Hjälp! Installation sportluftfilter (konfilter)

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej!

Har precis köpt mig en Kawasaki KZ650-D4 som ska bli till en café racer. Är helt ny på hojbyggen så en del frågor kommer säkert att dyka upp med tiden. Den första frågan gäller sportluftfilter som givetvis är ett måste för att få bort luftburken och en mer "strippad" look.

Förgasarna som sitter på hojen är Mikuni VM24ss. Är det bara att montera på filtren eller är det något jag ska tänka på? Kommer förgasarna behövas bestyckas om (gärna teknisk förklaring varför? Har det med motstånd att göra?) ?. Om så är fallet, tips på annan lösning? Är dessa förgasarna så kallade vakuum förgasare, hur ser man skillnad på vakuum och en "klassik" förgasare?

Här följer en länk till service manualen för den som vill se den: http://jarlef.no/Kawasaki/PDF/Z650/Files/KZ650-1981manual.pdf

Tack på förhand!
 
Läste någonstans för ett tag sedan om någon som stoppat kon-filtren med tvättsvamp för att minska luftintaget istället för att bestycka om förgasarna, kan detta vara något? Byter enbart för att få den rätta looken och inte för att få mer effekt eller dylikt.
 
Förgasarna är vanliga slidförgasare. Ej vacuumförgasare. Normalt sett när man byter till öppet filter så bör man öka på huvudmunstycket för att inte förhållandet Bränsle/luft ska bli för dåligt. När jag gjorde detta på min Rd125 så skulle man öka på munstycket med 20%, ganska mycket. Man kan även justera mer nogrannt med nålen och pilotmunstycke. Det är dock pilligt.
Hojen kommer säkert funka dugligt även om du inte bestyckar om. Tomgången kan bli lite orolig dock.
Jag had inte stoppat i tvättsvamp i filtret men för att få den effekten du efterönskar så kan det nog funka. Inte så kul om delar av svampen följer med in i förgasaren bara.
 
Förgasarna är vanliga slidförgasare. Ej vacuumförgasare. Normalt sett när man byter till öppet filter så bör man öka på huvudmunstycket för att inte förhållandet Bränsle/luft ska bli för dåligt. När jag gjorde detta på min Rd125 så skulle man öka på munstycket med 20%, ganska mycket. Man kan även justera mer nogrannt med nålen och pilotmunstycke. Det är dock pilligt.
Hojen kommer säkert funka dugligt även om du inte bestyckar om. Tomgången kan bli lite orolig dock.
Jag had inte stoppat i tvättsvamp i filtret men för att få den effekten du efterönskar så kan det nog funka. Inte så kul om delar av svampen följer med in i förgasaren bara.

Okej! Finns det någon enkel tumregel på att identifiera olika typer av förgasare? Angående tvättsvampen så tänkte jag skära ut en cirkel stor som insuget i förgasaren, sedan olja in med luftfilterolja och placera i konfiltret. Provar givetvis först utan och märker jag ingen skillnad på hojen så kör jag med konfiltret som det är, helt cleant.
 
Jag vet faktiskt en som stoppade en rosa plastgris i insuget på sin kawa 1400 Turbo dragbike
Det blev inge bra det heller:yoparty ( sann historia )
 
Vacuumförgasare har ett stort plant lock överst på förgasaren, plus att gaswiren påverkar ett vridspjäll i cylinderänden av förgasaren.

På trottel(slid)förgasaren påverkar gaswiren trotteln som sitter centralt placerad i förgasaren.
 
Vacuumförgasare har ett stort plant lock överst på förgasaren, plus att gaswiren påverkar ett vridspjäll i cylinderänden av förgasaren.

På trottel(slid)förgasaren påverkar gaswiren trotteln som sitter centralt placerad i förgasaren.

Tack för utförligt svar!

Imorgon ska jag mäta luftinsuget i förgasaren för att sedan beställa filter. Har googlar runt och fått fram lite information som pekar på att det är 39mm men vill ändå vara på den säkra sidan innan jag beställer filter x4. Om någon redan kan svaret så varsågoda.

Detta filter borde isåfall funka (om 39mm är rätt mått): http://viewitem.eim.ebay.se/Power-a...-kawasaki-honda-cone-filter/160996544586/item

Återkommer med hur resultatet blev när jag köp och monterat filtren, så slipper andra skapa liknande trådar. Om det finns mer tankar och synpunkten så dela gärna!
 
Bestycka om min Z1000 MKII när jag bytte till pod-filter + öppnare avgas. Gick från 105 till 115. Tror dock det är i fetaste laget, men hade inget 110, så ska väl ta tag i det snart igen och bestycka ner den.

Vad jag vill säga är att du inte behöver gå upp mycket i storlek. Ett alternativ kan vara att höja nålen ett hack.
 
Tack för utförligt svar!

Imorgon ska jag mäta luftinsuget i förgasaren för att sedan beställa filter. Har googlar runt och fått fram lite information som pekar på att det är 39mm men vill ändå vara på den säkra sidan innan jag beställer filter x4. Om någon redan kan svaret så varsågoda.

Detta filter borde isåfall funka (om 39mm är rätt mått): http://viewitem.eim.ebay.se/Power-a...-kawasaki-honda-cone-filter/160996544586/item

Återkommer med hur resultatet blev när jag köp och monterat filtren, så slipper andra skapa liknande trådar. Om det finns mer tankar och synpunkten så dela gärna!

Finns även på Biltema om du har det i närheten och inte vill betala frakt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter/Luftfilter-koniskt-82260/
 
Okej då blir det till att prova orginal och om det bluddrar eller går ojämt så får jag eventuellt prova större munstyke (suck, palla att det är förgasare x4). Blir lätt en sväng till biltema imorgon.
 
