ER6-tråden

Skenförsäkra gör man ju inte...
De har en försäkring som tillåter andra att framföra hojen sålänge de är behöriga som sagt.
Tyckte också det lät för bra för att vara sant men tydligen så är det så...
Har för mig att det är deras försäkring "säker" som detta gäller.
Kan även vara så att den endast täcker när familjemedlemmar/personer på samma adress framför fordonet men är inte helt säker, den gäller för mig när den står på morsan iaf.

Är hojen försäkrad på en person annan än den huvudsakliga brukaren är det en skenförsäkring.

Jag kollade på Svedeas hemsida och såg att försäkringen "säker" tillåter fri utlåning. Det är alltså ok att låna ut hojen ibland. Väljer man "säkrare" måste man vara född samma år eller äldre än försäkringstagaren för att få bruka hojen. Vid "säkrast" får enbart försäkringstagarens maka/make/sambo/ registrerad partner låna hojen, vilket inte är ens barn.
2.2.2 Vem försäkringen gäller för
Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till
motorcykeln. Detta intresse skall vara lagligt. Det innebär att ingen del av egen*doms*skyddet gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din
motorcykel.
 
Last edited:
Okej så då har Bilsport och MC samma krav som Svedea? Jag hade inte hittat den texten som du länkade där phamarus. Då ska jag nog fan också byta till Svedea, 1000kr vill man ju gärna spara :banana
 
Tjena!
Är det någon här som har bytat kopplingshandtag och bromshandtag till tvåfinger handtag?
isåfall så undrar jag hur man bär sig åt?

Tack på förhand!:)
 
:rofl:glömdet:rofl:rofl
Tjena!
Är det någon här som har bytat kopplingshandtag och bromshandtag till tvåfinger handtag?
isåfall så undrar jag hur man bär sig åt?

Tack på förhand!:)

borde va typ: ta loss dem gammla sätt dit dem nya samt ev justera in. :fyllisar vet du ej hur man byter grepp lämna för guds skull in hojen vad du än ska göra med den. :huvet vart är världen på väg
 
Lätt !!

Man tar en yxa och hugger av de andra 3 fingrarna :crash

hur svårt kan det va :död
 
:rofl:glömdet:rofl:rofl

borde va typ: ta loss dem gammla sätt dit dem nya samt ev justera in. :fyllisar vet du ej hur man byter grepp lämna för guds skull in hojen vad du än ska göra med den. :huvet vart är världen på väg
:tummenupp

Våga skruva på det du ser, passar inte det du köpt, skruva tebax det gamla :yoparty
 
Letar ny hoj och har provkört Suzuki SFV650A Gladius, Kawasaki ER-6n och Yamaha XJ6n.

ER-6:an har flera positiva egenskaper men också flera negativa. Det som stör mig mest är designen. Vad har man gjort med den? 2012 års modell ser ju ut som en Transformers-leksak, inga härliga kurvor här inte. 11:an ser ut som den ska, det gör inte 12:an. Dock en trevlig hoj att köra överlag.

Det andra som stör mig är den något ojämna gången vid och omkring 3000 varv. Känns också som om att det fattas lite vrid däromkring.

Har bara kört en 12:a som man hade som demohoj. Ingen säljare vill låta mig köra 11:an då dessa är helt nya. Är det samma där med ojämnheten? Är det så lägger jag nog ner denna hoj helt för jag fann det störande.

YRIOj.gif
 
Haft en 09a tidigare Och nu har jag gjort av med min street triple r och skaffat en 12a er6 pga studier.
Fjädringen känns bättre på nyaste modellen även vid högt tempo . 09an funkar bra med men vid hård körning började hojen gunga en hel del bak.

Designen är ju grymt mycket snyggare på 12ab än 09-11 tycker jag.
Motormässigt så märker jag ingen skillnad på gamla och nya modellen.
 
Last edited:
Har funderingar på ett byte, är det värt ett byte från en 08:a till en 12:a tro? F modellen då såklart.
Har även kikat på en CBR 600FA fast den är runt 20k dyrare!
 
@Bjork3n

Upplever du ojämnheten vid och omkring 3000 varv? Har nu i efterhand läst om detta fenomenet på flertalet forum, både svenska och utländska, så det verkar vara ett allmänt känt problem. Tydligen bättre på 12:an än äldre modeller men trots det märkbart.
 
Har inte märkt nån större ojämnhet på varken 09an eller nya. Sen ligger jag sällan och puttrar runt på 3000varv om jag ska vara ärlig.
 
Last edited:
Ojämnheterna vid 3000 rmp är så klart lite störigt i stadstrafiken, men sen så hur ofta kör man där? Dock upplevde jag inte dessa med orginal pipan utan mer efter jag monterade ett slip-on. Och om man bara köper en pc3 så är ojämnheten borta med vinden :) :tummenupp
 
Jag hade slipon och powercommander på min hoj förut och då upplevde jag ojämnheter runt 3000rpm. Sedan jag satte tillbaka orginal går den bättre men har tappat lite vrid.
 
Har en 08 med slipon och har kört med det ett tag och inte märkt några ojämnheter. Dock när jag installerade en pc5 med mappning så gick den klart bättre men inte så som du beskriver.
 
Last edited:
Man kan ju växla ner när det börjar rycka ;)
Annars håller jag med om att den är lite svårkörd vid 3k/rpm. Det är dock inget man inte kan bemästra efter några mil på den.
 
Upplevde själv denna ojämnhet vid provkörningen och eftersom jag bor i en storstad blir det en del stadskörning på låga varv. Ojämnheten samt att det fattas lite vrid runt 3000 varv gör mig lite tveksam till denna hoj. Måste försöka få till ännu en provkörning innan jag sållar bort den helt.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top