Vet ni vad ni stoppar i er?

IDIOTER!!!!!(många i tråden, inte alla)
IDIOTER
IDIOTER...

Här skulle jag kunna skriva ett låååångt inlägg om vikten av att hålla en vetenskaplig och distansierad syn på sitt födointag, men eftersom jag utgår från att ingen vill lyssna på det örat är det ingen större ide.

Tills vidare så bönar jag och ber er att försöka läsa på lite om VAD som egentligen är en tillsats och VAD som egentligen är ett E-nummer och VAD som egentligen är innebörden av livscykelanalys.

Återkommer när jag är nyktrare och har mer tålamod.

IDIOTER!!!!!(många i tråden, inte alla)
IDIOTER
IDIOTER...

Här skulle jag kunna skriva ett låååångt inlägg om vikten av att hålla en vetenskaplig och distansierad syn på sitt födointag, men eftersom jag utgår från att ingen vill lyssna på det örat är det ingen större ide.

Tills vidare så bönar jag och ber er att försöka läsa på lite om VAD som egentligen är en tillsats och VAD som egentligen är ett E-nummer och VAD som egentligen är innebörden av livscykelanalys.

Återkommer när jag är nyktrare och har mer tålamod.

Är jag idiot?

Charkprodukter i form av korv, salami, leverpastej och sådant som fixas på fabrik kommer aldrig innanför mina dörrar efter jag jobbat i 1,5 timme på en sådan fabrik.
De betedde sig som svin där inne, behandla maten som om de vore en lek. Ramla något ner på golvet så var de bara upp på bordet igen.
Jag hade otur som hade korvamackor med mig.

ät vad fan ni vill, odla er egen mat.

Om man kollar runt hur de ser ut just NU i skåne så ser ni sockerbetor exakt på alla storbönners åkrar. Ja de är ni som själva förvållat det genom att gynna idioterna.
Jag har slutat med de påhittet i största mån.

Går man genom en butik, tro fan de inte finns en hel vägg med enbart läsk i form av coca cola fanta pepsi. Jag har äntligen kommit ur beroendet och mår dåligt av att dricka de nu :D

Det e 2011 nu. Detta om maten har det varit tal om de senaste 10 åren och det är först NU du bryr dig?

Jo, men bättre sent än aldrig då....

5% fiberinnehåll. Räcker inte det?
Vad ska du med all fiber till? :va

"pizzasåsen" som klassades som grönsak var väl tomatsås?

Vill gärna handla ekologisk ifall priset inte skiljer sig för mycket från det vanliga. Håller mig till vanligt socker istället för aspartan, inga lättprodukter och inte för konstgjorda matvaror med smaktillsatser istället för riktiga råvaror.

Men det känns lite fånigt när man till exempel köper lite ekologisk mjölk och på vägen till kassan plockar till sig lite (elle snarare ett halvkilo) smågodis. Då känns det som att nått gick lite fel i hjärnan.

Självklart kan man ju inte sluta med allt, eller köpa allt ekologiskt.
Känns bara som att den del mat innehåller onödigt mycket skit, eller försöker ge sken av att vara nyttigare än den är.

Det e 2011 nu. Detta om maten har det varit tal om de senaste 10 åren och det är först NU du bryr dig?

Jo, men bättre sent än aldrig då....

Jag har alltid försökt äta nyttigt, utan att närmare studerat innehållsförteckningarna. Har ägnat mig åt det den senaste månaden, och det har varit ett uppvaknande.

Bättre sent än aldrig som sagt.

5% fiberinnehåll. Räcker inte det?
Vad ska du med all fiber till? :va

"pizzasåsen" som klassades som grönsak var väl tomatsås?

Nej, jag vill få i mig mycket fiber.

Och jo, det var tomatsås. Med massa tillsatser.

Last edited:
Jag lagar i princip all mat jag äter från grunden, det känns både hälsosammare å billigare. Mycket färdigmat är ju ganska fattig på tex proteiner och smakar sådär lagom spännnande :( Dessutom har jag för vana att läsa innehållsförteckningen på saker och ting, det ger åtminstone en viss hint om hur mycket vatten mm dom har sprutat i. Vatten är oändligt mycket billigare att få ur kranen än att köpa förpackat i en köttbit :fakta

Har helt slutat med halvfabrikat och lagar allt från råvaror av flera skäl men för mig r en viktig aspekt att min barn ska lära sig hur man lagar mat och jag som kille gör det, är ensamstående.
Köper alltid så bra kvalité på kött som möjligt, naturbeteskött etc för det smakar bättre än de billigare varianterna.
Sedan är jag inte nitiskt med att jag e-nummer och socker.

START! MUSLI
NATURELL
från Lantmännen
start.jpg
låter nyttigt och bra!

Innehåller:
Socker 23% (plus en massa andra kolhydrater)
Fett 16%

Man måste se bortom tillsatserna. De finns där för tillverkningen sker i en industriell process där naturliga smakämnen förstörs. Men hur många tillsatser de än klurar ut så ligger de en bra bit efter de naturliga smakämnena.

Färdigskalade räkor har (vad jag tror) inga "tillsatta smakämnen".
Men smakar otvättat könsorgan.
När räkor maskinskalas, så blötläggs de i en vätska (syra eller lut?) som löser upp skalet.
Detta spolas sedan bort.
Problemet är att det tvättar bort smaken också.
Då tillsätter man smak som extrakterats från kokvattnet man kokade räkorna i.
Har jag hört.

Aspartame har numera bytt namn till Aminosweet!

Artificiellt sötningsmedel som fortfarande tillåts excistera trots att det bevisat ger neurologiska skador, hjärnskador samt är cancerframkallande!

Fluoride finns i all tandkräm samt t o m i Ramlösa... http://www.fluoridealert.org

Ett ämne har samma egenskaper oavsett om det är sammansatt på konstgjord väg eller om det är naturligt bundet i naturen. Det är inte mängden syntetiska ämnen som finns i födan som är skadlig, det är mängden hälsofarliga ämnen man sätter i sig, alternativt mängden nödvändiga ämnen man INTE sätter i sig, som har betydelse.

Pelar ingen roll för mig vad den är likvärdig med, då jag gör det enkelt för mig.

Mängden av ämnen är en helt annan fråga, men bara för det skall jag mula i mig 0,5kg natriumklorid då det är ett naturligt ämne.

START! MUSLI
NATURELL
från Lantmännen
View attachment 348671
låter nyttigt och bra!

Innehåller:
Fett 16%

Allvarligt, ingen tror längre att det där är något nyttigt.

Last edited:
START! MUSLI
NATURELL
från Lantmännen
View attachment 348671
låter nyttigt och bra!

Innehåller:
Fett 16%

Visst är det fantastiskt! Även "nyttiga" flingor innehåller massa socker om man kollar. Det är väl bara kellogs-sport eller vad de heter som är sockerfria. Tyvärr både ser de ut och smakar som papper. Då äter jag hellre gröt eller vadsomhelst.

Visst är det fantastiskt! Även "nyttiga" flingor innehåller massa socker om man kollar. Det är väl bara kellogs-sport eller vad de heter som är sockerfria. Tyvärr både ser de ut och smakar som papper. Då äter jag hellre gröt eller vadsomhelst.

Spelar det någon som helst roll?

Jag äter Kellogs Cornflakes i mitt fil, gör jag det tar jag lite mindre socker i filet, för fil utan socker går fan inte attt äta.

I övrigt dricker jag Kaffee utan socker, Thé med socker, läsk väldigt sällan men då jag gör det väljer jag den med socker/utan aspartam.

Saft drack jag förut, men nästan alla innehåller sötningsmedel, även dom som innehåller vanligt socker, nu tar jag bara ett glas kranvatten istället.

Ja, jag får förmodligen i mig massor av socker, men jag dricker väldigt lite etanol istället.

Pelar ingen roll för mig vad den är likvärdig med, då jag gör det enkelt för mig.

Mängden av ämnen är en helt annan fråga, men bara för det skall jag mula i mig 0,5kg natriumklorid då det är ett naturligt ämne.
Vad som än gör dig salig. :)

Det finns folk som gått på Anna Skippers irrläror och googlevetenskapliga teorier, som lever i villfarelsen att Svenskt kött och Svensk djurhållning är bättre än resten av världens samt tror att ekologiskt är lika med högre kvalitet. Visst. Överdosering av allt ska man undvika, socker, fett, salt, alkohol, fibrer, osv. Det är bättre att laga maten själv än att köpa halvfabrikat då det blir godare och förhoppningsvis nyttigare, men näringstalibaner och fundamentalistiska kostrådgivare som anser att mikrovågsugnar är hälsofarliga och att allt som kommer från en fabrik är djävulens påfund irriterar mig.

Äter väldigt sällan kött från affären då jag precis som någon tidigare nämnt varit på plats på ett större slakteri. Har jägare som förser oss med allt kött vi behöver, vet inte om det är nyttigare, men jag vet hur djuren dog och framför allt smakar det kalas. :)

Kan dock klämma in en Finduslåda i micron på jobbet eller hämta ett friscomål på Max när det är ont om tid utan att känna att jag förgiftar kroppen. den har en genial förmåga att rensa ut det den inte behöver samt ta upp det den behöver.

(inte riktat specifikt till dig skäggo)

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back