Vet ni vad ni stoppar i er?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag trodde jag visste, tills jag för en tid sedan började läsa på förpackningarna.

Visste sedan tidigare att det tjyvsockras överallt och att en till synes "ren" matvara kan inne hålla hur många E-ämnen som helst.

Exempel: Grovt bröd. Jag käkar alltid grovt bröd i tron om att det skall vara nyttigare än det vita. Läste på en förpackning men nån brun limpa med lite solrosfrön på som jag brukar köpa. Fiberinnehåll 5%. Vilket skämt. Brunt FÄRGÄMNE. Helt otroligt. Man har alltså färgat en vit limpa brun och strött på lite frön ovanpå. Sen har man kallat den för sport-harmoni eller nån annan skit.

Annat exempel: Lättfil 0.5%. Tycker inte det är jätteballt med naturell lättfil, så jag har köpt sån med lite smaksättning. SLut med det nu. Den är ju fullproppad med socker. Vidrig är vad det är.

Eller hur fan kan man göra en musli (som enligt min definition skall vara nyttig) och sen tillsätta socker till den milda grad att det blir rena bakelsen?

Choco-pops och sån skit. Hur kan folk köpa det till sina barn? Det är ju rena giftet.

I US&A har man nyligen klassat pizzasås som grönsak för att man skall få fortsätta servera pizza i skolmatsalarna. !?!?!?!?

Det tar aldrig slut. Börja läsa på förpackningarna ni som inte gör det.

Jag skall försöka sluta med halvfabrikat och laga min egen mat från grunden av riktiga råvaror. Med tre ägg hemma kan man göra både mayo, aioli och sorbet. Osv. Köpa marmelad? Jag rör ihop en grym ingefäramarmelad på 10 minuter. Inte ett enda E-ämne.

Det är kul att laga mat och dessutom vet man vad man stoppar i sig. Gissar att man får lägga en timme till om dagen på matlagning nu.

Nån här som köper ekologiskt? Jag har varit skeptisk till sånt tidigare. Tyckte det bara var antroposofer och rödstrumpor som käkade ekologiskt, men nu är de tinget snack. Speciellt när det gäller mat till mina barn. Borde fan vara kriminellt att sälja något som inte är ekologiskt.

Hur gör ni? Bryr ni er?

Använder riktigt smör vanlig creme fraiche mm Så fort det heter lätt så har de bara tryckt i en massa färtjockningsmedel

Använder riktigt smör vanlig creme fraiche mm Så fort det heter lätt så har de bara tryckt i en massa färtjockningsmedel

Yepp. Man skall köpa the real shit av allt.

Kolla lite extra på förpackningen när ni köper korv.
Man kan köpa med köttinnehåll 40% och 80% för nästan samma pris. Vilken väljer ni?

Egentligen borde man göra sin egen korv, men där går fan gränsen.
Har iofs en köttkvarn och alla grejjer jag behöver. Man kanske skulle testa.

Det är skit i allt.
Kött är inte rött.

Nix. De har pumpat i massa nitrater.
I de billiga kycklingfilererna har de sprutat in massa saltlösning för att "möra" fileerna. Inte undra på att de bara blir hälften så stora när man steker dom.

I de billiga kycklingfilererna har de sprutat in massa saltlösning för att "möra" fileerna. Inte undra på att de bara blir hälften så stora när man steker dom.

Glukos är socker.

Näh, för vi odlar sönder dem så de blir så modifierade så man måste byta sorter då o då för de blir helt paj efter ett tag :D

Ja, men dom är ju satans nyttiga strimlade och friterade.

Last edited:
Jag är noga sedan ett par år. Köper inget som är halvlagat eller behandlat. Undviker tillsatser så gott det går. Inget bröd, inget med socker. Tyvärr blir det rätt få saker kvar att välja på i affären.

Men är just det verkligen negativt? Det är väl ganska standard? När man ska göra hel kyckling ska man väl bada den i saltbad eller liknande (har själv inte gjort det, känns lite bökigt) för att den ska bli saftigare.

Sen har jag väl också för mig från tv:n att amerikanarna sprutar in saltlösning i kalkonen.

Men lättfil/yohurt bör inte få kallas för lätt. Även om fetthalten är låg så är det ju mycket socker som substitut. För fetare yogurt och fil är ju bra god som den är.

Jag är noga sedan ett par år. Köper inget som är halvlagat eller behandlat. Undviker tillsatser så gott det går. Inget bröd, inget med socker. Tyvärr blir det rätt få saker kvar att välja på i affären.

Mhm. Jag har dragit ned på brödintaget och tänker baka mitt eget framöver. Man smäller lätt ihop 2 limpor medan man förbereder söndsagsfrukosten.

Men är just det verkligen negativt? Det är väl ganska standard? När man ska göra hel kyckling ska man väl bada den i saltbad eller liknande (har själv inte gjort det, känns lite bökigt) för att den ska bli saftigare.

Sen har jag väl också för mig från tv:n att amerikanarna sprutar in saltlösning i kalkonen.

Men lättfil/yohurt bör inte få kallas för lätt. Även om fetthalten är låg så är det ju mycket socker som substitut. För fetare yogurt och fil är ju bra god som den är.

Nej, varken höns eller kyckling läggs i lake och den enda kalkonen jag vet som det görs men är den som skall torkas.

Orkar inte laga mat så ofta, men när jag handlar på butiken blir det alltid ekologiskt om det finns. Tycker det är värt de extra små kronorna. Förutom här om dagen när jag köpte nån jäkla glass i en förpackning som såg närproducerad och najs ut och sedan fick veta att jag betalat 51 spänn för skiten :D

Orkar inte laga mat så ofta, men när jag handlar på butiken blir det alltid ekologiskt om det finns. Tycker det är värt de extra små kronorna. Förutom här om dagen när jag köpte nån jäkla glass i en förpackning som såg närproducerad och najs ut och sedan fick veta att jag betalat 51 spänn för skiten :D

Skulle göra egen fiskgratäng för en tid sedan. Köper torsk, gör egen potatismos med smör i. Lite grädde i såsen, ost att gratinera med. Tror fan den där gratängen kostade 150.-

En Findus, som smakar gott men inte är riktigt samma grej, kostar 40 pix. Kan tycka att det skall vara billigare att laga sin egen mat, men det är det inte.

Å andra sidan. Billig mat är dålig. Det är inte mycket fisk i en Findus...

Skulle göra egen fiskgratäng för en tid sedan. Köper torsk, gör egen potatismos med smör i. Lite grädde i såsen, ost att gratinera med. Tror fan den där gratängen kostade 150.-

En Findus, som smakar gott men inte är riktigt samma grej, kostar 40 pix. Kan tycka att det skall vara billigare att laga sin egen mat, men det är det inte.

Å andra sidan. Billig mat är dålig. Det är inte mycket fisk i en Findus...

Hur många portioner fick du ut av din hemmalagade vs Findus?

Själv ger ja blanka fan i va ja stoppar i mej.... Blir ja inte dålig i magen så duger de åt mej...

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back