Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

Ju mer man avancerar ju svårare blir motståndarna att passera och det gäller inom de flesta motorsporter. Dagens MotoGP är inte som det var på 80- och 90-talet där man kunde bromsa ifatt 50 meter. Toppförarna kör med sån precision varv efter varv att de får vara glada om de kan ta in ett par tiondelar per varv.

Rossi sitter på en bra hoj och är bättre än de flesta andra förarna så att han tar sig upp till 4-5 plats relativt enkelt är inte så konstigt. Det är sen det blir svårt och så är det för de andra toppförarna också.
 
P€RRA;5814240 skrev:
Ju mer man avancerar ju svårare blir motståndarna att passera och det gäller inom de flesta motorsporter. Dagens MotoGP är inte som det var på 80- och 90-talet där man kunde bromsa ifatt 50 meter. Toppförarna kör med sån precision varv efter varv att de får vara glada om de kan ta in ett par tiondelar per varv.

Rossi sitter på en bra hoj och är bättre än de flesta andra förarna så att han tar sig upp till 4-5 plats relativt enkelt är inte så konstigt. Det är sen det blir svårt och så är det för de andra toppförarna också.

Men jämför man rossi och säg marquez så tar det inte tvärstopp på samma sätt när det ska köras om. Rossi ser nästan ut att sluta försöka ta sig om, medan MM, DP, JL och tom CC är på och försöker och misslyckas om och om igen. RV är ju däremot skenbart mer på när han befinner sig längre ner i fältet. Han kör ju onekligen bättre än Cal, (och en hel hög av de andra förarna med) ändå ligger Cal före...
 
Det är väl lite av Rossis signum? Så länge han är med i toppen så är han nöjd. Att köra om kan han göra på 3-4 sista varven. Kör han förbi toppen med 20 varv kvar då måste han inte bara förbi utan även öka för att inte bli omkörd. Han spar däck och bränsle så som han kör.
 
Det är väl lite av Rossis signum? Så länge han är med i toppen så är han nöjd. Att köra om kan han göra på 3-4 sista varven. Kör han förbi toppen med 20 varv kvar då måste han inte bara förbi utan även öka för att inte bli omkörd. Han spar däck och bränsle så som han kör.

Kan det vara det som är lite av ett problem för honom då? Att toppen blivit lite jobbig att bara tuffa förbi de sista 4 varven?
 
P€RRA;5814193 skrev:
Ja, det hade varit intressant. Men om skillnaderna på hojarna är så små som det sägs är jag tveksam. Cal är bra men måste bevisa lite mer i torrt.
Likväl ligger han före i totalen
 
P€RRA;5814521 skrev:
Visst gör han det men det är många race kvar och jag skulle bli väldigt förvånad om han ligger före när säsongen summeras.
Ja, fabriksteamen är väl de som utvecklas mest över säsongen ;-) Angående den förra anmärkning så har det väl bara varit 25% blöta race i år?
 
Ja, fabriksteamen är väl de som utvecklas mest över säsongen ;-) Angående den förra anmärkning så har det väl bara varit 25% blöta race i år?
Stämmer och Rossi har varit före Cal i 2 av 3 race i torrt. Ett dåligt race, som Le Mans för Rossi, får ett väldigt stort utslag, därav min kommentar om att Cal behöver bevisa lite mer i torrt för att vara "aktuell" på Rossis hoj.
 
Ser ut att kunna bli Wet-race till helgen.
Inga störtskurar vad det ser ut men lite droppar kommer nog.
Får se om Jlo får till hojjen denna gång. :va
Blir nog som vanligt spännade med wet-race iaf! :tummenupp
Skärmklipp.PNG
 
Får se om Jlo får till hojjen denna gång. :va
Efter att ha läst lite om vad som skedde efter sightning-varvet så verkar det som att Lorenzos team skruvade bort sig i samband med bytet av framdäcket. Får de ett eller flera pass i blött ska han nog kunna vara med och kriga om första platsen.

Hoppas Rossi och hans team tagit fram en vettig strategi för kvalet till helgen. Det är dags att börja leverera om det ska bli några bra placeringar på racen.
 
Efter att ha läst lite om vad som skedde efter sightning-varvet så verkar det som att Lorenzos team skruvade bort sig i samband med bytet av framdäcket. Får de ett eller flera pass i blött ska han nog kunna vara med och kriga om första platsen.

Hoppas Rossi och hans team tagit fram en vettig strategi för kvalet till helgen. Det är dags att börja leverera om det ska bli några bra placeringar på racen.

Ja, någonting var definitivt fel sist.
Tror nog JLo kommer kriga i toppen till helgen.
Om inte annat är han nog skapligt revanschsugen. :)

Efter slutforceringen i Qatar har det varit lite "mellanmjölk". :(
Men skulle tro att Rossi är mest sugen av alla till en bra placering på hemmaplan.
Skulle kunna tänka mig att det blir lite "do-or-die" faktiskt.
Hoppas det blir "do". :)
 
Dry:
Peddo
VR
MM
(JLo, Cal, Dovi)

Wet:
Peddo
VR
Jlo
(Cal, Dovi å MM kraschar ut sig)
 
Behöver Rossi en kval-strategi?

”Valentino...alltså...kör så fort du kan...okej?”
Är väl ingen hemlighet att Rossi haft stora problem med att utnyttja det ökade grepp som fräscha däck "normalt" skall ge under kval. Han är dessutom inte nöjd med hur hojen känns under bromsning. Senast på Le Mans körde han exempelvis 1'34.173 under FP2, och kvalade på 1'34.009 (-0.164). Övriga toppförare plockade 0.496 (Pedrosa), 0.903 (Crutchlow), 0.982 (Marquez) och 0.984 (Lorenzo).
 
Behöver Rossi en kval-strategi?

”Valentino...alltså...kör så fort du kan...okej?”
Uppenbarligen är det något som är fel på Rossi, hojen eller taktiken när det är dags för kval. Se gärna Jides inlägg ovan.

Och med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när. Känns som att många andra lyckats betydligt bättre med att hitta fria varv än Rossi.
 
P€RRA;5815027 skrev:
...med taktiken menar jag antal varv, på vilka däck och när.
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.

För övrigt: senaste gången Rossi stod i pole var den 22 maj 2010!

:brinnerup
 
Det har nog Rossi lärt sig det under 18 säsonger i Grand Prix-racing.

Speciellt om racing vore en statisk verksamhet lika år efter år! Nu är det ju inte så. Utan dynamiken är lika mycket fasa som njutning vilket gör att här kan även en niofaldig mästare kan gå bet på inställningar vilket såklart de flesta som följer racing begriper :tummenupp
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top