Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

P€RRA;5819723 skrev:
Självklart inte men de ger en bra indikation på hur man kör genom den aktuella sektionen sida vid sida.


När man ser ovanifrån tycker jag det framgår tydligt att Bautista gjorde mest fel i ett klantigt omkörningsförsök, sannolikt upptäckte han inte VR förrän det var för sent.
Självklart var det inte avsiktligt, finns dock en rimlighet i att han inte såg VR
 
Last edited:
P€RRA;5820190 skrev:
Dags för nya läsglasögonen igen? Det är Rossi! :D

Denna information gör att jag väljer mellan två svar:

1. Hallå! Sedan när ser Rossi ut som Lorenzo? Varför får jag ingen information????

2. Inte konstigt att det går så jeffla dåligt för Rossi; han har ju en ALLDELES för mjuk hoj, det ser man juh direckt!!!

OK, ställer om frågan:

Kolla in 0.09 i filmen när ROSSI sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar inte hojen väldigt mjuk???
 
Kolla in 0.09 i filmen när ROSSI sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar inte hojen väldigt mjuk???
Mjuk i förhållande till vad? Din bild av hur hårt inställda MotoGP-hojar är?

Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?
 
Mmm, men är mitt minne korrekt skrev även någon av de stora motorcykeljournalisterna, som brukade provköra GP-hojarna efter avslutad säsong, att han förvånades över hur mjuka eller komfortabla chassin världseliten använde? Artikeln bör väl vara tre år gammal eller mer vid det här laget, men ändå räknas som aktuell i detta sammanhang?

...Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?
 
Kraft mäts i Newton. G är acceleration. 1G = ~10m/s². Det är svårt att mäta kraften i en smäll, medan accelerationen enkelt kan mätas med med ett litet chip. Därför anges ofta "krafterna" i G. I ett enkelt fall är kraften proportionell mot accelerationen.

Jag tycker att när hela kroppen stannar kan det vara intressant att få se antalet G. Det ger ett hum om vilka krafter kroppen och organen behöver stå emot. När axeln slår i vore det mer intressant att få se kraften. En sån smäll sätter snurr på kroppen, så det är svårt att räkna ut kraften.

Kan man inte använda sig av klassikern F = m x a?

Om vi antar att MM väger 70 kg med utrustning och 50% av hans vikt belastar axeln vid kraschen så skulle kraften bli F = m x a = m x 25g = 0,5 x 70 x 25 x 9,81 = 8584 N.

Medan det i Biaggis fall med samma antaganden skulle bli F = 0,5 x 5,972E24 x 25 x 9,81 = 732000000000000000000000000 N, eftersom Biaggi inte faller mot jorden, utan jorden faller mot Biaggi.
 
P€RRA;5820385 skrev:
Mjuk i förhållande till vad? Din bild av hur hårt inställda MotoGP-hojar är?

Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?

Jag jämför såklart med hur hård/mjuk min egen och andras RR-hojar är, och min bild är att om man sitter och mysguppar lite som ROSSI gör i klippet, så gungar inte hojen 3-4 cm. Men jag kanske har fel? Får ut i boden och mysguppa lite....
 
Jovisst, sådana överslag kan man såklart göra, men det blir ju en ganska grov uppskattning.
 
Kolla här vid 0.09 när Lorenzo sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar den inte VÄLDIGT mjuk???

I en artikel tidigare länkad här berättade Spies (tror jag det var) att Rossi tyckte om att ha sin hoj väldigt mjuk, för att få bra grepp. Spies kunde inte köra alls med Rossis fjädring.

Den ser onekligen väldigt mjuk ut!
 
I en artikel tidigare länkad här berättade Spies (tror jag det var) att Rossi tyckte om att ha sin hoj väldigt mjuk, för att få bra grepp. Spies kunde inte köra alls med Rossis fjädring.

Den ser onekligen väldigt mjuk ut!
"You’d be surprised how much softer Jorge’s spring and damping rates are than mine, especially for how fast he’s going. But he’s super-smooth on the bike. If you can get away with that, it’s good because you can generate more grip.

