Triumph Street Triple-tråden

Tjena!

Jag har nu tagit kortet och då givetvis har jag hunnit köra ganska mkt... Men hojen är ny och nu är jag uppe i typ 105mil.. Service är ju inte förns om 2-3veckor bort.. Går ju inte att få tid i Sthlm/Uppsala innan!

Är det någon fara att fortsätta köra på nu? Kan jag börja gasa ordentligt utan att behöva oroa mig?

Mvh Glenn

Så länge du inte ligger varvar uppe på rödmarkeringen är det ingen fara. Nu har du kört fint i 80-100 mil och kan börja öka rpm. Nya motorer behöver jobba i olika tempo för att nötas in bra. Dvs det inte bra att ligga på konstant varvtal heller. Man ska helst variera motorgången. Så klipp på hojen några gånger du (säg 8000-10000 vad du känner för), och använd dig av motorbroms vid körning också. Sen tömmer du ur all skitolja om 2 veckor. :tummenupp

Sen efter servicen när du kan börja använda den "fullt ut" upp mot 12000 rpm kommer du asgarvar och flina i hjälmen när den ylar iväg som en stucken gris :D

Och grattis till kortet för den delen! :cpparty
 
Jag hade inte kört mer med hojen tills servicen då första servicen är viktigast av allt och du är redan över 80mil då den skulle göras.

Sedan det där med vanliga och R. Väger du över 80kg med all utrustning på så är det R som gäller. Jag väger 92kg med all utrustning och fick justera in förspänningen 10mm bak och fram då jag har varit för tung för hojen i standardinställningarna. Blev en helt ny hoj för mig nu.

Sedan har vi inte samma fjädringskomponenter som Daytona har. Kanske från den första årsmodellerna av Daytona för att Daytona har låg och högfartsinställningar på kompression både fram och bak.
 
Tja alla glada, körde idag hem min skönhet, en 2011 R. 8mil i ösregn, lätt värt det.
Ni verkar vara ett underbart gäng här så jag hoppas vi ses på vägarna och kanske ngon bana i sommar.
Jag för övrigt håller till i hälsingland.


Har läst igenom tråden. Och även om jag borde använda sökfunktionen kanske någon vill skicka ett pm om vart jag köper liten skylthållare och skylt.( eller hur jag moddar original,såg att några gjort så också) Och även bakljus med integrerad blinkers till schysst pris.

Har för övrigt flyscreen, bellypan och radiator cover installerat nu!
 
Sedan har vi inte samma fjädringskomponenter som Daytona har. Kanske från den första årsmodellerna av Daytona för att Daytona har låg och högfartsinställningar på kompression både fram och bak.

Aha! Som jag misstänkte.

Ingen som vill sälja en lätt lowsidad Daytona 675R? Nähe, inte det nej... :rolleyes:
 
Tjena!

Jag har nu tagit kortet och då givetvis har jag hunnit köra ganska mkt... Men hojen är ny och nu är jag uppe i typ 105mil.. Service är ju inte förns om 2-3veckor bort.. Går ju inte att få tid i Sthlm/Uppsala innan!

Är det någon fara att fortsätta köra på nu? Kan jag börja gasa ordentligt utan att behöva oroa mig?

Mvh Glenn

istället för att låta hojen stå så hade jag bytat olja och filter själv och sen fått oljan bytat på servicen igen, bättre ett oljebyte för mycket.
 
Funderade på om någon har bytt fjädrar/olja/dämpare på sin triple och hur skillnaden har blivit isf? Priser? etc..

(Ska till jobbet så hinner inte söka nu, hehe)
 
Funderade på om någon har bytt fjädrar/olja/dämpare på sin triple och hur skillnaden har blivit isf? Priser? etc..

(Ska till jobbet så hinner inte söka nu, hehe)

Köpte min med Öhlins dämpare bak samt Öhlins fjädrar fram. Även gaffeloljan i framgaffeln va öhlins "raceolja". Killens far som jag köpte den av hade en polare som jobbar som mek i tävlingssammanhang så han hade smugglat ut lite specialolja till min...
Dock så är ju detta ett dyrt alternativ och jag kan inte säga skillnaden från orginal då allt redan var monterat vid köpet.
Jag väger dock 97kg och jag tycker den ter sig bra. Skulle dock vara kul o testa att justera retur/kompression etc. för att optimera den men jag känner mig inte manad att skriva på detta själv.
 
