Kevlarjeans? För- och nackdelar

Kan inte skinntalibanerna invadera någon annan tråd? Det blir lite tröttsamt att i varje tråd om klädval upprepade gånger få skrivet på näsan att allt annat än helt känguruställ suger.

Who cares. Så länge jag slipper skrapa ihop någon med undermålig utrustning får man ha vad man vill.
Det som ger mig mest taskiga vibbar är tanken på en fot mellan hoj och asfalt i lågskor efter att ha glidit 20 meter, eller kanske bara 5... Men det är ju jag det.
Skillnaden är kanske bara att jag har kraschat och har alltså en liten aning om hur det kan gå.
Men kör på bara, i vad ni vill :tummenupp

Edit: Faktum är att jag har ett par Lindstrands Kevlarjeans, med tillhörande knä- och höftskydd. Använda en gång, sen insåg jag vad jag höll på med. De används numera i garaget... Men även den gången hade jag stövlar iaf.

Last edited:
RST har väldigt mycket kevlar i sina jeans. Speciellt om man ser till priset så dom rekommenderar jag, har inte testat att vurpa med dom ännu. Sitter bra o ser snygga ut, har även inbyggda knäskydd och fickor för höftskydd om man skulle vilja ha det.

Kan inte skinntalibanerna invadera någon annan tråd? Det blir lite tröttsamt att i varje tråd om klädval upprepade gånger få skrivet på näsan att allt annat än helt känguruställ suger.

Har du läst rubriken överhuvudtaget? Frågan gällde för och nackdelar med Kevlarjeans.

Har en känsla av att några skinnförespråkare är just dom som kör knäpuckar på stan men samtidigt bara har luvtröja och sneakers i övrigt. :näsblod -utan regplåt :fakta

Har du läst rubriken överhuvudtaget? Frågan gällde för och nackdelar med Kevlarjeans.

Japp, det har jag. Eftersom jag letar efter ett par nya kevlarjeans och därmed tycker att tråden är väldigt intressant är det lite tråkigt att den (som vanligt) spårar ur i en "allt annat än skinn är värdelöst" - debatt. Jag inser också att mitt inlägg bidrar till just detta.

Japp, det har jag. Eftersom jag letar efter ett par nya kevlarjeans och därmed tycker att tråden är väldigt intressant är det lite tråkigt att den (som vanligt) spårar ur i en "allt annat än skinn är värdelöst" - debatt. Jag inser också att mitt inlägg bidrar till just detta.

Fast... det kanske finns en anledning att tråden går åt det hållet. :fakta

Jag vet inte vad du väntat dig för svar, det spelar ingen roll hur många gånger man frågar, svaret är alltid detsamma. Slutsats av tråden är tydlig.

Fördelar: Svalare och skönare än skinnställ
Nackdelar: Mycket sämre skydd vid omkullkörning.

Nu är det bara att välja vad man prioriterar mest, svalka eller skydd

Du har ju redan bestämt dig för att köpa kevlarjeans dvs. Du har redan tagit ställning i frågen. M en du måste acceptera att de flesta inte tycker att det är tillräckligt med skydd i de byxorna.

Jag ids inte läsa hela tråden, men Messerschmitt som man är...
Kevlar/Aramid förstärkta jeans är väl jättebra. Man kan väl rimligen anta att valet står mellan vanliga jeans eller förstärkta.
Med detta sagt. Klä er för kraschen, inte färden.

Skinn e bäst:D

Bästa sättet att klä sig för kraschen är att inte sätta sig på hojen.

Å hur tänkte du nu? Det är ju intressant att du blir grinig bara för att diskussionen pekar på att huvuddelen konstaterar att det är mycket sämre med den typen av skydd.
Inse att skyddsnivån är dålig med kevlarjeans bara.
Hur du sen gör efter att ha tagit del av den informationen är upp till dig.

Jösses vad tråden spårade ur nu i en massa pajkastning mellan lägren. Jag har alltså tänkt att använda ev. kevlarjeans för pendling, nästan uteslutande innerstad.

.... Man kan väl rimligen anta att valet står mellan vanliga jeans eller förstärkta.
Med detta sagt. Klä er för kraschen, inte färden...

Valet står absolut inte mellan kevlar eller vanliga, valet står mellan kevlar och skinnstället.
Tanken är alltså att ev. köra i jackan från skinnstället (har ett delat som vissa skinnälskare verkar hata ändå), kevlarbyxor, gärna om det går att sätta ihop dessa med jackan för att slippa att de glipar vi en ev. vurpa. Hjälm, ordentliga handskar och stövlar. Vem har sagt att man måste ha sneakers bara för att man vill ha jeans?

