Triumph Street Triple-tråden

Jag köpte en R just för att den har bättre bromsar och fick med gel-dyna + justerbar fjädring fram och bak på köpet. Medan den var på första servicen fick jag låna en vanlig Str3, vilken bräda till dyna jag satt på tyckte jag.
 
Jo, jag kan tänka mig det.. Men har inte råd med Ren:/ + att nästan alla R har low boy system.. Jag gillar inte det xD
Men om jag trivs med hojen borde man kunna styva upp den lite med annan olja eller liknande.. I värsta fall kan man ju leta efter eftermarknads prylar.. Sadel har många klagat på. Men inte så svårt att få tag i en ny. Sargent (el. något sånt.) ska tydligen vara skönt!

Vad tycker ni personligen om att göra om triplen? Tycker den blev cool med det lite stuntiga/cross/bus stuket^^

Hoppas jag trivs med den så jag hamnar med er, ni verkar dedikerade och skriver mycket!;)
 
Har det blivit nå' banköra för Trippelförarna i år, eller är det landsvägen som gäller?

Själv har jag haft så mycket med kåk och sambons körkort att göra, så årets banpremiären blev först i helgen som var. Lite rostigt i början och ett antal hojar som gick av störde rytmen, men i sista passet satt flytet som det skulle igen. Då är det härligt! :)
 
Har det blivit nå' banköra för Trippelförarna i år, eller är det landsvägen som gäller?

13 dagar storbana hittils (typ 200 mil) :tummenupp och kanske totalt 40 mil gata... brukar bli runt 30 dar per år :)

Streeten går fint på bana, trevligt mellanregister och ändå hyffsat ok med flås på topp. Man får dock ha med sig bra med fart ut på långrakorna när man ska jaga supersporthojarna. S1000RR och RSV4 flåsar på rätt bra, desto roligare att jaga ikapp dem på baksidan sen!! :brinnerup

Så skjukt kul med bankörning :banana
 
13 dagar storbana hittils (typ 200 mil) :tummenupp och kanske totalt 40 mil gata... brukar bli runt 30 dar per år :)

Streeten går fint på bana, trevligt mellanregister och ändå hyffsat ok med flås på topp. Man får dock ha med sig bra med fart ut på långrakorna när man ska jaga supersporthojarna. S1000RR och RSV4 flåsar på rätt bra, desto roligare att jaga ikapp dem på baksidan sen!! :brinnerup

Så skjukt kul med bankörning :banana

Det blir en del köra för dig med andra ord. Instruktörandets fördel ;)

Kan tänka mig att du får jobba lite på rakorna, men roligare att jaga ikapp dem och visa vad den går för, än att vara den som sitter på nyaste sporthojen och så kommer en liten Trippel å blåser om, hehe! :yoparty

Jag är sugen på racefotpinnar. Tyvärr är dem inte gratis. Arrow ligger på 4700 och importerar man landar ett par Woodcraft på cirka 3000.

Apropå fjädring; har du korrigerat dina inställningar eller kör du orginalsetup?
 
Någon Triumphägare som behöver nya pads för banåka i sommar? Teamet jag skruvar för har bytt sponsor så nu är det andra pads som gäller...

Därför har jag några set pads till salu: Brembo 07KA23SC vilket är racingpads som även går att använda på gata. Pris: 400kr/set=till båda skivorna (kostar 80€ på billigaste nätbutiken)
 
Någon Triumphägare som behöver nya pads för banåka i sommar? Teamet jag skruvar för har bytt sponsor så nu är det andra pads som gäller...

Därför har jag några set pads till salu: Brembo 07KA23SC vilket är racingpads som även går att använda på gata. Pris: 400kr/set=till båda skivorna (kostar 80€ på billigaste nätbutiken)

Du har PM

Apropå fjädring; har du korrigerat dina inställningar eller kör du orginalsetup?

Har laborerat en del. Justerat hänget och skruvat retur o comp. Har fått skruva comp i botten både fram o bak nu när tempot stiger. Det verkar som min körstil vill ha hård compression och snabb retur.

Nån som vet om det är exatkt(!) samma fjädring på R som på Daytona eller om det bara är samma tillverkare? Får se till o låna en Daytona o jämföra lite nästa gång det är dags :)

EDIT: Glöm såklart inte att också däcktyp och däcklufttryck också är en del av den totala fjädringsinställningen.
 
Last edited:
Tjenare Tripplare!

