Aprilia RSA 125

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gustav O ville jag skulle leta rätt på en bild på aprilias motor i deras nya 125-racer RSA i en annan tråd för ett tag sen. Nu hittar jag inte var han skrev att jag gärna fick leta fram en sån bild.För nu råkar jag ha hittat en sån bild på den motorn.

Men den nya aprilian borde kanske haft en egen tråd ändå i 2-taksforumet! :)

Aprilia uppger 60hk i denna. Största skillnaden mot den tidigare modellen är mer effekt på låga varv och hur den effekten levereras. Borr x slag är 54 x 54,5mm. Hela motorn är helt ny konstruktion så det är ny typ av vev och växellåda osv.


Bild på motorn med dens roterande disk bakom cyllen dårå.
 

Bifogat

  • motorbaseapriliarsa125lo1.jpg
    motorbaseapriliarsa125lo1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 547
Last edited:
Bra jobbat. :)
Någon som har en bra förklaring till varför det skulle ge mer effekt med sliden placerad bakom veven och inte från sidan? Har det att göra med att flödet inte störs av skinkorna på samma sätt? :va
 
Jag tror inte placering spelar någon direkt roll. Anledningen till placeringen kanske är att minska motorn bredd. Det borde också tillåta annan (längre) längd på insugsröret - vilket är en parameter som påverkar fyllnadsgraden. Borde också möjliggöra längre avstånd från insugstratten till "väggen" på luftburken, vilket antagligen också påverkar fyllnadsgraden.
 
Jag tror inte placering spelar någon direkt roll. Anledningen till placeringen kanske är att minska motorn bredd. Det borde också tillåta annan (längre) längd på insugsröret - vilket är en parameter som påverkar fyllnadsgraden. Borde också möjliggöra längre avstånd från insugstratten till "väggen" på luftburken, vilket antagligen också påverkar fyllnadsgraden.

Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
 
2921252 Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
Det var det jag var inne på men beskrivningen var inte lika korrekt. :hihi
 
Men det måste ju vara smidigare att slippa vända gasmassans riktning vilket gör att den energin som är skapad inte används till att krocka med veven och osaka turbulens utan ger istället mer skjuss upp genom överströmmarna.
Det har ni ju rätt i. Det tänkte jag inte på.
Fast riktningen måste väl ändras ca 90 grader i båda fallen. Och gasmassan måste väl ändå stanna upp och vänta från att insuget stängt tills överströmmarna öppnar i båda fallen.
 
Några tekniska data jag hittat om den nya aprilian.

Aprilia RSA 125.

Motortyp: 2-takt med roterade slidmatning.
Antal cylindrar: 1
Borr/slag: 54 x 54,5mm
Cylindervolym: 124,5cc
Kompresitionsförhållande: 18:1
Antal växlar: 6 st.
Kopling: Torrkoppling.

Hjulbas: 1230mm.
Totallängd: 1830mm.
Sitthöjd: 760mm.
Vikt: 72kg.
Tankvolym: 14Liter.

Bromsar. Dubbla 218mm Brembo stålskivor fram + Brembo ok.
Fälgar/däck: Kolfiber - Dunlop 95/70-17, 120/70-17.
 
Hur mycket kostar en sånhära ny, måste bli stora hål i plånboken !:näsblod
Kan man få tag i nån typ gammal RSW/RSA 125 eller bara motorn relativt billigt och isåfall varifrån?
 
Hur mycket kostar en sånhära ny, måste bli stora hål i plånboken !:näsblod
Kan man få tag i nån typ gammal RSW/RSA 125 eller bara motorn relativt billigt och isåfall varifrån?

Ehhh nä....

Normalt sett så leasar man grejerna från Aprilia och lämnar tillbaka det men där finns en del motorer som har kommit ut på marknaden från äldre cyklar men de är väldigt få och kostar som flera kompletta rs125or....
 
2986729 Ehhh nä....

Normalt sett så leasar man grejerna från Aprilia och lämnar tillbaka det men där finns en del motorer som har kommit ut på marknaden från äldre cyklar men de är väldigt få och kostar som flera kompletta rs125or....
Fast visst kan du komma över RSV125:or.
 
Aprilia gör väl ca 15st 125:or varje år. Dom går bara köpa nya med rätt kontakter/referenser och går till VM i första hand. Vissa kit går också att köpa av aprilia. Men dom värsta grejjerna är sånt man får leasa om man har ett bra VM-team typ. aprilia kan nog plocka ihop en ny eller begagnad motor om man behöver en sån. Men dom prioriterar nog raceråkare på den avdelningen.... En sån motor är nog inget att ha till nått annat än racing.


Bilder på aprilias RSA + RSW har jag ju glömt visst. RSA har ljuddämparen på högersidan och RSW har den under sadeln. Men det vet väll alla numera.. :)
 

Bifogat

  • aprilia RSA125.jpg
    aprilia RSA125.jpg
    138.4 KB · Visningar: 399
  • aprilia RSW125.JPG
    aprilia RSW125.JPG
    131.1 KB · Visningar: 304
sålde min rsw för 95000:-

en ex jakub smrz (stavning) från -99:tummenupp

väldigt trevliga cyklar

http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=3767&pid=19275&mode=threaded&start=#entry19275

Förutsatt att annonsen är legitim så skulle jag verkligen inte vilja påstå att priset är "Sviiinigt" högt, med tanke på vad man får för Pengarna.
Vill minnas att jag har snubblat över en annons med en RSW 125 -02 (?) belägen någonstans i USA, dock var priset i runda slängar det dubbla mot denna.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top