Tja jag skulle behöva ett akut svar!
Körde hojjen till jobbet idag, har 6mil enkel resa.
Märkte att det lät som den evakuera luft när jag sakta ner farten och motorbromsade. Typ som att den lätta på trycket. Det enda jag känner igen ljudet från r när man kört kylaren tom/ packning har gått
Märkte inget på tempmätaren förrän jag hamnade i ett rödljus då den gick upp så det är 1-2 'bars' till maxtemp.
Tycker mig även nu att den låter annorlunda/skrälligt.
Så jag oroar mig att handlaren glömt vattnet när de servade den innan jag hämta ut den/köpte den.

Kan jag utan vidare bara fylla på med vatten innan jag åker hem?
 
vanligt vatten fungerar bra tillfälligt

kör sen tillbaka till verkstaden och be dom hälla på rätt mängd glykol

De är inte så att din oxå stått o läckt kylarvätska?
 
Tack för det snabba svaret.
Nej, inge spåt av att den har läckt iaf. Så jag vet inte.
Rätt glykolmängd kan ja fixa själv. Bara det att jag är 6mil hemifrån å ingen tillgång till det nu.

Det jag är rädd för är att det hat orsakt att någon av packningarba gett sig pga deras miss
 
Någon som kan berätta vart expansionskärlet är lokaliserat lite snabbt. Sitter som sagt på jobbet och får inte ha telefon ens egentligen. Suck
Och på verkstaden kunde dom inte svara vart den satt och dom hade ju absolut inte glömt att fylla vid service... Gaah
 
Nu vet inte jag hur det är på era hojar, men min går upp till det bara är "2 streck" kvar till max vid trafikljus och andra stopp..?

Körde i spöregn förra veckan, och nu har jag lite smågrus som kilat fast sig mellan flänsarna i kylaren. Testat blåsa med lite tryckluft men det är ju så f-bannat trångt. Tur framskärmen hjälper.. hur rengör ni?
 
Någon som kan berätta vart expansionskärlet är lokaliserat lite snabbt. Sitter som sagt på jobbet och får inte ha telefon ens egentligen. Suck
Och på verkstaden kunde dom inte svara vart den satt och dom hade ju absolut inte glömt att fylla vid service... Gaah

Som r33z skrev: under sadeln. Lyft på den så hittar du expansionskärlet samt batteriet t ex om du skulle behöva sätta hojen på laddning under vintern. Har inte du kikat runt nånting på din hoj, ordentligt? Var bland det första jag gjorde när jag hade köpt den. :)
Körde i spöregn förra veckan, och nu har jag lite smågrus som kilat fast sig mellan flänsarna i kylaren. Testat blåsa med lite tryckluft men det är ju så f-bannat trångt. Tur framskärmen hjälper.. hur rengör ni?

Jag tar en diskborste och borstar försiktigt med rinnande vatten till. Tycker det är enda sättet att få kylaren ren från smuts, i alla fall funkar det sättet bra för mig. :)
 
Hittade den när jag väl tittade, fanns gott å väl.
Klart jag synat hojjen, dock inte genomgående. Har inte hunnit än :-)
Och hade panik på jobbet när man inte kunde gå ut å felsöka

Firefly, precis så är min, så tydligen är det standard då å inget att oroa sig för.
Dock så hittar jag inte på vad pysljudet kan ha kommit ifrån..
 
Min temp-mätare vill också visa lite för varm temp vid stillastående men tydligen ska det vara så. Själv tycker jag det ser för varmt ut och har frågat om de där 2 sista strecken, men det var tydligen helt normalt.
 
Lite hjälp med kedjebyte

Har funderat på att byta ut mitt drivpack (drev och kedja) och behöver lite hjälp. Någon som vet va det sitter för kedja på som standard? Har kollat runt lite och vet inte riktigd va det ska va för nått. någon som kan svara på vad det är för skilnad på 520/525/530 o/y/x ring osv.. och vad det ska va för kedja till tripeln? Va ska man tänka på när man byter drev? Hur många länkar ska kedjan ha och hur många tänder dreven ska ha? Tack i förhand.
 
Ingen som har tips på mitt första inlägg en bit upp
Sen har någon skiss/ritning på kraschpuckar? Tänkte 'campar' skulle få göra en uppsättning åt mig.
 
ST3-09 dör underkörning

tjena.. nån mer än jag som har haft problem med att hojen dör underkörning...allt bara slocknar..sen tänds allt som när man har vridit på nyckeln och boxen låter lite längre än vanligt men den startar igen efter det...en gång visa varvräknaren 12000 varv när jag kanske låg på ca 6-7000 varv...kan det va så att jag har fått ett måndags exemplar?

MVH: Jim
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top