Amma på Åhlens...

GuW är lite illa ute med sitt sista inlägg i mina ögon. Försöker förstå vad det är han egentligen skriver. Att blanda in muslimska kvinnor i mellanöstern i det här? De är väl hänvisade till att sitta inom hemmets fyra väggar. Är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Jag försöker bara påskina att barn svälter inte ihjäl ens i dom länderna.

Det går att sköta ammning helt privat, det gör dom flesta mammor, det är ett ytterst fåtal som ens vill hänga ut tuttarna på en offentlig plats, min "magkänsla" säger att det är i väldigt få länder det är helt accepterat.

Men just den här kvinnan kunde inte rätta sig efter Åhlens regler, det hade ju räckt med en försynt tillsägelse om hon inte hade bråkat om saken, nu fick ju väktare komma dit.

Jag brukar få lite cravings på min sambos tuttar... kanske jag ska kräva ett litet kläm och prucchhoocchhhhoo(mitt ansikte mellan tuttarna och luft som strömmar ut igenom munnen så det blir roliga ljud) på Åhlens kanske. :pannkyss
(ironi)

Men just den här kvinnan kunde inte rätta sig efter Åhlens regler, det hade ju räckt med en försynt tillsägelse om hon inte hade bråkat om saken, nu fick ju väktare komma dit.

Förlåt?:va
"– Vår varuhuschef kommer att prata med Hava Java som driver kaféet och även Securitas. Hon kommer att göra det väldigt tydligt att det är självklart att man får amma inom Åhléns väggar"

Förlåt?:va
"– Vår varuhuschef kommer att prata med Hava Java som driver kaféet och även Securitas. Hon kommer att göra det väldigt tydligt att det är självklart att man får amma inom Åhléns väggar"

Förlåt, café chefens åsikt.

Spelar det någon roll egentligen?

Hur gick det förresten med kvinnors rätt att bada topless i badhus?
Det var ju en populär och viktig fråga som var på tapeten för ett tag sedan?

Slutligen, jag har absolut inget emot att folk ammar offentligt, jag störs inte av det, jag störs inte heller av att folk röker, men det senare har blivit förbjudet (från att ha varit självklart tillåtet) på platser där det kan störa andra.

Men ammning stör andra, uppenbarligen störde det café chefen och förmodligen andra gäster, då kan man ju låta bli, eller hur?

Likväl som man kan låta bli att störa andra på många andra sätt, av hänsyn.

Nu sade hon att hon skulle ta de vidare. Jag anser att hon inte ska ha en krona.

Och som nån fråga. Fint vis de skiter jag i hur, bara gör .

Ja de räknas inte som sjuk men något annat.
Men jämställt är de inte.

:) tur jag inte har unge va? Jag planerar inte för de heller utan får bli tvingad och kommer påtala de för min framtida käring att hon ska hålla sina tydor innanför tröjan på stan.

Visst har man blivit krEnkt av någon gulablendrökare med virkad yllekofta, som absolut måste göra det så synligt det bara går, bara för att det är så fruktat naturligt...det är klart det är ett sätt att markera det patriarkala förtrycket, gubbslem, män är djur etc. ;) :hihi

Men normala människor lyckas sköta det där ändå, offentligt utan att man märker det, klart underligt det där.

Jag planerar inte för de heller utan får bli tvingad och kommer påtala de för min framtida käring att hon ska hålla sina tydor innanför tröjan på stan.

Ja, och förhoppningsvis kommer tjejerna ha tillräckligt med skinn på att näsan för att välja bort nymoraliserande snubbar som tror de kan styra sina kvinnor så kan du och GuW hålla varandra sällskap som evigt bittra singlar och spy galla över "det moraliska förfallet" och "var är världen på väg" efter att ha konstaterat att något måste vara galet eftersom förr rökte man var man ville men ammade i det fördolda men nu är det så hemskt att man kan amma var man vill men begränsar rökningen... Hualigen, islamisterna och attackflatorna tar över! Till skyddsrummen!

Visst har man blivit krEnkt av någon gulablendrökare med virkad yllekofta, som absolut måste göra det så synligt det bara går, bara för att det är så fruktat naturligt...det är klart det är ett sätt att markera det patriarkala förtrycket, gubbslem, män är djur etc. ;) :hihi

Men normala människor lyckas sköta det där ändå, offentligt utan att man märker det, klart underligt det där.