Nyss införskaffat en ny "2010" Street Triple R! :yoparty

Min bästa hoj hittills helt klart, är supernöjd! :banana

Tänkte skaffa kraschpuckar! Men vilka är bra och mindre bra?
Man kan ju i princip täcka hela hojen med dessa puckar är man ser å vilket utbud det finns...
Men vad säger och tycker ni, vad ska man skaffa?
 
Last edited:
Tjenare Tripplare!

Nyss införskaffat en ny "2010" Street Triple R! :yoparty

Min bästa hoj hittills helt klart, är supernöjd! :banana

Tänkte skaffa kraschpuckar! Men vilka är bra och mindre bra?
Man kan ju i princip täcka hela hojen med dessa puckar är man ser å vilket utbud det finns...
Men vad säger och tycker ni, vad ska man skaffa?

Grattis till nya hojen. Den kommer skänka mycket glädje. :)

Kraschpuckar är nog lite hugget som stucket. De flesta lär funka. Själv köpte jag RG's som jag tycker känns stadiga i konstruktionen. Dock har jag sluppit testa hur de håller vid en krasch.

Vet inte om det syns så bra på bilden (puckar, motorskydd, gaffelskydd)
visabild.php


RG-Racing's bild
img598_1.jpg
 
Lustigt att RG skriver "must have" på vissa prylar! :D

Men det ligger kanske något i det och priserna verkar ju helt okej! :tummenupp

Haha, ja "must have" får man ta med en nypa salt men puckar och motorkåpsskydd är bra. Jag köpte även deras Tail Tidy (liten skylthållare) och miniblinkers.

Shoppa prylar till sin hoj kan man hålla på med hur länge som helst.
 
Har fått en ganska bra deal på en street triple 2012 års modell!
Dock så lider jag nu av lite besluts ångest om det är en triple r jag ska ha?? Skillnaden som jag kan se är mot r:en, justerbara gaffelben och radial bromsar? Motor och Bakdämpen är väl samma samma??
Provkörde och tyckte den kändes bra i chassi & bromsar, men är det ngn som har ngn åsikt? Mvh/ Freddan69
 
Har fått en ganska bra deal på en street triple 2012 års modell!
Dock så lider jag nu av lite besluts ångest om det är en triple r jag ska ha?? Skillnaden som jag kan se är mot r:en, justerbara gaffelben och radial bromsar? Motor och Bakdämpen är väl samma samma??
Provkörde och tyckte den kändes bra i chassi & bromsar, men är det ngn som har ngn åsikt? Mvh/ Freddan69

Motorn är samma på de båda. Fjädringen är olika både fram och bak (där R:en har Daytona-prylar som är fullt justerbara). Och sen bromsarna som sista punkt.

Hur stor skillnaden är kan jag inte uttala mig om då jag inte kört den "vanliga" Trippeln. Jag vet bara att jag är väldigt nöjd med R:en då den inte gör bort sig på bana för fem öre. Bromsarna biter fint och fjädringen hänger med fint (om man inte ska pynta för Öhlinare).

Var den en R eller icke-R du provat och fått offert på?
 
Motorn är samma på de båda. Fjädringen är olika både fram och bak (där R:en har Daytona-prylar som är fullt justerbara). Och sen bromsarna som sista punkt.

Hur stor skillnaden är kan jag inte uttala mig om då jag inte kört den "vanliga" Trippeln. Jag vet bara att jag är väldigt nöjd med R:en då den inte gör bort sig på bana för fem öre. Bromsarna biter fint och fjädringen hänger med fint (om man inte ska pynta för Öhlinare).

Var den en R eller icke-R du provat och fått offert på?

Det var den vanliga ( inte r )
 
Det var den vanliga ( inte r )

Jag antar att det är hos en handlare. Om handlaren har både en vanlig och en R hemma skulle jag be om en provkörning av båda vid samma tillfälle för att känna efter om det märks någon skillnad. Testa bromsa olika hårt och se hur bromsarna tar och samtidigt hur framgaffeln beter sig (niger/behåller stabilitet). Hur de känns vid kurvtagning etc.

Borde även finnas utlåtande på nätet att läsa från privatpersoner eller tester.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=199100

Kan du få samma "deal" på en R, dvs samma rabatt?
 
Inkörning

Tjena!

Jag har nu tagit kortet och då givetvis har jag hunnit köra ganska mkt... Men hojen är ny och nu är jag uppe i typ 105mil.. Service är ju inte förns om 2-3veckor bort.. Går ju inte att få tid i Sthlm/Uppsala innan!

Är det någon fara att fortsätta köra på nu? Kan jag börja gasa ordentligt utan att behöva oroa mig?

Mvh Glenn
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top