Bazzaz performance??

Tänk också på att tc inte hjälper mot "kas" i böj utan bara när hjulhastigheterna börjar skilja sig åt för mycket. Men som sagt, det finns tc och TC.

/J

Och "TC" (om vi nu talar riktig TC) är dyrt. Inte dom tusenlappar man betalar för en Bazzaz.
 
Och "TC" (om vi nu talar riktig TC) är dyrt. Inte dom tusenlappar man betalar för en Bazzaz.

Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Personligen tycker jag "tc" inte passar in i Bazzaz system då det inte ens mäter hjulhastigheterna på bägge hjulen, i min värld är det just där som den börjar jobba.

/J
 
Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Personligen tycker jag "tc" inte passar in i Bazzaz system då det inte ens mäter hjulhastigheterna på bägge hjulen, i min värld är det just där som den börjar jobba.

/J

Den TC som Bazzaz använder bygger på ren algoritmberäkning, dvs när TPS och varvtalet på vevaxeln misstämmer. Nu är det ju så då att Bazzazens TC faktiskt är riktigt bra och med tanke på vad den kostar så är den fantastisk. Anledningen till att den är som den är är på grund av reglerna i amerikanska mästerskapen (AMA) där man inte får ha "riktig" TC.
De tester jag har gjort visar att Bazzazen fungerar, den kommer in mjukt och smidigt och gör att man kan köra med mjuka släpp ut ur kurvorna. Enligt mitt tycke är den bättre än BMW:s system trots att BMW har hjulhastighetssensorer och gyro som mäter lutning. BMW har en ganska grov TC som klipper in snarare än glider in som Bazzaz. Enligt uppgift så är Kawans system mjukare och upplevs bättre än BMW men enligt tester så går Kawan långsammare med TC påslagen.

Här är några intressanta slutsatser efter test:

http://www.bikehps.com/bazzaz/bazzaz_reviews.html

Viktigt att tänka när det gäller TC är att den måste ställas in, gäller i synnerhet Motec och liknade där det är lätt att skruva bort sig. Bazzazen mappas precis som EFI och vinner också mycket på att sättas olika beroende på växel, gaspådrag och varvtal.
Fabrikssystemen är lite väl grovjusterade vilket också är anledningen till att BMW:s "nya" S1000 HP4 har en helt annan TC monterad.

Till syvende och sist så är det fortfarande högerhanden och förarens känsla som styr om det ska gå bra eller gå åt h-vete...:)
 
Jag har väl en ganska riktig TC på min hoj. En Motec M800 ecu med en SDL3 display som även är inblandad i tc beräkningar. Min kanaler för tc är hjulhastigheter, däcktemp, nedläggningsvinkel, fjädringsposition, växel, hastighet och hojen har dessutom RBW(prototyp iofs).

Då är det bara gyrot som saknas så har du TC på full MotoGP-nivå...:tummenupp

Visst är det skillnad på TC och TC, och som vanligt är beräkningsalgoritmen minst lika viktig som den insamlade datan. Jag har sett folk göra underverk genom att enbart mäta och korrigera motorvarvtalets acceleration, så med mycket erfarenhet och mycket testande går det att få de flesta system att fungera hyggligt.
 
Då är det bara gyrot som saknas så har du TC på full MotoGP-nivå...:tummenupp

Mmm, menar du dom här?

Pillade nämligen lite med ett gäng sådana i våras...:verytopsecrethightechmilitarystuff

Du som jobbar ute i fält inom MotoGP-cirkusen, används dom IMU'erna i nån större omfattning i toppteamen nuförtiden lr? :)
 
Flera fabriksteam använder AIMS-gyrot som en del av sina mätsystem såväl som reglersystem. Öhlins Racing är distributör för allt som har med motorsport att göra.
 
Flera fabriksteam använder AIMS-gyrot som en del av sina mätsystem såväl som reglersystem. Öhlins Racing är distributör för allt som har med motorsport att göra.

Kul att det finns ännu ett svenskt bolag som levererar spjutspetsteknologi till GP...
 
Kul att mitt oljepluggsinlägg fått liv i en av SH's mer intressanta trådar :)

Hur har Bazzaz funkat för er andra under säsongen?
 
