Ja, jag erkänner, det var jag som gick omkull, men varför..? Rörken 22/7

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Väldigt mycket nybörjare (premiär, faktiskt) på bana. Var på Rörken i måndags, grön grupp. På 3:e varvet, i 180-gradaren på mitten, mittemot depån, lugnt och fint, går in i kurvan och framhjulet försvinner under mig. Ingen sladd, ingen dramatik, alla repor i hojens längsriktning så den kanade rakt fram.
Framdäcket visade sig vara från 2008 och kanske för halt/hårt?
Var väl lite i oordning så jag glömde snacka med gruppinstruktörerna efteråt, fikade och drog hem då ena motorkåpan var spräckt och risk för oljeläckage. Visade sig vara generatorkåpan och ingen läckrisk så jag hade kunnat fortsätta....
Nåväl.
Min fråga är (för att inte göra samma tavla igen...):
Vad kan jag ha gjort för fel? Kan jag skylla allt på däcket (nu bytt) och glatt gasa vidare?
Teorier, spekulationer och fakta mottages tacksamt!
Meningslösa, hånfulla inlägg kan ni spara till annat, jag vet att ni alla tycker jag är lika tafflig som jag känner mig...:rolleyes::3freak

Hållit för hårt i styret och på så sätt hindrat hojen från att fungera ordentligt? Stört hojens framfart på något annat sätt? Bromsat? Läckande dämpare?

Shit happends.

Borsta av dig skiten och upp i sadeln. När man är färsk och ny på bana händer många tokigheter, Säkert fler saker än 1 som ledde till att du la dig.

Edit: Finns inget att känna sig tafflig för.

Det var bra att det skedde på bana och inte i trafiken. Alla kröp vi innan vi lärde oss att gå.

Last edited:
Var det något slitage på däcket vid så lkångt nerlägg som du har i kurvan?
Om inte så blir gummit ganska hårt där på 5 år.
Polaren gjorde samma sak i kvällspostenkurvan på Ring Knutstorp. Han la sin nyköpta SuperDuke som var från 2008 om jag inte minns fel. Däcken har aldrig varit bytta och den som ägde den innan hade grymt stora fegisränder. När vi efteråt kände på däcksidan så vare den stenhård och instruktörerna menade på att detr var däckens fel att han gick omkull.
Så är där styora fegisränder på dina däck så är det förmodligen orsaken.

Hållit för hårt i styret och på så sätt hindrat hojen från att fungera ordentligt? Stört hojens framfart på något annat sätt? Bromsat? Läckande dämpare?
Ja... Kanske. Men det kändes inte så. Tvärtom kändes det skönt och avslappnat, njutbart och rytmiskt liksom. Kanske för avslappnat?
Shit happends.

Borsta av dig skiten och upp i sadeln. När man är färsk och ny på bana händer många tokigheter, Säkert fler saker än 1 som ledde till att du la dig.

Edit: Finns inget att känna sig tafflig för.

Det var bra att det skedde på bana och inte i trafiken. Alla kröp vi innan vi lärde oss att gå.
True that! :tummenupp Ska dit på måndag igen om vädret är ok!

Polaren gjorde samma sak i kvällspostenkurvan på Ring Knutstorp. Han la sin nyköpta SuperDuke som var från 2008 om jag inte minns fel. Däcken har aldrig varit bytta och den som ägde den innan hade grymt stora fegisränder. När vi efteråt kände på däcksidan så vare den stenhård och instruktörerna menade på att detr var däckens fel att han gick omkull.

Hur gör man när däck är nya?
Jag har svårt att tro att han lägger ner cykeln till däckskanten sin första dag på bana!!

Men jag har ju haft fel förut.

Helt oåkta på sidorna. Den som lagt ner den mest tidigare är nog jag och det har inte varit i närheten av nedläggen i måndags. De var liksom uppruggade där efter mina 2,5 varv.

Jämför man mitt nya med det gamla är det nya alldeles klibbigt och det gamla som en hockeypuck...

Hur gör man när däck är nya?
Jag har svårt att tro att han lägger ner cykeln till däckskanten sin första dag på bana!!

Men jag har ju haft fel förut.

Min första gång på bana gjorde jag det, andra gången var jag i med fotpinnarna. På knix går det inte så värst fort, men man lägger ner rätt mycket, speciellt om man inte hänger av. :)

Min första gång på bana gjorde jag det, andra gången var jag i med fotpinnarna. På knix går det inte så värst fort, men man lägger ner rätt mycket, speciellt om man inte hänger av. :)

Är du i med fotpinnarna så passa dig! Det är lixom första varningen. :lol

Eller så får du gasa mer.........

Det var det jag fick höra efter jag skrotat min första hoj på Knix. Jag hade gasat för LITE! :huvet Faan, vad de orden knäckte mig! Jag hade tagit kortet 2 månader tidigare och gasade så mycket jag vågade plus lite till... :gnissla Det var inte det råd som jag som nybörjare hade väntat mig att få.

Numera hänger jag av istället... :banana Och nöter däcken ända ut... :va

PS. Mitt misstag var att lägga ner så att ventilkåpan på BMWn breda boxermotor tog i. :(

Däckens fel är det sannolikt INTE.

Tyckte du att det gick fort? Spände du dig? Hur hanterade du gasen? Bromsade du? Hur mkt la du ner? Hade du samma spår som de andra varven?

Listan på felkällor är lång, för dig som var första gången på bana är den oändligt lång.

Att det nya däcket är klibbigt beror mest sannolikt på att det har en konseverande film över sig för att inte åldras. Känns på det om 100 mil ;)

Jag tycker inte duska fundera så mycket på det utan bara dra ut på banan igen. Hoppas på bra väder på måndag för prognosen jag såg ikväll såg blöt ut. I bästa fall ses vi där.

Fortsätter du och går vidare till banracing på storbana kommer du aldrig mer ha problem med gamla däck, bara utslitna. Tiden då däckkostnaden per år är större än att köpa ny hoj.

Är du i med fotpinnarna så passa dig! Det är lixom första varningen. :lol

Eller så får du gasa mer.........

Det var det jag fick höra efter jag skrotat min första hoj på Knix. Jag hade gasat för LITE! :huvet Faan, vad de orden knäckte mig! Jag hade tagit kortet 2 månader tidigare och gasade så mycket jag vågade plus lite till... :gnissla Det var inte det råd som jag som nybörjare hade väntat mig att få.

Numera hänger jag av istället... :banana Och nöter däcken ända ut... :va

PS. Mitt misstag var att lägga ner så att ventilkåpan på BMWn breda boxermotor tog i. :(

Har en bit kvar när de tar i tills något annat, men visst behöver jag hänga av mer för att inte tala om göra det på ett bra sätt så jag inte stör hojen. Ska iväg på steg 2 för att re med det på gåsen efter tysklandsresan. :D

Min gissning:
För hög fart innan kurvan. Du bromsar fortfarande när du lägger omkull den och framdäcket släpper direCkt.
Bra framdäck så känner man när däcket börjar kana och då är det dags lätta på frambromsen.....och det går att klara det. Med "dåliga" framdäck är det ytterst lätt gå omkull.
Med lägre fart innan kurvan/bromsat mera så hade du vågat ligga på mer gas i kurvan.
Detta flyttar belastningen från framdäcket till bakdäcket.
Minskar belastningen på framdäcket.
Mindre risk framdäcket släpper.
Men a och o är bra däck.
Själv föredrar jag däck där man känner när det börjar släppa framför bättre grepp som släpper direCkt.
Hade du kunnat klara upp det?
Ja genom att hålla hojen uppe på knäpucken och gasa. Gas minskar belastningen på framdäcket.
Vilket jag aldrig klarat, jag har alltid lagt mig. Tappat räkningen.
Men du kommer säkert greja det nästa gång det släpper fram ! :)

Last edited:
Däckens fel är det sannolikt INTE.

Tyckte du att det gick fort? Spände du dig? Hur hanterade du gasen? Bromsade du? Hur mkt la du ner? Hade du samma spår som de andra varven?

Listan på felkällor är lång, för dig som var första gången på bana är den oändligt lång.

Att det nya däcket är klibbigt beror mest sannolikt på att det har en konseverande film över sig för att inte åldras. Känns på det om 100 mil ;)

Du var inte där men det var jag och däcket var uppe till diskussion som ev orsak så jag tycker du ska vara lite mindre tvärsäker.

Jag tycker TS ska tala med någon av de instruktörer som var med i hans grupp när han kommer dit nästa gång. Tror det kommer kännas mycket stabilare med ett färskt däck.

Vad har du för hoj?
Jag slipade ner min generatorkåpa och dumpade någonstans runt 2,5 liter olja till mångas stora glädje, kommer råda ALLA till att åtminstone ha GB-liknande skydd efter detta.
Mina däck hade gått tio mil, vurpade i regn.
Hade lagt ner hyfsat på på/avfarter tyckte jag.

Väldigt mycket nybörjare (premiär, faktiskt) på bana. Var på Rörken i måndags, grön grupp. På 3:e varvet, i 180-gradaren på mitten, mittemot depån, lugnt och fint, går in i kurvan och framhjulet försvinner under mig. Ingen sladd, ingen dramatik, alla repor i hojens längsriktning så den kanade rakt fram.
Framdäcket visade sig vara från 2008 och kanske för halt/hårt?
Var väl lite i oordning så jag glömde snacka med gruppinstruktörerna efteråt, fikade och drog hem då ena motorkåpan var spräckt och risk för oljeläckage. Visade sig vara generatorkåpan och ingen läckrisk så jag hade kunnat fortsätta....
Nåväl.
Min fråga är (för att inte göra samma tavla igen...):
Vad kan jag ha gjort för fel? Kan jag skylla allt på däcket (nu bytt) och glatt gasa vidare?
Teorier, spekulationer och fakta mottages tacksamt!
Meningslösa, hånfulla inlägg kan ni spara till annat, jag vet att ni alla tycker jag är lika tafflig som jag känner mig...:rolleyes::3freak

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Nu är det ett par år sen, men min första vurpa var faktiskt också på just Rörken.. i den skarpa vänstern efter högern som kommer direkt efter raksträckan. Framhjulssläpp på andra varvet.

Jag hade precis köpt den hojen, och på den satt racetech-däck.. (däckvärmardäck).. det var såklart obra, och var ju en medanledning till att jag gick omkull. Men det var ju inte däckets fel, utan mitt som förare, som inte anpassade mig efter det däck som satt på..

Min poäng är mest.. ha alltid bra däck, och RÄTT däck för det du ska göra.. du kan gå omkull ändå, men du slipper onödiga vurpor pg a slitet/fel material. Och jag tycker att i nybörjar-tempo så är det nästan känsligare med rätt däck på knix-banorna än på storbana.. just för att man lutar så pass mkt, men ändå i så pass låg fart.. och börjar det glida så tar banan slut väldigt fort :)

Men, som andra redan skrivit.. på't igen bara!
Ska man nu vurpa, så är en bana precis rätt ställe att göra det på!
Du är ju trots allt där för att öva!

Du var inte där men det var jag och däcket var uppe till diskussion som ev orsak så jag tycker du ska vara lite mindre tvärsäker.

Jag tycker TS ska tala med någon av de instruktörer som var med i hans grupp när han kommer dit nästa gång. Tror det kommer kännas mycket stabilare med ett färskt däck.

Sen när är "sannolikt" ekvivalent med "tvärsäker"?

Jag vet några få exempel där det är däckens fel, men då har det släppt hämningslöst i första böj, inte efter massa mil. Touringplatta --> klack --> pissigt grepp skulle det kunna bero på, men det är ju inte heller däckets fel. Givetvis kanske det inte hänt med ett bättre däck, men det betyder inte att däcket är orsaken.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back