CBR1000RR -04 Uppdatering igen...

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Får väl starta en liten byggtråd om den gamle trotjänaren.
En CBR1000RR-04 inköpt -08 från Tyskland med US salvage papper då den tagits från USA efter en frontsmäll.
Gaffel och kronor var bytt samt framhjul så hojen kom hem på hjulen.
DVS ej regbar, eller ja det går säkert att regga men det är inte aktuellt.

Har till dags dato uppdaterat fjädringen 2 ggr och har nu en Öhlins dämpare bak och en Öhlinsgaffel fram nyrenoverat av "Öhlins Jocke"
Svingen är en Spondon sving med snabbytessystem ifall jag skulle få ett ERF ryck!
Hjul är OZ 16,5 magnesium men bak av annat märke som hängde med svingen så 4a fälgar bak kommer finnas när OZ fälgarna är moddade till svingen och 2 fram.
Skivor fram är Brembo och original CBR1000RR ok med 06-07 distanser för stora skivorna på 330mm.,
Bromspump och koppling är ISR radial 15,87 (om jag mins rätt) på broms och 14 på koppling.
Kronor är HRC för Showa gaffeln med lite bredare montering av benen.
Öhlins / Scott styrdämpare monterad på styrkronan.

Motor är en original botten med högkompskolvar. topp portad av min saknade vän Dr.Bike.
Kammar från Webcams om jag minns rätt med betydligt värre tider och lyft.
Slirkoppling från Suter och shiftkit från Factory pro
Kn filter och rensad burk med öppen ramair.
Avgas är ett Arrows titan system moddat med dubbla ljuddämpare för bättre flöde och lägre ljud.
Kan köra med Db killers i båda dämparna och fortfarande ha bättre flöde än en dämpare öppen.
Men det är inga problem att klara förbifart 95 Db med öppna pipor.
Perfekt och 5 hk gav det i min bänk och folk skrattade åt min dumma idé :gråta (men fort gick den)

Nu så har den fått en del smisk i div sandfållor och annat, så även jag men jag är lagad.
Därför rivs den ner för lite uppiffning och skall vara klar senast mitten Maj.
 

Bifogat

  • DSC_0825.JPG
    DSC_0825.JPG
    60.5 KB · Visningar: 338
  • IMG_6745.jpg
    IMG_6745.jpg
    215.2 KB · Visningar: 359
  • IMG_0700.jpg
    IMG_0700.jpg
    233 KB · Visningar: 458
  • IMG_6141 Mindre.JPG
    IMG_6141 Mindre.JPG
    71.2 KB · Visningar: 370
  • DSC00112.JPG
    DSC00112.JPG
    50.8 KB · Visningar: 377
  • DSC00049.JPG
    DSC00049.JPG
    53.6 KB · Visningar: 360
Last edited:
vilken jäklar hoj. låter som du inte har sparat på krutet. jag gillar även att du har utvecklat den under alla år. mkt roligare med en hoj som man växer ihop med än att köpa en ny varje år.
 
Så en lite snabb nedrivning av hojen skedde i lördags.
Sortering av delar och kontroll av slitageprylar.
Motorn ställd åt sidan tills vidare, eller ja ni som är uppmärksamma vet att en plan finns där på en ny snurra.

Trist upptäckt som troligen fanns vid inköpstillfället var undre styrlagrat hade bonkat in sig i bakre delen på lagerläget i ramen vid frontsmällen.
Detta är idag svetsat och det fanns div sprickor och elände där, klantmiss från min sida då jag aldrig rev ner och kollade det...
Men nu åtgärdat och ska fräsas ur på något sätt.

Vad ska då ske undrar ni då!
Jo, ram sving fälgar styrkronor motorkåpor och allt man kan tänka sig som ska vara svart ska pulverlackas i en "Blackcrome" kulör.
Alla lager ska ses över, framförallt styrlager som ska bli riktiga koniska rullager.
Allt ska kikas på och få en fräsch lyster och vara helt.
Operation lättning kommer fortsätta som tidigare med utborrade bultar och annat son kan flyttas närmre gränsen men ändå hålla.
Lite titan kanske kommer till istället för stål om möjligt.
Ny tank, ny lack av Pucken står på önskelistan då den gamla tagit slut!

