Kevlarjeans? För- och nackdelar

Som jag sa innan.....jag har testat o kvadat med icons kevlar jeans och det gick så där...inget jag kan rekommendera..

ivah har också kvadat med kevlar jeans och det gick ju så där också....

Sen vad andra säger om jeansen som ej har kvadat än med dem skulle jag inte gå så mycket på, test videos är jag lite skeptisk till tyvärr...ingen video som har sätt vissar en riktig vurpa med förare + hoj.

Jag åker ogärna omkring utan skinbyxor nu för tiden....plocka tyg rester m.m ur bena är ju så där kul :gnissla

Draggin Jeans verkar hålla rätt bra i.a.f. om man ska tro det man ser i den här videon.

Jag har provat ett par Draggin på MC-mässan härom året och de satt bra på mig, verkade bekväma men ganska tjocka då det var nån form av padding eller foder på insidan. Jag har dock inte provat att köra med dem en varm sommardag.

Har själv ett par Ventour kevlar jeans. De är lite mer lika ett par vanliga jeans än Draggin. Sköna varma sommardagar då de inte är vindtäta och man behöver inte ha ombyte med sig för att se "civil" ut. Vet dock inte om de skyddar lika bra som Draggin.

Last edited:
Nackdel med kevlarjeans?... [klipp!] Hur f-n kunde nån ens komma på idén? dummer
Håller inte med. Jag tycker att kevlarjeans är helt ok om man även använder hojen till vardags. Man kan inte alltid stövla in på ett möte i fullt skinnställ eller textilställ (vad man nu föredrar). Att ha ett par hyggligt kontorsanpassade kevlarjeans kan däremot funka helt ok.

Sämre skydd, javisst, så kan det kanske vara. Det är en kompromiss mellan användbarhet och säkerhet, och man får välja själv. Skulle man bara tänka på säkerhet så skulle man få avstå från hojen få stå helt och hållet. Det är ju farligare att köra hoj än att t ex köra bil.

Även riktigt varma dagar (max en vecka om året i Sverige? :)) är kevlarjeans bra. De är svalare än andra mc-kläder. Även här får man kompromissa och välja. Skall jag köra "överhettad" i skinn, och därmed kanske lite sämre pga jag storknar av värmen? Eller skall jag köra svalare i kevlarjeans, vara klarare i knoppen, och kanske ta bättre beslut i trafiken? Det finns förstås inget svar på det. Var och en sätter upp sin egen sanning.

OT: tycker nog att ovanstående resonemang kunde funka på jaktlaget också! Om man kommer direkt från jobbet och inte vill byta om i kalsongerna på en p-plats - så varför inte goretex-jeans?? Tänk om, tänk fritt! :)

//TMax *Som har både blå och svarta Draggin' från Handelsboden. Samt ett par Biker's Gear kevlarbyxor från Ebay. Samt Triumphs skinnbyxor och Jofamas textilbyxor.*

Last edited:
Har ett par lindstrands som jag är nöjd med, finns dock en nackdel men den kommer när man som jag vill ha jackan ihopsatt med brallorna. Då hamnar ryggskyddet inne i jeansen och passforman blir helt off, tar man fem steg framåt så sitter byxorna på halva röven.....funkar fin fint när man kör men inte vid promenad.

Draggin Jeans verkar hålla rätt bra i.a.f. om man ska tro det man ser i den här videon.

Jag har provat ett par Draggin på MC-mässan härom året och de satt bra på mig, verkade bekväma men ganska tjocka då det var nån form av padding eller foder på insidan. Jag har dock inte provat att köra med dem en varm sommardag.

Har själv ett par Ventour kevlar jeans. De är lite mer lika ett par vanliga jeans än Draggin. Sköna varma sommardagar då de inte är vindtäta och man behöver inte ha ombyte med sig för att se "civil" ut. Vet dock inte om de skyddar lika bra som Draggin.

En vurpa från en hoj gör sällan att man glider rakt fram på ändan bara....

Även om du bara ska åka till farmor, ICA-butiken eller till jobbet så innebär det inte att du är fri från olyckor eller att kevlar är tillräckligt säkert baserat på vad du ska nyttja mcn till. Bekväma personer med uppslitna arslen etc finns det gott om och det tycks ändå inte ändra folks inställning till sanningen.