I rode Valentino Rossi’s YZR-M1 at Valencia in 2010. I did five or six laps, but there was no way I could ride fast; it was too soft. We started fine-tuning the setup for me, and I went faster than Valentino had gone on the same bike during the race weekend. It’s all about feel. If the rider is comfortable, he can ride the bike to its limit."


http://www.cycleworld.com/2013/01/02/ben-spies-leaves-yamaha-for-ducati/
 
En idealisk hjulupphängning har initiellt liten dämpning som progressivt - liksom fjäderkraften - ökar så att hela fjädringsvägen utnyttjas utan genomslag.
Sen finns det en del parametrar att pilla med för att däremellan få optimal funktion...
 
En idealisk hjulupphängning har initiellt liten dämpning som progressivt - liksom fjäderkraften - ökar så att hela fjädringsvägen utnyttjas utan genomslag.
Sen finns det en del parametrar att pilla med för att däremellan få optimal funktion...

Jo... men ÄNDÅ!!!
 
Medan det i Biaggis fall med samma antaganden skulle bli F = 0,5 x 5,972E24 x 25 x 9,81 = 732000000000000000000000000 N, eftersom Biaggi inte faller mot jorden, utan jorden faller mot Biaggi.

Max Biaggi faller inte, han ger jorden en dansk skalle.

Max Biaggi faller inte, han straffar asfalten för att den orsakar framhjulschatter.
 
Last edited:
Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?

En genomsnittlig MotoGP-hoj avviker inte allt för mycket från en modern sporthoj, vare sig vad gäller fjädrar eller dämpning. MotoGP-hojen är tjugo till fyrtio kilo lättare och garanterat konstruerad för att aldrig ha passagerare och ingen sporthoj är optimerad för inbromsningar från 340 km/h. Därför är fjädrar och dämpning relativt lika i framänden medans MotoGP-hojen är marginellt mjukare bak. Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan de olika MotoGP-hojarna, men det kan jag inte skriva om på ett internetforum.

Jag jämför såklart med hur hård/mjuk min egen och andras RR-hojar är, och min bild är att om man sitter och mysguppar lite som ROSSI gör i klippet, så gungar inte hojen 3-4 cm. Men jag kanske har fel? Får ut i boden och mysguppa lite....

Du har inte alls fel. Din iakttagelse är helt korrekt. Det absolut översta läget av fjädringen (där Rossi sitter och mysguppar) är nämligen underdämpat. Detta är den del av fjädringens slaglängd där den så kallade topout-fjädern eller returfjädern är inkopplad. Därför har denna del av fjädringens slaglängd högre styvhet i förhållande till dämpningen än resten av fjädringens slaglängd. Därför ser det ut som att hojen fjädrar upp väldigt snabbt.

Alla moderna race-hojar (och nuförtiden även en del sporthojar) har någon form av topout-fjäder eller returfjäder, både i framgaffel och stötdämpare. Det är därför man aldrig någonsin ska ställa in sin dämpning genom att stå och gunga på hojen och vrida på rattarna tills man tycker att hojen fjädrar upp med rätt hastighet. Det enda man gör då är att man ställer in sin dämpning för topout-fjädern vilket innebär att resten av fjädringens slaglängd blir rejält överdämpad. Detta brukar allt som oftast resultera i dåligt grepp, dålig komfort och högt däckslitage.

Dämpning ska ställas in utifrån körupplevelsen (och möjligtvis dataloggningen om man har sådan), inte genom att stå och gunga på hojen.
 
Lysande Cal!
Inte så lysande Bautista.
Nu en liten konspirationsteori: Alltså, Cal är allergisk, får ingen medicin trots att det enl. experter här på forumet finns att få tag i. Vem är det som hindrar Cal:s framfart? Är det Dr. Costa? Vem är den skyldige?:7peta
 
Lysande Cal!
Inte så lysande Bautista.
Nu en liten konspirationsteori: Alltså, Cal är allergisk, får ingen medicin trots att det enl. experter här på forumet finns att få tag i. Vem är det som hindrar Cal:s framfart? Är det Dr. Costa? Vem är den skyldige?:7peta

Dr. Costa är väl italienare, precis som Rossi och Dovizioso? Pratar i stort sett samma språk som Espargaro? Just saying...
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top