Motorn.
Ja den motorn som finns kommer vara orörd förutom koll av ventilspel och lagerspel samt lite skiftgaffelkoll men inget värre.
Den funkar fint och ger 175 riktiga bakhjulshästar.
Ny motor finns med en lite spricka i blocket men inget farligt.
en -08 topp och spjällhus är införskaffat, passar det undrar ni då?
Nej är så klart svaret men nästan.
Så det är planen att modda på den toppen på min "nya" motor för att se om det funkar.
2,5 mm större insugsventiler och större spjällhus mm mm, mycket passar så som delning på cylindrar och alla toppbultar utom 2...
Men motorn kommer lite i andra hand

Ett Bazzaz med QS och tractioncontroll kommer att monteras.
Egenhändig wheeliecontroll (heter kanske launchcontroll men va fan) då den är rätt bakhjulsbenägen och svår att få iväg ur böjarna när framhjulet skuttar upp i luften.

Så en liten början i alla fall....
Vi får väl se vad som sker.
 

Bifogat

  • IMG_1370.JPG
    IMG_1370.JPG
    205.5 KB · Visningar: 273
  • IMG_1371.JPG
    IMG_1371.JPG
    232.1 KB · Visningar: 229
  • IMG_1372.JPG
    IMG_1372.JPG
    234.9 KB · Visningar: 240
  • IMG_1373.JPG
    IMG_1373.JPG
    191 KB · Visningar: 232
  • IMG_1374.jpg
    IMG_1374.jpg
    238.8 KB · Visningar: 323
Markerade de skadade ytorna där undre styrlagret ska ligga.
rött streck = spricka
Grön ZickZack = intryckt material.

Som ni förstår rör sig gaffeln bakåt vid inbromsning.
Inget glapp känns då det rör sig mjukt och fint under körning.
Men bra har det inte varit.

Svetsningsbilden kommer en annan dag.
 

Bifogat

  • IMG_1374 markerad.jpg
    IMG_1374 markerad.jpg
    239.7 KB · Visningar: 329
vilken jäklar hoj. låter som du inte har sparat på krutet. jag gillar även att du har utvecklat den under alla år. mkt roligare med en hoj som man växer ihop med än att köpa en ny varje år.

Tack, nä det har blivit lite nya delar på den och den räcker åt mig.
Tror inte en ny hoj blir roligare.
Det mesta är Ebay fynd då jag väntat tills 30 sek kvar på budgivning och slagit till.
Tex kostade Spondonsvingen komplett med 2 16,5 magnesium fälgar 3500:- Ny pris typ 65000:- tror jag.
Styrkronorna kostade 1000£ nya, jag gav 75£.
Det är fördelen med att åka förra generationen hoj, att raceteamen försöker få tillbaka lite pengar och man kan fynda rätt bra.
Hojen kostade för övrigt 2300 Euro 2008 hemma i verkstaden. :o)
Så det har inte kostat jättepengar att bygga den.
 
Last edited:
Köpte en pinnfräs på Jula och monterade i pelarborren på jobbet.
Konstruerade en enklare "jigg" till ramen och försökte fräsa.
Men det gick inte alls bra.

Någon som har ett tips på vem som kan fräsa ur det undre styrlagets läge efter svetsning i Stockholm Uppsala?
 
Isr i Tumba kanske kan. Dock har de mkt just nu. Acke sa till mig just idag att jag fick kommer tillbaka om två veckor med en grej jag ville har gjort.
 
Andersson kanske kan fixa något? Fast han kanske också har mycket att göra.

Hursomhelst så ser jag fram emot att följa bygget. Mycket roliga delar på hojen! :)
 
Detta har jag väntat på Patrik......
Det var dags eller hur? :)

kommer följa detta, bara så du vet
 
Patrik, ingen som undrar vad du sniffat när du kommer till besiktningen med ett sidomonterat GPR och ett Arrow under seat? Fast det är klart... du presenterar väl dig först? "Hej ,det är jag som är Kamikaze kid"
 
Patrik, ingen som undrar vad du sniffat när du kommer till besiktningen med ett sidomonterat GPR och ett Arrow under seat? Fast det är klart... du presenterar väl dig först? "Hej ,det är jag som är Kamikaze kid"

Man tager vad man haver.
Jo det garvas öppet åt mig i depåerna men faktum är att ett rätt eftertraktat rör från Arrows ser just ut på det sättet.
Dock inte med en GPR dämpare men det var vad som blev över från en vurpad ZX10!
Det ger ett rätt udda ljud som lite kväver de höga decibelen på ett effektivt sätt.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top