas fart ibland, och så snart jag passerat refugen så går jag åt sidan så att de kan köra förbi snabb innan nästa refug.
Ska väl tillägga att jag brukar vara lite förutseende och se till att släppa förbi bilar i god tid innan dessa refuger.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man kör 2 par för att man turas om att dra och roterar då klungan , på hårda pass i 40-50 kontinuerligt , på lugna pass i ca 30 kanske var 5e minut .
Om man ligger på ett led och turas om kommer det oavsett att bli 2 led då en cyklist regelbundet faller av parallellt med ledet .
Polisen rekommenderar dessutom att man ska köra 2-par för att bilar inte ska kunna trycka sig förbi på smalare vägar och trycka cyklister i diket alternativt krocka med mötande :tummenupp

Tack! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi pratar de som du skrev att man skulle cykla i 50km/h mellan barnvagnar, De som jag citerade dig först om såklart :krama

Är Ganska övertygad nu om att du har förvirrat bort dig lite i de hela :hihi

Ok, i Gddansk, Polen och Kungälv så har barnfamiljerna vett att hålla sig på gågatan och inte vingla ut på cykelbanan.
 

Bifogat

  • d6-1.jpg
    d6-1.jpg
    7.8 KB · Visningar: 391

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Nä så är det, bläddra i tråden så kan du läsa vad jag coppat från transportstyrelsen. En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet. Men som du kan se i tråden så funkar det ju inte äns med en enkel regel samt att dom inte vet att det är cykelbana som gäller om den finns. Om du kommer mot ett övergångsställe och en gående kommer ska du lämna företräde och den gående ska stanna, visa att dom ska gå över. Om en cyklist kommer så ska cycklisten lämna dig företräde så länge han är på cyckeln kommer han från cykelbana och ska ut på vägarna ska han lämna dig företräde.

Citat
"En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet."
Hmm, inte undra på att det sker olyckor när det finns dom som tror på citatet ovan. Du får gärna göra en källhänvisning till vart du hittat denna trafikregel.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den där typen av cykel som tråden handlar om kommer till sin rätt endast på landsvägar. Det vet ju alla som hållt på med såna. Cykelbanor får då precis motsatt funktion mot vad den där lagtexten säger, de blir istället nåt tillfälligt för att ta sig till målet: landsvägen.
Den som är större ska vara rädd om den som är mindre eller mer utsatt, det är min moral.
På en riktig långtur en gång i tiden långt ute på vischan så var jag tvungen att ta ett par mil på en 90-väg, fanns inga alternativ. En del bilar körde om snuskigt nära, och det var jävligt otäckt. Det var inget möte på gång, så det fanns liksom ingen anledning. Det var bara en kategori fordon som utan undantag visade enorm hänsyn och körde om med bredast möjliga marginal: långtradarna.
Den tacksamhet jag kände då ger jag igen nuförtiden på hojen när jag möter cyklister genom att antingen vänta in, köra om halvnära men sakta eller med bredast möjliga marginal.
Och varför inte? Landsvägarna tillhör alla, så tråkig är jag...
Tack för ett nyktert inlägg. :krama
 

Heale

Guest
Vilka fruktansvärda idioter det finns i världen och bevisligen även på detta forum.

Jag har tävlat både i roadracing och cross. Kört och kör väldigt många mil på väg varje år. För mig och som jag upplevt det även för dem omkring mig har det alltid handlat om att visa respekt för varandra. Både för andras egendom men framförallt hälsa och liv.
Sen tycker jag det är väldigt roligt (och hälsosamt, trots att jag har ett lågt BMI) att cykla, både med mtb i skogen och racer på vägen. Hur jag klär mig har väl ingen annan med att göra?? När vi lever i ett så sjukt förstående samhälle där allt ska vara tillåtet, hur kan det då vara ok att försöka köra ihjäl en annan människa bara för han har tighta byxor på sig?? Är ni såna som ger tjejen stryk om hon går naken hemma eller prylar upp grabbarna i duschen efter fotbollsträningen?

Att framföra en racercykel på en trafikerad cykelstig i 30km+ är ren livsfara för gående eller barn som leker och springer ut på stigen. Oftast ligger ju stigarna dragna nära tomtgränser och skymda häckar/utgångar. Kan inte för mitt liv förstå hur dålig bil/hojförare man är om man upplever en cykel som ett stort svårt hinder att ta sig förbi på ett lämpligt och säkert sätt. Jag undviker att cykla på större trafikerade vägar. Inte för att det inte skulle finnas plats utan för att det är jäkligt obehagligt med de idioter (tydligen en del av de personer som hänger här) som passerar 10cm från ens arm bara för att jäklas. Trots att det finns flera meter till vänster om dem innan de ens passerar mittlinjen. Så skulle jag som cyklist vara den som utgör trafikfaran?? Sen finns det naturligtvis korkade cyklister som inte borde få vara ute i trafiken. Liksom det finns korkade bil och för den delen mc-förare som knappt skulle få röra sig fritt i samhället utan ledsagare. Har t.om hört att det finns några idioter som inte ens försöker undvika olyckor, även om de skulle kunna det.... Undrar hur de mår om personen de krockar med avlider, oavsett vems felet är. Enligt lagtexten skulle man ju kanske ses som oskyldig men moraliskt?.....

Har varit medlem på Sporthoj sen 2005 och hängde här rätt mycket redan innan dess. Men det har verkligen blivit förändrat till det sämre. Finns inte mycket av den positiva gemenskapen kvar längre. Känns med som flashback eller någon annat där man mest kastar skit på varandra. Så nu räcker det.... När folk öppet sitter och skriver att man medvetet vill skada andra bara pga deras byxor eller fordonet de framför, då räcker det för mig. Så nu stänger iaf jag mitt konto så får småpojkarna med sina problem fortsätta leka i sin sandlåda och kasta skit på varandra.

Vi ses på ses på vägarna/banorna i sommar. Men jag hoppas verkligen jag slipper träffa på de mordiska galningarna som visat sig i denna tråd.

Thats all folks :glömdet
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top