Och till vissa som undrar vad tråden går ut på och att jag redan borde veta svaret: Ja, jag vet också att skinn är det säkraste man kan ha.
Men var går gränsen i hur mycket bättre det är? Håller kevlarjeans lika bra som ett par skinnbrallor om man bara vurpar i 30 som oftast är det jag max kommer upp i på stora delar av vägen till och från jobbet.
Överväger fördelarna med svala jeans nackdelen med sämre skydd än skinn då jag oftast rör mig i köer och åker väldigt sakta?
Kanske är det så att kevlaren skyddar mot skrapsår men smälter och ger istället brännskador om man glider, även en liten sträcka.

Var mest sådana för- och nackdelar jag var ute efter. Kör jag landsväg är det alltid skinnställ som gäller.

Tack för mig//TS

För att koppla ihop byxa och jacka:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=126&cid=18
Funkar i alla fall med kevlarjeans och jackor från Halvarssons/Lindstrands.

Om du bara kör i 30 km/h borde kevlarjeans funka. Du har väl inte skinnstället på dig när du cyklar...?

(Jag har kevlarjeans (till bion/restauranger), textilställ (till/från jobbet, vid risk för regn) och skinnställ (när jag vill se cool ut vid korvmojen eller vill sitta fast på sadeln vid rolig körning.)

Kanske är det så att kevlaren skyddar mot skrapsår men smälter och ger istället brännskador om man glider, även en liten sträcka.

Nej, den smälter inte. Problemet är att jeanstyget inte är tåligt mot friktion och blir damm, och har man inte heltäckande kevlar så blir resultatet att man är skyddslös när jeanstyget försvinner i en rökpuff, bokstavligen...

Jag har däremot konstaterat att mina jeansbyxor har någon polymer eller liknande material i jeanstyget som gör dem resistenta mot friktion, till och med när benet ligger under en MC och glider mot vägen. Skyddsjackan ser ut som om något lekt med en rasp på den, men jeansen ser ut som innan de blev brysk gnuggade emot vägen.
Det var däremot inte hög hastighet, men i 30 klarar de sig helt galant iaf.

Vad jag kan se har ju dessa jeans endast kevlarsömmar och förstärkning. Men förstärkningen är inte alltid gjord i kevlar utan kan vara andra material. Inte konstigt att det då inte skyddar särskilt bra. Jag har själv ett par Lindstrands STR kevlarjeans men har dem mest som tåliga vardagsbyxor då de faktiskt är riktigt snygga. Har kört med dem nån gång men det kändes ganska osäkert.

Har själv tänkt skaffa kevlarbrallor för turen till glasskiosken eller lokala fiket, grillningar eller liknande. Kollat på Bikes recension för några nummer sedan och kollat med storlekar hos min lokala handlare och valet har blivit Lindstrands Wrap. Dels för att de fick bra kritik i testet i Bike och på övriga test jag läst och dels för att de fanns för modeller med korta ben (som moi). Dessa brallor är ju egentligen inte kevlarjeans då Lindstrands har nåt dom kallar Hi-art invävt överallt istället för endast på utsatta områden. Jag ska även komplettera dom med insattsskydd för höfter och knän. Innan jag ska glida ner till kiosken ska jag komplettera detta med en väst från Leatt med godkända skydd för rygg, axlar, bröst och armbågar och en hoddie över det så man ser riktigt wild och crazy ut :rock

Enligt Vägverkets Analys av Vägverkets djupstudiematerial 2000-2003:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

Så kommer man fram till att endast 7 % av de som dog i en MC-olycka utan fullständiga skyddskläder hade överlevt om de hade använt skyddskläder. Detta är ju en mycket låg siffra vilket inte är konstigt då majoriteten av olyckor med dödlig utgång skett via kollision med ett objekt. Där spelar det ju ingen roll om man har 2 mm skinn eller lite mjukare tyg på kroppen eftersom det är ett "slag" och inte "skrap" som är orsaken.

Där emot har jag full förståelse för att man slipper skrapsår med skinställ vs. jeans och det därför är "bekvämare" att ramla i. Den bekvämligheten avväger jag mot att kanske få seriösa skrapsår en gång i mitt liv mot att jag kan åka bekvämare och kan ta motorcykeln till jobbet varje dag istället för bil eller buss.

Vad gäller egna erfarenheter så har jag ramlat på 70-väg i endast vanliga jeans och lågskor, men jag han kanske bromsa ned till 30-50 km/h, vilket resulterade i endast små brännmärken nära foten där jeansen glidit upp, annars inga skador på benen. Det blev mer skador på motorcykeln än på mig.

Last edited:
Men alltså TS frågar efter för och nackdelar med kevlar-jeans?
Är väl jävligt enkelt att svara på kan jag tycka.

FÖRDEL: Bekväma och ser ok ut ävan off-bike.

NACKDEL: Skyddar sämre än skin.

Nå hur svårt var det? :fakta

Kör med mina Lindstrands när det är varmt.
Kör alltid med dem när jag kör gamm-hondan. :)
Håller alltid lite större marginaler när jag har dem på.
Håller ALLTID större marginaler (kör mer defensivt) på gamm-hondan.

Alla har väl någon gräns för sin säkerhet och där går min.
En del har gränsen känguru och en del har gränsen bil. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!