Biltemas nitverktyg

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Har biltemas kedjenitare. Är rädd att den kommer förstöra mitt kedjelås.

Några andra tips på hur man kan nita en kedja utan kedjenitsverktyg?

Last edited by a moderator:
tjenare
vad är det som krånglar med den? har biltemas med tycker den funkar kanon bra

tjenare
vad är det som krånglar med den? har biltemas med tycker den funkar kanon bra

Hallåja!

Använt en gång innnan på min ducati och då funkade den super.

Skulle nu nita min R6a och den trycker inte riktigt ut metallen så den låser sig.
Använder rätt insats. Vet inte om det är insatsen som är utsleten eller något...

knäckte även ena pinnen för att trycka ut den gamla niten... hade slipat av och använde sen verktyget, hör bara hur det brakar till i verktyget.

Last edited by a moderator:
Såg Biltemas verktyg # på MC-mässan och inga större skillnader (mer än verkade gjutgods för bygeln) jämfört med mitt från ADDEMOTO
Principen efter fettat nithål och nitar och satt två O-ringar på nitarna i nitlåset, tryck nitlåset genom kedjan inifrån och ut mot dig.
Sätt på två O-ringar till, lite fett, och sätt den lösa länken på nitarna och pressa på den lösa länken. På nitarna.
Kan vara lättast börja klämma dit länken med en polygrip.
Så den lösa länken inte trillar av.
Sedan trycker man dit länken tills den sitter rätt.

Det underlättar om man har två plåtbitar med U-formiga jack att sätta över O-ringarna.
Så man inte mosar O-ringarna genom att trycka in den lösa länken för långt.

Därefter klart fört nitning.
Nitverktyget har en lite kona som ska gå in i hålet i niten och vidga hålet i niten.
Så hålet i niten böjs utåt, niten blir som en liten tratt i mynningen.
Med ADDEMOTOs verktyg medföljer en liten passbit för att kolla nitningen.
Med ett avlångt hål. Öppet i ena änden (ser ut ungefär som ett låsbiten till ett kedjelås utan nitning)
Niten ska gå in i avlånga hålet (annars är den för mycket nitad)
Men man ska INTE kunna dra ut niten genom den öppningen i ena änden på det avlånga hålet (då är det för lite nitat.)

# Men du kanske har ett annat nitverktyg för Biltema bytt leverantör ???

Last edited:
Jadu, precis så det blev på min ducce... inte samma tur nu på yyamahahan.... tog lite bilder för att visa..

DSC_0012.jpgDSC_0013.JPGDSC_0015.jpgDSC_0016.jpg

Tack för tippset!

Billig och ser inte lika klumpig ut som biltemas skithög...

jag brukar mäta pinnarna på låset innan jag monterar det sen mäter jag efter nitningen när den är klar.
min ena urpressare har gått av med men det var jag som klanta mig

Det finns ju dessutom reservdelar till kedjeverktyget på biltema när man lyckas ha sönder några dorn. Kostar 85 pengar.
Inte för att jag tycker biltemas verktyg är ett underbart verktyg att ha att göra med, mitt har funkat men jag svär lite på att det är så klumpigt varje gång.

Jag köpte en sån här och har nitat två kedjor med den. Funkar finfint. Dock så håller det nog inte för mängder med kedjor då jag redan ser att det blivit lite slitet. För priset kan jag dock rekommendera den. Man nitar inte så många kedjor som privatperson.

Länk: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...0&_nkw=AFAM+Easy+Riv+5+Riveting+Tool&_sacat=0

http://www.sporthoj.com/forum/showt...Nitade-min-f%F6rsta-kedja-idag-%29&highlight=

Finns på lelles också för 199 spänn.

Jag har använt bt:s verktyg till säkert 4 kedjor utan problem. Funkar säkert för den 5:e också!!

Aafan?
1. Går det att rädda?
2. Vad är rätt verktyg?

Jag rättade upp rubriken och tog bort förtal mot Biltema ur inläggen.

1. Om länken ej kärvar så går det nog att rädda nitlåset genom att komplettera med traditionell nitning.

2.För nitning av traditionella nitlås, utan hålnit, finns det dels nitverktyg, jag minns inte vad mitt heter. Köpte det på Roffes. Dels kan man nita kedjan för hand, med penhammare och ett tungt mothåll.
Traditionella nitning bygger på att man smider ut materialet, så som du kan se på angränsade länkar i din bild. Jag har inte tid att leta rätt på nitverktyg åt dig, men du kan säkert få hjälp av ngn annan om du inte kan googla. Hollow rivet är namnet på den typ av nitlås som ditt Biltema-verktyg är avsett för.

Last edited:
Jag har använt bt:s verktyg till säkert 4 kedjor utan problem. Funkar säkert för den 5:e också!!

Med tanke på att den här "extractor pin" knäcktes efter rätt användande så är jag inte nöjd med deras kvalité.

Jag rättade upp rubriken och tog bort förtal mot Biltema ur inläggen.
För nitning av traditionella nitlås, utan hålnit, finns det dels nitverktyg, jag minns inte vad mitt heter. Köpte det på Roffes. Dels kan man nita kedjan för hand, med penhammare och ett tungt mothåll.
Traditionella nitning bygger på att man smider ut materialet, så som du kan se på angränsade länkar i din bild. Jag har inte tid att leta rätt på litverktyg åt dig, men du kan säkert få hjälp av ngn annan om du inte kan googla. Hollow rivet är namnet på den typ av nitlås som ditt Biltema-verktyg är avsett för.

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag.
Ska försöka med gamla hedliga hammare och dorn.

Annars blir det och köpa rätt lås och försöka med biltemas igen.

Tack för svar!

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back