...Hur har Bazzaz funkat för er andra under säsongen?
QS - klockrena växlingar, tidigare har femman till sexan kunnat kärva men det blev bättre efter att givaren fick lite excentrisk belastning. Tänder motorlampan då och då vid fullgas/höga varvtal.

TC - mjukt och fint ingrepp, TC- lampa förmodligen oumbärligt om man riktigt ska kalibrera ingreppet. Har tyvärr haft för lite egen bantid för att kunna eller våga testa min nuvarande inställning lite mer systematiskt. Cohones borde ingå i leveransen...

Alla system jag känner till bygger ju i slutändan på algoritmer, indata från fjädrings- och hjulsensorer, gyro etc ska processas och effekten ska i slutändan regleras. Det blir ju lite komplext att utvärdera och hantera, speciellt om jag som förare fortfarande får förhöjd puls när bakhjulet ställer ut i utgångarna. Det är kanske därför Bazzaz-systemet funkar hyfsat bra för så pass många förare - det följer principen om KISS (keep it simple stupid) samtidigt som de flesta av oss inser att det inte på något sätt är idiotsäkert?

Autotune - har fått till min mapp riktigt bra, blir inte mycket bättre utan bänkkörning för att hitta optimalt AF, Z-AFM nu utlånad till Viktors österrikiska gökur. Metoden att grundmappa med systematisk körning och sedan bara mappa de högsta trottelpositionerna på bana verkar bäst, vet ett par användare som fått börja om (förmodligen på grund av släpande gas under motorbroms). Det skadar inte att ha ett gammalt flygfält i närheten under grundmappning...

Mina 2p, bra skit för pengarna:tummenupp
 
Last edited:
Ja, mappning av 100% trottel och 10000+ rpm på allmän väg är nog inte att betrakta som politiskt korrekt...
:arsele Vem f*n vill vara politiskt korrekt? Vi kör sporthoj för 17. Bazzaz-kittad sporthoj! :rock PC står i första hand för det sämre alternativet till Bazzaz i min värld, dator i andra... :D

Om du inte hittar en polisfri raka du kan varva ur Gixxern på alla växlar i närheten av Kalix så lär du väl inte göra det alls?

Keep it WFO ! ;)
 
Last edited:
...???

Mappning med Bazzaz eller Dynojet Autotune handlar inte om att göra en bombarrepa där man "varvar ur gixxern på alla växlar". Det handlar om att hålla ett kontrollerat och konstant trottelläge med minsta möjliga varvtalsökning, allt för att få bästa möjliga precision i A/F-avläsningen. Därav behov av en raka som verkligen är lång. Och helst fri från övriga trafikanter.
 
...???

Mappning med Bazzaz eller Dynojet Autotune handlar inte om att göra en bombarrepa där man "varvar ur gixxern på alla växlar". Det handlar om att hålla ett kontrollerat och konstant trottelläge med minsta möjliga varvtalsökning, allt för att få bästa möjliga precision i A/F-avläsningen. Därav behov av en raka som verkligen är lång. Och helst fri från övriga trafikanter.

Dessutom förutsätter det att du VET vilket A/F som ger mest effekt på 100% gas. Kör endast dellast på gata/bana och kör 100% i en bänk så du får ut mest effekt, till vilket A/F är sekundärt.

/J
 
Om man kör ZX10R, 04/05. Finns det ngt BAZZAZ som passar eller är det MoTeC/annat som gäller?
Fördelar/nackdelar om man jämför BAZZAZ kontra MoTeC (vad finns för alternativ?)
 
Om man kör ZX10R, 04/05. Finns det ngt BAZZAZ som passar eller är det MoTeC/annat som gäller?
Fördelar/nackdelar om man jämför BAZZAZ kontra MoTeC (vad finns för alternativ?)

Motec och Bazzaz är inte samma typ av elektronik. Bazzaz är ett piggy-back och Motec är ett helt stand-alone som innebär ny elpiska och en helt annan nivå på kunskaper kring motorstyrning och dess funktioner. Mellan tummen och pekfingret är nog ett SBK Motec ungefär 10ggr dyrare än ett Bazzaz. Man kan inte jämföra dessa eftersom de inte är alternativ till varandra.

/J
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top