Vet ni vad ni stoppar i er?

Tillsattser

En sak som man , enligt min mening, bör tänka på när man funderar kring eventuella "tillsattser" i en vara är - Vad gör den tillsattsen för nytta ? vem vinner något på den ? jag som konsument eller ?

Jag har aldrig studerat innehållsförteckningen på en Delcatoboll men antar att den listar upp en hel mängd saker som inte förekommer i de negerbollar jag och barnen någon gång gör hemma.

Fast våra bollar skulle nog inte se så trevliga ut - eller smaka så bra efter någon månad i rumstemperatur i butiken........

Visst är det fantastiskt! Även "nyttiga" flingor innehåller massa socker om man kollar. Det är väl bara kellogs-sport eller vad de heter som är sockerfria. Tyvärr både ser de ut och smakar som papper. Då äter jag hellre gröt eller vadsomhelst.

Sen ska man vara medveten om att kroppen omvandlar alla kolhydrater till socker/glukos. Så det tillsatta sockret är bara "bonus".:död

Kolla lite extra på förpackningen när ni köper korv. Man kan köpa med köttinnehåll 40% och 80% för nästan samma pris. Vilken väljer ni?

När jag köper korv lusläser jag innehållsförteckningen och kollar köttmängd. Inte under 80%. Då får det vara. Och priset spelar ingen roll. Betalar hellre lite extra för att äta nåt som är vettigt.

Har hygglig koll på vad jag stoppar i mig. Försöker hålla mig till så opreppad mat som möjligt.

Man har bara en kropp. Det är var och ens skyldighet att ta hand om den.

Gör man inte det har man ingen rätt att gnälla över dom åkommor man ådrar sig p.g.a ohälsosamt leverne.

Tycker jag i alla fall. Som lätt avstår ett wienerbröd till förmån för en apelsin. :)

//M

Ni som bara tror ekologiskt är så bra !!

Har ni sett hur många av dom djuren ser ut ?
Dom får nämligen inte behandlas med någon antibiotika, så många av dom har stora varbölder över och i kroppen.
Köttet varierar kraftigt i smak, rent lotteri när man handlar.

Så ekologiskt, är det bra ? Är det bra att djuren lider för att man inte får behandla dom, bara för dom ska få en ekologisk stämpel !!

Det där var det mest inskränkta jag läst på länge Micke... Åk bort till Boodh och kika lite på den "värdelösa" djurhållningen innan du drar alla över en kam!

Är det gott och ger livsglädje så är det farligt.

Enkelt :)

Det där var det mest inskränkta jag läst på länge Micke... Åk bort till Boodh och kika lite på den "värdelösa" djurhållningen innan du drar alla över en kam!

Men faktum är det är troligen en hel del mygel bakom det "ekologiska" Grannen till till motsats av farsan körde ekologiskt jordbruk, både spannmål och köttdjur. Varje år, utan undantag var han tvungen att köpa oekoloiskt spannmål och hö av fadern för det bara blev skit av hans egen skörd, och han var inte ensam. Vad är det då för idé att köpa ekologiskt kött?

De flesta bönder pumpar inte in förebyggande antibiotika i sina djur, när djuret blir sjukt ringer man vetrinär som behandlar just det djuret. Precis som hos den "ekologiska" bonden. Hur det är med fäderfä vet jag inte så där kan jag inte uttala mig.

Nu bor jag i England, och jag kan säga att köttet är av mycket bättre kvalitet här om man jämför mellan stormarknaderna. Själv köper jag mitt kött hos den lokala bonden som har egen uppfödning och butik. Han har full kontroll i alla led, visst det kostar lite mer men det är en väsentlig skillnad på smak hos kött som får hänga jämfört med industriell mörning. Folk här har vett att betala för kvalitet, det är alltid kö hos honom.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back