Kevlarjeans? För- och nackdelar

Rippling

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Såld :(
Hallå i vintermörkret!
Sitter här o fnurar på att införskaffa ett par kevlarjeans till nästa säsong, främst att ha då man pendlar.

Men undrar hur bra de skyddar egentligen och hur bra de sitter, onödigt att köra i något som skaver menar jag.

Någon som har erfarenhet eller sett några tester?

:va

Har vurpat i låg hastighet med Icon kevlar jeans och det va ju så där.....skyddar inget typ(gick håll rakt igenom + genom icon kevlar shortsen...räddningen va att jag hade plast knäskydd under jeansen så knäna klarade sig.

Jag hade mina kevlarjeans på mig när jag lade hojen förra året, låg hastighet, de klarade sig bra, trots att mitt ben hamnade under hojen och gled en liten bit. Mina är inte lika svala som man förväntar sig. Tjock jeanstyg som är specialbehandlat med något polymerliknande material (antar det är för att öka hållfastheten, eftersom att jeans i princip blir damm så fort man kanar en halvmeter på asfalt med dem). De sitter nästan som ett par vanliga jeans, lite bylsigare. Så fort det regnar blir de plaskvåta. Det är inget man direkt njuter av att ha på sig när man går runt en varm sommardag heller, just för att de är så tjocka. Det är däremot bättre än ett par skinnbrallor.
Det skyddar bättre än inget iaf.

Har funderat på ett par kevlar jeans en lång tid jag med. Men eftersom jag är ganska så ny fylld 18 och fortfarande 15 i huvudet :gnissla så har jag ju en ZX750 som ska bli stunt. Och tänker åka på byn med (bor i en liten by där nästan ingen bryr sig:yoparty ) Så min tanke var att bara köra med ett par vanliga jeans om kevlar jeansen är stor och obekväma, och en tjocktröja/Vanlig jacka om det inte finns någon som känns som en vanlig jacka och inte blir så jäkla stel och varm :crash För jag är en som svettas som en gris så fort jag anstränger mig lite i + grader :3freak

Så lånar tråden lite och frågar om råd på behagliga byxor och jacka med skydd :D

För ett par skinnbyxor får man nog aldrig på mig i alla fall!

Jag har ett par och tycker dom är sköna :yoparty kanske lite pösigare än vanligare jeans men mycket bättre om man bara ska gå på stan än ett skinnställ :rock

Mina kevlarjeans (Lindstrands) är riktigt sköna o köra i. Känns som ett par normalsizeade jeans, lite tightare runt höft och knän där skydden sitter. Testade på samma sätt som "draggin".
Enligt alla jag stötte på under min körkortsutbildning så skulle ett par sådana jeans, ett par bra sådana that is, hålla bättre än ett skinnställ. Jag kan mycket väl ha fel i siffrorna, men jag har för mig att genomsnitt goretex klarade att släpas 18 meter, skinnställ 30 meter och kevlarkläder 35 eller något sånt. Dock ska man då se till att de sitter bra, någorlunda tight om knän osv så de inte rör på sig. Finns ju hoodies i kevlar med, men det säger ju sig självt, ramlar du så att den dras upp så glider du plötsligt på skinnet, precis likadant med jeansen...

Största fördelen enligt mig är att man slipper brotta på sig skinnstället och att man ser lite mer "civil" ut om man ska röra sig lite bland folk än i ett raceställ.

Jag har testat Lindstrads Wrap jeans. Det som är positivt är att de har både fickor för knä- & höftskydd. Det negativa är att knäskyddsfickorna skaver mot ditt knä när du går med dem. Tycker även att de är bland de mindre snygga MC-jeansen.

Har testat Draggin jeans också. De har inga fickor för skydd alls. Där dog mitt intresse.

Äger och använder själv ett par Sartso Raw Blue. De har fickor för knäskydd, tyvärr inte för höftskydd. Lätt de snyggaste och skönaste av de jag testat. Är nöjd. Använder när jag pendlar till jobb(inom Malmö) vid lite varmare väder.

Kör med följande
Held Ractor
Med följande skydd i byxorna.
Held D30 HöftSkydd
Held D30 KnäSkydd

Knäskydden fick jag fästa kardborreband på för att de skulle sitta på plats. Annars bara halkar de runt.
Byxorna är lite pösigare än vanliga jeans men sköna. Ej testat dem med avseende på slitstyrka vid olycka.

Använder jeansen vid kortare turer som till jobbet eller in till stan.
Vid längre turer är det helställ skinn som gäller.

Last edited:
Jag har ett par Lindstrands Wrap, och är nöjd. Varmare än mina Rev-It allväderbyxor, men som nämnts tidigare, de blir verkligen dyngsura när det regnar. Pösigare upplever även jag.

Jag använder skydd som man spänner fast på kroppen, för min kropp är inte anpassad efter normala kläder. Skulle jag stoppa i avsedda skydd i avsedda fickor hamnar dom helt fel.

Jag var supernöjd med mina Lindstrands jeans tills jag provade kana på asfalt med dom... :huvet

Jag har haft mina Draggin Biker Jeans i drygt två år nu och använt dom flitigt även till vardags (jag är så jävla dålig på att köpa nya kläder att jag använder det som finns). Jag har upplevt byxorna som väldigt bekväma men ur säkerhetssynpunkt skulle jag inte köpa dom igen. Jag har inte behövt testa skyddsförmågan vilket jag är glad för...men ändå tvivlar jag.

Ett problemet är att kevlarförstärkningarna inte är särskilt stora. I och med att jag är tjockare än lång hamnar även förstärkningarna som ska sitta på knäna för långt ner. Förstärkningen skulle alltså inte täcka hela knäet vid en vurpa = väldigt begränsat skydd! Detta problem kanske inte ska skyllas på byxorna utan snarare min kroppsform men väl värt att tänka på när ni köper kläder.

Nästa problem ligger i linje med föregående: endast knä, rumpa och utsidan av låren är kevlarförstärkta. Vid en vurpa skulle säkert kevlartyget hålla fint men jeanstyget skulle rivas itu och förstärkningarna hade hamnat nere vid fotknölarna förmodligen. På mina byxor, som jag använt väldigt mycket till vardags, har det till och med nötts hål strax över ena knäet. Se gärna bild.

Om jag köpt ett par mc-jeans idag skulle jag sett till att det tyg som ska skydda sitter i HELA byxan. Till exempel Draggins modell som kom förra året: C-evo. Problemet med "helfodrat" är att de blir MYCKET varmare än vanliga jeans och vi börjar då komma bort från syftet med att använda jeans.

Bifogat

• trasiga_kevlarjeans.jpg
    trasiga_kevlarjeans.jpg
    102 KB · Visningar: 881
Kevlarjeans och liknade är bättre än vanliga jeans att vurpa med, men inte mer än så. De kan aldrig jämföras med ett skinnställ. De bör endast användas kortare turer i låg fart, tänk på det innan du köper några

Har funderat på ett par kevlar jeans en lång tid jag med. Men eftersom jag är ganska så ny fylld 18 och fortfarande 15 i huvudet :gnissla så har jag ju en ZX750 som ska bli stunt. Och tänker åka på byn med (bor i en liten by där nästan ingen bryr sig:yoparty ) Så min tanke var att bara köra med ett par vanliga jeans om kevlar jeansen är stor och obekväma, och en tjocktröja/Vanlig jacka om det inte finns någon som känns som en vanlig jacka och inte blir så jäkla stel och varm :crash För jag är en som svettas som en gris så fort jag anstränger mig lite i + grader :3freak

Så lånar tråden lite och frågar om råd på behagliga byxor och jacka med skydd :D

För ett par skinnbyxor får man nog aldrig på mig i alla fall!

Ska du köra med vanliga jeans kan du lika gärna köra med shorts. Det skyddar inte ett dugg bättre.

Nackdel med kevlarjeans?

Tja... det är väl det enda i MC-utstyrselväg som ser löjligare ut än hoodys?

Om det ändå inte är vanliga jeans vaför då försöka få det att se ut som jeans? Alla över 20 bast vet ju hur pass ofiffigt det är med jeanskläger i sammanhanget så varför försöka få folk att tro att man verkligen har jeans på sig när man kör hoj?

Vad är nästa steg? Groovy camouflage boots med kolfiber look-a-likespännen o hjälm med skinnhuvelack?

Tänk er tanken att en jägare skulle gå ut i skogen med goretexjaktbyxor som hade designats för o se ut som jeans.... :va Resten av jaktlaget skulle ju skratta så de ramlar ihop. Jag reagerar på samma sätt när jag hör talas om kevlarjeans.

Hur f-n kunde nån ens komma på idén? :dummer

Man får tacka för alla svar. Vet dock inte om jag blivit klokare då det verkar vara ganska delade meningar.

Men som "tikki" påpekar
Kevlarjeans och liknade är bättre än vanliga jeans att vurpa med, men inte mer än så. De kan aldrig jämföras med ett skinnställ. De bör endast användas kortare turer i låg fart, tänk på det innan du köper några

Det är just till och från jobbet de är tänkta att användas som smidigare pendlingsbyxor än skinnbrallorna.

RHOK vet jag gör väldigt bra kevlarjeans. De har både höftskydd och knäskydd, dem senare med dragkedja ner på benet så du kan ta ur dessa när du åkt färdigt och ska arbeta eller vad du nu gör. Så man slipper gå runt med skydden i.

Kända från Moto-vloggare världen över...det var så jag hörde talas om det.

http://www.rhok.com.au/jeans.htm

"A pair of normal jeans don't do shit in an accident"

Fick styrvobbel efter jag åkt på slangen och la omkull hojen i ca 100 och kanade en bit på asfalten. Fick sitta på en kudde nån vecka efter det :tummenupp
Gick väl under omständigheterna bra men byxorna gick det hål i direkt. Hade skinnjacka och handskar+stövlar så det vara bara byxorna som det gick hål på så jag fick någon skada.
De ska nog sitta väldigt tight om de ska hållas på plats när man kanar.
Lindstrands har ju bara extra kevlar på utsatta ställen. Det vill säga rör de på sig är man lurad. Andra fabrikat kanske har annorlunda?

Sköna att åka omkring i annars dock! =)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...