Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

Hans första år absolut, men fortsätter han så här så kommer han antingen skada sig rejält eller så kommer han till slut bli så på rädd att han inte kan köra fort längre.

Blir nånsin rr-förare på den här nivån så rädda att de inte kan köra fort längre? Det kan säkert hända, men jag gissar att det är så sällan att oddsen för att det ska hända Marquez är rätt höga.
 
Blir nånsin rr-förare på den här nivån så rädda att de inte kan köra fort längre? Det kan säkert hända, men jag gissar att det är så sällan att oddsen för att det ska hända Marquez är rätt höga.

Ja det tror jag absolut. Sen kanske de inte blir såpass rädda att de blir märkbart långsamma. Men i vissa kurvor tror jag det märks. Har sett många dokumentärer om Motogp där bl.a. Jorge och Marco säger att de blev rädda i början efter alla krascher men att det sen släppte.

En annan intressant sak är det de sa på BBC's sändning igår. De säger att Rossi var snabb på T1 och T2, men inte T3. I just T3 bröt Rossi sitt ben för tre år sen.
 
Race, finns Inget alternativ! :fakta

Jag tror känslan är köra Motogp är vanebildande.
Det finns en bra intervju med VR som MCN gjort där han beskriver Adrenalinkicken och hur kul det är att vara med i hetluften.
Tror få förare har haft så roligt på banan som den extremt populäre Rossi.

Helt klart är han en ikon som alltid kommer vara betraktad som den främste genom tiderna oavsett resultat.

http://www.youtube.com/watch?v=DDSYSjpL22E
http://www.youtube.com/watch?v=lu2sF3Lv074
http://www.youtube.com/watch?v=gHqkHwySU5s
 
Att Viaspratts kommentatorer lyckas tolka Bautistas teckenspråk i depåboxen som att han skyllde på Rossi kan ju inte Bautista lastas för. Det enda han gjorde var ju att visa med händerna att de stötte ihop.

Olycklig händelse men inget annat än en race incident. Bautista viker hårt åt höger, men jag tycker även att det ser ut som om Rossi viker något vänster, troligen för att ta lite höjd inför kommande högerkurva.

För övrigt gillade jag Lorenzos stenhårda körning mot Pedrosa i första sväng; pang, här har du dörren i ansiktet och den kommer inte öppnas igen!
 
Last edited:
Femton tiondelar efter. En och en halv sekund.

:fakta
Jag slutar aldrig förundras över vart du får dina "fakta" ifrån. Rossi var 0.6 sekunder efter Lorenzo på kvalet.

Lever du i ett parallellt universum med egna sanningar eller är det bara medicinen som börjar ta slut?
 
Imponerande race av Lorenzo. Vilken kyla han visar när han tålmodigt följer sin plan för att i slutet av loppet höja tempot och köra ifrån både DP och MM :)

Undra om inte Marquez krasch berodde på dålig rutin. Pedrosa sänkte tempot när greppet i däcken försämrades medan Marquez fortsatte i samma tempo och fick betala priset.

Trist för Rossi men kvalar man så dålig får man betala priset. Tycker Bautista får ta ansvaret för kraschen men det var utan tvekan en race incident och sånt som händer.
(Enligt Rossi själv överhettade kopplingen vilket gav en dålig start, men det spelade nog ingen större roll för utgången)

Angående Ducati och att de inte använder hojen som Pirro kör, tror det var DR-Zätare som frågade, så tror jag det är motorallokeringen som är problemet i kombination med kommande uppdateringar. De vill inte måla in sig i ett hörn och ser nog 2013 som en enda lång utvecklingsperiod för att komma med något rejält omarbetat till 2014. Men det är bara vad jag tror.
 
Ja det tror jag absolut. Sen kanske de inte blir såpass rädda att de blir märkbart långsamma. Men i vissa kurvor tror jag det märks. Har sett många dokumentärer om Motogp där bl.a. Jorge och Marco säger att de blev rädda i början efter alla krascher men att det sen släppte.

Jo, helt orädda och omänskliga är de säkert inte. Det jag reagerade på var att du skrev att MM kanske blir så rädd att han inte kan köra fort längre. Men det var kanske inte riktigt vad du menade då.

Det är nog huvudsakligen kunskapen och erfarenheten som gör förare långsammare efter en tid i högsta klassen. Speciellt dem som kör för titeln. Pedrosa hade kanske (spekulerar förstås) kunnat matcha MM:s tempo men valde att inte försöka då sannolikheten för en krasch varit för stor.
 
Ännu ett race med bra publiktillströmning.

...???
Har vi varit på samma race...?

Mitt intryck är att det var stendött på fredag och lördag och inte särskilt mycket publik på söndag. Kanske marginellt mer än förra året, men långt ifrån "normalt" vad gäller Mugello GP. Tomma läktarplatser på alla läktare och det har aldrig gått så lätt och snabbt att ta sig tillbaka till hotellet på lördag och söndag kväll.

Sydeuropas ekonomi, relativt höga biljettpriser och uteblivna framgångar för en viss förare har tydligt påverkat publiktillströmningen.
 
Jag tror känslan är köra Motogp är vanebildande.
Säkert. Men jag tror det är ett misstag att reducera tillvaron som MotoGP-stjärna till 40 minuter varannan vecka. Att få så mycket positiv uppmärksamhet från journalister och fans och känna sig så uppskattad och viktig är troligen minst lika vanebildande.
 
Last edited:
...???
Har vi varit på samma race...?

Det jag skriver ska enbart ställas mot vad jag såg själv på tv:n under SÖNDAGEN och vad Viasat pojkarna refererade på SÖNDAGEN! Jag var fan inte där och räknade själv, vilket inte behövdes med tanke på vad tv bilderna förmedlade. Tätt med folk på läktarna samt gräskullarna/slänterna var fullt med tält / publik. I sändningen sa man att publiken levererade ett bra tryck och att det var 80.000 personer på race SÖNDAGEN. 80.000 pers får väl rimligen ställas mot den sydeuropeiska ekonomiska krisen etc etc och då ses som en bra affär/siffra ur ett publikt perspektiv :tummenupp
 
Ja det tror jag absolut. Sen kanske de inte blir såpass rädda att de blir märkbart långsamma. Men i vissa kurvor tror jag det märks. Har sett många dokumentärer om Motogp där bl.a. Jorge och Marco säger att de blev rädda i början efter alla krascher men att det sen släppte.

En annan intressant sak är det de sa på BBC's sändning igår. De säger att Rossi var snabb på T1 och T2, men inte T3. I just T3 bröt Rossi sitt ben för tre år sen.

Det skulle förklara vad jag såg i FP4 eller kvalet, minns inte vilket. Två varv på raken körde han jämnt med Lorenzo i mellantiderna, bara för att i mål var drygt halvsekunden efter. Ingen trafik hade han heller under de varven, så man undrade vad faen han gjorde.
 
Att Viaspratts kommentatorer lyckas tolka Bautistas teckenspråk i depåboxen som att han skyllde på Rossi kan ju inte Bautista lastas för. Det enda han gjorde var ju att visa med händerna att de stötte ihop.

Olycklig händelse men inget annat än en race incident. Bautista viker hårt åt höger, men jag tycker även att det ser ut som om Rossi viker något vänster, troligen för att ta lite höjd inför kommande högerkurva.

För övrigt gillade jag Lorenzos stenhårda körning mot Pedrosa i första sväng; pang, här har du dörren i ansiktet och den kommer inte öppnas igen!

Har Bautista fått några påföljder? Det var väl nåt nytt "poängsystem" för raceincidents, eller så har jag drömt igen...

:glömdet
 
Säkert. Men jag tror det är ett misstag att reducera tillvaron som MotoGP-stjärna till 40 minuter varannan vecka. Att få så mycket positiv uppmärksamhet från journalister och fans och känna sig så uppskattad och viktig är troligen minst lika vanebildande.

Om man inte heter Stoner, som inte alls gillade det.:gnissla
 
Bautista: "I was on the inside and it is very difficult to see a rider on the outside from there. He was taking a slightly different line and that's why we came together."

http://www.motogp.com/en/news/2013/bautista+crash+reaction

Inget man blir direkt mer klok av :va

Hm .. Någon vaken människa filmade händelsen mer framifrån. Nu har jag suttit och spolat fram o tbx snart en kvart och Inte ser Valentino ut att ta en speciellt annorlunda linje mot de övriga på innern!

https://www.youtube.com/watch?v=luDMBBx4UCE
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top