Bromsklossar Biltema NONO!

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Biltemas bromsklossar håller väldigt låg kvalitet. Efter att haft problem med anliggande broms på hojen så åtgärdades det med byte av oljetätningar i bromsoken. När jag monterade ihop hojen insåg jag att bromsbackarna var slut så jag chansade på att handla biltemas bromsbackar. Körde 1,5 dagar på bana innan slitbanan på ena belägget släppte. Blev otrevligt hög puls när bromsarna inte fungerade!

Så kommer nog att undvika Biltema (Feltema) i fortsättningen

Undvika allt bara för att en viss vara håller dålig kvalité? Kommunist?

Biltema är det bästa som hänt sen...

Bra, då vet vi. Finns f ö en eller ett par trådar i ämnet redan.

När jag böt belägg på 640in så testade jag ett par olika varianter. Jag fick med att par gold fren när jag köpte hojen (som för övrigt sägs vara samma som biltema). Dessa tog ganska dåligt så jag drog till biltema och köpte deras. Dessa tog ännu sämre än gold fren beläggen.

När jag jämförde dessa så såg jag att biltemas belägg hade en mindre kontaktyta och dessutom var belägget betydligt tunnare än gold fren belägget redan från kartong.

Så det slutade med att jag beställde original-belägg för 600 spänn istället.

Sen kan jag tillägga att jag körde med biltemabelägg i 2(3?) år på min gamla fighter utan problem. Med ett par bandagar där i...

Hur kom du fram till det prisspannet? :hihi

Lite sådär på frihand där jag plockade de billigaste padsen jag hittat i ena änden och några halvdyra halvbra budgetpads i andra.....

Min åsikt är att om man skall köpa något annat än original så gäller det att man vet vad man köper och anpassa valet efter användningsområdet. Vet man inte bättre så köp original....

Kör man bana så finns där en uppsjö av pads som är bättre än original och beställer man från England/USA går de att få till rätt pris.
Dessa har dock en tendens att fungera lite halvdåligt på gata ffa kalla i regn.

Kör man gata med en lite äldre eller effektsvag maskin och inte kör bombrepor på Bulten dagarna i ända så finns där budgetpads som duger gott.Kör man bana med dessa pads överhettar de, smetar ut på skivan och lossnar oavsett om det är EBC, Goldfren eller Biltema.

Kör man bana så finns där en uppsjö av pads som är bättre än original och beställer man från England/USA går de att få till rätt pris.
Dessa har dock en tendens att fungera lite halvdåligt på gata ffa kalla i regn.

Har du nått bra tips på vilka bromsbelägg som fungerar (utan att kosta en förmögenhet) för en amatör på bana.

Har du nått bra tips på vilka bromsbelägg som fungerar (utan att kosta en förmögenhet) för en amatör på bana.

Vad kör du för cykel?

Japansk riskokare kan ju vara denna
GoldWing_airbag_open.jpg

För gatåka och en del bandagar med en R1 rekommenderar jag följande:

Carbone Lorraine XBK5 eller SBK3/5
Galfer 1375 eller 1370

Här är ett exempel 600kr inkl frakt hem till dörren för båda sidorna fram. Då har du bromspads som duger utmärkt att vinna SM på. De finns säkert ännu billigare från någon annan nätshop bara att googla lite.

har du lyckats köra 1 och halv bandag med biltemas bromsar är det skit bra.

När jag körde lotusen på bana med EBC greenstuff var det bara att slänga skiten efter 1 dag.

Lågbudget belägg som inte är gjort för bana har inte där att göra över huvud taget och sen klaga på dålig kvalite?:huvet

har du lyckats köra 1 och halv bandag med biltemas bromsar är det skit bra.

När jag körde lotusen på bana med EBC greenstuff var det bara att slänga skiten efter 1 dag.

Lågbudget belägg som inte är gjort för bana har inte där att göra över huvud taget och sen klaga på dålig kvalite?:huvet

EBC green stuff är INTE för race överhuvudtaget.....:va så varför använda dessa på bana OCH sen klaga över dess kvalitet

greenpad.jpg

"Körde 1,5 dagar på bana innan slitbanan på ena belägget släppte."

Det är ju för fan livsfarligt! Man borde stämma skiten ur dem och om inte det funkar så borde fanskapet till inköpare på Biltema nedpålas i en mosse.

EBC green stuff är INTE för race överhuvudtaget.....:va så varför använda dessa på bana OCH sen klaga över dess kvalitet

greenpad.jpg

Jag vet men ung och dom var man då. Jag gick aldrig ute på ett forum och skrev vilken dålig kvalite det är på dom heller det första jag gjorde. Det tog nästan 8 år.

Det klagas ju så mycket på biltema så det bör ju vara en "klocka" som ringen när inköptet ska användas till race.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!