ER6-tråden

Bankörning

120mil vart man uppe i nu :)
 

Bifogat

  • 524309_219389518170710_100002989897869_365975_1617597861_n.jpg
    524309_219389518170710_100002989897869_365975_1617597861_n.jpg
    81.3 KB · Visningar: 240
Last edited:
Funderar på att byta koppling & bromshandtag. Har original på nu (silverfärgade), men skulle gärna vilja ha ett par svarta och helst korta... vad rekommenderar ni? :crash
 
Funderar på att byta koppling & bromshandtag. Har original på nu (silverfärgade), men skulle gärna vilja ha ett par svarta och helst korta... vad rekommenderar ni? :crash

Jag har ett par likadana som bilden nedan, fast med röd justerare. Du har dom hemma på 2 dagar, men jag vet inte om dom passar på din årsmodell (jag hade 2007). Det kanske någon annan kan hjälpa till med?
 
Hej! Jag får hem mitt scorpionblås till min ER6F idag och tänka kolla om någon vet om det är något särskilt jag behöver tänka på innan jag sätter igång och ska installera den? Särskilda verktyg, om jag behöver depåstöd osv osv... Tack för svar!
 
men inte nödvändigt :fakta Ett tips är att lossa lambda sensorn FÖRST! Och inte göra som jag som lossade den efteråt, kan sitta värre än en jude runte en guldtacka... :glömdet
 
Hej! Jag får hem mitt scorpionblås till min ER6F idag och tänka kolla om någon vet om det är något särskilt jag behöver tänka på innan jag sätter igång och ska installera den? Särskilda verktyg, om jag behöver depåstöd osv osv... Tack för svar!

Det är alltid bra att ha ett depåstöd om man ska mecka. Skulle inte säga att det är ett måste för att byta slipon, men underlättar förmodligen.
 
Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?
 
Snyggt. Var blinkerserna svåra att få loss från originalhållaren?

Nej då inte alls svårt, enda var att man var tvungen att ta bort lite andra saker för att komma åt skruvarna. Jag kopplade loss kontakterna under sadeln och skruvade sedan bort hela "skärmen" och det sen var de mycket lättare att komma åt.
 
Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?

Kikar man på sidan du länkat till så verkar det inte finnas krashpucker till -06:an.
 
Hej mer vrid fixar du med slipon och pc. Du får en rejäl ökning av effekten ca 30% på mellanregistret och max vridet vart nedflyttat ca 2000 varv om du får en bra mappning. Vad har du för däck på hojen ? Jag har kvar original spegelförlängare som fixar bättre bakåtsikt. Hör av dig om du är intresserad



Hej, första inlägget på forumet. :)
Har köpt en ER-6N 2006 med ABS, hade en Kawa ZR-7 som jag var nöjd med, förrutom att den saknade ABS...

Var helt inne på att köpa en Versys 650 då jag lockas av att ta en tur på sämre vägar/grusvägar emellanåt, dessvärre tycker jag att Versys är en av de fulare modellerna som finns på marknaden, så då blev det en ER-6:a istället...

Är överlag nöjd med hojen förrutom en del smågrejer; speglarna är ett skämt, ska köpa andra speglar så att man ser NÅGONTING bakåt...

Jag skulle också vilja ha mer vrid på låga varv. Motorbromsen är ju mycket starkare än på en radfyra (som jag är van vid) så jag kommer ofta in i en kurva/korsning med två växlar för hög växel pga den starka motorbromsen, och när jag sedan ger gas så händer ingenting, förrutom att det rister och låter illa *motortortyr*, men antar att det är en vanesak.

Om nästa hoj blir en twin så blir det garanterat en störra motor med mer vrid på låga varv, man liksom förväntar sig maffigt vrid från låga varv när motorbromsen är så stark, tycker det är svårt att få riktigt flyt i körningen med svagt bottenvrid och stark motorbroms, men det är som sagt kanske en vanesak...

Sen styrningen... den är riktigt lätt, kanske FÖR lätt?! Känns som att om man råkar nysa så riskerar man att köra av vägen :)

Funderar på att köpa kraschpuckar, på http://www.kawasaki.se/Accessory/ListModel?model=ER-6n&subId=A39386016A044A kan man köpa både kraschpuckar och motorskydd, antar att man bör köpa båda varianterna för att vara "helgarderad", men då hamnar summan på nästan 4000, så då är frågan vilken av skydden man bör välja... antar att det vettigaste är att isf välja motorskyddet?

Läste någonstans att Kawasaki varnar för kraschpuckar som sabbar ramen och att man därför bör köpa Kawa original, ligger det någon sanning i det eller är det bara säljsnack?
 
Last edited:
Hej mer vrid fixar du med slipon och pc. Du får en rejäl ökning av vridet ca 30% på mellanregistet om du får en bra mappning. Vad har du för däck på hojen ? Jag har kvar original spegelförlängare som fixar bättre bakåtsikt. Hör av dig om du är intresserad

Vad kostar slipon/pc/mappning? Det jag irriterar mig på klart mest är som sagt den starka motorbromsen i kombination med svagt bottenvrid, har kört en BMW F650 GS (också en parallelltwin men på 800 kubik), den har nästan exakt samma toppeffekt som ER6:an men klart mer mos i botten tack vara mer kubik, men den hade också mycket svagare motorbroms, tycker den var mer "harmonisk" att köra ur den synvinkeln... Men går det att få mer vrid i botten/mellanregistret för rimlig peng (och att den inte väsnas för mycket) så får det nog bli en sån investering pronto.

Däcken ja... fram sitter ett Dunlop Radial, bak sitter ett Pirelli Diablo, kanske ingen optimal kombo?!

Spegelförlängarna är av intresse, vad vill du ha för de? :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top