Jobba som polis

Du är nog för ung för att bli polis men är du verkligen intresserad så gå ner på polisstationen och fråga om yrket. De informerar mer än gärna.

Du är nog för ung för att bli polis men är du verkligen intresserad så gå ner på polisstationen och fråga om yrket. De informerar mer än gärna.

Jo jag vet, det dröjer ju ett tag!

Men jag håller iallafall på att läsa en extra kurs så att jag har möjlighet att komma in på PHS senare.

Ska även till en utbildningsmässa här i stan och där brukar vara folk från PHS som man kan rådfråga!

En polare funderade på det och jag visade han deras ingångslön (enligt polisen.se) sen funderade han inte på det längre.

Pengar e inte allt men det ska ju gå runt också, så är jag emot allt vad självbekostade studier heter.

Tänk på att det bara finns en arbetsgivare,dessutom statlig.

Inget drömläge för löneförhandlingar eller utveckling.

Sen kan det ju vara svårt att få andra jobb när övriga arbetsgivare inte prioriterar att du kan Sveriges rikes lag och vet hur man hanterar en batong.

Sen kan det ju vara svårt att få andra jobb när övriga arbetsgivare inte prioriterar att du kan Sveriges rikes lag och vet hur man hanterar en batong.

Skall man tänka på en framtid efteråt så är en militär karriär bättre.

Sökte PHS 1994, kom ej in pga låg ålder....
Såhär i efterhand är jag glad att jag ej kom in, är det värt det? du kommer få se saker du inte ville se, bli bespottad, kallad namn, leta kanyler på äckliga pundare.....nej tack!

Oj vad mycket förutfattade meningar det finns. :D

Nej, jag är inte polis men känner en ett gäng i olika positioner... en som jobbar förmodligen närmast vad folk fantiserar om efter att ha sett beckfilmerna och dylikt. Andra som jobbar med det administrativa och andra som "vanliga" patrullerande poliser.
Det första är att vad jag förstått ett yrke man väljer för att man vill inte för att för att man tror det är en bra karriär, däremot om man blir riktigt bra så finns det absolut karriär inom det.

Som någon sagt, gå till närmsta station och be om att få lite info om hur det är att jobba som polis. Sen finns det ju poliser här på forumet som borde kunna svara lite mer ingående också. :)

Har haft 3st chefer med polisbakgrund och de har varit rätt bra chefer, så absolut, det finns en framtid även för tidigare poliser... chefsutbildningen och dylikt är inte fy skam.

Mitt yrke som kriminalvårdare klassas oxå som ett skitjobb av den breda massan, men jag kan bara säga att jag trivs skitbra. Visst finns det dagar då man önskat man stannat hemma men jag har aldrig mått så dåligt inom kriminalvården som jag gjorde när jag staplade lådor på ett lager. Olika människor trivs med olika jobb, och tur är väl det.

Jag tror det är ett yrke som har både fördelar och nackdelar..
Det kan vara kul att göra en insats för samhället, men samtidigt är det inte en jävel som tackar för det.
Det är inget yrke om man vill tjäna mycket stålar, men om du arbetar dig uppåt så kan du tjäna mer än medelsvensson tills de är dags att skaffa knodds och villa.
Det finns många interna vägar att gå, så jag tror det är nåt man kan pyssla med rätt länge. Tröttnar man kan man ju dessutom hoppa på den privata sektorn

Men som sagt.. Patrullera på kroggatorna på helgerna och köra hem fulla ungdomar, försöka skaka vett i pundare, och reda ut wt-lägenhetsfighter. Ingen höjdare.
Även om man inte vill arbeta som ordningspolis hela livet så får du i alla fall räkna med 5 år på gatan

Det är inte för alla, men jag tror många trivs med yrket

Roligare än vilket ingenjörsjobb som helst enligt mig, men alla är olika

"Jag är ingen fullständig idiot, vissa delar saknas" - det säger väl en hel del om varför polisen inte är så trevlig mot dig?

Äh, är ju bara trafikförseelser, fortkörning på en helt tom väg, perkerat där jag KAN inte där jag FÅR, sån skit, säkert haft en öl i handen på väg till krogen med, inte så att jag är grov kriminell precis.

