Bromsklossar Biltema NONO!

b-tema

Den mc åkaren i Malmö måste man ju bara spana efter i trafiken.Sin första mc när han var -4 år.Måste ju vara något utöver det vanliga.Undrar om Kawan kanske är en grön eu skoter när allt kommer omkring ... :va

Just det,spana på.När du minst anar det så dyker jag upp,som en grön blixt från ingenstans.:krama

Är det inte intressantare att fråga sig:
Varför ska någon någonsin läsa ett inlägg av dig, etablerad och erkänd skitsnackare, lögnare och mytoman?

Låt oss istället ta och titta på klassificeringar av oljor, API/JASO ceritfieringar och tekniska detaljer runt oljan istället för ditt korkade, onödiga, oinformerade och okunniga svammel?

Bara en tanke.

Låt oss istället titta på ditt hojval.Just det Triumph,det förklarar oljesuget.:D

Last edited:
Hände mig förra säsongen och jag tog upp ämnet här som ni ser och även gjorde en poll som talar för sig själv!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=228403

Så om det hade varit ett annat fabrikat som ex. brembo och detta hade hänt skulle du bojkotta brembos grejer eller rycka på axlarna och tänka att du råkade bara få ett måndags exemplar?

Vad har vi/ni kommit fram till?
Jag har biltemas bromsklossar liggandes i garaget som jag hade tänkt att montera.
Hade tänkt att åka nån knix kurs och kanske även lite bana i snabbt amatör tempo.
Så, köp nytt orginal / lr montera med livet som insats?

Nämen,ett gammalt uttalande.ja,så är det.Jag sprider min klokskap lite varstans i detta forum.Ni har tur ni andra som blir upplysta av detta fenomen till motorcykelfantom.

Men,allvarligt VARFÖR vill man ta sig till B.....(jag kan inte säga det)
och köpa olja(eller imitationen av det)istället för att ta sig till mc-handlaren och fixa olja och samtidigt kolla lite hoj istället för rullatorer och köpkåta pensionärer.:va
Sedan nästa fråga:hur mycket jävla olja drar era hojar.Jag får skiftat vid serviceintervallerna och det brukar räcka.:brinnerup

De flesta verkstäderna tjänar sina pengar på delarna.
Mycket effektivt för omsättningen att hålla nere timpengen, debitera listpris på delar, olja, osv.
Därför är det klokt att använda billigaste alternativet som håller tillräcklig kvalitet.
Eftersom du inte byter olja själv, så hoppas jag att du kollat vilken olja verkstaden använt.
Annars är det stor risk att du kör med budgetolja och betalar för lyxsmörja.

Inget fel med det.

Vad har vi/ni kommit fram till?
Jag har biltemas bromsklossar liggandes i garaget som jag hade tänkt att montera.
Hade tänkt att åka nån knix kurs och kanske även lite bana i snabbt amatör tempo.
Så, köp nytt orginal / lr montera med livet som insats?

Det kan bara du själv avgöra.
Men största skillnaden mellan gatbelägg och racinggrejor är (anser jag) temperaturregistret.
Belägg avsedda för gatkörning fungerar bra från kallt till varmt.
Belägg avsedda för racing fungerar bra från varmt till hett.

Ett gatbelägg som överhettas ordentligt kan falera helt.
Men vid amatörtempo skall inte ett gatbelägg bli varmare än att det känns att bromseffekten mattas.
Då är det dags att lugna ner sig.
Kan räcka med ett par kraftiga inbromsningar från toppfart.
Inget problem på gata, eftersom man sällan ligger och pendlar mellan 250+ och 50 med korta intervaller.

Last edited:
Har provat vid ett antal tillfällen icke orginal belägg (köpta hos dyra mc handlare) & vid samtliga tillfällen så har det varit problem , kort livs längd , skrikande bromsar & skivor som har slititigts extra hårt . Samtliga av dessa problem har försvunnit så fort man har bytt till original .
Köper gärna grejer på biltema men bromsbelägg skulle jag aldrig köpa , har för dålig erfarenhet av pirat belägg & sett för många trådar om dåliga erfarenheter med pirat belägg . Vill man inte köpa original belägg så bör man välja bromsbelägg med stor omsorg & inte efter vad plånboken tycker är bäst .

Få se om jag fattat rätt nu.
Du köper budgetbelägg avsett för gatkörning och kommer sen och gnäller över att grejorna inte pallar för bankörning.

Ska du köra bana och vill vara säker på bromsarna så köp belägg avsedda för bankörning. Köper du belägg för gata så får du väl acceptera att det är lite av en chansning. Detta oavsett vad det är för fabrikat på grejorna.

Det är ju som att jag skulle ge mig ut och köra Isle Of Man och sen gnälla över att jag inte vinner.....på min TDM.

Nämen,ett gammalt uttalande.ja,så är det.Jag sprider min klokskap lite varstans i detta forum.Ni har tur ni andra som blir upplysta av detta fenomen till motorcykelfantom.

Men,allvarligt VARFÖR vill man ta sig till B.....(jag kan inte säga det)
och köpa olja(eller imitationen av det)istället för att ta sig till mc-handlaren och fixa olja och samtidigt kolla lite hoj istället för rullatorer och köpkåta pensionärer.:va
Sedan nästa fråga:hur mycket jävla olja drar era hojar.Jag får skiftat vid serviceintervallerna och det brukar räcka.:brinnerup

En tänkbar anledning är kanske att om jag häller i den Castrol olja som man rekommenderar till min hoj så blir växellådan djävulskt klonkig vilket den inte blir om jag kör med olja från OKQ8 eller Biltema.

Så kanske är det så enkelt att vi vill ha bästa möjliga olja till bästa möjliga pris. Just Olja är det ganska hårda regler kring klassningarna så där är det inte direkt någon chansning att välja en annan olja än den som rekommenderas förutsatt att den har rätt klassning.

Om jag får valet mellan att hälla i en olja som kostar 600 spänn för ett byte eller att hälla i en olja som kostar hälften och fungerar bättre är det inte raketforskning att räkna ut vilken jag kommer att hälla i.

Har provat vid ett antal tillfällen icke orginal belägg (köpta hos dyra mc handlare) & vid samtliga tillfällen så har det varit problem , kort livs längd , skrikande bromsar & skivor som har slititigts extra hårt . Samtliga av dessa problem har försvunnit så fort man har bytt till original .
Köper gärna grejer på biltema men bromsbelägg skulle jag aldrig köpa , har för dålig erfarenhet av pirat belägg & sett för många trådar om dåliga erfarenheter med pirat belägg . Vill man inte köpa original belägg så bör man välja bromsbelägg med stor omsorg & inte efter vad plånboken tycker är bäst .

Second that!! Exkat mina egna erfarenheter med. Har inte kunskap att se om ett belägg är bra eller undermåligt. Original fungerar ivf för mig på gatmoppe.
Vart riktigt sur efter en omgång med två olika byten av backar som inte fungerade..

Vad är egentligen ett originalbelägg och ett piratbelägg?

Är originalbelägg de som det står Suzuki målat på och
piratbelägg de som det står galfer, brembo, sbs, goldfren,
biltema, vesrah, ebc, Carbon Lorraines ?

Hur billiga får dom vara innan dom klassas som piratbelägg?
Vem tillverkar Suzukis Originalbelägg?

vilka märken e budget pads?

hörde om en som åkte på precis samma grej med SBS pads och åkte av banan
Lyckades överhetta ett par SBS belägg i somras under lite stoppie träning, blev något förvånad när man tänker dra upp den på framhjulet o den knappt sänker farten :näsblod

Lyckades överhetta ett par SBS belägg i somras under lite stoppie träning, blev något förvånad när man tänker dra upp den på framhjulet o den knappt sänker farten :näsblod

Och det säger inte ett dugg... SBS har allt ifrån billiga gatpads till värstingpads använda av VM eliten....

Vad är egentligen ett originalbelägg och ett piratbelägg?

Är originalbelägg de som det står Suzuki målat på och
piratbelägg de som det står galfer, brembo, sbs, goldfren,
biltema, vesrah, ebc, Carbon Lorraines ?

Hur billiga får dom vara innan dom klassas som piratbelägg?
Vem tillverkar Suzukis Originalbelägg?

Efter att ha provat SBS + 1 par märken till med dåliga resultat , så jag har jag slutat köpa pirat . Köper endast belägg där det står typ HONDA SUZUKI . Byter så sällan så jag känner att jag inte har lust att experimentera med vilka som är bra . Original har för mig alltid varit problem fritt .

Och det säger inte ett dugg... SBS har allt ifrån billiga gatpads till värstingpads använda av VM eliten....
Dom var till en dr600, troligen inge vursting grejer då dom kostar 260:-...

Pratade med en som tävlade i rr förut, han bytte till några sbs belägg, men sa inte vilken sorts, och körde nästan av banan för att dom inte tog...

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back