Regskylten på bild i alla dessa gatåkningsbilder

Om jag ska va helt ärlig så bryr jag mig faktiskt inte särskilt mkt om min plåt syns på bild.

Känns rätt avlägset att eventuella bovar och banditer skulle sitta i fototrådarna på sporthoj och leta hojar för att sen kolla upp regnumret för att KANSKE få veta vart den står. (många har ju hojarna skrivna på andra personer eller förvarar dem inte hemma).

Känns isåfall mer troligt att de letar igenom garage där de vet att det finns hojar.
Och skulle de nu verkligen vara intresserade av regnummer så kan de ju enkelt åka ner till rosenhill eller bara knata förbi sveavägen på Onsdagar och ta numren där, samtidigt som de faktiskt får se hur hojen ser ut i verkligheten och inte bara på bild.

Den syns ju dessutom varje gång jag faktiskt är ute och kör med hojen.

förstår dem som inte vill ha sin regplåt med men å andra sidan att det inte är något merjobb?

Låt säga att du tar 100 kort en bra dag på bulten. Du vill lägga ut dem obearbetade eller möjligen köra något makro eller autojustering.
Att sedan då börja redigera nummerplåten på alla kanske tar en minut styck innebär att jag måste sitta och pula i nästan 2 timmar extra.
Kanske räknar högt nu tidsmässigt men då skiter jag i att dela ut bilderna istället.

Helt korrekt men hur många bilder är egentligen regplåten med på egentligen?

Helt korrekt men hur många bilder är egentligen regplåten med på egentligen?

Beror ju helt på. vanligtvis fotar jag ju helst snett framifrån och då är ju problemet minimalt. Men det finns kurvor och platser som är optimala att stå "bakrifrån" och då blir det mindre kul. Jag vill bara att folk inser att det kan bli ganska mkt merjobb i vissa fall och det är inte för skoj skull man skiter i att fixa plåten. Det är det ju inte intressant att få rätt nuffror på plåten på bilden. Den är ganska ointressant. Men att få blur eller en vit ruta kan störa/förstöra också. Att då modda plåten så att siffror och bokstäver blir utbytta så det blir snyggt eller att försöka sig på att clona skylten är ett drygt jobb.

Vissa av oss kanske bor på ställen med högre kriminalitet och äger hyffsat stöldbegärliga saker.
Att då skylta med regnr på nätet är bara onödigt enligt min mening.
Visst stölder kan ske ändå, men varför skall man öka på den risken..?

Ptjadu, vad ska man säga?
Lås in hojen och visa den inte för någon.

Eller be fotograferna att hitta nåt vettigare att fota.

• Gilla
Reaktioner: N/A
Ptjadu, vad ska man säga?
Lås in hojen och visa den inte för någon.

Eller be fotograferna att hitta nåt vettigare att fota.
Den är inlåst bakom dubbla lås, men vad hjälper det när folk öppnar garaget och plockar ut dem ändå.
Dessutom så är jag lite kinkig gällande t.ex. turbohojen då den inte skulle ersättas för dess rätta värde ifall tjuvarna är framme och tar den.

Ok, då säger jag åt alla fotografer att inte fotografera min turbohoj, glidare, motard/offroad eller streetfighter ifall ni ser mig ute i trafiken.
Hur vet ni vem som är jag då....Tja, jag tänker ju inte sitta här och lägga upp mitt regnummer direkt... :tungan

Sen att folk inte "orkar" plocka bort regnr ur bilden är bara en dålig ursäkt. Ni spenderar x antal timmar på att sitta i diket och fotografera hojar under 1 dag, men ni orkar inte lägga 10-15 minuter på att plocka bort skylten på de bilder ni lägger upp. :va
Hur många bilder rör det sig om för er ?
10-15 st med regskylt som ni lägger upp på nätet ifall ni har en riktigt lyckosam dag med en massa bilder bakifrån. Dvs. 10-15 minuter av photoshoppande ifall ni inte är snabba på det.

Jag har inget emot fotografer därute, tycker till och med det är trevligt. Speciellt vissa som passsar på att tjäna sig en slant på att sälja bilderna sen via SH. Bra för er och trevligt för hojåkarna.
Ser gärna att det fortsätter (men utan min skylt)
:)

• Gilla
Reaktioner: SGM
Om jag ska va helt ärlig så bryr jag mig faktiskt inte särskilt mkt om min plåt syns på bild.

Känns rätt avlägset att eventuella bovar och banditer skulle sitta i fototrådarna på sporthoj och leta hojar för att sen kolla upp regnumret för att KANSKE få veta vart den står. (många har ju hojarna skrivna på andra personer eller förvarar dem inte hemma).

Känns isåfall mer troligt att de letar igenom garage där de vet att det finns hojar.
Och skulle de nu verkligen vara intresserade av regnummer så kan de ju enkelt åka ner till rosenhill eller bara knata förbi sveavägen på Onsdagar och ta numren där, samtidigt som de faktiskt får se hur hojen ser ut i verkligheten och inte bara på bild.

Den syns ju dessutom varje gång jag faktiskt är ute och kör med hojen.

Nu bor det ju inte bara hyvens killar på SH heller.

Halvförsäkrat, klotning, hembesök. Kan drägget härnere köra runt och fota plåtar så är ju fototrådarna på SH latmaskens guldgruva. speciellt på bankörningsdagar, bulten etc då det oftast är "lokalt" folk.

De där råttorna är mer förslagna än du anar.

förstår dem som inte vill ha sin regplåt med men å andra sidan att det inte är något merjobb?

Låt säga att du tar 100 kort en bra dag på bulten. Du vill lägga ut dem obearbetade eller möjligen köra något makro eller autojustering.
Att sedan då börja redigera nummerplåten på alla kanske tar en minut styck innebär att jag måste sitta och pula i nästan 2 timmar extra.
Kanske räknar högt nu tidsmässigt men då skiter jag i att dela ut bilderna istället.

Man förstör ju sin konst om man blurrar skylten dessutom...:tungan
Ja på förhandsvisningsbilden man lägger ut för allmän beskådning, fast det kanske gör mindre då en del av oss sabbar hela bilden med en vattenstämpel rakt över bilden. Så en blurrad eller vitmålad skylt gör kanske mindre i sammanhanget.

För egen del är det inte ett problem att redigera bort dem, oavsett om det är 10 el 200 bilder.

Hur paranoid får man bli?
Döljer ni plåten när ni är ute och kör också, nån kan ju råka se den när ni kör eller står och tankar?

Håller med. Bättre då att köra utan regskylt helt och hållet.

Eller som det brukar låta annars "har du inte råd att casha.."

Har man inte råd att bli av med hojen får man väl köpa en billigare hoj :arsele

Hur paranoid får man bli?
Döljer ni plåten när ni är ute och kör också, nån kan ju råka se den när ni kör eller står och tankar?

Du kan flytta hit och prova ett tag om du vill.

Paranoid, ja kanske snodd hoj? ja 3 ggr på 3 år:huvet Och hojarna envisades att komma tillbaka varenda gång.. med skador som inte var försvarbart försäkringsbolagsmässiga.

Och ja det är folk som väljer att ta 1500 i böter i hopp om att slippa självrisk och ett par månaders väntan på ett besked från FB.

Paranoia. Låt inte drägget styra era liv.

Ok skall sluta omedelbart.

Nu har ju HBG varit lite utsatt dom senaste åren men jag lägger det åt sidan.

Vita skåpbilar som åkte runt och fotade regskyltar på hojar som senare var spårlöst borta lägger vi åt sidan också. Vi och polisen hade regnumret på Viton men vi slängde det för att inte verkA PARANOIDA:yoparty

Du kan flytta hit och prova ett tag om du vill.

Paranoid, ja kanske snodd hoj? ja 3 ggr på 3 år:huvet Och hojarna envisades att komma tillbaka varenda gång.. med skador som inte var försvarbart försäkringsbolagsmässiga.

Och ja det är folk som väljer att ta 1500 i böter i hopp om att slippa självrisk och ett par månaders väntan på ett besked från FB.
Eller så kanske det är du som borde fundera på att flytta?
Tror du att det är på grund av foton på nätet som du fått hojarna stulna eller för att någon spanat in dom på gatan? Om det är ett lokalt HBG problem så är det nog inte så svårt att svara på den frågan.

Ok skall sluta omedelbart.

Nu har ju HBG varit lite utsatt dom senaste åren men jag lägger det åt sidan.

