Amma på Åhlens...

Just because you're paranoid. Don't mean they're not after you!

Däremot tror jag inte ett skit på att hon skulle anmält någon för rasism hur gärna de än vill det.
Hittade följande tråd som uppenbarligen från samma tjej och hon yppar inte ett ord om rasism någonstans i något av sina inlägg så jag tror "paranoid-förklaringen" ligger närmare sanningen..

(Klicka på länken "visa trådstarten" för att se hennes första inlägg. Resten är alla hennes övriga svar i tråden. klickar ni på "återställ" under hennes avatar visas hela den 250 sidor långa tråden)

http://www.familjeliv.se/Forum-3-20...ouandmeandthebaby&searchRange=5&searchField=3

Jag blir jätteförvirrad. När hon var med på radio så lät hon mycket mer vad ska man säga, begåvad på svenska liksom rätt grammatik och sånt.
Men där i tråden känns de mer som hitt o hatt.

Men där i tråden känns de mer som hitt o hatt.

Väldigt många är väldigt dåliga på att formulera sig i skrift, särskilt när de är upprörda. Hon har väl under de senaste dagarna haft lite tid på sig att putsa på formuleringarna.

Intelligentian på FB hade tydligen bestämt att det rörde sig om ett falsarium... Med sann FB/PI-logik visade man på att hon skrivit något i still med att hon minsann hade ammat där 1000ggr tidigare och efter långa beräkningar kom FB-detektiverna fram till att det vore orimligt om hon hunnit amma en tremånaders 1000ggr på ett och samma ställe, alltså måste det vara ett falsarium och som kvitto på detta skilde sig tjejens foruminlägg en del från vad AB-artikeln skrev...

Tycker inte det är nåt att irritera sig över. Går man utanför dörren får man finna sig i att det är människor där som kanske gör saker som stör en. Bittra och hatiska människor kan hålla sig hemma.

Det som skrämmer mig mest är att man som personal/ägare inte ska få bestämma över vad som får och inte får pågå i sitt café.
Som jag förstod hade hon inte ens handlat något.

Tror inte heller en sekund på hennes story.

Väldigt många är väldigt dåliga på att formulera sig i skrift, särskilt när de är upprörda. Hon har väl under de senaste dagarna haft lite tid på sig att putsa på formuleringarna.

Intelligentian på FB hade tydligen bestämt att det rörde sig om ett falsarium... Med sann FB/PI-logik visade man på att hon skrivit något i still med att hon minsann hade ammat där 1000ggr tidigare och efter långa beräkningar kom FB-detektiverna fram till att det vore orimligt om hon hunnit amma en tremånaders 1000ggr på ett och samma ställe, alltså måste det vara ett falsarium och som kvitto på detta skilde sig tjejens foruminlägg en del från vad AB-artikeln skrev...

Ja där håller jag helt med dig. 100ggr är mestadels ett uttryck.

Men nu ger jag ett sista ord så inte alla tror jag är djävulen. Jag skiter i vad folk gör, men gillar jag inte det så kan jag faktiskt ta och flytta mig själv eller vända ryggen till PRECIS som alla rökhatare borde göra mot rökarna som respekterar ickerökare (många hoppas faktiskt på oss rökare fastän vi duktiga ställer oss en bit från entreer och bussplatser) . Men står helt fast vid att jag inte gillar det.

kram på er alla :krama

Tror inte heller en sekund på hennes story.

Den här tråden är snarare ett bevis för att hennes story inte bara är tänkbar utan snarare högst sannolik då ni uppenbarligen är rätt många nymoralister som inte klarar synen av en tjej som ammar sitt spädbarn.

Med tanke på att hon uppenbarligen var där med sin man har jag dessutom svårt att tro att hon flaxade runt med strutarna över hela cafét i någon form av feministaktion utan faktiskt satt lugnt för att amma.

vi duktiga ställer oss en bit från entreer och bussplatser

Duktig rökare!:krama

Jag var som sagt rökare i tio år och har haft hoj inne på gården i fem år med slipons...

Jag har aldrig fått ett enda klagomål för vare sig rökning eller att jag stört med hojen trots att jag åker med den varje morgon..

...Det kan vara så enkelt som att hänsyn går båda vägarna så även om folk kanske ogillar ljudet av mina hojar eller röken från de cigg jag rökt så har de aldrig klagat eftersom de märker att jag gjort mitt bästa för att visa hänsyn... Jag har klivit bort med ciggen eller bytt plats när vinden legat så all rök hamnat på en "oskyldig"... Detsamma gäller hojen då folk nog märker att jag startar och direkt tuffar utfrån området utan att stå och kallköra eller varva i onödan.