En vurpa från en hoj gör sällan att man glider rakt fram på ändan bara....
Förvisso helt sant.
Frågan är vad som skyddar bäst mot asfaltexem, skin oräknat? Ett par jeans med kevlarväv eller par byxor i cordura. Vore riktigt intressant om det gick att göra ett jämförande test med något sånär verklighetstrogna olyckssituationer.

Även om du bara ska åka till farmor, ICA-butiken eller till jobbet så innebär det inte att du är fri från olyckor eller att kevlar är tillräckligt säkert baserat på vad du ska nyttja mcn till. Bekväma personer med uppslitna arslen etc finns det gott om och det tycks ändå inte ändra folks inställning till sanningen.

Givet att olyckor händer, är MC-åkning öht tillräckligt säkert? Är skinnställ tillräckligt säkert? Finns många som ligger i kistor pga att de tog hojen istället för bilen och det tycks ändå inte ändra folks inställning till sanningen.

Eller så finns det ingen absolut sanning förutom att olyckor händer. Vissa skulle aldrig åka MC på dessa sträckor eftersom det inte är tillräckligt säkert i förhållande till bil. Vissa lägger nivån på MC men med så bra skydd som möjligt. Vissa åker MC med vissa skydd beroende på bekvämligheten osv. Vad som är tillräckligt säkert är helt enkelt väldigt subjektivt.

Själv tycker jag att jeans, lågskor, skyddsjacka i skinn, mc-handskar, ryggskydd och hjälm är tillräckligt säkert på väg till jobbet (som mest 50-väg) för mig. Men min högst personliga fundering är om inte kevelarförstärkta jeans är något att införskaffa. Det var ju just det där om vad som är tillräckligt säkert för mig. Någon sanning finns inte här, bara personliga och subjektiva bedömningar av risk i förhållande till bekvämlighet/kostnader/rolighetsfaktor/etc.

Last edited:
Mc åkning har blivit myckert roligare, sedan man börjat använda jeans och jacka låga mc- boats , ganska skönt att slippa helställ så fort man ska någonstans- sämre skydd visst:näsblod :tummenupp

Förvisso helt sant.
Frågan är vad som skyddar bäst mot asfaltexem, skin oräknat? Ett par jeans med kevlarväv eller par byxor i cordura. Vore riktigt intressant om det gick att göra ett jämförande test med något sånär verklighetstrogna olyckssituationer.

Jag har vurpat med:

1. Kevlar icon jeans + kevlar shorts innanför + plast knäskydd(hastighet ca 50km/h).... = fick plocka trådar ur benet från shortsen + jeansen...fina brännmärken....
2. Race ställ..bankörning 80km/h + lowside = lite repor på skinstället inte något mycket mer.
3. Icon skinjacka + halvarsson skinbyxor, lowside på landsväg i 100km/h = repor på skinjackan på armen, + repor på byxorna vid knäet + skinkan...men inget mer.

Jag har vurpat med:

1. Kevlar icon jeans + kevlar shorts innanför + plast knäskydd(hastighet ca 50km/h).... = fick plocka trådar ur benet från shortsen + jeansen...fina brännmärken....
2. Race ställ..bankörning 80km/h + lowside = lite repor på skinstället inte något mycket mer.
3. Icon skinjacka + halvarsson skinbyxor, lowside på landsväg i 100km/h = repor på skinjackan på armen, + repor på byxorna vid knäet + skinkan...men inget mer.

Jo, vi vet redan att skinn är bra. ;) Det var nog därför han sa "skin oräknat". :fakta

mina lindstrands klarade en vurpa fint, inga märken å mig i 70. mitt gortex ställ däremot gled upp så jag skrapa av en sang på höften.

Så viktigare att de sitter ihop

Det här är ungefär som att fråga efter en läderhjälm med simglasögon som skydd, och efterfråga för -och nackdelar.