Det kommmer inte bluddra eller gå ojämnt med originalmunstycken. Däremot kan du få en väldigt tunn blandning vilket kan göra att du tappar effekt. Man sätter i större huvudmunstycke då motorn suger mer luft när trotteln är i toppläge och man behöver kompensera med mer bränsle. Förmodligen märker du ingen skilnad på effekten alls då det inte är nån högprestandamaskin.
 
Killawife; Tackar för svar återigen! Han inte provköra hojen idag men monterade filtrena. Det första jack gjorde var att stoppa dem med en bit utskuren tvättsvamp, då gick den inte alls bra utan fick för lite luft, lite bränsle kom till och med ner i filtrena. Provade utan svamp och den verkade gå klockrent.

Det var ett helsike att få ut luftburken enligt instruktionerna i manualen (den gick inte att få loss alls). Lossade hela stycket förgasare och höll åt sidan samtidigt som jag hade lyft av tanken, då fick jag ur den gamla burken. Någonting hände när jag satte tillbaka förgasarna. När jag startade hojen så gick den på ca 5 000 varv fast att gasen var avslagen, som vid gashäng. Smörjde vajern och gjorde rent och då slår gasen tillbaka snabbt som på en cross, men problemet består.

Man blir kvitt det om man drar gashandtaget i sitt bottenläge "uppåt". Det är spjället vi förgasaren som inte vill gå upp hela vägen. Provade att skruva ur tomgångskruven så lång det går men spjället går inte tillbaka om man inte vrider gashandtaget till sitt max i "uppåtläge". Kan det va runt spjällen och själva axeln som reglerar throttlarna som måste rengöras? Verkade vara ganska fett och smutsigt där nere.

Andra frågor. Kan/ska man olja in konfiltrena men luftfilterolja?

Någon som kan länka eller vet va man kan köpa ett smidigt litet filter till vevhusventilationen då de tidigare gick en slang till luftburken?

Från det två centrerade förgasarna så gick den två slangar som gick ihop i ett "V" och blev till 1 slang, gick också till luftburken. Vad är dessa till för? Behövs det även ett filter till dom slangarna?
 
Tidigare problem med att spjället där gasvajern slutar inte ville slå igen är avhjälp. Det hade fastnad skit i en utav throttlarna.

Nu förgasarinställningar! Alla filtren är monterade. När jag varmkörde den helt utan filter så bluddrade den väldans då den troligtvis fick allt för mycket luft, det konstiga är dock att stiften är svara och blöta vilket bör tyda på att den går väldigt fett. Hur kan det komma sig?

Hojen dog nästan vid gaspådrag från tomgång så jag skruvade in blandarskruven ett varv på alla förgasare, då går den bra på låga varv. När jag tog en lite tur så orkade inte hojen på höga varv, den ville lixom inte varv upp. Beror detta på för litet huvudmunstycke? Vill och orkar inte börja pilla med det, kan jag avhjälpa det problemet med att stoppa konfiltrena med något för att minska luftgenomströmningen?

Det konstiga även här är att stiften va mörka och blöta. Den verkar få förmycket luft och bensin...
 
Last edited:
Nu ligger det till så här.

Med filtren helt cleana (dvs utan tvättsvamp) så går motorn bra på ca 1/8 -1/5 gas när jag justerat luftskruven på samtliga förgasare. Över det tapparn den effekt, främst på höga varv (stort gaspåslag). Större huvudmunstycke? Upp hur mkt, 102.5 sitter i nu..!?

Det märkliga är att när jag stoppar filtrena med svamp så går den inte alls i princip. Försöker nämligen få filtrena att efterlikna orginalluftburken så mycket som möjligt, detta för att slippa bestycka om. Har provar med lite och mycket stoppning (svamp) i filtren.
 
Nu ligger det till så här.

Med filtren helt cleana (dvs utan tvättsvamp) så går motorn bra på ca 1/8 -1/5 gas när jag justerat luftskruven på samtliga förgasare. Över det tapparn den effekt, främst på höga varv (stort gaspåslag). Större huvudmunstycke? Upp hur mkt, 102.5 sitter i nu..!?

Det märkliga är att när jag stoppar filtrena med svamp så går den inte alls i princip. Försöker nämligen få filtrena att efterlikna orginalluftburken så mycket som möjligt, detta för att slippa bestycka om. Har provar med lite och mycket stoppning (svamp) i filtren.
 
Sånt här kan vara jättesvårt. Jag höll på länge med min rd utan att få det riktigt bra, mest orolig lågfartsgång. Jag minns att jag ökade 15% på huvudmunstyckena och höjde nålen ett steg. Men det var en helt annan motortyp så andra saker kan gälla för din motor. Jag hade provat med 115 eller 120 munstycke och nålen upp ett snäpp. Sen märker du hur det går och har en referens för vidare bestyckning.
 
Sånt här kan vara jättesvårt. Jag höll på länge med min rd utan att få det riktigt bra, mest orolig lågfartsgång. Jag minns att jag ökade 15% på huvudmunstyckena och höjde nålen ett steg. Men det var en helt annan motortyp så andra saker kan gälla för din motor. Jag hade provat med 115 eller 120 munstycke och nålen upp ett snäpp. Sen märker du hur det går och har en referens för vidare bestyckning.

Låter som en bra plan. Får prova detta, återkommer med resultat.
 
Det märkliga är att när jag stoppar filtrena med svamp så går den inte alls i princip. Försöker nämligen få filtrena att efterlikna orginalluftburken så mycket som möjligt, detta för att slippa bestycka om. Har provar med lite och mycket stoppning (svamp) i filtren.
Det finns inga acceptabla genvägar. Ställ in förgasaren ordentligt! :fakta
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top