Detsamma gäller mina nya grannar som ibland spelar hög musik. Då de, till skillnad från min förra vidriga granne, alltid vrider ner när det börjar bli allt försent har jag ofta väldigt mycket tålamod även de gånger de håller mig vaken.

Så hänsyn går åt två håll. Däremot är det många nymoralister som skall ha åsikter på alla andra som inte är som de själva i frågor som egentligen inte borde ha någon betydelse. Som offentlig ammning, eller som hon som ammade och tog ett glas vin, eller som nån kille som hade färgat håret rött, eller som någon annan med kroppssmycken eller allra värst, någon galenpanna som dansar afrikansk dans....

Det är samma folk i tråd efter tråd som mer eller mindre vill beröva folk rösträtten för att de inte passar in i deras konservativa moraluppfattning i frågor som egentligen inte påverkar någon annan än den personen det berör....

Samma debattörer har dessutom extremt starka åsikter om folk som kommer från länder där man begränsat folks friheter trots att de stundtals själva verkar vilja återinföra sedlighets och moralpolisen...

Last edited:
Den här tråden är snarare ett bevis för att hennes story inte bara är tänkbar utan snarare högst sannolik då ni uppenbarligen är rätt många nymoralister som inte klarar synen av en tjej som ammar sitt spädbarn.

Försök inte. Är inget annat än en realist.
Inget café skickar ut nån som gör detta snyggt. Det vägrar jag tro.

Enligt henne själv har hon fikat där flertalet gånger tidigare, men inte blivit utsparkad tidigare.
Kan bero på något helt annat än just amningen?
Nej självklart inte. Såna som du köper ju allt som står i skvallerpressen.

Så här skrev en användare i hennes egen tråd (rätt eller fel, det vet vi inte):

"Hej igen.
Gällande fredgseftermiddagen på Hava Java så är min uppfattning att personalen sa till henne för att hon inte hade handlat något och på så sätt sa till att annat rum finns för ammning, kille som sa till var trevlig, nästan blyg. Det var hon som började skrika på hono moch blev otrevlig. Annars ahde han nog aldrig hämtat vakten, även vakten sa åt henne att det är för cafet gäster och att hon gärna få besöka deras amningsrum. Det värsta här är att dom som först vänligt bad henne gå till ammningsrummet om hon inte hade för avsikt för skit för det. Dom försökte ju bara lösa det ?"

Nu vill jag faktiskt kunna avnjuta min kopp kaffe utan att störas av bleka, blåådriga mjölstinna bröst om jag skulle råka titta upp från min medhavda lektyr. Sköter de det snyggt, ie stoppar upp ungen innanför blusen eller väljer ett bord så att de kan sitta med ryggen mot lokalen så kan jag med tvekan gå med på det. Om ungen skulle börja skrika så kan de väl visa hänsyn och lämna lokalen?

Eller också kan vi göra ett byte, de får amma bäst fasen de vill och jag får tända min pipa för maximalt utbyte av fikastunden.

Försök inte. Är inget annat än en realist.
Inget café skickar ut nån som gör detta snyggt. Det vägrar jag tro.

Enligt henne själv har hon fikat där flertalet gånger tidigare, men inte blivit utsparkad tidigare.
Kan bero på något helt annat än just amningen?
Nej självklart inte. Såna som du köper ju allt som står i skvallerpressen.

Så här skrev en användare i hennes egen tråd (rätt eller fel, det vet vi inte):

"Hej igen.
Gällande fredgseftermiddagen på Hava Java så är min uppfattning att personalen sa till henne för att hon inte hade handlat något och på så sätt sa till att annat rum finns för ammning, kille som sa till var trevlig, nästan blyg. Det var hon som började skrika på hono moch blev otrevlig. Annars ahde han nog aldrig hämtat vakten, även vakten sa åt henne att det är för cafet gäster och att hon gärna få besöka deras amningsrum. Det värsta här är att dom som först vänligt bad henne gå till ammningsrummet om hon inte hade för avsikt för skit för det. Dom försökte ju bara lösa det ?"

Jag hade nog snarare varit benägen att tro att sanningen ligger någonstans i mitten eller tror du blint på ett anonymt inlägg från ett "helt opartiskt vittne"?

Jag tror inte heller att de satt tysta när någon kom och försökte skicka iväg dem när de väl hade börjat amma. Jag har sett folk spåra ur för betydligt mindre saker än så. Så det har säkert blivit en rätt het ordväxling men det är fortfarande så att det med säkerhet inte hade blivit nödvändigt med väktare om hon fått amma klart ostört. Jag hade själv blivit förbannad om någon avbrutit och försökt avisamig och min fru när lillkorv ammades... Därefter hade man enkelt kunnat upplysa dem om att det finns särskilda amningsrum till nästa gång.

