Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Tyvärr, har ingen blixt till övers.

Vad är det du ruttnat på med Sigman då?



Och kanske snabbare slutartid och längre brännvidd. :tummenupp
När jag har provat någon gång så tror jag att jag fick köra på kring 1/200s för att månen skulle börja bli hyfsat skarp. Den är snabb den lille rackaren. Men du var iaf ute och försökte, själv så satt jag bara inne och pillade med några bilder.

Fotografen Göran Strand var och föreläste på vår fotoklubb för ett par månader sedan. Det var jäkligt intressant. Men det verkar vara lite av en materialsport det där med att fotografera rymden.
Tackar för inputen!

När jag hade snabbare slutartid så blev det bara mörkt och man såg inget. Skulle man smackat på typ 800 i iso då istället, även fast det blir lite grynigare?
 
Tyvärr, har ingen blixt till övers.

Vad är det du ruttnat på med Sigman då?

När man lärt sig den är den jävligt bra, men jag är less på att släpa med mig ett dieseldrivet elaggregat för att kunna driva fanskapet.
Nu måste jag dessutom ha en vettig blirre för kommande plåtningar. (:tuttar)
Sen söker jag en studioblixt som jag tänker driva med ett mc-batteri och omvandlare. Funkar faktiskt.
 
När jag hade snabbare slutartid så blev det bara mörkt och man såg inget. Skulle man smackat på typ 800 i iso då istället, även fast det blir lite grynigare?
Då kan man köra med dubbla exponeringar och slå ihop de i photshop. En där det andra är bra och en där månen är bra.


När man lärt sig den är den jävligt bra, men jag är less på att släpa med mig ett dieseldrivet elaggregat för att kunna driva fanskapet.
Nu måste jag dessutom ha en vettig blirre för kommande plåtningar. (:tuttar)
Sen söker jag en studioblixt som jag tänker driva med ett mc-batteri och omvandlare. Funkar faktiskt.
Så den är hungrig den lille rackaren? :D

Alltså ett vanligt kompaktaggregat vilket som helst och sedan en 12V-230V omvandlare från typ Kjell & Co? Det blir inga problem med laddningen av blixten då? Jag har funderat lite på det där tidigare. Men varit rädd att omvandlaren eller batteriet skulle ta stryk när det får pendla mellan att knappt ha någon förbrukning alls till att leverera ganska mycket väldigt snabbt.

Annars vore det ju lite smidigt om någon tillverkare kom med något liknande Elinchrom Quadra, fast som man kan koppla på vilket bil- eller mc-batteri som helst.
 
Var och plåtade med en snubbe som hade sin "ranger" ett hojbatteri med omvandlare. Man kunde slå med ungefär 1.5 sek mellanrum, räckte till många hundra utlösningar.
Så nu ska jag bara komma på hur jag ska knåpa ihop ett själv.
 
Jag noterade en sak när jag gick igenom kort häromdagen, att det är ljusare i mitten / mörkare runt objektet, vad beror detta på?
de flesta bilderna är F4 och 200mm (max), misstänker att det kan vara det..

Image1.jpg
 
Här är en bild på månen som jag tog för nåt år sedan. Handhållen och brännvidd på 210mm

DSC_8757+kopiera.jpg
 
Jag noterade en sak när jag gick igenom kort häromdagen, att det är ljusare i mitten / mörkare runt objektet, vad beror detta på?
de flesta bilderna är F4 och 200mm (max), misstänker att det kan vara det..

Image1.jpg

Det kallas vinjettering och de flesta objektiv har det mer eller mindre.
Det gäller bara att hitta sitt objektivs bästa inställningar.
Det brukar oftast ligga runt bländare 7-8.
:)
 
Gråfilter? Det är väl det sista han ska använda om det blir suddigt. Om det är nånting han behöver så är det tele.

Det där är taget med 200mm handhållet.

Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.

Ska han bara fota månen, då missuppfattade jag först.
 
Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?
 
Det kallas vinjettering och de flesta objektiv har det mer eller mindre.
Det gäller bara att hitta sitt objektivs bästa inställningar.
Det brukar oftast ligga runt bländare 7-8.
:)

tack för svaret.
 
Om han vill fota ett motiv där månen är med, men inte bara månen, så är gråfilter tämligen käckt, ett sådant som har avtagande filterstyrka, finner inte rätta ordet just nu.

Ska han bara fota månen, då missuppfattade jag först.

Ah, du menar så. Ja, då har du en poäng :)
 
Graduerat/avtonat gråfilter. Som man då kör med mörka sidan upp?

Exactamundo.

Då kan man få med exempelvis dimma på en äng kvälls-/nattetid utan att månen gör att bilden blir utfrätt (eftersom man måste ha längre slutartid).
 
Jädrans va dött det var här ... ingen som plåtat något kul eller kommit på något roligt som de vill berätta om? Någon ny erfarenhet?

Själv investerade jag i en Canon 300/4,0L i fredag, skall bli kul att testa. Skall fungera fint med 1,4x konverter också.
 
Jädrans va dött det var här ... ingen som plåtat något kul eller kommit på något roligt som de vill berätta om? Någon ny erfarenhet?

Själv investerade jag i en Canon 300/4,0L i fredag, skall bli kul att testa. Skall fungera fint med 1,4x konverter också.
Här fotograferas det för fulla muggar. Och jobbas och pluggas för fulla muggar. Så det blir väl lite spridda skurar. Men kan kasta in ett par bilder bara för sakens skull.

lillavagnar.jpg

Tagen med stativ, EF 17-40/4L USM och fjärrutlösare. Blev en utskrift i 70*100cm som jag gav bort i födelsedagspresent.

gubbe.jpg

Detaljförstoring av tidigare bild. Drog upp den från 1024*1024px till en storlek som passade bättre att skriva ut i 50*50cm vid 240dpi tror jag det var. Den hänger nu på väggen hemma. Håller man sig på minst en armlängds avstånd så ser den förvånansvärt opixlig ut. Men det kan ju bero på att jag är lite närsynt och för tuff för att använda glasögon också.

guzzi.jpg

Fotograferad med EF 70-200/2,8L IS USM. Beställde sedan utskrift i 50*50cm och har som väggprydnad hemma. Upptäckte samma dag att polarisationsfiltret och det objektivet avskyr varandra ibland.

blomma-1.jpg

Tagen hemma på soffbordet. Använde tre reflexskärmar, en Speedlite 430EX, EF 70-200/2,8L IS USM, fjärrutlösare, lakritsremmar (synkkablar), stativ och en BMW-MC kalender från 2003 eller något som fick agera bakgrund. Numera utskriven i 50*40cm och bortgiven i födelsedagspresent.


Alla de fyra bilderna har väl saker som jag kommit på i efterhand att jag velat gjort annorlunda i redigeringen eller fotograferingen.

En viktig erfarenhet som jag tillskansat mig med de två kvadratiska bilderna är att Clas Ohlsons ramar inte är något vidare. Den övre av de två har jag i en ram från Gallerix som kostade 299kr och den nedre har jag i en ram från Clas Ohlson som kostade 149kr. Ramen från Clas Ohlson har en väldigt liten ögla bakpå, så jag fick modifiera en X-krok med fil för att kunna hänga upp den på väggen. Dessutom så hamnade kroken så att ramen hänger onödigt långt ut ifrån väggen i överkant. Har man träväggar och kan hänga upp bilden på en ganska liten spik kanske det fungerar bättre.
 
Long time no see! :)

Drog iväg en runda till Saxtorpsbanan för att plåta en förare som kör 65cc MX. Ja...det blev lite fler som hamnade på bild när jag ändå var där.

Hittar dem HÄR

Ett smakprov
IMG_5615.jpg
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top