Kevlarjeans? För- och nackdelar

Fast... det kanske finns en anledning att tråden går åt det hållet. :fakta

Japp, anledningen är att folk är allmänt KASSA på att hålla sig till topicen. Det är anledningen.

Jag själv planerar köpa mig ett par kevlar jeans (idag åker jag mer helställ alt surfshorts). Predikningar om hur överlägset skinn är bla bla bla är lite ovidkommande för alla här vet vi att skinn skyddar bäst så vad är poängen med att babbla om vad vi alla redan vet liksom ? Behöver vi verkligen ännu en trådjävel om det ? Om jag ska prutta omkring på stan på min Hypermotard, vad fan behöver jag ett rejsställ till för ? Finns det något som skyddar bra upp till 70 km/h (om jag ens kommer upp i den farten Birger Jarlsgatan), men är bekvämt, luftigt och inte ser ut som man sket på sig så vad är det för fel på det ?

Last edited:
Japp, anledningen är att folk är allmänt KASSA på att hålla sig till topicen. Det är anledningen.

Jag själv planerar köpa mig ett par kevlar jeans (idag åker jag mer helställ alt surfshorts). Predikningar om hur överlägset skinn är bla bla bla är lite ovidkommande för alla här vet vi att skinn skyddar bäst så vad är poängen med att babbla om vad vi alla redan vet liksom ?

Helt rätt. Jag predikar och förespråkar även att vi stänger ner såna här forum som kan leda till debatter, diskussioner och bidragande till åsiktsbyte.

Åsiktsutbyte ? Gärna, bara man håller sig till ämnet och inte genast börjar älta gammalt skit och mässa inbankad mantra. Vad fan är det för mening med att byta åsikt som alla redan känner till och som alla håller med om ? Hur kan predikan om skinnets förträfflighet hjälpa mig att avgöra om jag ska ta knarren till jobbet iklädd i kostym eller i ett par kevlar jeans ?

Topic:

Hur fort går en moped ? Hur många sitter på en moppe på väg från Kungsholmen till kontoret vid Stureplan i ett rejsställ alt hur ofta kommer man upp i svindlande hastigheter med överhängande fara för liv och lemm ? verkar som om småbrudar är mindre skitnödiga än MC folk ibland. Skyddar kevlar jeansen bra nog i de hastigheter och situationer man kan få hantera i en utpräglad stadsmiljö ?

Enligt Vägverkets Analys av Vägverkets djupstudiematerial 2000-2003:
http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

Så kommer man fram till att endast 7 % av de som dog i en MC-olycka utan fullständiga skyddskläder hade överlevt om de hade använt skyddskläder. Detta är ju en mycket låg siffra vilket inte är konstigt då majoriteten av olyckor med dödlig utgång skett via kollision med ett objekt. Där spelar det ju ingen roll om man har 2 mm skinn eller lite mjukare tyg på kroppen eftersom det är ett "slag" och inte "skrap" som är orsaken.

Där emot har jag full förståelse för att man slipper skrapsår med skinställ vs. jeans och det därför är "bekvämare" att ramla i. Den bekvämligheten avväger jag mot att kanske få seriösa skrapsår en gång i mitt liv mot att jag kan åka bekvämare och kan ta motorcykeln till jobbet varje dag istället för bil eller buss.

Hur skydden mot slag är fästa är dock av stor vikt. Dåligt sittande skydd kan till och med vara direkt farliga för att de vinklar sig på ofördelaktiga sätt. I slutändan så fungerar hårda skydd som sitter perfekt efter kroppen bäst, vilka allt som oftast är just de som är mest obekväma.

Själv krashade jag i 110 med just ett race-ställ och all övrig utrustning. Att jag klarade mig så bra som jag gjorde var enligt läkaren ett rent mirakel i den hastigheten, med tanke på att jag flög ner på en åker och tumlade som fan. Frågan var ju dock om det var ett mirakel, med tanke på att;
- Hjälmen sprack, den tog engergin från smällen
- På stövlarna satt det sido förstärkningar i komposit för att förhindra vridning, infästningarna för dem hade gått av (de tog upp energi från smällen)
- Samtliga övriga förstärkningspunker på stövlarna hade slitits EXAKT där de var placerade

Jag klarade mig utan några allvarliga bestående men (fick inre blödningar och kotkompressioner), tack vare välfungerande skydd.