Vita skåpbilar som åkte runt och fotade regskyltar på hojar som senare var spårlöst borta lägger vi åt sidan också. Vi och polisen hade regnumret på Viton men vi slängde det för att inte verkA PARANOIDA:yoparty

Klart man ska göra vad man kan för att förbygga stölder där man bor, men nu handlade ju tråden om att redigera bilder och filmer på nätet.

sådär, 229 bilder kollade på o redigerat bort samtliga regplåtar (vet inte hur många det var men ett 20tal). tog mig 10min.

sådär, 229 bilder kollade på o redigerat bort samtliga regplåtar (vet inte hur många det var men ett 20tal). tog mig 10min.

Du får ta mina 2000 bilder med då... är nog bara 200 bilder som behöver redigeras så det fixar du på en kvart :tuttar

Ok, då säger jag åt alla fotografer att inte fotografera min turbohoj, glidare, motard/offroad eller streetfighter ifall ni ser mig ute i trafiken.
Hur vet ni vem som är jag då....Tja, jag tänker ju inte sitta här och lägga upp mitt regnummer direkt... :tungan

Sen att folk inte "orkar" plocka bort regnr ur bilden är bara en dålig ursäkt. Ni spenderar x antal timmar på att sitta i diket och fotografera hojar under 1 dag, men ni orkar inte lägga 10-15 minuter på att plocka bort skylten på de bilder ni lägger upp. :va
Hur många bilder rör det sig om för er ?
10-15 st med regskylt som ni lägger upp på nätet ifall ni har en riktigt lyckosam dag med en massa bilder bakifrån. Dvs. 10-15 minuter av photoshoppande ifall ni inte är snabba på det.

Nu är det så få bilder jag publicerar så det är inget problem att maska nån plåt men ska man lägga upp hundratals bilder är det kanske inte ett alternativ.

Spontant känner jag att jag helst skulle undvika att fota Wiseguy och andra med den attityden men det är ju inte alltid man vet som är vem.

Samtidigt ska man självklart respektera deras önskan så det kanske är bättre att inte publicera några bilder alls bakifrån för att undvika jobb.

Samtidigt ska man självklart respektera deras önskan så det kanske är bättre att inte publicera några bilder alls bakifrån för att undvika jobb.
Är ett merjobb på maximalt 10-15 minuter (troligtvis bra mycket mindre) ett så starkt skäl att man slutar fotografera, så kanske fotograferandet inte var ens grej.

Återigen jag har ingenting emot fotograferandet, tycker till och med det är trevligt. :)
Tycker dock inte att min regskylt på nätet är trevligt.

Dessutom så är det ingen som sagt att man skall gå igenom alla ens xxxx-tusentals bilder och maskera alla regskyltar. Har folk problem med gamla bilder så borde man ha upptäckt det vid det här laget.
Däremot nya bilder som läggs upp kan man ju ganska enkelt maska bort regskylten på.

När jag själv var mer aktiv på fotofronten så maskerade jag alltid bort regskyltar på fordon ute i trafiken/illegala race/dylikt. De enda regskyltarna jag lämnade kvar var på fordon på utställningar/bandagar. Kan inte erinna mig att det var något större jobb att göra det heller, så den ursäkten köper jag liksom inte.

Är ett merjobb på maximalt 10-15 minuter (troligtvis bra mycket mindre) ett så starkt skäl att man slutar fotografera, så kanske fotograferandet inte var ens grej.

Återigen jag har ingenting emot fotograferandet, tycker till och med det är trevligt. :)
Tycker dock inte att min regskylt på nätet är trevligt.

Dessutom så är det ingen som sagt att man skall gå igenom alla ens xxxx-tusentals bilder och maskera alla regskyltar. Har folk problem med gamla bilder så borde man ha upptäckt det vid det här laget.
Däremot nya bilder som läggs upp kan man ju ganska enkelt maska bort regskylten på.

När jag själv var mer aktiv på fotofronten så maskerade jag alltid bort regskyltar på fordon ute i trafiken/illegala race/dylikt. De enda regskyltarna jag lämnade kvar var på fordon på utställningar/bandagar. Kan inte erinna mig att det var något större jobb att göra det heller, så den ursäkten köper jag liksom inte.

Sålänge man inte bryter mot nån lag (vilket man sannolikt inte gör i detta fallet) så är det väl upp till var o en av fotograferna?
Publicera skylt/blurra/sluta fota/annat.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back