Bromsklossar Biltema NONO!

Biltema

Jag har väldigt svårt att förstå denna fäbless för lågbudgetgrejor av tveksam kvalité.Jag kan förstå att vi har lite ungtuppar ibland oss som hellre lägger pengar på studier,tjejer och öl,men ni andra:varför chansar ni med oljor och klossar och annat,mc-tillverkarna lägger millioner på utveckling och detta krossar ni med eventuellt skit.
Fan.MC-hobbyn är ju jättebillig i jämförelse med t.ex.båtar och sportbilar.
Chansa inte med era liv som insats för några snusöre,vänd hellre kalsongerna ut och in för att spara tvättmedel.

• Gilla
Reaktioner: HCN
Jag har väldigt svårt att förstå denna fäbless för lågbudgetgrejor av tveksam kvalité.Jag kan förstå att vi har lite ungtuppar ibland oss som hellre lägger pengar på studier,tjejer och öl,men ni andra:varför chansar ni med oljor och klossar och annat,mc-tillverkarna lägger millioner på utveckling och detta krossar ni med eventuellt skit.
Chansa inte med era liv som insats för några snusöre,vänd hellre kalsongerna ut och in för att spara tvättmedel.

Visst.
Köp du den dyraste oljan du hittar, den kommer ändå förmodligen inte fungera bättre än biltemas.
Passa även på att köpa racedäck och racebelägg, så får du se hur bra det funkar på gatan.

Visst.
Köp du den dyraste oljan du hittar, den kommer ändå förmodligen inte fungera bättre än biltemas.
Passa även på att köpa racedäck och racebelägg, så får du se hur bra det funkar på gatan.

Nej,man köper den oljan som tillverkaren rekomenderar.Efersom jag inte haft en hoj utan fabriksgaranti de senaste femton åren så riskerar jag inte denna.
Men varför köpa lågprisolja? varför inte få spillolja från någon mack,det är ju alldeles gratis.:död

Tänk vad billigt MC-hobbyn är jämfört med att ha ett eget jetplan! :tummenupp

Enda gången jag gjort helbyte till "märkes med fin etikett" glömde jag bottenpluggen, 900spänn åt helvete.

Men gräsmattan var smord hela sommarn! :tummenupp

Biltema

Måste säga att det var ju mycket märkligt att Biltemas belägg inte höll för banåka.

Hur tänker alla ni Biltema entusiaster egentligen ?

Man har en racemoppe, vill köra bana. Vad ska det snålas in på ? Jag vet, bromsarna!!!!. Fan varför stanna vid belägg ? byt både bromsskiva och bromsolja när ni ändå är i farten!

Hur tänker ni där egentligen ? Då menar jag framför allt ni som dessutom klagar kvaliten i efterhand :)

Drive carefully now children speciellt ni som har prylar från Biltema på hojarna! :)

/ McBain

Har jag frågat efter nån länk som behandlar biltemas bromsbelägg?

Ops! Såg att du visst är tillbaka i djurparken :D:D:D

Om jag får tala till punkt. Du har inte frågat efter nån länk. Däremot finns det redan en uppsjö med trådar kring Biltemas bromsbelägg ( vilket jag gjorde synligt för dig)...men fortsätt dividera kring detta delikata spörsmål, eller skit i att köpa belägg från Biltema.
Fast det bästa vore ju, att du som missnöjd kund, tog kontakt med deras reklamationsavdelning.

Dom kanske inte håller på bana åt sporthojar i 250 blås med rediga inbromsningar, men det listar man förmodligen ut... Ja köpte de till min Motard, funkar jäkligt bra! :tummenupp !

Nej,man köper den oljan som tillverkaren rekomenderar.Efersom jag inte haft en hoj utan fabriksgaranti de senaste femton åren så riskerar jag inte denna.
Men varför köpa lågprisolja? varför inte få spillolja från någon mack,det är ju alldeles gratis.:död

Håller oljan rätt klassning, så är det fullt tillräcklig kvalitet.

Det är konstigt att det alltid är dom utan mekvana som hävdar att man måste köra på den "rekommenderade", sen att den "rekommenderade" är olika i olika länder är väl inget att lägga en notis om..

Man kan ju alltid göra sig lite dummare än man är med onödiga uttalanden,
eller tror du på allvar att ny olja från biltema skulle vara jämställd med spillolja från en mack ?

Måste säga att det var ju mycket märkligt att Biltemas belägg inte höll för banåka.

Hur tänker alla ni Biltema entusiaster egentligen ?

Man har en racemoppe, vill köra bana. Vad ska det snålas in på ? Jag vet, bromsarna!!!!. Fan varför stanna vid belägg ? byt både bromsskiva och bromsolja när ni ändå är i farten!

