Vet ni vad ni stoppar i er?

Skulle göra egen fiskgratäng för en tid sedan. Köper torsk, gör egen potatismos med smör i. Lite grädde i såsen, ost att gratinera med. Tror fan den där gratängen kostade 150.-

En Findus, som smakar gott men inte är riktigt samma grej, kostar 40 pix. Kan tycka att det skall vara billigare att laga sin egen mat, men det är det inte.

Å andra sidan. Billig mat är dålig. Det är inte mycket fisk i en Findus...

Mmm du har så rätt, jag håller verkligen med. Jag har en kollega som köper nån skabbig micro-mat som han ätit till lunch varje arbetsdag i 6 års tid (på riktigt alltså, jag skämtar inte). Jag tror han sa att en portion kostar 15 - 20 spänn när man köper många.
Det KAN ju inte vara reko käk han stoppar i sig, om man jämför med din fiskgratäng?

Lite kul (men förståligt) att just köttinnehåll i korv ofta kommer upp som exempel.
Som vanligt, så bör man granska självklarheter.
I detta fall:
Vad är korv?
Vad är kött?
Vilken kötthalt är önskvärd?
Vad består det innehåll som inte är kött av?

Om man gjort korv själv, så vet man att en tarmstump fyll med kött inte är någon smaksensation.
Förmodligen blir det inte bättre om "kött" betyder malda senor, slemhinnor och blodprotein.

Yoghurtexemplet tycker jag också är skoj.
Det finns massor av lightvarianter.
Men standardyoghurt är inte direkt fett.

Nästa kuliga exempel är "billigt kött".
Att kilopriset är lågt betyder inte att köttet är billigt om det är vätska man köper.

Kuligast av allt är att folk i allmänhet äntligen börjar vakna och efterfråga kvalitet och närproduktion.
kanske kan vi få ett fungerande jordbruk, som går att leva på, igen.

Mhm. Jag har dragit ned på brödintaget och tänker baka mitt eget framöver. Man smäller lätt ihop 2 limpor medan man förbereder söndsagsfrukosten.

Bra där!

Det är rätt sällan man känner att man behöver färgämnen och annat skit när man bakar själv.

Lite kul (men förståligt) att just köttinnehåll i korv ofta kommer upp som exempel.
Som vanligt, så bör man granska självklarheter.
I detta fall:
Vad är korv?
Vad är kött?
Vilken kötthalt är önskvärd?
Vad består det innehåll som inte är kött av?

Om man gjort korv själv, så vet man att en tarmstump fyll med kött inte är någon smaksensation.
Förmodligen blir det inte bättre om "kött" betyder malda senor, slemhinnor och blodprotein.

Yoghurtexemplet tycker jag också är skoj.
Det finns massor av lightvarianter.
Men standardyoghurt är inte direkt fett.

Nästa kuliga exempel är "billigt kött".
Att kilopriset är lågt betyder inte att köttet är billigt om det är vätska man köper.

Kuligast av allt är att folk i allmänhet äntligen börjar vakna och efterfråga kvalitet och närproduktion.
kanske kan vi få ett fungerande jordbruk, som går att leva på, igen.

+1 på den, minst!
Tänk sen på vad ni har ätit och vad era barn äter i skolan i minst 9 år...
Man blir rädd. Går det att göra det ogjort?

Haha vem bryr sig. Ok ät du noga men till helgen så slinker flera liter gift (alkohol) ner i kroppen. Eller daglig snus och cigarett.

Vilken skillnad kommer valet av mat göra?

Mmm du har så rätt, jag håller verkligen med. Jag har en kollega som köper nån skabbig micro-mat som han ätit till lunch varje arbetsdag i 6 års tid (på riktigt alltså, jag skämtar inte). Jag tror han sa att en portion kostar 15 - 20 spänn när man köper många.
Det KAN ju inte vara reko käk han stoppar i sig, om man jämför med din fiskgratäng?

Frågan är om han är fet eller död, för annars falerar ju hela hysterin om snabbpotionerna ju.

Visst ska man äta mat gjord på sjyssta råvaror, men den här "tillsatshetsen" börjar bli lite pinsam. Vad menas med tillsatser egentligen? Var går gränsen för tillsats eller ingrediens? Många av de E-tillsatser som finns är helt harmlösa ingredienser om man tittar närmare på det, men folk i allmänhet räknar bara antalet nummer och blir upprörda. En tillsats är inte farlig bara för att det är en tillsats.

Visst ska man äta mat gjord på sjyssta råvaror, men den här "tillsatshetsen" börjar bli lite pinsam. Vad menas med tillsatser egentligen? Var går gränsen för tillsats eller ingrediens? Många av de E-tillsatser som finns är helt harmlösa ingredienser om man tittar närmare på det, men folk i allmänhet räknar bara antalet nummer och blir upprörda. En tillsats är inte farlig bara för att det är en tillsats.

Självklart inte. Men tillsatser såsom konserveringsmedel, smakförstärkare och annan skit kan du ju knappast tycka är bra.
Är maten så kass att man måste tillsätta smakförstärkare, vill du äta den då?

En kompis bodde i Spanien en tid. Han klagade på den dåliga maten. Jag fattade ingenting. Till slut kom det fram att han saknade det stora utbud av färdig frysmat som finns i Sverige! Spanjorerna har tydligen inte kommit lika långt där.

Själv äter jag inte sådant junk. Smaken är inte bra och alla de där tillsatserna kanske inte är direkt hälsofarliga, men kan knappast vara nyttiga. Kvalitet kostar, men jag är villig att lägga en extra slant, för maten smakar väldigt mycket bättre.

Jag läser just nu boken Den Hemlige Kocken. Den rekommenderas starkt.

Haha vem bryr sig. Ok ät du noga men till helgen så slinker flera liter gift (alkohol) ner i kroppen. Eller daglig snus och cigarett.

Vilken skillnad kommer valet av mat göra?

Man kan eliminera så mycket som möjligt. Vi skulle dessutom både sundare jordbruk, djurhållning och livsstil om fler köpte bra käk.

Man måste se bortom tillsatserna. De finns där för tillverkningen sker i en industriell process där naturliga smakämnen förstörs. Men hur många tillsatser de än klurar ut så ligger de en bra bit efter de naturliga smakämnena.

Jag drar den vid syntetiserade "tillsatser".

Resten äter jag med välbehag.

Jag drar den vid syntetiserade "tillsatser".

Resten äter jag med välbehag.
Ett ämne har samma egenskaper oavsett om det är sammansatt på konstgjord väg eller om det är naturligt bundet i naturen. Det är inte mängden syntetiska ämnen som finns i födan som är skadlig, det är mängden hälsofarliga ämnen man sätter i sig, alternativt mängden nödvändiga ämnen man INTE sätter i sig, som har betydelse.

Jag tänker absolut på vad jag stoppar i mig men jag anser däremot inte att socker är något dåligt, inte fett heller.
Vi bakar bröd själva ganska ofta men annars är det vitt bröd om jag handlar och mörkt om tjejen handlar.
Korv brukar jag köpa ganska ofta och då är det minst 80% kött i den om det inte är falukorv som oftast ligger runt 60%.
Hot dogs och sånt skit äts inte ofta.

Handlar mellanfil, mellanmjölk, lätt creme fraiche mm. Jag ser som sagt inget negativt i att det skulle vara förtjockningsmedel i det eller socker i det.

Däremot så är det inte lika trevligt när det står massa E-nummer på prylarna som man inte har en aning om vad det är :(
Och till ungen så tänker jag betydligt mer på vad som äts, socker undviks så gott det går då det bara är onödigt och ger mig huvudvärk :gnissla
Vi dricker mycket juice, både apelsin och äpple, och dessa köps endast färskpressade/100% äpple osv då ungen dricker den och koncentrat innehåller massa skit.

Och ekologiskt handlar vi inte alls, skulle vi göra det så är det av misstag eller för att det bara finns sånt. Men vem fan vill betala det dubbla för tex bananer? Eller Fairtrade-märkt choklad/kaffe? Eller kött? Eller grönsaker?
Inte jag åtminstone, den dag då ekologiskt är någorlunda prisvärt så kanske jag tänker om för jag är en snål jävel.

Ni som bara tror ekologiskt är så bra !!

Har ni sett hur många av dom djuren ser ut ?
Dom får nämligen inte behandlas med någon antibiotika, så många av dom har stora varbölder över och i kroppen.
Köttet varierar kraftigt i smak, rent lotteri när man handlar.

Så ekologiskt, är det bra ? Är det bra att djuren lider för att man inte får behandla dom, bara för dom ska få en ekologisk stämpel !!

Vill gärna handla ekologisk ifall priset inte skiljer sig för mycket från det vanliga. Håller mig till vanligt socker istället för aspartan, inga lättprodukter och inte för konstgjorda matvaror med smaktillsatser istället för riktiga råvaror.

Men det känns lite fånigt när man till exempel köper lite ekologisk mjölk och på vägen till kassan plockar till sig lite (elle snarare ett halvkilo) smågodis. Då känns det som att nått gick lite fel i hjärnan.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar