Dax att bojkotta The Phone House

Nej, du misstolkar mig.
Behovsanalysen består i att kolla om de har abb X. Har de inte det så har de "behov". DET är behovsanalysen i det här fallet.

Fan vad du sitter och märker ord och rackar på allt och alla. Jag börjar störa mig ganska duktigt på dig. Vad vill du egentligen?

Jag stör mig jävligt hårt på allas totala sågning av individerna som jobbar med det här. Jag stör mig på att du bl.a kategoriserar saker du uppenbarligen inte har nån koll på och dömer ut folk pga av deras val av jobb.

Jag stör mig jävligt hårt på att den annars så macho SH--åsikten att "man ska ha ett jobb och sköta sitt, vad som helst är bättre än att gå hemma" helt plötsligt vänds till att de som jobbar, trots pissiga villkor och dålig lön, är värdelösa idioter.

Det gör mig uppriktigt ledsen att se!

Att du sen raljerar över dina 20 år som säljare, och inte ens kan definiera vad en behovsanalys är, är mest kul. Att du (och många andra) så totalt dissar dessa 20-åringar för att de inte har er enorma livserfarenhet. Och faktiskt behöver hjälp på traven för att klargöra vikten av att ställa frågan: "Vad använder du telefon till?" till kunderna innan de börjar ösa på med pitchar (DET är behovsanalys btw). Det är för mig beklagligt.

Att sen 80% av de som skrivit i tråden tar inslaget som fakta är också ledsamt. De inslag som har varit om "sporthojsåkare som barnamördare" för att de kör som svin osv har knappast tolkats på samma sätt, men vi fördömer enstämmigt de som tar DET som sanningar.

Om någon jobbar kvar månad efter månad för 50:-/h, då är det den individens problem, och val. Jag känner inte till nån som sålde så dåligt som stannade mer än ett par veckor.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Poängen, och det som stör mig. Är att du med flera reagerar precis som sporthojshatare, nazister, kommunister, feminister och alla andra extremfalanger gör. Dömer totalt utan insyn och perspektiv.

Och det enda jag framfört i den här tråden är ett försvar för de som krigar röven av sig för att göra ett bra jobb. Jävligt hedervärt med tanke på hur enormt mkt skit de får ta längs vägen från dryga kunder, dag efter dag. De visar på ett enormt driv, en vilja att lyckas, och om de säljer bra - en säljinstink som står högt i kurs hos väldigt många arbetsgivare.

Förstår du?

Behovsanalys: Försök sälja till ALLA.

Klart.

Det är ett mål, ingen behovsanalys.

Du ser, om inte ens du förstår skillnaden är det klart att 19-åringarna behöver lite utbildning.

Last edited:
Jag stör mig jävligt hårt på allas totala sågning av individerna som jobbar med det här.

Jag stör mig på att du bl.a kategoriserar saker du uppenbarligen inte har nån koll på och dömer ut folk pga av deras val av jobb.

Jag stör mig jävligt hårt på att den annars så macho SH--åsikten att "man ska ha ett jobb och sköta sitt, vad som helst är bättre än att gå hemma" helt plötsligt vänds till att de som jobbar, trots pissiga villkor och dålig lön, är värdelösa idioter.

Det gör mig uppriktigt ledsen att se!

Att du sen raljerar över dina 20 år som säljare, och inte ens kan definiera vad en behovsanalys är, är mest kul. Att du (och många andra) så totalt dissar dessa 20-åringar för att de inte har er enorma livserfarenhet. Och faktiskt behöver hjälp på traven för att klargöra vikten av att ställa frågan: "Vad använder du telefon till?" till kunderna innan de börjar ösa på med pitchar (DET är behovsanalys btw). Det är för mig beklagligt.

Att sen 80% av de som skrivit i tråden tar inslaget som fakta är också ledsamt. De inslag som har varit om "sporthojsåkare som barnamördare" för att de kör som svin osv har knappast tolkats på samma sätt, men vi fördömer enstämmigt de som tar DET som sanningar.

Om någon jobbar kvar månad efter månad för 50:-/h, då är det den individens problem, och val. Jag känner inte till nån som sålde så dåligt som stannade mer än ett par veckor.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Poängen, och det som stör mig. Är att du med flera reagerar precis som sporthojshatare, nazister, kommunister, feminister och alla andra extremfalanger gör. Dömer totalt utan insyn och perspektiv.

Och det enda jag framfört i den här tråden är ett försvar för de som krigar röven av sig för att göra ett bra jobb. Jävligt hedervärt med tanke på hur enormt mkt skit de får ta längs vägen från dryga kunder, dag efter dag. De visar på ett enormt driv, en vilja att lyckas, och om de säljer bra - en säljinstink som står högt i kurs hos väldigt många arbetsgivare.

Ursäkta, men nu får du nog förklara: Var i denna tråden har jag dissat personerna? Tvärtom så skrev jag ett eget inlägg där jag skrev att jag varit med om att jag varit med om samma sak själv.

Och hur menar du att jag raljerar med att jag varit säljare i 20 år?
I min värld finns det inget meriterande med att ha jobbat med sälj i 20 år, däremot är det en bra erfarenhet att ha med i karriären.

Du får nog ta och tagga ner några snäpp hörrudu, annars kommer du snart skita på dig.

Beträffande abb-säljarna så vetefan hur stor skillnad det skulle gjort med utbildning. Där handlar det ju bara om att kasta massa skit på en vägg och hoppas att nåt fastnar.

Funderar du en stund så vet nog du också att det krävs liiite mer finess än så för att klara sig.

Apropå att tagga ner ja..

Du har ju uppenbarligen starka åsikter om det här.. Tycker du att det varit bättre om de som jobbar med det där hade gått hemma? Borde de ha sökt lagerjobb eller satt sig i en reception nånstans?

Vad är alternativen?

Visst, det är tveklöst så att "cheferna" i inslaget var retarderade. Man behandlar ingen på det sättet, definitivt inte personal. Om någon nu är så värdelös att man inte kan skriva ett arbetsintyg, så borde man ha sparkat personen för länge sen. Självsaneringen fungerade tydligen inte då.

De enda fall jag kan tänka mig att försvara den coachen, är med en säljare som fulsålt grovt. Ljugit och lurendrejat för att få iväg sälj osv. Och ärligt talat, det kanske var så? Det vet vi inte.

<<<<<<<<<<<<<

Synd om så många argar ur på mig här. Men jag tror på, och står för det fria valet och den fria marknaden. Och gillar man inte läget med ett jobb, då kan man sluta och ta ett annat. Kan man inte få ett annat jobb, då kanske det inte är så illa trots allt?

Hur det än är så bygger de flesta affärsidéer på humankapital, och de allra flesta företag (95% av de jag lärt känna iaf) inser det och gör vad de kan och har råd med för att hålla personalen nöjd. Telenor inräknat (men det var som sagt en bunt år sen, världen kan ha ändrats).

Last edited:
Du har ju uppenbarligen starka åsikter om det här.. Tycker du att det varit bättre om de som jobbar med det där hade gått hemma? Borde de ha sökt lagerjobb eller satt sig i en reception nånstans?

Jag är inte vidare engagerad i frågan och har varken sagt bu eller bä om huruvida ungdomarna får skylla sig själva eller inte. Har du överhuvudtaget läst hela tråden?

Kanske skulle du hålla din långa monolog någon annanstans? I uppsatsform i nåt worddokument på din dator kanske? Du verkar ju djupt engagerad i de stackars ungdomarna.

Det som irriterar är ju att hela upplägget handlar om att de vill få folk att köpa ngt de inte behöver. Är du då säljaren så får du ta skiten - orätt eller inte.

Hur mycket får egentligen en affär för att låta dem stå o sälja i deras entre?

I motsats till vilken annan säljare?
Ingen direkt. Däremot sätter man ju i system att vara "på" och ute i miljöer som inte är "affärer". Går jag i i en affär så räknar jag oftast med att köpa ngt men går jag i där dessa säljare står räknar jag inte med att köpa ngt och vill ännu mindre bli påhoppad av ngn som vill sälja ngt som jag inte är intresserad av öht.

Ingen direkt. Däremot sätter man ju i system att vara "på" och ute i miljöer som inte är "affärer". Går jag i i en affär så räknar jag oftast med att köpa ngt men går jag i där dessa säljare står räknar jag inte med att köpa ngt och vill ännu mindre bli påhoppad av ngn som vill sälja ngt som jag inte är intresserad av öht.

Man är inte en säljare bara för att man jobbar i en butik. Även om dom kallas så ibland.

Hur bör en kassörska presentera sig?
Jag är säljare på ICA :va

Last edited:
Där dessa säljare står räknar jag inte med att köpa ngt och vill ännu mindre bli påhoppad av ngn som vill sälja ngt som jag inte är intresserad av öht.

Att gå på Arlanda är rent plågsamt för alla fjortisar i billig kostym och oputsade Dinsko-skor som skall kränga American Express/SAS Eurobonus. Har ännu inte bestämt mig om man skall ignorera dem eller det är snällare att prata med dem utan intentionen att köpa?

Har dessutom drabbats av deras telefonförsäljare som tvunget skulle göra en inspelning för att skicka ut information om ett kort till mig. När jag påpekade att jag inte trodde detta behövdes utan han gjorde det för att få en inspelning och hävda att jag beställt ett kort blev han förbannad och lade på.

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa