Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

Rossi rycker upp sig och hamnar på podiumet, känner det på mig. Han har haft lite oflyt senaste tiden, men han är snabbare än tex Cal, så gör han ett bra race är han topp 3.
 
Kan det vara det som är lite av ett problem för honom då? Att toppen blivit lite jobbig att bara tuffa förbi de sista 4 varven?

Ja antagligen. Rossi kan självklart sätta enstaka snabba varv, men det är race craft som är hans styrka. Det har funkat bra. Nu tror jag att han möter killar som är ruskigt snabba och väldigt konsekventa. Cal kan Rossi flåsa omkull och även MM. Men Pedrosa och Lorenzo blir svårare att slå. Speciellt om de får chansen att sticka från start.
 
Ja antagligen. Rossi kan självklart sätta enstaka snabba varv, men det är race craft som är hans styrka. Det har funkat bra. Nu tror jag att han möter killar som är ruskigt snabba och väldigt konsekventa. Cal kan Rossi flåsa omkull och även MM. Men Pedrosa och Lorenzo blir svårare att slå. Speciellt om de får chansen att sticka från start.

MM och RV bjöd ju iofs på rätt bra underhållning i Qatar. :tummenupp
Hade varit kul om Rossi får ordning på vad det nu än är som spökar och kniper lite pallplatser, så toppen är jämn och fin hela året. ;)
 
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.

För övrigt: senaste gången Rossi stod i pole var den 22 maj 2010!

:brinnerup

Tror jag med.
MM noll erfarenhet är med i toppen, VR med massor av erfarenhet hänger inte med toppen utan att prestera dåligt.

På kvalen hänger han definitivt inte med.
Hans senaste resultat under race 2,8,5,DNF och kval 7,8,5 och 8.

Han får nog vara nöjd om han når en pallplats.
 
Tror jag med.
MM noll erfarenhet är med i toppen, VR med massor av erfarenhet hänger inte med toppen utan att prestera dåligt.
Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet? Det är lika nytt för Rossi som för Marquez. Att nöta varv efter varv i 45 min för den optimala inställningen och smacka till med ett par snabba varv på slutet är inte aktuellt längre.
 
P€RRA;5815458 skrev:
Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet?
Man kan också dra den långsökta slutsatsen att det har något att göra med förmågan att köra fort, både enstaka varv och många i rad.
 
Uppenbarligen är det något som är fel på Rossi, hojen eller taktiken när det är dags för kval. Se gärna Jides inlägg ovan.

Och med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när. Känns som att många andra lyckats betydligt bättre med att hitta fria varv än Rossi.

Det som är uppenbart är att Lorenzo på likvärdigt material klarar det Rossi hittills inte klarat.
Istället för att kämpa om segrar så når han knappt pallplatser.

Ganska övertygad om att Rossi är medveten om att han inte har samma pace som toppen, frågan är om han kommer få det senare under säsongen?
 
Vad drar du för slutsatser av det?
1. Han är inte snabbare helt enkelt, och fick till en kanoninställning redan under FP2.
2. Han har inga problem att hitta runt, men stora problem att ställa in hojen så som han vill ha den, för att kunna köra riktigt fort.

Jag tror att sanningen ligger betydligt närmare 2 än 1. Samtidigt tror jag att de flesta förare skulle säga samma sak om sig själva, så frågan är hur lång tid man ska ge den här "rookien" att hitta rätt?
 
Det som är uppenbart är att Lorenzo på likvärdigt material klarar det Rossi hittills inte klarat. Istället för att kämpa om segrar så når han knappt pallplatser. Ganska övertygad om att Rossi är medveten om att han inte har samma pace som toppen, frågan är om han kommer få det senare under säsongen?
Till och med säsongen 2010 var nog M1:an en hoj helt i Rossis smak. Nu har Lorenzo haft mest att säga till om i utvecklingen och hojen passar honom perfekt. Klart det blir lite svårare för Rossi då. Å andra sidan är det nu han och JB ska göra justeringarna som gör Rossi konkurrenskraftig.

Förr om åren har inte Rossi behövt starta i första led för att kunna vinna pga av sin överlägsenhet men så är det ju inte längre. Toppen är så mycket bättre och då duger det inte att starta 7-8:a.
 
Samtidigt tror jag att de flesta förare skulle säga samma sak om sig själva, så frågan är hur lång tid man ska ge den här "rookien" att hitta rätt?
Eller så kommer man ihåg den där andra platsen på Qatar när han körde ifrån Pedrosa, Marquez och Cal. På en del låter det som en händelse med ett par år på nacken...
 
Både Rossi och mekanikerna (för jag minns väl inte fel om att han tog med sig dem?) kan ju ha skaffat sig lite ovanor under åren med Ducati som de behöver träna bort?
 
Både Rossi och mekanikerna (för jag minns väl inte fel om att han tog med sig dem?) kan ju ha skaffat sig lite ovanor under åren med Ducati som de behöver träna bort?
Du minns rätt. De flesta följde med tillbaka till Yamaha.

Mekanikerna gör väl bara det de blir tillsagda att göra. Det är Burgess och Rossi som bestämmer.
 
P€RRA;5815573 skrev:
Du minns rätt. De flesta följde med tillbaka till Yamaha.

Mekanikerna gör väl bara det de blir tillsagda att göra. Det är Burgess och Rossi som bestämmer.

Jag kanske skulle sagt "team" istället för mekaniker, räknade in ingenjörer och sånt med där. ;)
Bör ju vara rätt hiskeligt stor skillnad på att ställa in yamahan gentemot ducatin. För att Rossi fortfarande kan köra fort visade han väl på Qatar som sagt...
Bara att hoppas att han visar upp det igen snart.
 
P€RRA;5815458 skrev:
Du tror inte att det kan ha något att göra med det nya kvalformatet? Det är lika nytt för Rossi som för Marquez. Att nöta varv efter varv i 45 min för den optimala inställningen och smacka till med ett par snabba varv på slutet är inte aktuellt längre.

Han har väl inte uttryckt det själv?
Däremot uppfattar jag att han klagat på att dom behöver förbättra sig och hitta rätt inställningar och balans på hojen.
Tror det inte det har något med det nya kvalformatet att göra.

P€RRA;5815570 skrev:
Till och med säsongen 2010 var nog M1:an en hoj helt i Rossis smak. Nu har Lorenzo haft mest att säga till om i utvecklingen och hojen passar honom perfekt. Klart det blir lite svårare för Rossi då. Å andra sidan är det nu han och JB ska göra justeringarna som gör Rossi konkurrenskraftig.

Förr om åren har inte Rossi behövt starta i första led för att kunna vinna pga av sin överlägsenhet men så är det ju inte längre. Toppen är så mycket bättre och då duger det inte att starta 7-8:a.

Sant Rossi är inte dålig utan snarare har toppen blivit så bra. Ändå imponerande att han är så konkurranskraftig efter alla år. Tycker det är orimligt att ha så höga krav som titelchanser osv.
 
Tror ni sätter för stora krav på Rossi.

Redan 2010 när M1an var i Rossis smak så vann Lorenzo titeln på "Rossis" hoj.
Nu har ju Lorenzo skruvat om hojen till hans smak och det är ju klart att det blir för svårt för Rossi då.
Låt oss hoppas att han tar sig upp på pallen ett par till gånger iaf. =)

Angående kval är det ju bara snack. Alla har samma förutsättningar att kvala bra, och det är de snabba som står först. Det syns ju även på resultaten.

Annars tror jag alla Italienare är taggade att göra bra resultat till helgen.
 
Jag kanske skulle sagt "team" istället för mekaniker, räknade in ingenjörer och sånt med där. ;)
Bör ju vara rätt hiskeligt stor skillnad på att ställa in yamahan gentemot ducatin. För att Rossi fortfarande kan köra fort visade han väl på Qatar som sagt...
Bara att hoppas att han visar upp det igen snart.
Det tror jag inte. Det tog bara 80 sekunder att ställa in Ducatin, så Yamahan kan knappast kräva mer än någon minut.

Angående kval är det ju bara snack. Alla har samma förutsättningar att kvala bra, och det är de snabba som står först. Det syns ju även på resultaten.
Självklart är det så.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top