Aprilia RSA 125

Jasså dom är så ovanliga...
Har iof sett flera Honda Rs125or på roadracing.se men det kanske inte är samma klass?
 
Då kanske du kan ta och berätta skillnaden?

bägge är 125gp cyklar

aprilia rsw= semi fabrikare å fullfabrikare

honda rs125r= produktions räcer

skiljer ca 15 hkr mot en skaplig aprilia å en std honda

skiljer väl ca 1 miljon i nypris å..... dessutom kan man som vanlig dödlig köpa en honda ny
 
sålde min rsw för 95000:-

en ex jakub smrz (stavning) från -99:tummenupp

väldigt trevliga cyklar

:bow Herregud.. Skulle grina som en liten barnunge om jag så bara för en gång fick gränsla en tvättäkta 125 GP-Hoj. :kär Och en Aprilia dessutom!

"Väldigt trevliga cyklar" :D Hoho
 
Bilder från RSA-manualen till hur man chimsar in sliden. Första året i VM var det bara en mekaniker på Aprilia som gjorde detta. Andra året lärde man ut detta till mekaniker i VM.

motore10.jpg

page_210.jpg

page_310.jpg

page_410.jpg

page_510.jpg

page_610.jpg

page_710.jpg

page_810.jpg

page_910.jpg

page_110.jpg

page_111.jpg

page_112.jpg

page_113.jpg

page_114.jpg

page_115.jpg

page_116.jpg

page_117.jpg

page_118.jpg

page_119.jpg

page_211.jpg

page_212.jpg

page_213.jpg

page_214.jpg

page_215.jpg

page_216.jpg

page_217.jpg
 
Last edited:
Bilder från RSA-manualen till hur man chimsar in sliden. Första året i VM var det bara en mekaniker på Aprilia som gjorde detta. Andra året lärde man ut detta till mekaniker i VM.

Imponerande! Verkar ännu mer besvärligt än avgasventilerna på Honda. :D
 
Imponerande! Verkar ännu mer besvärligt än avgasventilerna på Honda. :D

1 dag tar det. Men du gör det bara varje gång du måste sära blocket pga att byta lagerna på veven. Första versionerna av RSA tog det dock 2 dagar att schimsa in slid och vev. Nu har man fått upp kvalitén på blocken så att det oftast är samma schimsning som man hade innan.

Sen efter allt det där så ska även avgasportsventilen ställas in på en aprilia. ;)


Bild på kolvbulten på en RSA. Den har svetsade lock på sidan, Det för att minska turbulenser och att ihåligheten i en bult är volym med som minskar kompet i vevhuset. Dessa tillverkas av Österikiska Pankl, som bl.a gör vevstakarna som man har i dom flesta F1-motorerna. Om inte alla i F1 har dom. Ska vara dom bästa som finns. Kolvbulten från dom kostar 136 euro/st.
rsapis11.jpg
 
Last edited:
Blocken är frästa i Tyskland.
rsa0410.jpg


Kopplingsidan. Vevstakarna som görs till dessa motorerna är ett specialstål som kommer från Frankrike.
rsa0010.jpg


rsa919.jpg


rsa0210.jpg


Växellådan är designad av Porsche. Gjordes ursprungligen för Derbi 2004.
rsa0310.jpg


Option drev för olika utväxling i lådan.
rsa00510.jpg
 
Last edited:
Olika versioner av cylindrar på RSA som dom utveklat sen den kom 2007/08. Vattenkylningen och portkanalerna har ändrats mycket genom säsongerna.
0510.jpg


Som aprilia brukar ha på sina racers så har inte RSA heller någon bakram. Kutsen är den bärande delen i sig själv.
0713.jpg
 
Last edited:
Bild på kolvbulten på en RSA. Den har svetsade lock på sidan, Det för att minska turbulenser och att ihåligheten i en bult är volym med som minskar kompet i vevhuset. Dessa tillverkas av Österikiska Pankl, som bl.a gör vevstakarna som man har i dom flesta F1-motorerna. Om inte alla i F1 har dom. Ska vara dom bästa som finns. Kolvbulten från dom kostar 136 euro/st.

Pankl har samma ägare som KTM och tillverkar alla deras fabriksvevar på offroadsidan. Även deras kolvbultar till KTM är state of the art koniskt borrade för att bara ha material där det behövs. Fantastiskt hantverk....
 
Delorto förgasare har RSA. 41,5mm.
dellor10.jpg


Om någon känner igen solonioden till den elektriska powerjeten så är det precis samma som sitter på Hondas racers. Den är tillverkad av Keihin. På Honda är den bara on/off för powerjet. På en RSA styr man den så man pulserar fram den mängd bränsle man vill ha vid olika trottelöppning/varvtal. Om någon som mekar bilar känner igen den så kan det med stämma. Sitter bl.a på FIAT Uno och styr då tomgången.
 
Ä det VHSD i Magnesium som är standard på Aprilia racers och sen någon specialare med PJ på denna?
 
På en RSA styr man den så man pulserar fram den mängd bränsle man vill ha vid olika trottelöppning/varvtal. Om någon som mekar bilar känner igen den så kan det med stämma. Sitter bl.a på FIAT Uno och styr då tomgången.

Är inte det liknande hur KTM gjorde? Att de mätte knackning och aktivt reglerade upp bränslet med PJ så att de alltid kunna bestycka magert för mycket effekt.

Så den där är tillräckligt snabb för den användningen alltså? Då är det bara styrningen av den kvar då...Henrik!!! :)
 
Är inte det liknande hur KTM gjorde? Att de mätte knackning och aktivt reglerade upp bränslet med PJ så att de alltid kunna bestycka magert för mycket effekt.

Så den där är tillräckligt snabb för den användningen alltså? Då är det bara styrningen av den kvar då...Henrik!!! :)

KTM hade ingen elektrisk powerjetförgasare. Istället satt det en insprutning på undersidan av blocket. Kommer inte ihåg men har för mig den inte hade så högt tryck. Typ 5 bar. Så egentligen var det nästan bara en omplacering av powerjet. Den kom först dit pga att Stoner övervarvade nått grymt vid nedväxlingarna. Ibland hade man loggat 22.000v/m på honnom när han motorbromsade. Så den var först för att smörja veven så den inte skar för Stoner. Men senare styrde man den med återkopplad deto för att styra bränsleblandningen så den var optimerad.

Återkopplad deto-powerjet har man använt i några år. Fabrikarna har det. Queens University of Belfast gjorde ett sånt system redan 1999 åt Jeremy Mc Williams på hans 250GP.

Tror solonoiden kan jobba med 15 hz frekvens.

Styrningen är ett dataprogram som någon måste knacka ihop. Så inte Henriks avdelning. Kanske Peters? :tungan
 
Last edited:
Om man jämför den första prototypmotorn på en RSA som kom ut 2007 mot prototypen från 2010 så ser man att dom ändrat en del på motorblocken med.

moteur%20rsa.jpg


Engineers Engine´s motor, som dom kommer köra med i Mahindra i år (tidigare som Loncin och Lambretta) påminner lite om den första RSA prototypen. Fast ser ut att kunna passa rakt i en Honda-ram och ha Hondas växellåda?

Senaste versionen med egen cylinder.
20091110.jpg


Deras första version som hade aprilias RSW cylinder.
3985109527_1c1372c5d3_b.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top