Brukar inte vara så populärt bara när man frågar om dom inte kan gå hem istället och sluta slösa på våra skattepengar om dom inte har något viktigare att göra än att klaga på sånt.

Valfri civ.ing. :tummenupp

Annars var kriminolog ett bra förslag.

Civilingenjörer? är väl folk som vill vara nått ordentligt men inte pallar plugga ordentligt:va

Mitt val på ordentliga utbildningar är Läkare, veterinär, advokat och VBK även om den tar 26 år av eftergymnasial praktik i anspråk.

Edit: 20 år yngre så hade jag gett er alla böter för allt:D

Last edited:
Äh, är ju bara trafikförseelser, fortkörning på en helt tom väg, perkerat där jag KAN inte där jag FÅR, sån skit, säkert haft en öl i handen på väg till krogen med, inte så att jag är grov kriminell precis.

Brukar inte vara så populärt bara när man frågar om dom inte kan gå hem istället och sluta slösa på våra skattepengar om dom inte har något viktigare att göra än att klaga på sånt.

Jag förstår dem, ja Poliserna alltså.
Har man gjort fel så kan man i alla fall vara man nog att ta konsekvenserna och inte börja tjafsa emot och tycka att det finns bättre saker att göra när Poliserna faktiskt bara gör sitt jobb.

haha vilket jäkla skitjobb. orättvisor och knepiga lagar som gör så jobbet känns meninglöst, oftast mötas med idioter och kass lön. Helt ärligt så vet jag inte vad som lockar dig till detta skitjobb!

Nä, är 18. Jag har faktiskt funderat på dedär! Vet dock inte hur sugen jag är på att bli yrkesmilitär, känns som det är svårt att kombinera med andra intresse t.ex. träning. Visst, man tränar väldigt mkt där, men jag håller på med ganska seriös styrketräning och kroppsbyggning och planerar på att fortsätta med det ett tag till...

Hur fungerar det annars att vara yrkesmilitär?

Typ veckopendling eller? :va

Att vara yrkesmilitär innebär inte per automatik att man får ge upp sitt övriga liv. Träning är något som premieras, och även en förutsättning för att kroppen ska hålla i det långa loppet. Så länge du inte äter färgglada piller för att växa bättre så är det nog inga problem. Det finns många som tränar mycket i den firman, och de har vad jag kan se inga problem att hålla formen. Atlas från gladiatorerna är ju officer och han är inte liten ;)

Om du dessutom väljer inriktning med eftertanke och inte väljer att ha strid som huvudsyssla så kan du få utbildningar osv som är gångbara i det civila efterlivet sen när du är less på att leka i grön pjamas, typ olika teknikerutbildningar, körkort för exempelvis lastbil eller utbildningar inom logistik med mera. Men visst, det är häftigt att köra stridsvagn också om man nu hellre vill det.

Annars är nog polisyrket ett rätt bra yrke om man gillar den typen av jobb. Det är många av mina vänner som har valt mellan militär och polis, så det ligger nog rätt nära varandra. En stor skillnad är dock att som militär kan du bli rätt begränsad när det kommer till olika arbetsorter då det inte finns på så många ställen.

Att vara yrkesmilitär innebär inte per automatik att man får ge upp sitt övriga liv. Träning är något som premieras, och även en förutsättning för att kroppen ska hålla i det långa loppet. Så länge du inte äter färgglada piller för att växa bättre så är det nog inga problem. Det finns många som tränar mycket i den firman, och de har vad jag kan se inga problem att hålla formen. Atlas från gladiatorerna är ju officer och han är inte liten ;)

Hahaha du tror han petar i sig ett o annat olagligt?

Jag förstår dem, ja Poliserna alltså.
Har man gjort fel så kan man i alla fall vara man nog att ta konsekvenserna och inte börja tjafsa emot och tycka att det finns bättre saker att göra när Poliserna faktiskt bara gör sitt jobb.

Gjort fel och gjort fel, vem har sagt att lagen alltid har rätt? :va

(det är ju politiker som skrivit den för tusan!)

Vatusan skall man vara så petiger med att göra sitt jobb för då? :va

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8