Såna som du köper ju allt som står i skvallerpressen.

...och sånna som du köper allt som står på FB/PI med hull och hår oavsett hur anonym avsändaren är...'

Mig veterligen baserar jag ytterst sällan en åsikt på skvallerpressen.. Däremot får man ibland uppslag i vad man bör läsa mer om för att få en mer samlad bild... Som nu.

Framförallt har jag inte pratat om denna händelse mer än något enstaka inlägg utan snarare diskuterat folks syn på offentlig amning...

Last edited:
Det som skrämmer mig mest är att man som personal/ägare inte ska få bestämma över vad som får och inte får pågå i sitt café.

Nu är det väl ändå Åhléns som ska få bestämma vad som gäller eftersom kafét är inne hos dom. Annars hade jag också tyckt att det var upp till kafé-ägaren att bestämma reglerna.

"– Vår varuhuschef kommer att prata med Hava Java som driver kaféet och även Securitas. Hon kommer att göra det väldigt tydligt att det är självklart att man får amma inom Åhléns väggar. Det är tråkigt att man ska behöva ha en sån här diskussion med vuxna människor, säger Catrine Wigsell, informationschef på Åhléns."

Eller också kan vi göra ett byte, de får amma bäst fasen de vill och jag får tända min pipa för maximalt utbyte av fikastunden.

Som en fullvuxen karl kanske man inte ska jämföra sina behov med ett spädbarns.

Last edited:
Jag hade nog snarare varit benägen att tro att sanningen ligger någonstans i mitten eller tror du blint på ett anonymt inlägg från ett "helt opartiskt vittne"?

Har jag sagt att jag tror på någon? Finns däremot inte en del av mig som tror på att hennes story stämmer.

Men generellt tror mer på ett vittne som inte har något att vinna på att ljuga, än ett sk. offer som tvärt om - har allt att vinna genom att spä på historien. Som gråter ut i flertalet medier och dessutom verkar se fram emot morgondagens möte med företrädare från Åhléns.

Hon är säkert inte det minsta sugen på någon slags plåster på såren nu när media har nappat. :rolleyes:

Men generellt tror mer på ett vittne som inte har något att vinna på att ljuga, än ett sk. offer som tvärt om - har allt att vinna genom att spä på historien.

Vad hade hon att vinna på att gnälla på ett forum?! :va

Det var trots allt ett par dagar innan hon kontaktade AB. Skulle det vara precis som du hävdar, att hon enbart skickades ut för att hon skulle varit hotfull och spårat ur så är det ju enbart hon som har att förlora på att gå till AB ett par dagar senare..

Jag hade inte startat en tråd här på SH om "dumma krogvakter" om den enda orsaken till att jag fått lämna lokal var att jag taffsat en tjej på brösten och sen spytt på hennes pojkvän för att sekunderna senare käfta med vakterna...

Hade jag däremot snavat på en tröskel påväg till muggen och p.g.a. av det bli utskickad i en snödriva utan jacka eller möjlighet att hämta den eller kompisar hade jag kanske beklagat mig här när jag väl kommit hem även om jag gastat och gormat på vakterna på vägen ut...

Ett påhittat exempel men ibland måste man vara pedagog på dagisnivå för att nå fram här på SH.

Då jag är relativt ålderstigen och har rest över i stor sett hela världen har jag, högt räknat, sett ett 10-tal bröst som det ammats från någonsin. Då är de, som råkat tappa sin filt-de skyler med och de som jag råkat sprungit på-som gått undan, inräknade.

Detta torde innebära att det är fullt möjligt att gå undan / skyla sig när man ammar.

Föga förvånade är ju också att det är någon som blir krängt och hoppas få en spänn för det.

Har ätit några gånger på Årstiderna i Malmö. Om den duger som referens så kan du ju förklara vad du menar, för jag ser fortfarande inte poängen.

Känner till restaurangen, men har inte besökt den personligen. Nåväl eftersom du uppenbarligen inte vill förstå vad jag menar så får jag väl förklara det lite kortfattat.

Fine dining restauranger är ofta en väldigt formell miljö. Man förväntas klä upp sig och uppföra sig på ett korrekt sätt. Det krävs tålamod för att sitta igenom en hel sittning med en rad mindre rätter och olika typer av vin och presentationer av det man serverats. Jag vet inget barn som skulle ha tålamod att sitta still en helkväll på den här typen av restaurang. Att gå dit med ett spädbarn skulle göra att besöket förlorade sitt syfte.

