Yzf R1 M

Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Jag avråder skarp från de färdigmappade bränslemappar från Power Commanders hemsida.Jag laddade ner exakt rätt mapp till min R1 07a och la in, Hojen gick bra och allt var frid och fröjd trodde jag. Kom ner till BRNO och upptäcker att hojen drar ca 1,5 l/mil på banan.Körde och sen lämnade jag in hojen till Yamaha Center i HBG för en koorekt mappning. Min hoj gick så fett att på 50% trottel så stod det" out och range " på Air Fuel Ration :yoparty.
När de var klar med hojen hade jag 15HK mer på bakhjulet än med den färdiga mappen.....
DVS mappa alltid din MC hos din lokala handlare:krama
 
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Den vanliga typen av bromsbänkar som brukar användas där man accelererar rullen är dock inte av typen som mäter vridmomentet utan den mäter hur snabbt rullen accelererar och räknar sedan ut vridmomentet. För att mäta vridmomentet så behöver man en annan typ av broms. En Dynojetbänk t.ex. använder sig av massan i rullen som tröghet och beräknar sedan vridmomentet efteråt.
 
Man blir ju lite nyfiken på skillnaden mellan en "optimerad" hoj har jämfört med en helt standard? Någon som har en bromsning där man kan se före och efter skillnad? Då menar jag inte en färdig superbikehoj, utan typ demonterat katten, slip-on och mappad i bänk.
 
Man blir ju lite nyfiken på skillnaden mellan en "optimerad" hoj har jämfört med en helt standard? Någon som har en bromsning där man kan se före och efter skillnad? Då menar jag inte en färdig superbikehoj, utan typ demonterat katten, slip-on och mappad i bänk.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?178443-Power-commader-trattar-till-R1-05!&highlight=

Detta är min gamla R1 som jag fick till ett jäkla vrid i och klar förbättring på HK.
Tänk på att det skiljer sig mellan de olika bänkarna som man kör hojar i så HK och vrid skall endast jämföras i samma bänk, för och efter.
 
Man kör hojen i bromsbänk (så kallad "rullande landsväg") med en bredbands O2-sensor instoppad i avgasröret, så att samtidigt som man mäter vridmoment och räknar fram effekt så mäter man också ett värde i avgaserna som kallas "AFR" och betyder Air Fuel Ratio. Air Fuel Ratio mäts vid en massa olika varvtal och gaslägen och det skvallrar om motorns förbränning vid dessa varvtal och gaslägen är mager, fet eller helt enkelt bra.

Utifrån det avlästa värdet hos Air Fuel Ratio förändrar man sedan insprutningen för att försöka styra Air Fuel Ratio i en önskad riktning. Förändringen kan ske direkt i hojens insprutning (om man har tillgång till de kablar och program som behövs), genom en tillsatsmodul typ Power Commander eller Bazzaz, eller genom en så kallad "flashning" av original insprutning (hacker-varianten av de kablar och program som behövs).

Vad som är ett bra värde hos Air Fuel Ratio kan debatteras i månader och ur en massa olika synvinklar, men ett stökiometriskt korrekt värde för bästa bränsleekonomi ligger vid 14.7:1 och bäst prestanda anses ligga runt 13:1. Ett högt värde innebär mager förbränning och ett överdrivet högt värde är potentiellt farligt då det genererar hög temperatur i förbränningsrummet. Ett lågt värde innebär fet förbränning och även ett överdrivet lågt värde kan vara potentiellt farligt då vissa motorbyggare anser att detta tvättar bort smörjfilm från cylindern.

En del tillverkare av avgassystem erbjuder en bränslemapp som fungerar för just deras avgassystem. Kunden behöver således inte bänka sin egen hoj, utan kan istället ladda in denna bränslemapp i sin Power Commander eller med hjälp av valfri kabel / programvara.

Färdiga bränslemappar kan också laddas ner från Power Commanders hemsida. Just nu finns det dock inte särskilt många till 2015 R1.

Återigen ett väl utförligt svar. Du vet verkligen vad du pratar om, detsamma gäller andra här i tråden.Ni har koll, vilket känns trygg då man själv brister i dessa kunskaper.

Hur som helst är jag intresserad att ta bort katalysatorn, och antar att något mc-center skulle göra en sk. "Mappning", men kommer det kosta skjortan? Är det många timmars jobb?
Någon som vet?
 
Jag har bara så svårt att förstå att inte Yamaha kan få till en bättre effektkurva på en hoj dom har utvecklat i flera år! Andra mindre märken får ut mer effekt på topp och även bättre mellanregister:va?
Helt klart att det blir bättre med mappning bla, bla och bla, men det ska inte behövas på en hoj i toppsegmentet 2015:fakta! Hjälp mig, vad håller yamaha på med:va.
 
Avgaskrav är nog svaret till varför kurvorna ser ut som dom gör.
 
Yamaha kan väl inte ha hårdare avgaskrav än andra tillverkare?
 
Nä men olika motorer behöver väl gå olika snålt för att ge samma miljöstatus.
 
Nä men olika motorer behöver väl gå olika snålt för att ge samma miljöstatus.

Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.
 
Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.

Eller så har de byggt en färdig racemotor som håller för effektuttaget men behöver "fixas" lite mer för att klara miljökraven på några marknader.
 
Yzf r1 m

Om det är fallet så borde Yamaha veta bättre än att bygga en motor som endast går bra om man gör den olaglig med diverse tillbehör.

Tror nog att den motorn räcker ganska gott åt både dig och mig som den levereras. Sen har jag svårt att tro att de som designat den tänkt att "nu ska vi göra en hoj perfekt för att parkera utanför donken på Sveavägen" utan kanske mer "nu ska vi göra den fränaste rejshojen vi kan o ändå försöka få hojen registrerbar". Då blir det lätt så, dessutom vet de redan att de som tänker använda den lite seriöst på bana kommer även att byta ut en massa prylar på den så den blir som han/hon vill ha den, så då spelar mappningen mindre roll, den kommer ändå att ändras.
 
Last edited:
Tror nog att den motorn räcker ganska gott åt både dig och mig som den levereras. Sen har jag svårt att tro att de som designat den tänkt att "nu ska vi göra en hoj perfekt för att parkera utanför donken på Sveavägen" utan kanske mer "nu ska vi göra den fränaste rejshojen vi kan o ändå försöka få hojen registrerbar". Då blir det lätt så, dessutom vet de redan att de som tänker använda den lite seriöst på bana kommer även att byta ut en massa prylar på den så den blir som han/hon vill ha den, så då spelar mappningen mindre roll, den kommer ändå att ändras.

Ska börja med att säga att jag inte försöker provocera på något sätt med min frågeställning, jag skulle lätt köpa den om jag hade råd(om inte cbr1000SP går att få tag på:)). Jag vill bara förstå varför inte yamaha kan bygga en motor med fin effektkurva som andra tillverkare kan! Toppeffekten är mer än tillräcklig, det är mellanregistret jag undrar över. Det är ju det "dåliga" registret man använder när man kör på gatan och det är där majoriteten av alla nya R1or kommer att köras, på gatan alltså.
 
Instämmer med att effektkurvan är knasig original.
Man upplever det som att en lastgammal(2014) GSXR1000 är råare på nåt sätt.

-------------

Börjar planera in resan lite bättre nu.
Ska köra ner hela vägen. Blir nog övernattning antingen runt Berlin eller Leipzig. Hotellen har ännu inte svarat.
Blir en övernattning sen i Prag med. Därefter vaknar jag på måndagen och kör inom Sebimoto för att spana runt i deras fabrik. Har velat det nu en längre tid, lika bra att passa på.
Sen rätt ner till Brno och inkvartera.

På plats ska jag ha nya däck fram och bak. 1.900kr för monterat&oklart är BILLIGT!!

De utlovar 5 pass under dagen i små grupper tillsammans med före detta Superbikeförare som instruktörer. Känns riktigt bra detta. Måste lära mig köra igen uppenbarligen.

Hojen är fullt funktionsduglig. Har bara plockat av blinkers och sånt där bak för att montera på finare grejer - vilket HELVETE jag har med det!! :huvet
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top