Nej rökte som tar av hänsyn till andra blir jagade ändå. Pga att tröga ickerökare måste röra sig mot rökare istället för att ta en omväg på några steg .

Nej rökte som tar av hänsyn till andra blir jagade ändå. Pga att tröga ickerökare måste röra sig mot rökare istället för att ta en omväg på några steg .

När jag skall in eller ut genom en entré vore jag tacksam om jag slapp vandra genom ett tjockt rökmoln.
När jag står under tak i busskuren vore det skönt att slippa rök. Jag skulle ju knappast stå och "skopa" mina fisar i nyllet på personen bredvid med argumentet "luften är fri" men för rökare är det ett fullgott argument.

Jag rökte själv under ett decennium men tyckte aldrig att det var omvärlden som skulle anpassa sig för mig för det.

Rökning stör på riktigt(särskillt de med astma och allergier) och inte bara någons moral till skillnad från amning som enbart stör inskränkta nymoralister.

Därför ser jag ingen likhet mellan att röka och att amma. Rökningen är heller knappast särskilt nödvändigt för spädbarn medan amning är desto nödvändigare samtidigt som mjölkstockning inte är någon höjdare för inte tala om hur jobbigt det är med hungriga spädbarn.

Ja, och förhoppningsvis kommer tjejerna ha tillräckligt med skinn på att näsan för att välja bort nymoraliserande snubbar som tror de kan styra sina kvinnor så kan du och GuW hålla varandra sällskap som evigt bittra singlar och spy galla över "det moraliska förfallet" och "var är världen på väg" efter att ha konstaterat att något måste vara galet eftersom förr rökte man var man ville men ammade i det fördolda men nu är det så hemskt att man kan amma var man vill men begränsar rökningen... Hualigen, islamisterna och attackflatorna tar över! Till skyddsrummen!

Gärna kallar du det för att styra någon för att jag delar med min åsikt så är de ju ditt tycke. Sen är de ju så att jag kan inte tala om för en individ hur dem ska göra utan bara hur jag tycker jag vill hur de ska vara.
Om sen kvinnan jag träffar i framtiden blir sur för att jag delar med mig är ju inte mitt problem.
Men du tycker kanske att jag ska ändra åsikter?

Du får givetvis ha vilken åsikt du vill men på samma sätt är det övrigas rätt att argumentera för en annan åsikt.

För mig har jag alltid svårt att förstå varför vissa är så benägna att inskränka på andra människors rätt att vara eller se ut som det vill så länge som det enda argumentet för att inskränka den aktuella friheten är att det "sticker i ögonen" eller inte funkar med den egna magkänslan.

Väldigt många drar ständigt upp avarter i resten av världen där de inskränker människors frihet samtidigt som de gång på gång uttrycker åsikter som mer eller mindre skulle ge någon ny form av moral- eller sedlighetspolis existensberättigande.

Men å andra sidan förstår de inte heller skillnaden mellan att reglera amning och rökning och när argumenten är på den nivån förstår jag att jag samtidigt inte har något att hämta i eventuella försök att få dem att ändra åsikt..

Men återigen kan jag inte annat än tycka att det är spännande att de i så skarpa ordalag och med så brinnande iver fördömer länder som prackar på kvinnor slöja samtidigt som de i nästa tråd uttrycker hur oerhört jobbigt de har när de ser bögar som hånglar på stan, folk som har fel frisyr på jobbet, när de möter en person med kroppsmycken eller när de ser en mamma amma offentligt...

...Plötsligt vill de "reglera" eller tycker att det är självklart att det finns fog för att inskränka folks friheter trots att det rör friheter som inte på något sätt skadar någon annan(till skillnad från rökning).

Förklara gärna hur en tungpiercing gör att en person inte skulle kunna köra din buss?
Förklara gärna vad som är så läskigt med två bögar som hånglar(på sådant sätt som hetro får hångla) att det är helt rätt och riktigt att få porta dem från ett etablisemang.

På vilket sätt skadar det dig att se någon amma trots att amning är en av de mest grundläggande förutsättningarna för att ett spädbarn överlever och att oregelbunden, gles amning kan ge komplikationer..

För att komma från folk som goes apeshit när någon "kränkt" tar saker vidare är just samma folk väldigt lättkränkta av andras friheter trots att det egentligen inte borde ha någon som helst praktisk inverkan på dem...

• Gilla
Reaktioner: Zee

Jag tror du kommer att ändra åsikt i en rad olika frågor genom livet. Kanske även i denna fråga den dagen du planerar att skaffa barn tillsammans med din blivande flickvän. Även om du står fast vid din syn på frågan kommer du av praktiska skäl att välja att se mellan fingrarna när ungen skriker rakt ut och du känner en form av maktlöshet du aldrig upplevt tidigare.

Jag tror du missar lite korvgubben, att behöva slå en drill är ju rätt naturligt det med, men ändå försöker de flesta göra det någorlunda privat...gör man det längs en väg ser man ju till att inte stå med veven mot vägbanan direkt, man försöker se till att skyla sig.

Däri ligger skillnaden, sett till dessa stolta mammor som prompt måste sitta på ett kaffelatte-hak och mata junior, gärna under belysning, och sedan förfäras över att någon reagerar snett när man får en ofrivillig tutt-flash i synen under lunchen.

Riktigt så illa är det ju oftast inte, men visst händer det att man funderat om damen inte hittade ett mer illa valt ställe att utfodra sin telning på.

Bara för något är naturligt innebär det inte att det bör vara fritt fram att pracka på andra sin nakna hud.

Jag kan reagera lika snett när lönnfeta gubbar med midjeväska och bar överkropp gör stan osäker (sammanfaller oftast med powermeet i Västerås av någon anledning :hihi ) - det är bara jäkligt....beige. :va

Var det inte nån läskig snubbe som höll på med amning som missriktad jämställdhetsmanöver med twist, för nåt år sen? Där tangeras min gräns om man nu inte sitter i bushen hos något naturfolk där detta är den givna normen.

I övrigt kan jag knappt tro att denna besynnerliga diskussion äger rum!

Även om jag håller med sausagemannen i sak så är det dags för denne att lugna ner sig. Argumenten börjar bli för "bränn-BH-iga" och det vill vi sannerligen inte uppleva med detta trådämne. Jag har varit i det där Afrikat där inga BH förekommer och det är inget vidare i sammananget, sanna mina ord.

Lugna ner dig, Korvgubbe, hör du!

Många envisas med att sitta och äta lunch på strandrestaurangen i bar överkropp sommartid. Hur fräscht är det egentligen? Kollar ni utomlands så har lokalbefolkningen vett att dra på sig en tröja eller skjorta under måltiden. Men här skiljer sig skandinaver sig åt. Åtminstone ett visst klientel av oss. Jag kan nog tänka mig en rad olika scenarion som jag tycker är mer svinaktigt än en ammande kvinna. Saker som i huvudsak vi män ägnar oss åt.

Hur kan det komma sig att det är ok att stå och röka vid entréer, busshållplatser, köer mm, men inte amma sitt barn? Det är väldigt lätt att titta bort, men det är desto svårare att sluta andas. Barn är dessutom naturligt, rökning är ett självvalt beroende.

Är det bara jag som reagerar över caféchefens namn?
Synnerligen passande för någon med hans yrke. :hihi

..., och sedan förfäras över att någon reagerar snett när man får en ofrivillig tutt-flash i synen under lunchen.

Jag kan reagera lika snett när lönnfeta gubbar med midjeväska och bar överkropp gör stan osäker..

Jo, men det är skillnad på att kasta blickar och att porta folk.
Jag bryr mig föga om folk kollar snett för att de ogillar min frisyr, min röst eller att jag dansar dåligt när jag är på lokal.... Det skulle däremot vara skillnad att kasta ut mig på stället bara för att jag dansar kasst...

På samma sätt är det med ammande och tjockisar med magväska... Jag tror de får finna sig i blickar och de som ger blickarna får finnas sig i att möta bleka tjockisar och ammande mödrar då och då...

I de fall som det handlar om riktig brist på hänsyn så finns ytterligare en möjlighet:
- Be personen, i vänliga ordalag för all del fortsätta amma, men att gärna ta bort den överflödiga tutten från din bricka med wienerbröd och kaffe.

Även om jag håller med sausagemannen i sak så är det dags för denne att lugna ner sig.

Jag är bara bitter för att min båtmotor inte funkar som den skall och att min semester inte har börjat. :näsblod

Last edited:
Om du någonsin varit på en fine dining restaurang skulle du förstått vad jag menade med kommentaren.

Har ätit några gånger på Årstiderna i Malmö. Om den duger som referens så kan du ju förklara vad du menar, för jag ser fortfarande inte poängen.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back