I slutändan så får man ju själv göra ett avgörande, men att välsittande, obekväma skydd fungerar bäst är det inte ens någon fråga om.

Last edited:
Åsiktsutbyte ? Gärna, bara man håller sig till ämnet och inte genast börjar älta gammalt skit och mässa inbankad mantra. Vad fan är det för mening med att byta åsikt som alla redan känner till och som alla håller med om ? Hur kan predikan om skinnets förträfflighet hjälpa mig att avgöra om jag ska ta knarren till jobbet iklädd i kostym eller i ett par kevlar jeans ?

Topic:

Hur fort går en moped ? Hur många sitter på en moppe på väg från Kungsholmen till kontoret vid Stureplan i ett rejsställ alt hur ofta kommer man upp i svindlande hastigheter med överhängande fara för liv och lemm ? verkar som om småbrudar är mindre skitnödiga än MC folk ibland. Skyddar kevlar jeansen bra nog i de hastigheter och situationer man kan få hantera i en utpräglad stadsmiljö ?

TS undrade hur bra de skyddade egentligen och får ärliga svar. De skyddar ju knappt alls. Ska man klä sig för en krasch så är det ju skinnställ som gäller, vågar du inte ta till dig den informationen?
Ska man klä sig för bekvämlighetens skull så behövs bara en hjälm, det är det enda som det är lag på. Det är väl skitsamma om man ska rejsa, pendla och/eller nöjesåka. Går man omkull så kommer ingenting i närheten av skinnställets skyddsnivå.

mopedpendlarna och småbrudarna som du ser upp till klär sig inte för att gå omkull. Och då är det väl heller inga problem? Ska man inte krascha så ser jag verkligen inte att skyddskläder ens är en fråga.

Skyddar de knappt alls ? Tester / forskning / statistik på det eller är bro science ? Gärna relaterat till vilken typ av olycka vi ser på. Klotning i 110 på en landsväg eller drutta omkull i 40 i innerstan.

Vilken typ av klotning skyddar de inte alls mot och vilken typ av vurpa riskerar man på en fullproppad Kungsgatan en tor em på väg hem från jobbet ?

TS´ förtydligade rätt bra vad exakt han tänker göra, nu är frågan om kevlar jeansen kan skydda tillräckligt bra i de hastigheter och de situatioer och med den omgivning som man kan hamna i när man kör i innerstan. Hur ser risken att dessa kläde utsätts för långvarig skrapning vs ett fet slag mot något ? Spelar det i så fall roll om man har skinn el kevlar jeans eller är själva skydden av mycket större betydelse ?

Dra på sig ett rejsställ för att krascha i 40 km i timmen Regeringsgatan en fullpackad och varm em går säkert bra. Frågan är bara om det är nödvåndigt och om det ger något som andra alternativ som är bekvämare och lättare inte ger.

Vid vilken hastighet och vid vilken typ av vurpor blir verkligen ett rejsställ ett så mycket bättre alternativ att nackdelarna vägs upp ?

Last edited:

Och du är medveten om att diskussionen redan hade pågått en bra stund innan han förtydligade detta?
Jag tror absolut att de flesta jeansskydd klarar sig i 30km/h. Det är inte sådana hastigheter som har diskuterats. Jag är för övrigt inte intresserad av att fortsätta med den här gamla tråden och jag ser inte riktigt poängen med att du quotade mitt inlägg.

3026S_a.jpg

Du kan komplettera med dessa om du skulle köra i juli, då det inte är fullproppat i stan och man kan köra fortare än 60 :tummenupp

Jo, det är sådana hastigheter som har diskuterats. Det har TS´n förtydligat i ett rätt långt inlägg och även efter det körde du på med "rejsställärbäst" mantrat...

Last edited:
Jo, det är sådana hastigheter som har diskuterats. Det har TS´n förtydligat i ett rätt långt inlägg och även efter det körde du på med "rejsställärbäst" mantrat...

Efter att TS skrev detta inlägg så har jag inte skrivit något eller förespråkat ett helställ. Folk får ju klä sig bäst de vill, det går ändå inte att komma ifrån att skinnställ skyddar bäst, oavsett.

En enda gång i min blodgivarkarriär har jag blivit blixtinkallad det var för en 7-8 år sedan (Började lämna när jag var 19 och nu är jag nånstans i 40-årskrisernas land - Varför tror Ni jag köpte en R1:a ????)

