Aprilia-tråden

Tjena!
Igentligen finns det nog inte något som man direkt kan peka på som svagheter på dessa hojjar, ingen riktig akilleshäl om man säger så, men självklart så gäller ju allmänskicket när du ska titta på hoj,dom tidiga falco -01 hade väl klen bakstötdämpare som svaghet,, fjädern säckade ganska snart och du som ägare fick köpa ny,
jag ska resa bort nu i lite drygt 1,5 vecka annars så kunde du ju få titta på en falco som bor i mitt garage för jämförelse om vad som är förväntat skick på en hoj från den tiden.
men skriv något på denna sida och du får säkert flera svar av duktiga killar o tjejer
http://lafamigliaaprilia.se/smf/index.php

mvh Jocke

TACKAR! om det bara är en fjäder så kan jag leva med det, är väl mest motorer som jag inte är någon guru på att meka med.
 
Jag fick en fundering idag när jag var ute och körde en runda. Eftersom det är en twin vibrerar den ju en del. Brukar ni gå över hojen och kolla så inget börjat skruva ur sig? Jag tänkte på oljepluggar och lite andra viktiga skruvar som helst ska sitta fast.
 
Jag fick en fundering idag när jag var ute och körde en runda. Eftersom det är en twin vibrerar den ju en del. Brukar ni gå över hojen och kolla så inget börjat skruva ur sig? Jag tänkte på oljepluggar och lite andra viktiga skruvar som helst ska sitta fast.

Jag brukar iaf göra det en gång i veckan i samband med en allmän översyn och rejält tvätta av hojen, tar bort kåpor osv.

Är väl en skada efter all crosskörning... Hittills har det inte varit nått som suttit löst.
 
Jag fick en fundering idag när jag var ute och körde en runda. Eftersom det är en twin vibrerar den ju en del. Brukar ni gå över hojen och kolla så inget börjat skruva ur sig? Jag tänkte på oljepluggar och lite andra viktiga skruvar som helst ska sitta fast.

Det är ingen ducati vi kör ;) , bara att köra!, ända skruvar/bultar som kan lossna är de som bakdrevet sitter fast med, men byter man muttrar varje gång man byter bakdrev så ska det va lungt.
 
Det är ingen ducati vi kör ;) , bara att köra!, ända skruvar/bultar som kan lossna är de som bakdrevet sitter fast med, men byter man muttrar varje gång man byter bakdrev så ska det va lungt.

Det där lät ju spännande. Drivpaketet byttes av förra ägaren så jag får väl ha lite koll på muttrarna. :)
 
Nä, har inte märkt någon tendens till att saker skulle lossna. På utsatta ställen som fästpunkter till motor, drev osv så har de använt låselement (låsmutter, låsbrickor eller låsvätska).


Hehe... när man kör bänk märker man direkt om den är ihopsatt eller inte. Min bänkjockey brukar få sopa golvet efter skruv/mutter när han kört HD på rullen :gnissla
 
idag provade jag två st. sl 1000 falco en -00 (4000mil)och en -01 (3000mil)....uj uj, antingen är aprilia det sämsta skit jag kört eller så var det helt enkelt 2 citroner jag råkade på, den ena var original och helt orkeslös, var är det där fina vridet som mc-pressen skrivit om ? sedan hade den underliga vibrationer o rystningar för sej. Nr:2 hade high pipes och troligen mappad för det inte fullt så klen alltså men inget upphetsande, instrumenteringen strulade på båda det blinkade o lyste i tid och otid, besvikelsen är stor för jag gillar modellen och jag satt rätt bra, sedan hade Folksam en premie som var alldeles lagom....Men satan vad min lilla SV650 går bra ändå..... Ja ja, kanske någon kan förklara eller hade jag för stora förväntningar ?
//M
 
idag provade jag två st. sl 1000 falco en -00 (4000mil)och en -01 (3000mil)....uj uj, antingen är aprilia det sämsta skit jag kört eller så var det helt enkelt 2 citroner jag råkade på, den ena var original och helt orkeslös, var är det där fina vridet som mc-pressen skrivit om ? sedan hade den underliga vibrationer o rystningar för sej. Nr:2 hade high pipes och troligen mappad för det inte fullt så klen alltså men inget upphetsande, instrumenteringen strulade på båda det blinkade o lyste i tid och otid, besvikelsen är stor för jag gillar modellen och jag satt rätt bra, sedan hade Folksam en premie som var alldeles lagom....Men satan vad min lilla SV650 går bra ändå..... Ja ja, kanske någon kan förklara eller hade jag för stora förväntningar ?
//M

Testa o kolla på en Tuono också :) , sen så har inte apriliorna glädje mätare som japs hojarna har :), men lite lätt biliga medel så kan man få en rsv eller tuono bli ganska pig.
 
Det är baksidan med ett bra chassi, det känns inte som det rör på sig (hade en sv650-04 tidigare, vilken gunghäst men väldigt trevlig på många sätt)

På försäkringssidan hade jag kollat bilsport&mc alt. svedea
 
Det är baksidan med ett bra chassi, det känns inte som det rör på sig (hade en sv650-04 tidigare, vilken gunghäst men väldigt trevlig på många sätt)

På försäkringssidan hade jag kollat bilsport&mc alt. svedea

Jo chassit var det väl inget fel på men nog ska man väl oavsett det få en känsla för motorn, tyckte jag fick plocka en hel del fram o tillbaka med växlarna mot vad jag förväntat mej av dom hästarna och kubiken, ang. försäkring så var bilsport nästan 2000:- dyrare än F-sam på just denna hoj.
 
Det här förbannade regnet är inte bra... Man får för mycket funderingar.
Tänkte höra vad nästa steg blir för motorn, lika bra att höra med er som vet bättre än mig.

Det jag gjort än så länge:
Evo luftbox
57mm spjällhus
Arrow grenrör och Tigcraft slip-on
Portade -02 toppar med kammar från Kent cams
Gabro chip
PC3
Justerbar bränsletrycksregulator

Höja kompet?
Big bore kit?

Ska inte tävla eller nått, tycker det bara är kul att trimma :)
Väghållning och bromsar är redan åtgärdat så det räcker för mig iaf.
 
Det här förbannade regnet är inte bra... Man får för mycket funderingar.
Tänkte höra vad nästa steg blir för motorn, lika bra att höra med er som vet bättre än mig.

Det jag gjort än så länge:
Evo luftbox
57mm spjällhus
Arrow grenrör och Tigcraft slip-on
Portade -02 toppar med kammar från Kent cams
Gabro chip
PC3
Justerbar bränsletrycksregulator

Höja kompet?
Big bore kit?

Ska inte tävla eller nått, tycker det bara är kul att trimma :)
Väghållning och bromsar är redan åtgärdat så det räcker för mig iaf.

1060cc kitet eller 1127cc men jag skulle nog gå 1060cc eftersom det vet jag håller...men visst 1127 ger lite mer men då behöver du grövre rör ut också.
 
Nu har jag tänkt igen. Jag vet inte om jag tänk så bra, men man kan ju alla kolla med er gurus här. Eftersom motorn i min hoj är ungefär samma som till RSV, funderar jag på om man kan ta ett avgassystem från RSV och pela på min hoj utan att behöva bygga om nåt. Skulle detta vara möjligt?
 
Nu har jag tänkt igen. Jag vet inte om jag tänk så bra, men man kan ju alla kolla med er gurus här. Eftersom motorn i min hoj är ungefär samma som till RSV, funderar jag på om man kan ta ett avgassystem från RSV och pela på min hoj utan att behöva bygga om nåt. Skulle detta vara möjligt?

Såg att du kommer från hbg. Är det bara slipon du vil ha så jag jag mitt original liggande i ängelhom. Ska väl vara samma mått som ett eftermarknads typ leo vince.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top