Använd skydd som funkar istället. (skinnställ)

Jag har ett par Draggin Jeans med dolda sömmar. De är riktigt sköna, och de på jobbet ser inte att det är mc-jeans när man tagit ut knäskyddet. Så en Dainese skinnjacka som är tillräckigt snygg för att gå på stan med, sådan som Hammond har i TG-studion.
Sådana här, köpta på MC-mässan med bra rabbat och så fick jag knäskydden gratis:
http://www.handelsboden.com/draggin-next-gen-p-1032-c-107.aspx

Jeansen är trots kevlar inte lika säkra som mitt racingställ, men jag litar på dem. Till de som tror att de blir odödliga för att de kör med känguruskinn säger jag bara kör försiktigt.

Last edited:
Jag har vurpat med:

Du har inte funderat på att skaffa bil?

låt folk som förespråkar maximalt skydd göra det. låt dom tycka att alla som inte har skinnställ när man e ute och går e dumma och får skylla sig själv när dom slår ihjäl sig, låt dom sitta där hemma och känna sig intelligenta och överlägsna. så sticker vi ut o kör hoj i jeans o njuter av livet istället. ta på dig vad du vill för det är dit eget val inte andras låt folk sitta o håna dig när du har brännmärken på röven. för kul har vi och vad annat är inte våra ärr än bevis på att vi levt.

och medans jag är igång kan jag djupt rekommendera denna bok: I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet

Last edited:
Kevlarjeans är ju utmärkta just för pendling och allmänt åkande som sker utanför banan. Att man kör bekvämt med god luftcirkulation under varma dagar eller varma väderskyddande kläder under kalla dagar är fortfarande viktigare än hur plaggen skyddar vid omkullkörning.
Med obekväma eller otillräckliga skyddskläder är det knappast någon som kör rationellt och man ökar bara olycksrisken men frysna fingrar eller värme som kroppen inte kan ventilera ut.
Man bör göra en individuell avvägning som passar en själv med den körstilen man har.

låt folk som förespråkar maximalt skydd göra det. låt dom tycka att alla som inte har skinnställ när man e ute och går e dumma och får skylla sig själv när dom slår ihjäl sig, låt dom sitta där hemma och känna sig intelligenta och överlägsna. så sticker vi ut o kör hoj i jeans o njuter av livet istället. ta på dig vad du vill för det är dit eget val inte andras låt folk sitta o håna dig när du har brännmärken på röven. för kul har vi och vad annat är inte våra ärr än bevis på att vi levt.

och medans jag är igång kan jag djupt rekommendera denna bok: I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet

Det handlar inte om att de utan skydd är dumma i huvudet som har blivit tappade i trappan som liten. Det handlar om omtanke för andra och vissa här vet troligtvis betydligt mer än andra när det kommer till skydd vid omkullkörning. Ska vi fortsätta på spåret om att ha roligt så är det nog mer så att folk kör mer aktivt och har roligare när de har skinnställ och känner sig..odödliga.

Dina argument sög med andra ord.

Kan inte skinntalibanerna invadera någon annan tråd? Det blir lite tröttsamt att i varje tråd om klädval upprepade gånger få skrivet på näsan att allt annat än helt känguruställ suger.

Det handlar inte om att de utan skydd är dumma i huvudet som har blivit tappade i trappan som liten. Det handlar om omtanke för andra och vissa här vet troligtvis betydligt mer än andra när det kommer till skydd vid omkullkörning. Ska vi fortsätta på spåret om att ha roligt så är det nog mer så att folk kör mer aktivt och har roligare när de har skinnställ och känner sig..odödliga.

Dina argument sög med andra ord.

nu utgår du från att alla tänker som dig, men det e väl just det som är problemet. ursäkta mig ska hädanefter formulera mig efter hur du fungerar och tänker känns det bra nu.

du skriver dina argument sög, sen när försökte jag argumentera jag vet att det e lönlöst att prata med människor som förespråkar saker man inte själv gör, detta var mer en uppmaning till dom som tänker som mig att låta såna som dig säga vad dom vill och bara rycka på axlarna

men det är okaj av omtanke gentemot dig ska jag inte prata om det här med dig för du förstår uppenbarligen inte, se så snäll och omtänksam jag var nu

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...