Har nåt minne av att jag kört min historia en gång innan - men upprepar den ändå (gissa varför !!)

Nåväl.......

Ett telefonsamtal från en stressad sjuksköterska, akut blodbrist pga mc-olycka med kille i T-shirt och blåjeans. Skrapat asfalten och jeanstyget smält in i huden. Pang........10 min senare sitter jag i stolen på blodcentralen och ambulanspersonal stoppar ner påse efter påse i kyllåda för blixttransport till Sahlgrenska, kommer inte ihåg hur många vi var på "min" central, men det var många. Samma sak i Halmstad, Varberg, Kungsbacka och Göteborg - Total uppslutning...........här var det bråttom

Självklart frågar man ju nästa tömning hur det gick med killen.

- Jo han klarade sig......60 påsar blod (nästan 30 liter) gick åt. In i armarna och ut lite överallt på en sönderslipad mc-åkare.

Kontentan av detta - Ge FAN i att åka utan skyddskläder.

Men nu är ju detta kevlarjeans juh !!!..........................En åsikt - De hjälper dig inte ETT SKIT

Men jag ställer upp på dig när du behöver 60 påsar ändå.

Last edited:
En enda gång i min blodgivarkarriär har jag blivit blixtinkallad det var för en 7-8 år sedan (Började lämna när jag var 19 och nu är jag nånstans i 40-årskrisernas land - Varför tror Ni jag köpte en R1:a ????)

Har nåt minne av att jag kört min historia en gång innan - men upprepar den ändå (gissa varför !!)

Nåväl.......

Ett telefonsamtal från en stressad sjuksköterska, akut blodbrist pga mc-olycka med kille i T-shirt och blåjeans. Skrapat asfalten och jeanstyget smält in i huden. Pang........10 min senare sitter jag i stolen på blodcentralen och ambulanspersonal stoppar ner påse efter påse i kyllåda för blixttransport till Sahlgrenska, kommer inte ihåg hur många vi var på "min" central, men det var många. Samma sak i Halmstad, Varberg, Kungsbacka och Göteborg - Total uppslutning...........här var det bråttom

Självklart frågar man ju nästa tömning hur det gick med killen.

- Jo han klarade sig......60 påsar blod (nästan 30 liter) gick åt. In i armarna och ut lite överallt på en sönderslipad mc-åkare.

Kontentan av detta - Ge FAN i att åka utan skyddskläder.

Men nu är ju detta kevlarjeans juh !!!..........................En åsikt - De hjälper dig inte ETT SKIT

Men jag ställer upp på dig när du behöver 60 påsar ändå, fast du är dum i huvet

Det gick inte ens hål på jeanstyget när jag provade att ramla omkull med hojen när jag hade kevlarjeans, t-shirt och blåjeans är ganska långt från kevlarjeans.

Det gick inte ens hål på jeanstyget när jag provade att ramla omkull med hojen när jag hade kevlarjeans, t-shirt och blåjeans är ganska långt från kevlarjeans.

Fast han har rätt i sak, och karln är en hjälte som räddar liv när han ger blod till oss mindre lyckligt lottade å förståndets vägnar som kör oskyddat emellanåt.
Självvär jag uppväxt med en farsa som har haft svårt att ens ta på sig hjälm, och alltid kört hårt och snabbt, så jag hävdar nedärvd idioti.
Och när hans generation var unga fanns det fan inte skyddskläder att köpa ens, hojarna gjorde 200 och de allra flesta har överlevt till vuxen ålder. Så vad är det folk nuförtiden missar? Är skräcken för allt som är farligt så stor att man tabbar sig pga det eller kör folk mer som idioter?

Och när hans generation var unga fanns det fan inte skyddskläder att köpa ens, hojarna gjorde 200 och de allra flesta har överlevt till vuxen ålder. Så vad är det folk nuförtiden missar? Är skräcken för allt som är farligt så stor att man tabbar sig pga det eller kör folk mer som idioter?

Fel, antalet dödolyckor per capita har minskat sedan "stålgubbarnas" tid.
doda.jpg

Edit: Samma sak gäller antalet skadade och dödade kombinerat;
skadade.jpg

Den så kallade "mc-döden" är m.a.o. en medial fabrikation. Vidare så har skyddsutrustningen blivit bättre, utbildningen har blivit bättre och hojarnas vägegenskaper har blivit bättre.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...