Föräldrarna skulle knappast avnjuta menyn. Tänk irritationsmomentet att behöva gå ifrån för att amma eller få tyst på ungen i fråga. För att inte tala om de mördande blickar övriga kunder skulle ge dem. Vore självmord att gå dit, till skillnad från att besöka en mindre fin restaurang. Det finns trots allt restaurang och restaurang där somliga är mer barnvänliga än andra.

Känner till restaurangen, men har inte besökt den personligen. Nåväl eftersom du uppenbarligen inte vill förstå vad jag menar så får jag väl förklara det lite kortfattat.

Fine dining restauranger är ofta en väldigt formell miljö. Man förväntas klä upp sig och uppföra sig på ett korrekt sätt. Det krävs tålamod för att sitta igenom en hel sittning med en rad mindre rätter och olika typer av vin och presentationer av det man serverats. Jag vet inget barn som skulle ha tålamod att sitta still en helkväll på den här typen av restaurang. Att gå dit med ett spädbarn skulle göra att besöket förlorade sitt syfte.

Föräldrarna skulle knappast avnjuta menyn. Tänk irritationsmomentet att behöva gå ifrån för att amma eller få tyst på ungen i fråga. För att inte tala om de mördande blickar övriga kunder skulle ge dem. Vore självmord att gå dit, till skillnad från att besöka en mindre fin restaurang. Det finns trots allt restaurang och restaurang där somliga är mer barnvänliga än andra.

Nåja? Din poäng var den jag sist skulle gissat.

Du brukar föra dig med ganska neutrala men sunda värderingar så nu fattar jag inte varför det är rimligt enligt dig att restauranggäster tittar snett på en ammande morsa(det var inte tal om skrikiga ungar eller nerskitna blöjor), men inte cafégäster. Är det prislappen på kvällen som ligger till grund för ditt resonemang så vill jag tro att det känns hårdare i plånboken för en bitter fattigpensionär på ett café än för direktör Krösus på gourmetrestaurangen.

Nåja? Din poäng var det jag minst anade.

Du brukar föra dig med ganska neutrala men sunda värderingar så nu fattar jag inte varför det är rimligt enligt dig att restauranggäster tittar snett på en ammande morsa(det var inte tal om skrikiga ungar eller nerskitna blöjor), men inte cafégäster. Är det prislappen på kvällen som ligger till grund för ditt resonemang så vill jag tro att det känns hårdare i plånboken för en bitter fattigpensionär på ett café än för direktör Krösus på gourmetrestaurangen.

Det har inget med prislappen att göra utan den formella miljön det är frågan om på en fine dining restaurang. Man förväntas inte ta dit skrikiga spädbarn och små otåliga barn som börjar jaga varandra runt i lokalen när de börjar känna sig uttråkade. Skulle man mot förmodan gå dit med ett spädbarn och behöva amma det så tror jag att restaurangen kan erbjuda ett diskret ställe att utföra ammningen på.

Går man på en normal restaurang (läs kvarterskrog av något slag) kan man väl beteckna miljön som semi formell på sin höjd. Det är nog inte heller lämpligt att amma ett barn framför matgäster på kvällen. Går det att göra obemärkt för övriga gäster tror jag ingen i personalen skulle ha några synpunkter.

Däremot på ett café på dagtid där miljön att betrakta som informell borde det absolut inte vara några bekymmer så länge det sker med diskretion och hänsyn till övriga gäster.

Nykelordet är att visa hänsyn till övriga gäster. Gör man det tror jag att gästerna visar hänsyn tillbaka.

Få se, hon handlade inget, utan knatade bara in och använde kaféet som mjölkbar för sin unge, dessutom hade hon gjort det hundra gånger tidigare, hon ombads försynt gå därifrån av personalen, men ställde till ett spektakel så att väktare fick tillkallas, nu känner hon sig kränkt och vädrar pengar?

:glömdet

Med det där nyllet borde det var förbjudet att amma offentligt.

"Tack för ditt mail och för att du tog dig tid att skriva till oss.

Åhléns välkomnar självklart ammande mammor inom våra väggar och vi beklagar verkligen den inträffade händelsen på Åhléns City Stockholm i fredags. Åhléns säkerhetschef har nu tillsammans med varuhuschefen haft ett samtal med vaktbolaget Securitas och Hava-Java som driver cafét om det inträffade, för att försäkra oss om att något liknande inte händer igen.

Bästa hälsningar

Cecilia
Åhléns Kundservice
Tel: 020-49 91 10 "

Ja, hon var ju uppenbarligen ingen betalande kund och hade därmed inget att göra på fiket.

Citat:
"Om kag tog en fika. Det ska inte spela nån roll. Jag har ammat där förut o då har ingen sakt nåt. Men då har det vatt utländska som har jobbat där. O då har jag fått ammat där hur länge som helst."

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back