Jobba som polis

Gjort fel och gjort fel, vem har sagt att lagen alltid har rätt? :va

(det är ju politiker som skrivit den för tusan!)

Vatusan skall man vara så petiger med att göra sitt jobb för då? :va

Spelar ingen roll vad du anser om det, polisens jobb är alltid att upprätthålla reglerna som finns i samhället.

Synd att inte värplikten finns kvar för övrigt. Den hjälpte till att lära unga killar ta ansvar för sig och varandra på ett sätt det "civila mörkret" har svårt att göra. Dessutom var iaf jag mer tolerant mot människor från andra kulturer och samhällsklasser efter än innan lumpen. Man kämpade för gruppen så att säga.

Visserligen gjorde jag lumpen innan de där individerna som bestämmer beslutade att alla ska vara så jävla lättkränkta. Det har gått för långt med värdegrund inom Polis likväl som militär.

Men jag är nog bara gammal, bitter och saknar skogen...

Spelar ingen roll vad du anser om det, polisens jobb är alltid att upprätthålla reglerna som finns i samhället.

Japp, och senast jag blev stoppad av polisen så struntade dom i att ge mig böter för minst 5 saker, utan dom var trevliga och bad mig blåsa istället och skickade iväg mig utan böter.

Man behöver inte se alla fel om man inte vill...

Synd att inte värplikten finns kvar för övrigt. Den hjälpte till att lära unga killar ta ansvar för sig och varandra på ett sätt det "civila mörkret" har svårt att göra.

Ja, Lumpen var väldigt nyttig för väldigt många, och man märker att det saknas ett markerat avslut för när man ska sluta vara barn numera.

Om du inte är intresserad av att träffa dysfunktionella familjer rätt ofta skulle jag tro att skyddsvakt är ett annat intressant jobb där man slipper leva i andras misär hela arbetsdagen.

Ptja, om man vill ha ett yrke där det inte händer ett smack och med samma rutiner dag efter dag med något litet undantag nån dag vartannat år, alltså helt tväremot polisyrket, så varför inte :D

Va exakt är det du har komplex över? Tänkte efter som du vill bli polis... Kanske är lättare att prata om det istället? :va

Japp, och senast jag blev stoppad av polisen så struntade dom i att ge mig böter för minst 5 saker, utan dom var trevliga och bad mig blåsa istället och skickade iväg mig utan böter.

Man behöver inte se alla fel om man inte vill...

Det har nog hänt de flesta... har hänt mig med.
Och grejen är att poliser måste inte bötfälla hela tiden utan de skall se till att man förstår var gränsen är nånstans och tjafsar man då så vet man uppenbarligen inte det.

Gällande din sakfråga så känner jag en hel del poliser. Ingen av dem några änglar. Vissa åker hoj, samtliga i samma tempo som vi andra.

Däremot kanske inte youtube-tempo är nåt du bör ägna dig åt, men det är det inte ändå. Kör bana då.

Framförallt kommer du nog utveckla en förmåga att tänka först och göra bort dig sen, genom att du kommer få se konsekvensera av många många många många andra idioters misstag och försumlighet.

Är det vad du vill; skiftarbete, tvångskommendering så fort det är derby eller nån ravefest i skogen, rapportskrivande och orderlydnad för saker du själv tycker är idioti för att det ett riksdagsbeslut taget på att en viss kvot ska uppnås? Då är det bara att köra! :tummenupp

Nä, är 18. Jag har faktiskt funderat på dedär! Vet dock inte hur sugen jag är på att bli yrkesmilitär, känns som det är svårt att kombinera med andra intresse t.ex. träning. Visst, man tränar väldigt mkt där, men jag håller på med ganska seriös styrketräning och kroppsbyggning och planerar på att fortsätta med det ett tag till...

Hur fungerar det annars att vara yrkesmilitär?

Typ veckopendling eller? :va

Tro mig, du får alla chanser i världen att träna inom Försvarsmakten. Det uppmuntras till 110%! Säger du att du inte vill vara med på den gemensamma fysen för att du har ditt schema att följa har jag svårt att se att de skulle tvinga dig. För övrigt är det även som ett vanligt jobb, dvs de får inte behandla dig hur som helst. Det är inte värnplikten längre. Tror dock GMU kan vara lite värnpliktsstuk på. Den är ju dock på löjliga tre månader numera. Efter GMU söker man sig vidare till en inriktning man tror passar en.

Du jobbar vanligtvis mellan kl. 7.30-16.30. Visst har du övningsdygn och dylikt ibland, men det kompenseras, enligt mig, väl. Lönen är skit, men som sagt är det otroligt roligt och du växer garanterat som person. Att man sen får panga p-skott och KSP90 är löjligt roligt! :)

Edit: Bah, orka käftas...

Säker på att din hoj inte är lite röd också? :glömdet

Last edited:
Dejtade en polis nån gång.

Hon beskrev jobbet som ett drömjobb. Kräver ett enormt engagemang och mkt slit. 80% av tiden för "vanliga" poliser ute på fält går ut på att hantera fulla/drogade människor som bråkar och stör.

Så vill man göra något glamoröst eller välbetalt så ska man jobba med något annat. Det är ett jobb man ska ta för att man VILL.

Karriärvägarna inom polisen är förvånansvärt många, mer än de flesta tror. Visst, du kommer ju troligtvis alltid vara polis, men det finns mängder av olika tjänster som öppnar sig efter några år på "golvet" om du är rätt person.

Jag tror att det är ett jobb man ska ta om man vill göra någon nytta, och ha väldigt varierande dagar på det sättet att du i förväg aldrig vet vad som kommer att hända.

Vad gäller privatlivet så kör hon alltid för fort, brukar försöka hålla sig till max 29kmh för fort dock, laddar ner film och musik som alla andra.
De som har mest åsikter om polisen och hur de borde jobba är ofta de som vet allra minst om hur det faktiskt funkar.

Själv föredrar jag att jobba som IT-konsult.. göra så lite som möjligt och dra in dubbla polislönen varje månad :tummenupp

Last edited:
Vad gäller privatlivet så kör hon alltid för fort, brukar försöka hålla sig till max 29kmh för fort dock, laddar ner film och musik som alla andra.
De som har mest åsikter om polisen och hur de borde jobba är ofta de som vet allra minst om hur det faktiskt funkar.

Med risk för att cementera fördomar så vet jag en (liten) polisstation i inlandet som var stängd i två dagar för att hembrännaren i källaren var otät så att det luktde mäsk i hela huset...

Man ska inte hobbyjobba i källaren som polis...

Du kommer påverka människors vardag. Några kanske du räddar livet på, andra tvingar du att byta namn på sin dansorkester.

174915_1_f.jpg

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...