Hur tänker ni där egentligen ? Då menar jag framför allt ni som dessutom klagar kvaliten i efterhand :)

Drive carefully now children speciellt ni som har prylar från Biltema på hojarna! :)

/ McBain

:7peta det heter bromsvätska inte bromsolja :)

Varför skulle inte tex denna funka på bana?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Bromsvatska-DOT-51/

Last edited:
Det är konstigt att det alltid är dom utan mekvana som hävdar att man måste köra på den "rekommenderade", sen att den "rekommenderade" är olika i olika länder är väl inget att lägga en notis om..

Återförsäljarna måste ju tjäna pengar på någon.....

En liten historia: KTM fabrikteam hade spons av Shell. Rekommenderad olja var Shell Advance 10w40. När man byter sponsor till Motorex är rekommendationen helt plötsligt Motorex 10w50. Därefter bytte man olja till en Motorex 20w60. Allt detta var med precis samma motor.

Tänk på detta nästa gång ni absolut måste ha den rekommenderade viskositeten eller märket som rekommenderas. Det är oftast minst lika mycket marknadsföring som vetenskap....

Biltema har inget raffenaderi precis som Ica inte har nåt mejeri .På mejeriet vet jag iallafall att man byter förpackning till Icas men ej innehål

olja

Man kan ju alltid göra sig lite dummare än man är med onödiga uttalanden,
eller tror du på allvar att ny olja från biltema skulle vara jämställd med spillolja från en mack ?

:7peta det heter bromsvätska inte bromsolja :)

Varför skulle inte tex denna funka på bana?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Bromsvatska-DOT-51/

Ska det vara billigt så ska det,men kontakta gärna något hamburgerhak då får man kanske(hör och häpna)betalt för att ta emot oljan(visseligen frityrolja,men det går säkert bra).Så alla ni missbelåtna snålisar,här var den ultimata lösningen.

ps.om biltemas olja är renad spillolja kan du inte veta för dom är superhemliga med ursprunget,den är kanske tom.tillverkad med hjälp av pakistanska barnarbetare,vem vet,därför så billig.:banana

Ska det vara billigt så ska det,men kontakta gärna något hamburgerhak då får man kanske(hör och häpna)betalt för att ta emot oljan(visseligen frityrolja,men det går säkert bra).Så alla ni missbelåtna snålisar,här var den ultimata lösningen.

ps.om biltemas olja är renad spillolja kan du inte veta för dom är superhemliga med ursprunget,den är kanske tom.tillverkad med hjälp av pakistanska barnarbetare,vem vet,därför så billig.:banana

Jag fattar att du gillar att provocera men svarar iallafall :)

Hmm jag är ju då inte missbelåten eftersom bromsvätskan från
biltema fungerade klanderfritt under två dagars körning på
mantorp, inga fantasitider (1.43) på min hoj men funkade.

Biltemas helsyntetiska mc-olja har jag kört på sen dom började med den
och har fungerat lika bra som "original" innan dess.

Undrar varför biltema är så hemliga med ursprunget, vi tar två scenarior.

1: Biltema vill inte riskera sin försäljning av olja i de nordiska länder
där biltema finns, biltema är ett stort företag som tjänar multum
på att sälja billig olja som bara är renad spillolja.

2: Biltema har i sitt kontrakt med oljetillverkaren att dom under inga
omständigheter får avslöja vem som tillverkar den. Skulle ju bli
jobbigt om tex Shell / Castrol / Mobil1 :s olja visade sig vara samma
som biltemas, snacka om att tappa all försäljning av sin dyra olja på nolltid.

Vilket scenario tror du (ärligt) kan stämma bäst?

Last edited:

Förmodligen görs den av jäst flänsost.
Du köper bara olja efter tillverkarens rekomendationer.
Den är förmodligen gjord på kryptonitförstärkta diamanter och anrikat uran.
Men om klassningen är samma, så är det lik förbannat du som står med kuken i näven.

Hmmm.. Då måste ju SBK Racing vara skitolja framställd av barnarbetare den med, när man tex kan få den oljan för 62kr/liter på Svenssons Livs i Alvhem alt nästan lika billigt även på en OKQ8 mack på 20l dunk:öga:7peta:krama

feltema

Nämen,ett gammalt uttalande.ja,så är det.Jag sprider min klokskap lite varstans i detta forum.Ni har tur ni andra som blir upplysta av detta fenomen till motorcykelfantom.

Men,allvarligt VARFÖR vill man ta sig till B.....(jag kan inte säga det)
och köpa olja(eller imitationen av det)istället för att ta sig till mc-handlaren och fixa olja och samtidigt kolla lite hoj istället för rullatorer och köpkåta pensionärer.:va
Sedan nästa fråga:hur mycket jävla olja drar era hojar.Jag får skiftat vid serviceintervallerna och det brukar räcka.:brinnerup

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar