Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Okej. Får ta mig en funderar då innan jag beställer. Hur är det med val av kedja, kör ni med o-ring kedja även i skogen/isen? Såg att lelles har billiga drivpaket med vanlig standard kedja.

. (motorn var helt otrimmad)Köp endast starkaste x-ring eller o-ringskedjan till xr600 och 650r och kör endast 500mil innan byte. Och nitlås bör man köra eller extralimmad kedjelåsbricka. Enstånkor går hårt åt kedjor speciellt utan ryckutjämnare.
Jag snålade med kedja tidigare på både min old timer xr600 . Det slutade med spräckt block och knäckt drev i växellådan + vridet vevparti. Det maximala eländet hände när min kedja small av efter 500mil . Kedjan var en snikoringare . Detta fel hände 1 gång till på min xr600 fast då gick bara blocket sönder
Min xr650 slet också av sin originala kedja (som är bra) pga jag körde ca 900a mil idiotiskt nog. Det blev stooort hål i blocket så hela motorn fick tas isär. (motorn var helt otrimmad)
XL600 Xr 600r och xr650r har den lilla benägenheten att slå hål i blocket vid kedjebrott + att xr maskinerna inte har ryckutjämnare i bakhjulet vilket förkortar kedjelivslängden med 50%.
EK eller DID eller RK spelar mindre roll bara man köper den starkaste de har .
Vänta vänta... 500 mil per drivpaket? Helvete hur har man råd med det? En välskött kedja på en ståna måste väl hålla längre än 500 mil?!
Men jag hade flax, den gick av när jag motorbromsade och den gled av.
haha lagom kul om jag ska vara ärlig... 

Vänta vänta... 500 mil per drivpaket? Helvete hur har man råd med det? En välskött kedja på en ståna måste väl hålla längre än 500 mil?!
En stånka MED ryckutgämnare i bakhjulet klarar minst 1000 mil på en BRA oringskedja.
Ex Ja kör 1000mil med oringare model värstgunnar på xr650 men då har jag våldsamma ryckutgämnare på motardfälgarna. De kommer ju från cbr 600a
Med crosshjulen eller vanliga motardsulor utan ryckis kör jag inte en meter längre än 500mil.
Därför bör man söka KTM org motardfälgar som brukar ha ryckis inbyggda och slimmade.
Fördelar ryckis = Växellådan håller 50% längre ekrarna håller sig spända längre och lammellkorgen/vevlager/staklager mm slits mindre
Hela motern slits mindre med andra ord.
Min xr650 med dessa cbr fälgar har dubbelt så tjocka ryck kuddar mot ktm motardhjul. Den går så mjukt att man tror man kör en 400cc eller v-twinn :tummenu
Så ktm's orginal-motard-hjul har ryckutjämnare?
Ligger på runt 700 mil på min x-rings kedja nu. Är jävligt kass på allt som har med chassit att göra, bara hållt på med motorn än sålänge, så hur ser en ryckutjämnare ut? Måste ut och titta på min nu ju så man känner sig säkerBlir att kolla skicket på dreven när jag ställer in hojen i vinter också, har ju hört historer från andra lc4:a-ägare om kedjar som smällt motorblocken
![]()

Jag har letat förgäves efter ett öppet luftfilter till min Edelbrock (68mm). Det är lite trångt runt filtret så det måste vara ganska litet. Finns det någon där ute som testat att byta till öppet (kanske någon i Kramfors som iof inte använder Edelbrock).
Min luftburk är nämligen mosad och alldeles för tung.
Hallå där!
Jag funderade lite på att köpa nya klisterdekaler till min XR, är det någon som känner till någon billig bra leverantör av detta??
Funderar även på en Honda XR650R Clarke Gas Tank, men den verkar bara finnas i USA (ca 1400kr) sen kommer frakt å den där jävla momsen på!
Någon som vet någon bra sida för Clarke tankar, så motages det gärna..
Tackar på förhand för eventuella svar!
Tänkte bara söka bekräftelse från XR-Gudarna här på forumet.
Tänkte inhandla nya motard fälgar till grisen. Hittat ett par till en Xr600. Googlat lite och vad jag kom fram till så är det bara axeldiametern som skiljer (mindre på xr600:an). Dvs. det är bara att byta lager så ska det passa. Rätta mig gärna om jag har fel?
Snabba svar uppskattas då jag är i kontakt med säljaren!
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |