Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

Har de inte tc på deras hojar? Tänker framförallt på mm krasch, där det ser ut som om han är för het på gasen i utgången på kurvan. Sen förövrig så tror jag både rossi och mm är slut som förare. De det kommer handla om är peddo och lorenzo :)
 
Hela helgen känns förstörd... Skiiit!! :huvet
 
Har de inte tc på deras hojar? Tänker framförallt på mm krasch, där det ser ut som om han är för het på gasen i utgången på kurvan. Sen förövrig så tror jag både rossi och mm är slut som förare. De det kommer handla om är peddo och lorenzo :)

Ser ut som han lägger hojen för mycket och tappar fästet fram..
 
Jag tyckte att det såg ut som om bakhjulet som släppte och hela hojen snurrade runt. oavsett vad, har de tc eller ej på sina hojar?

Ja.
Det lär ju dock inte innebära att man kan vrida rullen fullt oavsett nerlägg och komma undan med det :näsblod
 
Jag tyckte att det såg ut som om bakhjulet som släppte och hela hojen snurrade runt. oavsett vad, har de tc eller ej på sina hojar?

De har extra allt på hojarna; tc, anti-wheelie, launch control, ställbara motormappar (effektkurva, gasrepons också tror jag), ställbar motorbroms, slirkoppling och... ABS vet jag faktiskt inte om de använder?
 
Last edited:
Varför sätter inte Ducati Hayden eller Dovizioso på experimenthojen en racehelg eller två? Det är ju inte så att någon av de slåss om mästerskapet direkt, eller ens pallplatser som det är nu, så varför inte låta de köra den så att de kan jämföra den mer direkt med nuvarande GP13? Det borde väl ge bättre feedback än att ha en testförare köra runt på den?

Eller bryter det mot deras motorallokering? Torde inte spela så stor roll heller iofs, de lär ju inte köra om mästerskapet i år i alla fall.
 
Det är väl ungefär som att ramla av trampcykeln, tror jag. När axeln slår i backen blir det en väldigt hög acceleration eftersom att fallet ska bromsas ned på kort sträcka.

Det blev antagligen lite värre i det här fallet (!) eftersom att axeln gräver ner sig något i jorden och då utsätts för extra krafter. Dessutom gör ju hastigheten att han tumlar runt och utsätts för flera kollisioner med marken.

I min amatörmässiga värld borde Rossis och Bautistas smäll in i luftmuren generera högre g-krafter eftersom de byter riktning helt på en eller ett par meter, hur tjock den där muren nu är.

Men så är det alltså inte?
 
Shit Lorre va enkelt det såg ut. :Bugar
Bara vrida lite extra på rullen och lämna Hyndorna i avgasmolnet.

Kändes lite som om Peddo "var ivägen" för MM.
När han väl kom om så skulle han förstås ikapp och klotar.
Friskt vågat hälften vunnet. :tummenupp

Cal är stabil, Bradle gör ett bra race å Ducati når inte riktigt fram igen.

Trist som fan för Rossi. :(
Race-incident, men tycker som andra att det inte är snyggt av Bautista att lägga över skulden på Rossi som nog var lite mer offer i den situationen.
 
Ja vad säger man, Bautista kör rakt in i VR. Såg riktigt allvarligt ut men airfence räddade honom från att bli allvarligt skadad.:tummenupp
Hade det hänt Sverige hade en mjuk däcktrave räddat honom:rolleyes:

Vilden Marques kraschar 4 ggr och han får nog lära sig köra lite taktiskt.
JL var outstanding, känns som det är han och DP som kommer kämpa om titeln i år.
 
I min amatörmässiga värld borde Rossis och Bautistas smäll in i luftmuren generera högre g-krafter eftersom de byter riktning helt på en eller ett par meter, hur tjock den där muren nu är.

Men så är det alltså inte?

Tja, axeln ändrar riktning på bara några cm. Jag vet inte vilken acceleration det var i Rossis smäll.
 
Tja, axeln ändrar riktning på bara några cm. Jag vet inte vilken acceleration det var i Rossis smäll.

Mäter man anslagskraft (när axeln slår emot något) i G? Jag trodde G mätte hur många gånger den egna vikten ökar pga acceleration/inbromsning?
 
Ja vad säger man, Bautista kör rakt in i VR.
Så här ser det ut sekvens för sekvens och man tycker ju att Bautista bör ha sett att han har Rossi snett framför sig i vänstern. Men möjligen var Rossi i ”döda vinkeln” hela tiden.

Blått = Rossi
Rött = Bautista

Edit: Om man vill vara Rossi-kritisk (vilket jag tycker det finns gott om utrymme för med tanke på det ensidiga beröm som Rossi har fått under hela sin karriär) kan man hävda att Rossi hade befunnit sig i ett mindre kritiskt läge på första varvet om han hade kvalat och startat bättre. Sex förare kvalade bättre och Rossi hann bli omkörd en gång innan han blev påkörd.
 

Bifogat

  • rossi_bautista.jpg
    rossi_bautista.jpg
    170.3 KB · Visningar: 243
Last edited:
Kändes lite som om Peddo "var ivägen" för MM.
När han väl kom om så skulle han förstås ikapp och klotar.
Friskt vågat hälften vunnet. :tummenupp
MM har bra självförtroende och samma material, kunde ligga och studera och känna efter större delen av racet. Pedrosa kände sig nog stressad och ville ha Lorenzo mellan sig och teamkollegan. Så Pedrosa kan ha tagit ur det bästa av däcken samt visat MM sina starka och svaga sidor. MM kunde enkelt gå om, men kunde sen inte hålla tempot själv utan att klota.
 
Så här ser det ut sekvens för sekvens och man tycker ju att Bautista bör ha sett att han har Rossi snett framför sig i vänstern. Men möjligen var Rossi i ”döda vinkeln” hela tiden.

Blått = Rossi
Rött = Bautista

Edit: Om man vill vara Rossi-kritisk (vilket jag tycker det finns gott om utrymme för med tanke på det ensidiga beröm som Rossi har fått under hela sin karriär) kan man hävda att Rossi hade befunnit sig i ett mindre kritiskt läge på första varvet om han hade kvalat och startat bättre. Sex förare kvalade bättre och Rossi hann bli omkörd en gång innan han blev påkörd.

Sant det finns alltid 2 versioner, men som Spies (utmärkt kommentator!) sa så var det en klassisk raceincident.

Rossis problem är att han kvalar illa och startade dåligt nu.
Hans mardröm fortsätter 2,6,4,12,DNF :död
 
Så här ser det ut sekvens för sekvens och man tycker ju att Bautista bör ha sett att han har Rossi snett framför sig i vänstern. Men möjligen var Rossi i ”döda vinkeln” hela tiden.

Blått = Rossi
Rött = Bautista

Edit: Om man vill vara Rossi-kritisk (vilket jag tycker det finns gott om utrymme för med tanke på det ensidiga beröm som Rossi har fått under hela sin karriär) kan man hävda att Rossi hade befunnit sig i ett mindre kritiskt läge på första varvet om han hade kvalat och startat bättre. Sex förare kvalade bättre och Rossi hann bli omkörd en gång innan han blev påkörd.


9-faldig världsmästare och du tycker inte att det finns utrymme för beröm, ja herre gud, vilken planet kommer du ifrån:va

Att rossi är dokumenterat ödmjuk och trevlig vid sidan av också bidrar säkerligen till hans popularitet då det vimlar av en massa divor med taskig attityd som tror att dom är älskade bara för att dom kan köra fort! Man måste bete sig vid sidan av banan också.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top